Образ
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67311
Browse
16 results
Search Results
Item Книга «Українська дума і пісня в світі» і навколо неї (З архіву Григорія Нудьги)(Сумський державний університет, 2025) Вертій, О.У пропонованій до опублікування першій частині матеріалів з архіву Григорія Нудьги подано початок нелегкої історії підготовки до видання книги «Українська дума і пісня в світі», яка, подолавши всі перешкоди на шляху до свого читача, вийшла у світ уже по смерті її автора лише в 1997 (перша книга) та 1998 (друга книга), хоча роботу над нею він започаткував публікацією статті «Українська пісня за кордоном» в11 числі часопису «Вітчизна»за 1958 рік.Item «Медіаестетика» як університетська освітня компонента(Сумський державний університет, 2025) Дюжева, К.У статті йдеться про університетську навчальну дисципліну «Медіаестетика», розкривається проблема формування та вдосконалення уявлень здобувачів освіти про загальні закони естетичної діяльності та естетичного освоєння світу, обґрунтовується потреба окреслити специфіку соціальної природи краси, мистецтва як механізму соціалізації людини, естетичної інформації як невід’ємної складової мас-медіа.Актуальність і мета. Вивчення естетики медіа в університеті є актуальним через необхідність аналізу естетичних аспектів медіаматеріалів, особливо у воєнний час. Медіаестетика тісно пов’язана з поняттями культурних та соціальних цінностей, етики, гармонії. Розвиток соціальних медіа та штучного інтелекту повинен підтримувати людський фактор, в якому естетика відіграє важливу роль. Метою дослідження є висвітлення важливості медіаестетики для розвитку критичного мислення, розуміння естетичних принципів та професійної діяльності у сфері соціальних комунікацій. Медіаестетика розвиває креативність, адаптивність, гнучкість мислення та художній смак здобувачів освіти.Методологія. Серед методів дослідження було використано аналіз науково-методичного матеріалу з естетики та журналістики, узагальнення досвіду викладацької роботи, інтерпретацію результатів дослідження.Результати. Аналізуються особливості викладання навчальної дисципліни «Медіаестетика», зокрема тематичне наповнення, наближення естетичних теорій до новітніх сучасних медіатехнологій. Розкривається питання становлення уявлень студентства про закони та категорії етики та естетики, що є основоположним для світосприйняття та комунікації зі світом. У дослідженні обґрунтовується важливість освітньої компоненти для формування навички розуміти специфіку природи краси, культури та мистецтва у процесі соціалізації людини. Йдеться про естетичну інформацію як невід’ємну складову медійного простору.Висновки. Реалізовано поставлені у статті завдання: розглянуто медіаестетику як освітню компоненту; розкрито проблему рівня розвитку медіаестетики в інформаційному просторі як проекцію базової підготовки медіафахівців; обґрунтовано потребу у вдосконаленні журналістської майстерності в аспекті специфіки естетичної інформації. Обґрунтовано, що освітня компонента «Медіаестетика» у межах навчального процесу допомагає сформувати та розвинути гнучкість мислення, креативні здібності майбутніх медійників на основі естетичних категорій, спонукає до самореалізації фахівців, активізує пізнавальні інтереси у поєднанні зі сформованими естетичним смаками, етичним рівнем розвитку, реалізує евристичні здібності як визначальні для формування професійної майстерності та конкурентоздатності сучасного фахівця медіасфери.Item Позитивні медіапідходи до створення ефективної мобілізаційної комунікації в Україні(Сумський державний університет, 2025) Шульська, Н.; Сушкова, Олена Миколаївна; Sushkova, Olena Mykolaivna; Гундерук, О.; Римар, Н.; Бойко, Є.В умовах російсько-української війни увага медійників привернена до соціально чутливого контенту. Редакції щодня зіштовхуються з трагедіями й людськими стражданнями, піднімають суспільно важливі теми, борються з російськими дезінформаційними вкидами. Мобілізація і діяльність ТЦК та СП – надзвичайно гостра тема в очах українського суспільства. Це пов’язано з відсутністю ефективної мобілізаційної комунікації. Актуальність і мета. У статті проаналізовано позитивні медіапідходи до створення ефективної мобілізаційної комунікації в Україні. Подано рекомендації щодо професійного медіависвітлення через підтеми, які найбільше хвилюють суспільство. Мета – на матеріалі публікацій українських інтернет-видань проаналізувати позитивні медіапідходи до створення ефективної мобілізаційної комунікації в Україні в умовах війни.Методологія. Матеріалом дослядження слугували журналістські публікації, зокрема заголовки з українських онлайнових медіа, що демонструють позитивну практику представлення теми мобілізації в інфопросторі, а також визначають настрій українців в умовах війни. Об’єктивність і всеохопність дослідження забезпечило використання низки методів: описового, контекстуального та комунікативно-прагматичного аналізу, моніторингу. Результати. Із урахуванням досліджень Інституту масової інформації, рекомендацій Комісії з журналістської етики, а також власних спостережень визначено основні медіапід-ходи до створення ефективної мобілізаційної комунікації в умовах російсько-української війни: мотивація до виконання громадянського обов’язку й добровільний вступ до лав ЗСУ, дотримання законодавчих норм, прав мобілізованих, справедливість ухвалення рішень, ефективна взаємодія ТЦК та СП із підрозділами ЗСУ. Прикладами позитивної практики є людиноцентричність і висвітлення історій, що мають мотиваційний характер, показують приклади успішної мобілізації.Висновки. Мобілізаційна комунікація мала б давати відповіді на суспільні запити. Журналісти мають робити фокус на правовій і моральній відповідальності, наголошуючи на тому, що це не примус, а обов’язок кожного громадянина у воєнний час, це справа колективної безпеки України й потреба для оборони та майбутньої перемоги.Item Символічний простір як колективна ідентичність територіальних громад(Сумський державний університет, 2024) Чорнобут, О.Стаття присвячена дослідженню впливу символічного простору територіальних громад України на підвищення ефективності місцевого самоврядування в умовах децентралізації та військового стану. Актуальність і мета. В умовах децентралізації символічний простір територіальних громад виступає ключовим фактором у формуванні колективної ідентичності та сприяє зміцненню культурної спадщини, що формується новими об’єднаними територіями. Він забезпечує інтеграцію на локальному рівні та відіграє центральну роль у збереженні історичних цінностей громад. Мета дослідження полягає у визначенні ролі символічного простору в розвитку територіальних громад у контексті соціокомунікаційних зв’язків, що забезпечують посилення національної ідентичності. Методологія. У дослідженні застосовано низку методів, серед яких: аналіз наукових джерел, аналіз та синтез термінології. Застосовано метод проектування складових символічного простору територій. Здійснено аналіз семіотичних ідентичностей та каналів комунікації в громадах для виявлення стратегічних засобів взаємодії та їхнього впливу на соціальну комунікацію та позиціонування громади. Результати. У статті аналізуються аспекти проєктування символічного простору на соціокомунікаційні зв’язки в територіальних громадах України з огляду на його структуру та складники. Під час дослідження визначено такі аспекти: по-перше, аналіз показує динамічну природу символічного простору та його трансформацію в межах громади; по-друге, у статті охарактеризовано компоненти символічного простору з урахуванням їхніх функцій та взаємодії між ними; по-третє, здійснено розподіл цього простору на складники, що дозволяє перетворити символічний простір на систематизовану та керовану структуру. Висновки. Вплив символічного простору на колективну ідентичність територіальних громад є вагомим та стабілізуючим засобом в умовах децентралізації та військового стану. Під час проведення дослідження досягнуто поставленої мети, шляхом аналізу ролі символів для розвитку національної ідентичності територіальних громад. Вважаємо, що роль символів є рушійним засобом активізації соціальної згуртованості та громадянської мобільності у комунікативних відносинах громад. Сформовано ключові компоненти символічного простору, які сприяють інтеграції громад, зміцненню культурної спадщини та збереженню історичних цінностей. Завдання дослідження вдалося досягти через систематизацію структури символічного простору, який консолідує населення навколо спільних цінностей, що важливо для ефективної взаємодії між різними соціальними групами.Item Медіаобраз міста Суми (на матеріалі онлайн-видання «Цукр»)(Сумський державний університет, 2024) Черниш, Анна Євгеніївна; Chernysh, Anna YevheniivnaМедіаобраз міста зумовлений комплексом чинників медіатизації та широкою мережею медіа, що презентують його. Формується він із урахуванням історії, архітектури, «упізнаваності» за визначними постатями, місцями, брендами, бізнес-стратегіями, комерційною складовою, громадською думкою тощо. Актуальність та мета. Врахування зазначених складових дає можливість висновувати про магістральну роль засобів масової інформації у житті громади. Аналіз медійного контенту регіональних інформаційних джерел сприяє формуванню уявлення про образ міста, яким воно постає у реципієнтів. У фокус наукового зацікавлення потрапило сумське онлайн-видання «Цукр», чиє інформаційне наповнення викликає інтерес задля встановлення позитивного медіаобразу міста. Мета статті – означити медійний образ міста Суми на прикладі контенту сумського онлайн-видання «Цукр». Методологія. Для реалізації дослідження використано загальнонаукові методи аналізу та синтезу, систематизації та узагальнення матеріалу, контент-аналізу, залучені окремі аспекти дискурсивної та наративної методології. Дослідження побудоване на принципах об’єктивності та академічної доброчесності. Результати. Медіа вагомо формують образи різних просторів. За допомогою медіатехнологій та активного процесу диджиталізації творяться іміджі міст, селищ, осередків. Процес медіатизації міського простору дозволяє зосередитися на ключових факторах формування його образу, що є складовими геокультурної та урбаністичної іміджології, серед яких найвизначальнішими є регіональні друковані та онлайн-видання, розвинена система теле- та радіокомунікації, його історична та культурна презентація у медійному середовищі, активні процеси медіаконвергенції. У запропонованій студії обрано фокусаналіз контенту сумського видання «Цукр», що інформує про події у межах визначеного локусу / регіону / території, є спільним комунікативним простором для сумчан і засобом зворотного зв’язку між ними. Висновки. Аналіз контенту видання «Цукр» доводить, що нлайн-платформа є одним із найвпливовіших інформаційних засобів міста Суми, що активно генерує образ успішного, економічно стабільного, перспективного, культуроцентричного міста.Item Крос-культурні комунікації в цифрову епоху: актуальність в журналістській діяльності(Сумський державний університет, 2023) Лашкіна, М.; Христокін, Г.; Васильченко, В.У статті розглядається проблематика крос-культурних комунікацій, яка детермінована глобалізацією в економіці, культурі, бізнесі, дипломатії тощо з середини минулого сторіччя. Інформаційний простір в умовах розвитку інформаційних технологій стає все більш непередбачуваним, кількість різного роду дезінформації та неперевіреної інформації збільшується. Це стає загрозою не тільки для формування викривленого світосприйняття дійсності, але й ескалації конфліктів всередині країни. Війна росії проти України має екзистенціальне коріння, глибоко пов’язана з історичними наративами та культурними кодами, тому важливість адекватного висвітлення нинішніх подій є все більш важливим. Україна – це країна з багатонаціональним населенням, що має значну кількість міжкультурних зв’язків. Журналістика як суспільно важлива професія має висвітлювати всі процеси, що відбуваються в багатокультурному, багатонаціональному середовищі з урахуванням крос-культурної взаємодії.Item Ситуативна комунікація брендів харчових продуктів(Сумський державний університет, 2023) Антонова, О.; Соловйова, Ю.; Фєдотова, Н.; Лелека, О.Стаття присвячена ситуативній комунікації брендів харчової промисловості під час воєнного стану на прикладі аналізу зміни назви продукції. Прояв громадянської позиції через найменування товару виробниками харчових продуктів активізувався з початком повномасштабного російського вторгнення на територію України. З огляду на це, вважаємо актуальним вивчити структуру творення ситуативних прагматонімів, а також акцентувати на доцільності створеної назви товару. Мета – дослідити вияв патріотичної позиції бренду через ситуативну зміну прагматонімів харчових продуктів, виокремити чинники, які спонукають бренди до перейменування продукції, та доцільність зміни упакування для комплексного впливу вербального й невербального компонентів як елементів семіотичного утворення.Item Прямоефірне та інтерактивне мовлення: жанрові особливості(Сумський державний університет, 2019) Ятчук, О.Мета розвідки – формування концепції жанрових особливостей інтерактивного та прямоефірного мовлення на телебаченні. Ці технології активно використовуються не лише для телекомунікації, а також в інтернет-комунікації, різноманітних трансляціях, тому є актуальними для вивчення та дослідження. У ході роботи нам вдалося виокремити різницю між прямоефірним та інтерактивним мовленням, простежити використання різних жанрів у цих видах програм та виокремити їх особливі риси. Не зважаючи на те, що інтерактивний контент у прямому ефірі має певні обмеження (мовна комунікація, імпровізаційний сценарій), цей вид комунікації є привабливим та лонгітюдним і поширений у різних жанрах телебачення, включаючи новини, бесіди, різноманітні розважальні шоу. Серед інших форм мовлення цей вид має певні переваги в економічному, драматургійному, ідеологічному та комунікаційному аспектах.Item Пантелеймон Куліш як українській інформатор (на матеріалі епістолярних джерел)(Сумський державний університет, 2019) Тімофєєва, К.У статті аналізується епістолярний доробок Пантелеймона Куліша – національного діяча, який своєю титанічною працею зумів охопити всі сфери тогочасного культурно-політичного життя України. Мета статті полягає у виявленні комунікативно-інформаційного складника в культурно-політичній діяльності П. Куліша. Завдяки наполегливій і невтомній видавничій, журналістській, перекладацькій, літературно-критичній, письменницькій, педагогічній, історичноетнографічній праці та громадсько-політичній і просвітницькій діяльності П. Куліш проявив себе блискучим українським інформатором. Уся інформативна діяльність П. Куліша спрямовувалася на подвижницьку місію – пробудження національної самосвідомості українського народу! Створення українського національного простору є запорукою успішного та гідно життя українського народу.Item Прецедентні тексти в інтернет-ЗМІ Сумщини: особливості функціонування(Сумський державний університет, 2019) Сучкова, В.У статті розглянуто основні способи застосування та використання прецедентних текстів у місцевих Інтернет-медіа. Користуючись такими висловлюваннями, журналіст прагне привернути увагу аудиторії та зробити ефективнішим сприйняття матеріалу. Що заважає досягти такого результату журналістам місцевих Інтернет-медій і як зробити практику використання прецедентних текстів у ЗМІ професійнішою – саме цьому присвячена стаття. Автор наводить приклади вдалого або ж недоречного використання прецедентних текстів. У дослідженні зроблено спробу аналізу причини, через які прецедентні тексти стають не помічниками читача, а лише «каменями спотикання» для нього. Окрім того, сформульовано список порад, які допоможуть уникнути таких ситуацій.