Наукові видання (ІФСК)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/116

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 1936
  • Item
    Developing Soft Skills in Ukrainian Higher Education: Challenges and ESP Integration Strategies
    (University of Constanța, 2025) Таценко, Наталія Віталіївна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna; Коробова, Юлія Володимирівна; Korobova, Yuliia Volodymyrivna
    У відповідь на поточні соціально-економічні зміни, українські університети прагнуть подолати розрив між якісною освітою та ринком праці. Зі зростанням попиту на кваліфікованих випускників, ЗВО інтегрують м’які навички (soft skills) у свої навчальні програми, щоб задовольнити потреби ринку праці. Автори надають описовий аналіз визначень та характеристик м’яких навичок, а також шляхів їх розвитку для підвищення працевлаштування випускників у певних контекстах вищої освіти. Хоча українські випускники демонструють сильні сторони в комунікації та адаптивності, існує помітний дефіцит таких навичок, як вирішення проблем, управління стресом та критичне мислення. Стаття зосереджена на проблемах в політиці вищої освіти України, інноваційних змінах у навчальних програмах (наприклад, розробка портфоліо, спільні проєкти) та стратегіях розвитку soft skills на заняттях з англійської мови для спеціальних цілей, які можна впровадити в академічне середовище на національному рівні, щоб забезпечити студентів цими важливими навичками. Дослідження теоретично обґрунтоване та окреслює концептуальні рекомендації щодо модернізації української системи професійної підготовки відповідно до європейських стандартів.
  • Item
    Teaching English-Ukrainian poetry translation: insight into its stylistic specifics
    (Analele Universității „Ovidius” Constanța, 2025) Ємельянова, Олена Валеріанівна; Yemelianova, Olena Valerianivna; Баранова, Світлана Володимирівна; Baranova, Svitlana Volodymyrivna
    Мета статті — проаналізувати специфіку перекладу різних жанрів поезії з англійської мови на українську. Вона зосереджена на цьому питанні в психолінгвістичному та лінгвостилістичному аспектах. У дослідженні використовуються такі методи дослідження: порівняльно-типологічний, семантичний, структурний, імплікаційно-пресупозиционний аналіз, а також стилістичний аналіз. Матеріал дослідження представлений 21 перекладом поеми «Дорога до розуміння» Джо Воллеса та 23 перекладами поеми «Фантазія» Сари Тісдейл, виконаними студентами університету. Проведено порівняльний аналіз способів передачі специфічних рис поезії, описано методи англо-української інтерпретації поезій та визначено роль вихідного тексту в перекладі. Результати дослідження свідчать, що англійське та українське віршування суттєво відрізняється, хоча воно є силабо-наголосним в обох мовах. Доведено, що точна передача ритмічної структури поеми неможлива через специфіку двох мов. Під час перекладу з англійської мови на українську мову доцільно прагнути фонетичної кореляції, що передбачає пошук гарної відповідності потужним звуковим кластерам мови оригіналу. Виразні засоби та стилістичні прийоми на різних рівнях, а також жанрова специфіка поетичного тексту впливають як на структурні характеристики вірша, так і на вибір лексичних одиниць, що використовуються в ньому.
  • Item
    Surveillance capitalism and the new media economy: advertising, power and data
    (Sumy State University, 2025) Гладченко, Оксана Робертівна; Hladchenko, Oksana Robertivna; Hlushakova, O.
    У цій статті досліджується еволюція та наслідки наглядового капіталізму в контексті цифрової економіки з акцентом на Україні. Дослідження аналізує, як особисті дані витягуються, перетворюються в товар і використовуються для прогнозування та зміни поведінки користувачів. Він підкреслює конвергенцію медіа, маркетингу та технологічних платформ, які сприяють цій економічній логіці. Через приклади українських компаній, таких як Rozetka, YouScan і Київстар, стаття демонструє, як місцеві компанії не тільки зазнають впливу, але й активно сприяють глобальній експансії стежачого капіталізму.
  • Item
    «Ukr.Lang.Laboratory for foreign students» as an educational intercultural hub: achievements and results
    (Sumy State University, 2025) Левенок, Інна Сергіївна; Levenok, Inna Serhiivna
    Educational hubs are spaces, both physical and virtual, that facilitate learning knowledge sharing, and collaboration. They are often designed to support various learning styles, engage different stakeholders, and promote continuous professional development. These hubs can be located within universities, schools, or community centers, or exist entirely online. The notion «education hub» is being used by countries who are trying to build a critical mass of local and foreign participants – including students, education institutions, companies, knowledge industries, science, and technology centers – who, thorough interaction and in some cases colocation, engage in education, training, knowledge production, and innovation initiatives (Knight, 2011).
  • Item
    Spanish-based Creole languages: sociolinguistic dynamics and national identity preservation
    (Sumy State University, 2025) Andrijević, M.
    Spanish-based Creoles are unique linguistic varieties that emerged from the contact between Spanish and indigenous or African languages in colonial contexts marked by complex sociohistorical dynamics. These processes of creolization, predominantly occurring between the 16th and 19th centuries, led to the formation of new grammatical and lexical structures. Although they retain significant components of Spanish, these creoles developed distinct linguistic innovations that reflect the diverse influences of the populations involved (Holm, 2000; Lipski, 2005).
  • Item
    The role of national resilience and commemorative practices in the formation of the national identity of Ukrainians
    (Sumy State University, 2025) Набок, Марина Миколаївна; Nabok, Maryna Mykolaivna
    The formation of national identity is a complex and multifaceted process shaped by historical experiences, cultural narratives, political contexts, and collective memory. In the Ukrainian context, national resilience and commemorative practices have played a particularly significant role in fostering a shared sense of identity and unity, especially in light of repeated foreign domination, political upheavals, and armed conflicts.
  • Item
    Tiktok and Facebook in identity negotiation and cultural preservation among mauritanian youth
    (Sumy State University, 2025) Hadrami, O.; Benzehaf, B.; Razkane, H.
    The development of the internet led to the development of social media and changed the way people communicate. Social media platforms help people from different nationalities, backgrounds, and mentalities communicate and share their linguistic and cultural heritage. Virtual environments are online platforms in which people communicate and support content in real time (Otrar & Argin, 2014).
  • Item
    Lexical borrowing into Riffian-Amazigh proverbs
    (Sumy State University, 2025) Mahraoui, N.EI.; Marouane, M.; Bouylmani, A.
    The present study seeks to shed light on the issue of lexical borrowing in Riffian- Amazigh (RA) proverbs. It aims to describe the process of adopting words or phrases from other languages such as Arabic, Spanish and Latin into RA proverbs. Incorporating words from Arabic is due to different factors. First, RA and Moroccan Arabic (MA) are in perpetual contact. Second, there is large interaction between the two languages and how significantly this contributes to increasing cultural proximity and constructing Moroccan oral culture as a whole. As for adopting words from Spanish, this is accounted for by the fact that the Rif region was colonized by Spain in the beginning of the twentieth century. Such colonization has had great impact on the linguistic landscape in the North of Morocco in general, and on the Rif region in particular. Therefore, encountering Spanish words or expressions in a few specific RA proverbs is not a surprise. In fact, when a language borrows a word or an expression from another language, it may either retain its original pronunciation and spelling or modify it to conform to the phonetic and grammatical structures of the adopting language. The current study is based on a mixed methodological approach to data analysis, i.e. quantitative and qualitative methods. The findings show that RA proverbs tend to borrow from Arabic more than any other language for reasons stated earlier, leading to linguistic diversity and cultural exchange.
  • Item
    Role repertoire of the family discourse participants in a situation of frank communication: symmetric and asymmetric relations
    (Kauno Technologijos Universitetas, 2025) Бровкіна, Оксана Володимирівна; Brovkina, Oksana Volodymyrivna; Баранова, Світлана Володимирівна; Baranova, Svitlana Volodymyrivna
    У статті розглядається комунікативна ситуація відвертого спілкування в англомовному родинному дискурсі з точки зору рольового репертуару його учасників. Рольовий репертуар та конфігурації інтерактантів англомовного родинного дискурсу «ЧОЛОВІК-ДРУЖИНА» впливає на вибір комунікативних стратегій і тактик, а класифікація ролей розглядається з позиції симетричних/асиметричних відносин мовців. Тактики самосхвалення, перевантаження сприймаючого інформацією, гра на почуттях, самовираження та використання лестощів втілюють стратегію відвертості. Родинне спілкування досліджується на матеріалі англомовного дискурсу, який представлений творами художньої літератури, із залученням загальнонаукових, структурно-семантичних, прагма-семантичних, дискурсивних та кількісних методів.
  • Item
    Application of behavioral economics insights to increase effectiveness of public awareness of COVID-19
    (ALUNA Publishing, 2021) Костенко, Андріана Миколаївна; Kostenko, Andriana Mykolaivna; Ясенок, Вікторія Олександрівна; Yasenok, Viktoriia Oleksandrivna; Світайло, Ніна Дмитрівна; Svitailo, Nina Dmytrivna; Назаров, Микола Сергiйович; Nazarov, Mykola Serhiiovych; Теслик, Наталія Миколаївна; Teslyk, Nataliia Mykolaivna; Сміянова, Ольга Іванівна; Smiianova, Olha Ivanivna; Huschuk, I.V.
    The aim: To determine the level of public awareness of COVID-19 and information needs, as well as level of public confidence in both official information on COVID-19 and to develop recommendations for communication policy on longer-term awareness in pandemic settings COVID-19, using principles of behavioral economics. Materials and methods: 4 focus group interviews were conducted in residents of Ukraine, with a total quantity of 48 people aged 16-70 years questioned and an anonymous questionnaire was conducted in 1,700 respondents, representing the adult population aged 18 years and older from all over Ukraine. The representative error of the study with probability of 0.95 does not exceed 4%. The processing of questionnaires was carried out by SDU Center of Social Researches (SDUCSR) employees, using the OSA program. Results: 28.5% of respondents believe that politicians and media underestimate the danger of the COVID-19 epidemic, while other 28.1% believe that politicians and media adequately assess its danger. 18.9% of respondents are sure that the danger is exaggerated. As much as 24.5% of Ukrainian respondents could not decide on such assessment. The most common sources of information about disease/treatment are Internet and social media. Traditional media and relatives/acquaints who endured the COVID-19 also gain population`s confidence. A family doctor is the least popular source of information. 42.1% of respondents do not trust official information on the number of infected people and severity of the disease, and another 40% are not sure whether they should trust or not. Only 17.9% of respondents trust official information. Conclusions: Within informing the society about public health in conditions of a COVID-19 pandemic it is better to provide communication strategy for various target audiences: for youth which is inclined to underestimate threats of epidemic and obtains information on social networks; for people of a retirement age (as risk group) who lack information because they use only traditional media (mainly TV); for women who need psychological support to decrease in level of stress in the family more often and also to overcome the negative post-stressful situations (connected with the death of the family/relatives); for men who are inclined to neglect their own health, etc.; for the people who have endured COVID-19 to prevent possible reinfection in them.