Наукові видання (ІФСК)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/116

Browse

Search Results

Now showing 1 - 7 of 7
  • Item
    Emotional intelligence in students with different levels of stress resistance
    (Sumy State University, 2025) Moroz, A.
    Relevance of the topic Emotional intelligence (EI) is one of the key aspects of modern psychology that affects a person's success in personal, professional, and social life. The ability to understand and manage emotions helps a person to adapt to difficult life circumstances and avoid emotional exhaustion. The role of EI is especially important in the student years, as this period is characterized not only by a high academic load but also by the need to adapt to new social conditions. It is at this stage that the skills of self-control, emotional stability and building interpersonal relationships are formed, which significantly affect the future. The notion of stress resistance, which is closely related to EI, is also gaining in importance. Stress resistance determines a person's ability to remain effective in difficult situations. Due to the growing dynamics of social life and the increased level of competition in education, the study of the relationship between EI and stress resistance is relevant from both scientific and applied points of view.
  • Item
    The power of sel in teaching a foreign language
    (Sumy State University, 2025) Kushnirova, P.; Таценко, Наталія Віталіївна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna
    In the modern world, knowledge and technical skills are no longer the only factors that define success. Social and emotional learning (SEL) has become a crucial component of personal development and effective education. SEL is the process through which individuals acquire and apply the knowledge, attitudes, and skills needed to understand and manage emotions, set and achieve goals, feel and show empathy for others, establish positive relationships, and make responsible decisions. Many researchers agree that emotional intelligence is as important as academic performance [1]. While SEL is often associated with general education, its value in foreign language teaching is profound and multi-dimensional. When applied in the context of foreign language instruction, SEL takes on a special role. Language learning is not purely cognitive – it is deeply emotional and social. Students often feel vulnerable when speaking in a new language. Fear of making mistakes, embarrassment, and anxiety can hinder participation. SEL helps create a supportive environment where students feel safe to take linguistic risks. By fostering self-awareness and emotional regulation, learners become more confident and resilient. They learn to manage frustration, stay motivated during challenges, and celebrate their progress.
  • Item
    Емоційний чи соціальний інтелект?
    (Cумський державний університет, 2016) Колісник, Людмила Олексіївна; Колесник, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Liudmyla Oleksiivna
    Поширеною є думка про те, що емоційний інтелект – це конструкт, що має подвійну природу: пов'язаний як з когнітивними здібностями, так і з особистісними характеристиками. Це – здатність людини до ідентифікації, розуміння та управління емоціями, як власними, так і емоціями інших людей [1]. Одним із підходів до вивчення проблеми емоційного інтелекту є дослідження цього феномену у широкому контексті, а саме через призму загальних соціальних здібностей або соціального інтелекту.
  • Item
    Проблема діагностики емоційного інтелекту
    (Видавництво "Аксіома", 2014) Колісник, Людмила Олексіївна; Колиснык, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Lyudmyla Oleksiivna
    Статтю присвячено вивченню проблеми діагностики емоційного інтелекту. Зроблено акцент на існуванні двох груп підходів до розуміння емоційного інтелекту. У рамках змішаних моделей та моделей характеристик емоційний інтелект виступає як складне утворення, що включає як когнітивні здібності, так і особистісні риси. Представники моделей здібностей інтерпретують емоційний інтелект як суто когнітивну здібність. Відповідно зазначеним підходам визначено дві групи методик для з'ясування рівня розвитку емоційного інтелекту: тести-завдання та опитувальники. Опитувальники, як правило, використовують вчені, які трактують емоційний інтелект як особистісну рису; тестам-завданням надають перевагу дослідники, які розуміють емоційний інтелект як когнітивну здібність особистості. Здійснено аналіз особливостей застосування вказаних методик. Висвітлено результати проведеного дослідження рівня розвитку емоційного інтелекту та його компонентів із застосуванням таких методик як тест Дж. Мейєра, П. Селовея, Д. Карузо та опитувальник «Емоційний інтелект» Д.В. Люсіна. Встановлено, що респондентам бракує вміння ідентифікувати емоції (як власні, так і емоції інших), а також використовувати знання про емоції для збільшення своєї особистісної ефективності. Представлено результати кореляційного аналізу отриманих даних. За допомогою використання Торонтської алекситимічної шкали доведено конвергентну валідність використаних методик. Підтверджено припущення про те, що як тести-завдання, так і опитувальники на визначення рівня емоційного інтелекту вимірюють один і той самий конструкт. Обґрунтовано доцільність комплексної діагностики емоційного інтелекту шляхом використання різних методичних підходів.
  • Item
    Проблема емоційного інтелекту в історії філософсько-психологічної думки
    (Національний педагогічний університет ім. М.П.Драгоманова, 2013) Колісник, Людмила Олексіївна; Колиснык, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Lyudmyla Oleksiivna
    Статтю присвячено вивченню проблеми емоційного інтелекту в історії філософсько-психологічної думки. Здійснено огляд філософських праць, де вперше були виділені і розмежовані когнітивна та емоційна сфери людини, теоретично розглядалась та обговорювалась їх роль у пізнанні та регуляції поведінки людини. В роботі відображені погляди вчених на зв'язок афективної та когнітивної сфери особистості, доведена важливість емоційної регуляції мислиннєвої діяльності. Автором представлена також еволюція наукових досліджень, присвячених розробці теорій інтелекту та вивченню його складових. Визначено перспективи подальших досліджень в окресленому напрямку.
  • Item
    Проблема емоційного інтелекту на сучасному етапі розвитку психологічної думки
    (Національний педагогічний університет ім. М.П.Драгоманова, 2013) Колісник, Людмила Олексіївна; Колиснык, Людмила Алексеевна; Kolisnyk, Lyudmyla Oleksiivna; Темрук, О.В.
    Статтю присвячено висвітленню основних підходів до розуміння феномену емоційного інтелекту на сучасному етапі розвитку психологічної думки. Відображено погляди провідних у цій сфері вчених на сутність явища емоційного інтелекту. Розглянуто розроблені науковцями моделі емоційного інтелекту, здійснено аналіз його складових. Існуючі теорії систематизовано відповідно до особливостей тлумачення феномену емоційного інтелекту. Всі відомі моделі емоційного інтелекту об'єднано у три групи: моделі здібностей, моделі характеристик та змішані моделі. Окрему увагу приділено синтетичній теорії, що поєднує всі існуючі концептуальні підходи до розуміння емоційного інтелекту. У рамках моделей здібностей емоційний інтелект трактується як перетин емоцій та пізнання, тобто як когнітивна здібність. Представники змішаних моделей інтерпретують його як складне психологічне утворення, яке має і когнітивну, і особистісну природу. У моделі характеристик емоційний інтелект виступає як сукупність рис особистості і поведінки, пов'язаних із емоціями. Емоційний інтелект у синтетичній теорії постає одночасно і як здібність, і як емоційна компетентність, і як риса особистості. У результаті аналізу основних підходів до розуміння емоційного інтелекту авторами визначено його як особистісну компетентність людини, що пов'язана з внутрішнім світом особистості, її переживаннями; здатність до ідентифікації, розуміння й управління емоціями, як власними, так і інших людей, а також вміння використовувати це для досягнення благополуччя. Відповідно, здібності, що стосуються власних емоцій визначають внутрішньоособистісний інтелект; а ті, що відповідають за емоції інших – міжособистісний. Авторами представлено спектр сучасних досліджень вітчизняних та зарубіжних вчених, що присвячені доповненню та уточненню змісту емоційного інтелекту; описанню засобів його розвитку; встановленню взаємозв'язку з іншими особистісними характеристиками, когнітивними стилями та гендерною ідентичністю особистості; розробці та адаптації діагностичного інструментарію; з’ясуванню його значущості у різних сферах життєдіяльності особистості. Значну увагу приділено внеску українських та російських вчених. Визначено існуючі проблеми та окреслено перспективи подальших досліджень в означеній сфері. Наголошено на значущій ролі емоційного інтелекту у вирішенні завдань розвитку у межах окремих психологічних періодів, зокрема, в юнацькому віці.
  • Item
    Емоційний інтелект як фактор успішності та лідерства
    (Видавництво СумДУ, 2009) Кузікова, Світлана Борисівна; Кузикова, Светлана Борисовна; Kuzikova, Svitlana Borysivna; Подужайло, О.