Наукові видання (ІФСК)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/116
Browse
17 results
Search Results
Item Лінгвістичні засоби вираження маніпуляції в медійному дискурсі(Інститут науково-технічної інтеграції та співпраці, 2024) Гаркавий, К.В.Лінгвістичні засоби вираження маніпуляції в медійному дискурсі є одним із найактуальніших об’єктів дослідження сучасної лінгвістики, оскільки саме медіа відіграють значну роль у формуванні суспільної свідомості та громадської думки. За допомогою специфічних мовних прийомів і засобів впливу медіа не лише інформують, але й формують певне ставлення до подій, явищ або персоналій, посилюючи або послаблюючи окремі акценти.Item Гумор у політиці(Інститут науково-технічної інтеграції та співпраці, 2024) Косенко, С.В.Сучасні дослідження гумору в політиці приділяють велике значення аналізу механізмів використання гумору в сучасній політичній комунікації як інструменту формування іміджу політиків та маніпуляції громадською думкою. Об'єктом дослідження є гумор як соціально-комунікативне явище в політичній сфері. Було визначено три головні теорії гумору: теорія переваги, невідповідності та розрядки.Item Рекламний текст у міському середовищі(European Scientific Platform, 2023) Яненко, Ярослав Васильович; Яненко, Ярослав Васильевич; Yanenko, Yaroslav VasylovychВ результаті роботи визначено особливості рекламного тексту у міському середовищі та з’ясовано основні вимоги для створення ефективних рекламних текстів, які розміщуються на рекламоносіях на вулицях сучасних міст.Item Цілі навчання англійської мови в загальноосвітній школі(European Scientific Platform, 2023) Бровкіна, Оксана Володимирівна; Бровкина, Оксана Владимировна; Brovkina, Oksana Volodymyrivna; Данильченко, С.В.Основними завданнями навчання англійської мови у початковій школі є посилення ігрової спрямованості навчальних завдань, забезпечення доцільних, ілюстративних наочно-розвиваючих матеріалів, врахування природної схильності молодших школярів до імітації, звуконаслідування, музики, стимуляція мотивації до навчання з позицій особистісного підходу в процесі викладання предмету, використання комунікативно спрямованих завдань, залучення учнів до проектної роботи, розвиток пізнавальної діяльності на уроках англійської мови.Item Українська мова як іноземна: лінгводидактичні особливості та міжкультурна комунікація(ГО «Європейська наукова платформа», 2023) Щербак, Д.С.Успішна життєдіяльність сучасної людини полікультурного світу, формування комунікативних компетенцій залежать від лінгводидактичних особливостей викладання іноземної мови в інофонному середовищі. В Україні навчається значна кількість іноземних громадян. Для того, щоб спілкуватися українською мовою їм треба опановувати основний запас української лексики, вивчати певну кількість базових слів.Item Development Prospects of Distance and Online Education in the Higher Education System of Ukraine(Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2021) Медвідь, Олена Миколаївна; Медведь, Елена Николаевна; Medvid, Olena Mykolaivna; Лебідь, Андрій Євгенійович; Лебедь, Андрей Евгеньевич; Lebid, Andrii Yevheniiovych; Shevchenko, N.A.The article examines the advantages and perspectives of distance education development in the Ukrainian higher education system. One of the innovations in the process of organizing education in Ukraine, as a country that actively implements the demands of time and the Bologna process, is the actualization of distance learning, that meets the needs of the modern society, the society that needs a mobile professional who can implement the skills and knowledge in the globalized society, not only limited to the norms and standards of their own country. Distance learning is one of the promising and effective forms of higher education, which ensures the expansion of professional contacts, as well as greater use of the scientific and methodological potential of higher education. The authors consider the open educational resources to ensure the further effectiveness of the education system in Ukraine (in the context of society digitalization), to adapt it to the process of global integration. Open educational resources, both worldwide and Ukrainian, are the means for the development of skills and knowledge, due to which future professionals in a particular field have the opportunity to become more competitive at the labor market in the period of society globalization, achieving more significant goals.Item Technologically Supported Infusion of 21st century Skills Development within 21 Days(Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2021) Лебідь, Андрій Євгенійович; Лебедь, Андрей Евгеньевич; Lebid, Andrii Yevheniiovych; Красуля, Алла Вікторівна; Красуля, Алла Викторовна; Krasulia, Alla Viktorivna; Сушкова, Олена Миколаївна; Сушкова, Елена Николаевна; Sushkova, Olena Mykolaivna; Shevchenko, N.A.The article aims to study the mechanisms of formation and development of soft skills, taking into account top technology trends and the digitalization of higher education. Based on the analysis of best world practices in soft skills development, the article’s authors conclude that transferable skills are fundamental to the formation of professional competencies. This conclusion has become possible based on a thorough theoretical review and self-report questionnaire findings. The article describes implementing a 21-day-skill-acquisition teaching technique to form and develop students’ hard and soft skills. The intervention conducted at the Department of Germanic Philology, Faculty of Foreign Philology and Social Communications, Sumy State University, targeted the 1st-year BA and 1st-year MA Translation Studies students who created their content using modern video blogging technology. The research findings make it possible to conclude that the development of soft skills significantly determines students’ personal trajectory of learning and acquiring professional competencies.Item Ukrainian "Enlightened Bureaucracy" in the System of Higher Education of the Russian Empire in the ХІХ century(Cherkas Global University; Academic Publishing House Researcher s.r.o, 2021) Лебідь, Євген Олександрович; Лебедь, Евгений Александрович; Lebid, Yevhen Oleksandrovych; Shevchenko, N.A.The article reveals the influence of representatives of Ukrainian "enlightened bureaucrac" on the processes of formation and development of higher education system of the Russian Empire in the XIX century, in particular, legal education on the example of the Moscow and St. Petersburg Imperial Universities. To this end, an attempt was made to systematically examine the life and career of P.G. Redkin, a native of Romny (Sumy Region), who was one of the representatives of Ukrainian "enlightened bureaucracy". Redkin's contribution to the development of higher education system, as well as his influence on the intellectual life of the Russian Empire is considered in this manuscript in several aspects. Firstly, it is educational activity of P.G. Redkin as an Extraordinary and Ordinary Professor, Head of the Chair of Encyclopedia or General Review of Law System of the Moscow Imperial University (1835-1848); Chair of Encyclopedia and History of Law Philosophy of the Saint Petersburg Imperial University (1863-1873), Rector of the Saint Petersburg Imperial University (1873-1876); Honorary Member of this University (1878). Secondly, it is public and state activity of P.G. Redkin as a founder and publisher of the first law journal in the Russian Empire, founder of educational community, popularizer of universal literacy and professional education of teachers, etc. Thirdly, it is the scientific activity of P.G. Redkin, the author of fundamental works on the history and philosophy of law, an honorary member of the Imperial Academy of Sciences. It is shown that scientific, social, state and pedagogical activity of Redkin, Varadinov and other representatives of Ukrainian "enlightened bureaucracy" significantly affected not only the sphere of higher education and science in the Russian Empire, but also the system of state and public relationsItem The Organization of the Educational Process in Kharkov Imperial University (1835–1863)(Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2021) Лебідь, Андрій Євгенійович; Лебедь, Андрей Евгеньевич; Lebid, Andrii Yevheniiovych; Shevchenko, N.A.This paper analyzes ‘The Review of Instruction in Subjects at Kharkov Imperial University’, an official document that regulated the organization of the educational process in Kharkov Imperial University. The work provides an insight into the evolution of modifications to the titles of this historical source for the entire period it was published. It examines the document’s substantive and formal characteristics such as structure, format, and data presentation. A quantitative analysis of data from the document helped establish a list of disciplines and courses taught at the university and measure the weekly academic load of students in Kharkov Imperial University (in hours), which made it possible to also measure this load across terms and for instructors as well. The study helped establish certain distinctive characteristics of the document – more specifically, the fact that it contained recommendations regarding scholarly and scholarlyinstructional study guides that instructors were to use in their work. Such recommendations were eventually replaced with a list of recommended literature for each course taught at the university. The present paper also provides dynamic data on the quantitative composition of the teaching workforce in each specific department. The authors established the scholarly-pedagogical potential of Kharkov Imperial University in the period between Nicholas’s University Statute of 1835 and Alexander’s University Statute of 1863. It was established that, in addition to their primary duties at the university, professors also gave public lectures, which had them adapting their courses to the needs and interests of the public. As a rule, giving public lectures was not a burden on instructors, as it was voluntary in nature.Among other matters, the authors researched the nonacademic component of university education – more specifically, the teaching of the “pleasing arts”. Based on this, a conclusion was drawn that the model of higher education in the Russian Empire in the 19th century was focused on the all-round development of a person.Item The role of the teacher in the multicultural competence development of students of higher educational institutions(Uma produção do EAAR, 2021) Vatamaniuk, H.; Khanykina, N.; Повалій, Тетяна Леонідівна; Повалий, Татьяна Леонидовна; Povalii, Tetiana Leonidivna; Mykhaskova, M.; Ilinitska, N.The purpose of the research is to outline the features of the development of students’ multicultural competence and determine the role of the teacher in this process. Methods of synthesis, analysis, experiment, questionnaire and observation method has been used in the academic paper. The obtained results have confirmed the hypothesis: increasing the level of multicultural competence of students in a student-centered educational environment can be implemented subject to the active involvement of the teacher. Regular studying foreign languages and non-specialized disciplines also contributes to the development of multicultural competence. To assess multicultural competence, it has been proposed to use criteria that allow evaluating the impact of learning foreign languages and non-specialized disciplines, as well as the participation of teachers - curators. The pedagogical expediency has been proved and the application of forms, means and content components of the multicultural educational environment has been substantiated, as well as recommendations have been developed towards improving the effectiveness of the acquisition of multicultural competence of students with the active involvement of teachers.