Наукові видання (ІФСК)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/116
Browse
9 results
Search Results
Item Медіаграмотність як щит від фейків: орієнтуємось в епоху постправди(Сумський державний університет, 2025) Дмитренко, М.; Грона, Н.У статті розкрито значення медіаграмотності як інструменту протидії фейковим новинам в умовах епохи постправди. Досліджено правила медіаграмотності як способу протидії фейковим повідомленням. Розглянуто конкретні способи розпізнаванняфейків у різних видах контенту в інформаційному просторі. Основною метою статті є визначення значення медіаграмотності для формування свідомого та відповідального споживача медіа.Item Фейки і маніпулювання інформацією в соціальних мережах в умовах війни(Сумський державний університет, 2025) П'ятаченко, Сергій Васильович; Piatachenko, Serhii Vasylovych; Руденко, В.Розглядаються особливості поширення в соціальних мережах фейкових повідомлень та маніпуляцій, спрямованих на зміну громадської думки та соціокомунікаційний ефект. Визначено типові категорії продукування фальшивих новин, окреслено психологічний аспект впливу дезінформації та анцентовано на необхідності розвитку медіаграмотності серед населення, навчання критичному аналізу інформації та розпізнавання ознак маніпуляцій.Item Information Resilience and Information Security as Indicators of the Level of Development of Information and Media Literacy(International Journal of Media and Information Literacy, 2021) Лебідь, Андрій Євгенійович; Lebid, Andrii Yevheniiovych; Назаров, Микола Сергiйович; Nazarov, Mykola Serhiiovych; Shevchenko, N.A.This paper analyzes the use of the terms ‘information resilience’ and ‘social resilience’ in the context of national resilience strategies. It is shown that information resilience reflects transformations in the system of international relations and the domestic policies of different countries, as well as prospects for the development of information-and-communications technology and its impact on social processes. Based on the results of a research project implemented as part of this study, a hypothesis was formulated which stated that the majority of the Ukrainian people are not aware of the reality of information threats at this time. This hypothesis was supported based on an analysis of empirical data collected for the study. The study helped identify gaps between government and society in Ukraine in the following five key areas: values, goals, capabilities, motivation, and communication. It is shown that these gaps have had a significant impact on the overall level of information and national resilience in Ukraine. The information resilience of Ukrainian society was analyzed at the local level (through the example of Ukraine’s eastern and southeastern regions). It is suggested that the issue of social and information resilience is of particular relevance in the context of information and media literacy amongst the population, especially within small communities. In this context, an analysis was conducted of the information space of Ukraine’s eastern and southeastern regions. The resulting conclusion was that the level of media culture in Ukraine, determined by a number of both subjective and objective factors, is relatively low at this time.Item Overcoming Post-truth Challenges: Is journalism education successful in Ukraine?(Editorial Primmate SAS, 2022) Yevtushenko, O.; Ковальова, Тетяна Вікторівна; Kovalova, Tetiana Viktorivna; Садівничий, Володимир Олексійович; Sadivnychyi, Volodymyr Oleksiiovych; Жиленко, Ірина Рудольфівна; Zhylenko, Iryna Rudolfivna; Бондаренко, Олена Євгенівна; Bondarenko, Olena YevhenivnaThe article discusses the response efficiency of the journalism education system to the post-truth challenges. The aim of our research is to find out whether the higher education system of Ukraine is able to provide the media system with quality professional staff ready for political participation, responsibility and upholding democratic values in the conditions of post-truth and aggressive external information influence. The experiment covered three groups: journalism students with general professional training, journalism students, who additionally participated in fact-checking trainings and economics students, who did not study the basics of media literacy. The survey results and focus group discussion proved that the future journalists show greater confidence in their skills, but, in fact, they are not able to distinguish better truth, manipulation and lies than the future economists All three groups had vague ideas about these concepts and tend to trust statements that seem familiar and simple. Fact-checking trainings do not give students an advantage in identifying truth and lies in public statements. The results suggest an urgent need to find new system solutions on the part of higher education, the community of professionals to train future journalists ready to work in the post-truth conditions.Item Медіаграмотність майбутнього журналіста: з досвіду навчально-виробничої практики(Сумський державний університет, 2024) Грона, Н.; Корнієнко, В.У статті висвітлено поняття «медіаграмотність», з’ясовано особливості її формування в майбутнього журналіста під час навчально-виробничої практики. У статті розглядається важливість медіаграмотності як ключового елементу підготовки майбутніх журналістів в умовах сучасного інформаційного середовища. Досліджено вплив навчально- виробничої практики на формування медіаграмотності студентів-журналістів, зокрема, аналізуються методи і підходи, які використовуються під час навчання.Item Психологічні особливості осіб юнацького віку з різним рівнем медіаграмотності(Сумський державний університет, 2021) Коляда, Наталія Вікторівна; Коляда, Наталия Викторовна; Koliada, Nataliia Viktorivna; Перепелиця, А.Стрімкий розвиток у сучасному світі інформаційно-комунікаційних технологій та системи мас-медіа нагально потребує цілеспрямованої підготовки особистості до вмілого і безпечного користування ними. Медіа потужно й суперечливо впливають на освіту молодого покоління, стаючи одним із провідних чинників його соціалізації, стихійного соціального навчання. Незважаючи на численні напрацювання вітчизняних та зарубіжних дослідників проблема медіаграмотності потребує подальшого аналізу, що пов’язане із недостатнім вивченням психологічного фактору даного поняття.Item Cultivating the Skills of Systems Thinking in the Context of Fostering the Basic and Professional Competencies Associated with Media Education and Media Literacy(Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2020) Лебідь, Андрій Євгенійович; Лебедь, Андрей Евгеньевич; Lebid, Andrii Yevheniiovych; Shevchenko, N.A.This paper examines some of the key mechanisms for cultivating the skills of systems thinking using methodologies such as the theory of inventive problem solving (TRIZ) and algorithms for solving problem situations (ARPS) in media education. The author puts forward a suggestion that the realities and needs of the present-day economy and its transition to the fifth and sixth technological paradigms will transcend traditional methods of education, bringing about change in approaches, methodologies, and objectives associated with the educational process, with a focus on replacing extensive forms and ways of teaching and learning with methods related to the intensive development of skills and professional competencies associated with media literacy and media education. A key objective in this context is to cultivate and foster the skills of systems thinking, which implies a capacity for strategic planning and design and creative solving of non-routine problems and an ability to detect inconsistencies and interdependencies in media texts and media messages. In this context, the paper brings forward several tools for fostering the skills of systems thinking, which are as follows: case problems, systems thinking tests, and systems mapping. The paper examines some of the key theoretical and applied aspects of the theory of inventive problem solving and algorithms for solving problem situations in the media sphere. The author’s conclusion is that the TRIZ–ARPS methodology can be employed quite efficiently in fostering the basic and professional competencies associated with media literacy and media education.Item A Study into the Skills of Using Data Verification Tools as a Media Information Literacy Instrument for University Students(Academic Publishing House Researcher s.r.o., 2020) Лебідь, Андрій Євгенійович; Лебедь, Андрей Евгеньевич; Lebid, Andrii Yevheniiovych; Дегтярьов, Сергій Іванович; Дегтярев, Сергей Иванович; Dehtiarov, Serhii Ivanovych; Polyakova, L.G.Amid information wars and growing populism, when manipulation, propaganda and disinformation appear to be a natural focus, when officials, opinion leaders and media communicate unsafe and unverified information, when only up to 20% of messages can be marked as veracious, it becomes essential to develop critical and meaningful information consumption. The self-explanatory statistics, provided by fact-checkers, speak volumes and inspire those who have command of the investigation method in the fact check format to fully leverage it both in their professional activities and in daily lives. The paper structures and classifies the key aspects of fact-checking, identifies its specific characteristics and effects, and sketches out the future outlook for its use as a new media trend. The work defines central objectives of fact-checking investigations and what differentiate them from conventional investigations. It has been revealed that fact-checkers are gradually shifting their field of activity to the plane of the so-called “unofficial sources” of information, such as social networking websites, public narratives and discourses, media materials of diverse origin, etc. The findings of the study conducted demonstrate a correlation between the general media literacy, which respondents evaluated as rather low – average and below average and the need for its end-to-end improvement, including through interactive media practices, trainings and projects. The study concludes that respondents are actually ignorant of the fact-checking and data verification tools available. We believe the fact is also immediately linked with the overall level of media maturity and respondent information literacy, levels of critical and analytical thinking, and the ability to work on information and its sources.Item Гурток журналістики як медіаосвітній проект (на прикладі Медіа Центру ПДЮ)(Сумський державний університет, 2013) Гаврилюк, Інна Леонідівна; Гаврилюк, Инна Леонидовна; Havryliuk, Inna Leonidivna; Осюхіна, М.О.Аналізується робота Медіа Центру ПДЮ як медіаосвітнього проекту.