Наукові видання (ІФСК)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/116

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 46
  • Item
    Комеморація: теоретичні підходи та емпіричні дослідження
    (Sumy State University, 2025) Яненко, Ярослав Васильович; Yanenko, Yaroslav Vasylovych
    У роботі з’ясувані найбільш актуальні теоретичні та емпіричні аспекти комеморації з метою запропонувати нові погляди на її значення для сучасного українського суспільства.
  • Item
    Когнітивні аспекти інтерпретації мовної агресії у міжкультурному спілкуванні
    (Видавнича група «Наукові перспективи», 2025) Таценко, Наталія Віталіївна; Tatsenko, Nataliia Vitaliivna; Бакай, Ю.І.
    Поняття агресії активно вивчається в багатьох дисциплі нах, включно з інтерпретацією з погляду когнітивної психології, нейро біології, антропології та лінгвістики. Менше уваги феномену агресії приділено в контексті міжкультурної комунікації. Безперечно, хоча інтерпретації поняття агресії охоплюють соціальні чинники для зрозуміння природи та викликів міжкультурної комунікації (контекст, спільну основу, шаблонне використання), роль агресії у формуванні людського сприйняття, інтерпретації, ставлення та її використання в міжкультурному контексті залишається поза увагою вчених. Мета пропонованого дослідження – дослідити когнітивні аспекти інтерпретації мовної агресії в межах міжкультурної комунікації. У роботі використано метод синтезу й аналізу, який передбачав систематичний огляд літератури. Результати роботи продемонстрували, що в сучасній лінгвістиці зростає усвідомлення важливості когнітивного підходу до опису мовленнєвого міжкультурного діалогу. Зокрема, в роботі наголошено на ролі вивчення взаємозв’язку між реальними мовленнєвими процесами та їхніми мовними виразами в контексті структур знань і процедур їхньої обробки. У процесі обміну або обробки інформації людина обробляє співвідношення основних структур них одиниць мовленнєвої поведінки (фрейми, сценарій, модель і жанр мовлення). З погляду міжкультурної комунікації сприйняття інформації вимагає більшого когнітивного навантаження, спрямованого на вивчення іншої національної мовної свідомості, її особливостей із метою визначення універсальних засад, які уможливлюють міжкультурну комунікацію зі збереженням національної культурної ідентичності. Експлуатація складних когнітивних схем потрібна, щоб ідентифікувати складні координати абстрактних понять, наприклад, агресії. Це відбувається у процесі розуміння мови, контексту і сприйняття повідомлення через структуру вання й організацію інформації. Вираження, керування і сприйняття агресії змінюються відповідно до культурних норм і ціннісних переконань. Висновок – для концептуалізації поняття мовної агресії важливо досліджувати та розуміти її роль у міжкультурному контексті саме з погляду міжкультурної комунікації. Дослідження мовної агресії у мультидисциплінарному контексті з погляду когнітивної психології, антропології та лінгвістики з акцентом на сфери її вживання у мові є перспективним новаторством.
  • Item
    Молодіжний сленг в англомовному інтернет-дискурсі
    (Сумський державний університет, 2024) Ніколаєнко, А.О.
    Молодіжний сленг є важливим культурним феноменом, що відображає сучасні соціальні та комунікативні потреби молоді. Його активне використання у соціальних мережах свідчить про тенденцію до скорочення мовних засобів, спрощення граматичних структур і підвищення експресивності мови. Сленг, особливо молодіжний, є проявом соціальної ідентифікації та частиною лінгвістичних інновацій, що притаманні цифровому дискурсу [1, с. 56]. Він часто виходить за межі стандартної мови, привносячи в комунікацію елементи неформальності та специфічної експресивності.
  • Item
    Реклама у соціокультурному дискурсі
    (Сумський державний університет, 2024) Яненко, Ярослав Васильович; Yanenko, Yaroslav Vasylovych
    У роботі визначено особливості реклами у соціокультурному дискурсі. Аналіз цих особливостей здійснено на основі теорії соціального обміну, феноменологічної парадигми, соціодраматургічного підходу, психоаналітичних теорій, парадигми структуралістського конструктивізму.
  • Item
    Wordplay in wartime Twitter communication: a case study of Ukrainian politicians’ humorous Tweets
    (ДВНЗ "Ужгородський національний університет", 2022) Єгорова, Олеся Іванівна; Yehorova, Olesia Ivanivna; Прокопенко, Антоніна Вадимівна; Prokopenko, Antonina Vadymivna; Мартиненко, Сергій Сергійович; Martynenko, Serhii Serhiiovych
    Твіттер як потужний інструмент кризової комунікації заохочує взаємодію між різними сторонами та створює простір для продукування, функціонування та обміну гумором. Це дослідження є частиною більшого проекту про воєнний гумор у Твіттері та розглядає використання гри слів у гумористичних твітах певних українських політиків. Зокрема, дослідження спрямоване на виявлення мовних особливостей авторського гумору, який ґрунтується на використанні гри слів. Матеріалом дослідження слугують твіти, опубліковані протягом перших 100 днів російського вторгнення в Україну у 2022 році. Вилучені твіти були уточнені за певними критеріями та структуровані у якості прикладів гумористичних твітів для подальшої класифікації та інтерпретації. Аналіз твітів українських політиків дозволив виявити випадки реалізації гри слів на фонетичному, лексичному та синтаксичному рівнях, включно з підрівнями. Так, повні та часткові омофони ефективно використовуються на рівні фонем; паронімія та полісемія виявилися типовими інструментами гри слів на лексичному рівні, тоді як модифікація слогану виявилася найпродуктивнішим інструментом гри слів на синтаксичному рівні. Залучення гри слів до твіттер-комунікації політиків має на меті не лише привернути увагу до звукової форми, семантики чи етимології слів, але й пов’язати висловлювання з певним контекстом і справити емоційний вплив на реципієнта. Ця ідея знаходить подальше підтвердження з точки зору мультимодального характеру гумористичного вираження. Результати, отримані під час інтерпретації гумористичних твітів, доводять, що використання українськими політиками як позитивних, так і негативних емоцій у своїх публікаціях сприяло виробленню трансляції самозміцнюючого, агресивного, афіліативного та надихаючого гумору.
  • Item
    Assessing oracy skills in online courses
    (Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Ляшенко, Ірина Володимирівна; Ляшенко, Ирина Владимировна; Liashenko, Iryna Volodymyrivna
    Ця наукова стаття досліджує складнощі оцінки навичок усного мовлення онлайн в контексті онлайн-курсів. Незважаючи на те, що онлайн-навчання стає все більш популярним, і багато закладів освіти переходить на цей режим, все ще існує недостатньо емпіричного уявлення про створення онлайн-курсів, які враховують правильну оцінку. Дослідження має на меті заповнити цю прогалину, зокрема щодо викликів та стратегій, пов'язаних з оцінкою навичок усного мовлення онлайн. Стаття підкреслює багатогранність оцінки усного мовлення та комунікативної компетенції. Оцінка навичок усного мовлення потребує гнучкості, оскільки студенти зростають і переходять з одного вікового періоду в інший. Також обговорюються виклики онлайн-оцінки, включаючи наукову нечесність, яка може заважати справедливій оцінці. Плагіат, перевірка ідентичності та обман визначаються як ключові виклики при онлайн-оцінці. Крім того, додатковими бар'єрами в онлайн-навчанні студенти є відсутність мотивації, нереалістична інформація та недостатнє спілкуванням з викладачами. У відповідь на ці виклики стаття визначає різноманітні стратегії та технології, які можуть бути використані для оцінювання навичок усного мовлення в онлайн-курсах. Серед них формативні онлайн-тести, які забезпечують швидкий зворотній відгук та допомагають розвивати впевненість і підтримувати практику, а також сумативні тести, які випливають з формативних тестів. Стаття пропонує педагогам зосередитися на позитивних сприйняттях та результативності студентів в онлайн-навчанні, щоб розробляти кращі практики. Загалом, підкреслюється важливість розуміння особливостей оцінювання навичок усного мовлення в онлайн-курсах та надає інсайти щодо викликів та стратегій, пов'язаних з цим процесом. Ураховуючи різноманітні фактори, які можуть впливати на онлайн-оцінювання, педагоги можуть розробляти більш ефективні та залучаюти онлайн-курси, що сприяють успіху студентів.
  • Item
    Інформаційно-психологічна операція як форма маніпуляції суспільством
    (Сумський державний університет, 2023) Азімова, Олена Олександрівна; Азимова, Елена Александровна; Azimova, Olena Oleksandrivna; Вашист, Катерина Миколаївна; Вашист, Екатерина Николаевна; Vashyst, Kateryna Mykolaivna
    Сучасна епоха немислима без технологічного прогресу, а роль медіа та комунікації у зв’язку з цим стає ще активнішою. Медіа та комунікація є двома аспектами, які взаємопов'язані як з позитивними, так і з негативними впливами, що є невід’ємною частиною пропаганди і зокрема впливають на розвиток соціо-психологічних стратегій сучасних інформаційних війн та процес маніпуляції сучасним суспільством в цілому. Це дослідження показує, що інформаційно психологічні операції є одним зі способів впливу на людський менталітет, риси та поведінку конкретної цільової аудиторії за допомогою взаємопов'язаних факторів, таких як комунікація, медіа, пропаганда.
  • Item
    Assessing oracy skills in online courses
    (Бердянський державний педагогічний університет, 2023) Ляшенко, Ірина Володимирівна; Ляшенко, Ирина Владимировна; Liashenko, Iryna Volodymyrivna
    Ця наукова стаття досліджує складнощі оцінки навичок усного мовлення онлайн в контексті онлайн-курсів. Незважаючи на те, що онлайн-навчання стає все більш популярним, і багато закладів освіти переходить на цей режим, все ще існує недостатньо емпіричного уявлення про створення онлайн-курсів, які враховують правильну оцінку. Дослідження має на меті заповнити цю прогалину, зокрема щодо викликів та стратегій, пов'язаних з оцінкою навичок усного мовлення онлайн. Стаття підкреслює багатогранність оцінки усного мовлення та комунікативної компетенції. Оцінка навичок усного мовлення потребує гнучкості, оскільки студенти зростають і переходять з одного вікового періоду в інший. Також обговорюються виклики онлайн-оцінки, включаючи наукову нечесність, яка може заважати справедливій оцінці. Плагіат, перевірка ідентичності та обман визначаються як ключові виклики при онлайн-оцінці. Крім того, додатковими бар'єрами в онлайн-навчанні студенти є відсутність мотивації, нереалістична інформація та недостатнє спілкуванням з викладачами. У відповідь на ці виклики стаття визначає різноманітні стратегії та технології, які можуть бути використані для оцінювання навичок усного мовлення в онлайн-курсах. Серед них формативні онлайн-тести, які забезпечують швидкий зворотній відгук та допомагають розвивати впевненість і підтримувати практику, а також сумативні тести, які випливають з формативних тестів. Стаття пропонує педагогам зосередитися на позитивних сприйняттях та результативності студентів в онлайн-навчанні, щоб розробляти кращі практики. Загалом, підкреслюється важливість розуміння особливостей оцінювання навичок усного мовлення в онлайн-курсах та надає інсайти щодо викликів та стратегій, пов'язаних з цим процесом. Ураховуючи різноманітні фактори, які можуть впливати на онлайн-оцінювання, педагоги можуть розробляти більш ефективні та залучаюти онлайн-курси, що сприяють успіху студентів.
  • Item
    Gender issues in formal communication translation
    (Sumy State University, 2023) Назаренко, Олена В`ячеславівна; Назаренко, Елена Вячеславовна; Nazarenko, Olena Viacheslavivna; Nikolenko, A.
    The concept of gender entered modern linguistic science in the second half of the last century, associated with a change in the scientific paradigm in the humanities under the influence of postmodern philosophy. Language is actively involved in the process of gender construction, therefore it is considered a powerful means of forming stereotypical ideas about gender, thus gender studies have evolved into an independent field, and the issue of the relationship between language and the gender of its speakers remains very relevant at the present stage.
  • Item
    Рольові ігри на заняттях з іноземної мови
    (Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка, 2023) Бровкіна, Оксана Володимирівна; Бровкина, Оксана Владимировна; Brovkina, Oksana Volodymyrivna; Турчин, К.В.
    У статті йдеться про рольові ігри як ефективний метод вивчення іноземної мови, також розглядаються переваги та функції цих ігор, їх ефективність на уроках іноземної мови. В ході дослідження з’ясувалося, що рольові ігри є корисними для студентів та школярів в розвитку їхніх комунікативних навичок, підвищенні мотивації до вивчення мови та розвитку їхньої уваги та уяви. Проведений аналіз практичних прикладів використання рольових ігор на уроках іноземної мови показує, що вони допомагають учням у засвоєнні нового матеріалу та розвитку їхньої мовленнєвої компетенції. Рольова гра – методичний прийом, що належить до групи активних способів навчання практичного володіння іноземною мовою. Рольова гра являє собою умовне відтворення її учасниками реальної практичної діяльності людей, створює умови реального спілкування. Ефективність навчання тут зумовлена насамперед вибухом мотивації, підвищенням інтересу до предмета. Вона ефективна як на молодшому етапі навчання, так і на середньому та старшому. Рольова гра мотивує мовленнєву діяльність, оскільки учні опиняються в ситуації, коли актуалізується потреба щось сказати, запитати, з’ясувати, довести, чимось поділитися зі співрозмовником. Рольова гра вважається одним із найефективніших прийомів реалізації комунікативного принципу в процесі навчання іноземної мови. Рольова гра є мотивувальним фактором, оскільки містить у собі елемент гри та непередбачуваність розв’язки. Більш того, учні усвідомлюють можливість застосування ситуації, відтворюваної в рольовій грі, у реальному житті, що не може дати механічне тренування у вживанні лексичних одиниць і граматичних структур. Ігри позитивно впливають на формування пізнавальних інтересів учнів, сприяють усвідомленому освоєнню іноземної мови. Вони сприяють розвитку таких якостей, як самостійність, ініціативність; виховання почуття колективізму. Студенти активно, захоплено працюють, допомагають один одному, уважно слухають своїх товаришів; викладач лише керує навчальною діяльністю.