Маркетинг і менеджмент інновацій (Marketing and Management of Innovations)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/186

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Managing the Sustainable Development of the Enterprise on the basis of the Vulnerability Level
    (Sumy State University, 2025) Zatonatska, T.; Sitnicki, M.W.; Bilorus, T.; Firsova, S.; Anisimova, O.
    Концепція сталого розвитку підприємства (як і країни) передбачає врахування принципів системності, комплексності та збалансованості розвитку всіх трьох складових: економічної, соціальної та екологічної. Основною метою дослідження є розробка стратегії управління підприємством для досягнення сталого розвитку на основі алгоритму комплексної оцінки рівня вразливості окремих показників за трьома складовими сталого розвитку. У статті узагальнено етапи формування концепції сталого розвитку, аргументи та контраргументи в межах наукової дискусії з питання систематизації 169 завдань ЦСР у трикомпонентну модель, що поєднує економічну, екологічну та соціальну складові. Систематизація літературних джерел та підходів до вирішення проблеми збалансування складових сталого розвитку довела, що її вирішення призведе до формування сталої економіки, екологічної стійкості та соціальної справедливості. Актуальність вирішення даної наукової проблеми полягає в тому, що в умовах воєнного стану для України особливого значення набуває питання визначення найбільш вразливих показників за складовими з метою їх захисту та створення умов для їх збереження і подальшого розвитку. Дослідження питання оцінки рівня вразливості індикаторів за складовими сталого розвитку здійснювалося в логічній послідовності за десятьма чітко визначеними етапами. Методологічним інструментарієм проведеного дослідження є обґрунтування використання адаптованої матриці CARVER для побудови системи ранжування вразливості окремих індикаторів за складовими сталого розвитку. Для ілюстрації запропонованого методичного підходу проведено оцінку ступеня вразливості індикаторів сталого розвитку на прикладі умовного підприємства. Дослідження емпірично підтверджує та теоретично доводить необхідність визначення якісних характеристик рівня вразливості індикаторів за складовими сталого розвитку з градацією на низький, середній, підвищений та високий. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними керівникам підприємств для ранжування вразливості окремих показників за складовими сталого розвитку підприємства з використанням адаптованої матриці CARVER та можливості вчасно реагувати на зміни не тільки самих складових сталого розвитку, а й окремих їх показників.
  • Item
    The Development of The E-Commerce Market in Poland in the Conditions of Intensification of Migration Processes
    (Sumy State University, 2024) Zatonatska, T.; Fareniuk, Y.; Juscius, V.; Martinkiene, Ju.; Maksymchuk, O.
    Наслідки війни в Україні та міграція вплинули на ринок електронної комерції країн-реципієнтів, спричинивши як можливості у вигляді збільшення частки споживачів, так і виклики у вигляді відсутності чіткого бачення розвитку. Метою роботи є дослідження впливу міграційних процесів на розвиток електронної торгівлі в Польщі та вивчення можливості використання методів прогнозування компаніями електронної торгівлі в умовах впливу міграційних процесів для подальшого планування діяльності. Відповідно до мети дослідження вирішувалися наступні завдання: дослідити сучасний стан розвитку електронної комерції під впливом міграційних процесів; дослідити сучасні міграційні процеси та їх вплив на світову економіку; оцінити вплив міграційних процесів з України на польський ринок; дослідити кейс польського інтернет-магазину та розробити модель прогнозування даних та планування його діяльності під впливом міграційних процесів. Для досягнення мети було побудовано 3 моделі: множинної регресії – для оцінки рівня впливу міграційних процесів на електронну комерцію; нейронна мережа для прогнозування продажів магазину електронної комерції в Польщі; кластерний аналіз – для виявлення кластерів товарів, які найбільше постраждали від міграційних процесів. Проаналізовано особливості сучасних міграційних процесів, а також оцінено зворотний вплив міграції як драйвера розвитку електронної комерції. Міграція стимулює електронну комерцію через зміну поведінки споживачів і шляхів логістики, підвищення рівня експорту та імпорту та поширення цифрового підприємництва. На основі даних польського інтернетмагазину було проведено моделювання на основі макроекономічних та міграційних показників, щоб дослідити вплив змін ринкової ситуації на діяльність компанії та визначити чинники, які мали на неї найбільший вплив. Таким чином, за результатами аналізу за допомогою побудованих моделей було досліджено вплив міграції на електронний бізнес у Польщі. Регресійний аналіз встановив, що міграційні процеси сприяли розвитку продажів польського інтернет-магазину через збільшення споживачів-мігрантів та підвищення рівня цін. За допомогою машинного навчання була побудована нейронна мережа, типологія якої враховує вплив макроекономічних і демографічних чинників під час прогнозування. За допомогою кластерного аналізу досліджено асортимент інтернет-магазину та виділено кластери за обсягом продажів та впливом мігрантів. Встановлено, що після початку міграційного руху найбільше зросли категорії, які характеризуються галопуючим попитом з боку біженців, зокрема на продукти дитячого харчування, побутову техніку та телефони, меблі, засоби зв’язку.
  • Item
    Churn Rate Modeling for Telecommunication Operators Using Data Science Methods
    (Sumy State University, 2023) Zatonatska, T.; Fareniuk, Y.; Shpyrko, V.
    Телекомунікаційні компанії функціонують на ринку з надзвичайно високою конкуренцією. Залучення нового клієнта в 5-10 разів дорожче, ніж утримання існуючого. Таким чином, ефективне управління відтоком абонентів і розуміння його причин стали досить актуальними завданнями для операторів мобільного зв'язку. У зв'язку з цим прогнозування відтоку абонентів через активність конкурентів стає дуже важливим. Data Science і машинне навчання створюють широкі можливості для вирішення цього завдання, щоб оцінити рівень задоволеності клієнтів послугами компанії, виявити фактори, що викликають незадоволення, і передбачити, які клієнти мають більший ризик відмовитися від послуг і змінити постачальника. Компанія, яка впроваджує аналіз даних і моделювання для розробки моделей прогнозування відтоку клієнтів, має можливість покращити управління відтоком клієнтів і підвищити результати бізнесу. Метою дослідження є застосування моделей машинного навчання для телекомунікаційної компанії, зокрема побудова моделей для прогнозування відтоку користувачів і доведення того, що моделі Data Science і машинне навчання є якісними та ефективними інструментами для вирішення завдань прогнозування ключових маркетингових показників телекомунікаційної компанії. На прикладі Telco у статті представлено результати різних моделей класифікації, таких як логістична регресія, Random Forest, SVM та XGBoost з використанням мови програмування Python. Всі моделі мають високий рівень якості (загальна точність більше 80%). Таким чином, дослідження доводить можливість та доцільність використання моделей у подальшій класифікації клієнтів для прогнозування відтоку абонентів (тих клієнтів, які можуть відмовитися від послуг компанії) та мінімізації відтоку споживачів на основі цього. Виявлено ключові фактори, що впливають на відтік клієнтів, і вони створюють основу для майбутнього прогнозу відтоку. Впровадження моделей прогнозування відтоку абонентів допоможе зменшити його і зберегти їх лояльність. Результати дослідження можуть бути використані для оптимізації маркетингової діяльності з управління відтоком споживачів компаній ринку телекомунікацій шляхом прийняття ефективних рішень на основі даних та для вдосконалення математичної методології прогнозування відтоку клієнтів. Таким чином, основні теоретичні та практичні наслідки дослідження полягають у розробці ефективного інструменту прогнозування для менеджерів для контролю ризиків відтоку та збагаченні літератури з аналізу даних і моделей Data Science для визначення критичних факторів, які визначають схильність клієнтів до відтоку.
  • Item
    Marketing Strategies in the Banking Services Sector With the Help of Data Science
    (Sumy State University, 2022) Zatonatska, T.; Hubska, M.; Shpyrko, V.
    Конкуренція між маркетинговими стратегіями підприємств переходить у площину використання штучного інтелекту та починає розглядатися в контексті конкуренції між проектами Data Science. Тому актуальним є питання розробки методології та побудови моделі в тій чи іншій сфері економіки, що допоможе забезпечити ефективну роботу та досягнення цілей компанії. Ринок банківських послуг має певну специфіку поведінки споживачів, тому формування маркетингових стратегій є досить складним процесом. Таким чином, перед банками стоїть важливе завдання зберегти лояльність своїх існуючих клієнтів і залучити нових. Метою статті є побудова маркетингової стратегії для залучення нових клієнтів у банківський сектор за допомогою інструментів Data Science. Результатом дослідження є побудова двох економетричних моделей кредитних продуктів банку: кредитів готівкою та кредитних карток, – які визначають важливість впливу різних факторів на притік нових клієнтів та допомагають розподілити рекламний бюджет між різними видами реклами для досягнення високої ефективності. Використовуючи побудовану модель, було визначено, що рекламні кампанії безпосередньо впливають на збільшення кількості нових клієнтів у банку, а також на загальне зростання обізнаності про бренд банківської установи в суспільстві. Крім того, визначені ваги кожного з факторів впливу допомогли сформувати рекламний бюджет, що збільшило приплив клієнтів на 12% із середньою рентабельністю інвестицій (ROI) 3,18. Враховуючи все вище сказане, модель показала свою ефективність в організації рекламної кампанії банку, коли рішення приймалися з використанням технологій Data Science. Отримані на основі моделей результати дають досить чітке уявлення про фактори, що впливають на приплив нових клієнтів до банку, що дозволить моделювати розподіл бюджету рекламних кампаній у майбутні періоди та прогнозувати їх ефективність. Конкуренція у фінансовому секторі країни змушує банківські установи використовувати інструменти Data Science у своїй маркетинговій діяльності.
  • Item
    Estimating the Efficiency of the Green Energy Services’ Marketing Management Based on Segmentation
    (Sumy State University, 2021) Brych, V.; Zatonatska, T.; Dluhopolskyi, O.; Borysiak, O.; Vakun, O.
    Енергетична безпека зазнає суттєвих ризиків як на етапах виробництва, розподілу, так і на етапах постачання й споживання енергії. Сезонне зменшення або збільшення споживчого попиту на енергоресурси через зміни клімату негативно впливає на збалансування енергетичної системи. Стаття присвячена оцінці факторів маркетингового управління послугами «зеленої енергетики» та розробці моделі оцінки зеленої енергії як інноваційного продукту на основі сегментації ринку енергії. Cегментація енергетичного ринку дозволяє виокремити його базові складові як на основі використання та споживання енергії з природних невідновлюваних джерел, так і виробництва та споживання альтернативної енергії (зелена енергія), а також енергетичних послуг різного рівня. Проаналізовано стан інноваційного розвитку зеленої енергетики як продукту, екологічно чистих енергетичних послуг та інтелектуальної енергомережі на основі використання енергії з природних відновлюваних джерел. Відзначена позитивна тенденція зростання попиту на електромобілі та розширення географії зарядних станцій. Для подальшого позиціонування зеленої енергії як інноваційного продукту на енергетичному ринку доцільним є проведення освітніх кампаній з популяризації електромобілів, вивчення екологічної поведінки користувачів транспорту тощо. Aктивний процес реформування енергетичного ринку України ґрунтується на конкуренції та враховує міжнародний досвід реформування. Зокрема, вже функціонують ринок електроенергії, ринок газу, які забезпечують роботу систем розподілу енергії, диверсифікацію енергоносіїв постачання та можливість незалежного вибору споживачами постачальника газу чи електроенергії. Використано інтегрований сегментний підхід до моделювання оцінки екологічної енергії як інноваційного продукту на енергетичному ринку, а також інтервальні моделі, описані дискретними рівняннями. Беручи це до уваги вищенаведене, перспективним напрямком для подальших досліджень є розробка методологічного підходу до оцінки моделі управління просуванням послуг із зеленої енергетики в контексті розвитку розумних енергомереж.
  • Item
    Companies Performance Management: the Role of Operational Flexibility
    (Sumy State University, 2021) Yousuf, A.; Lorestani Zeynvand, V.; Felföldi, J.; Zatonatska, T.; Kozlovskyi, S.; Dluhopolskyi, O.
    Стаття узагальнює аргументи щодо мінімізації рівня невизначеності, спричиненої низкою непередбачуваних обставин у наслідок використання на операційному рівні показника гнучкості для підвищення ефективності діяльності компаній. Метою роботи є аналіз взаємозв'язку між оперативною гнучкістю та результатами діяльності компаній, враховуючи вплив невизначеності зовнішнього середовища. Автори відмітили, що проведене дослідження є кількісним. Вибірка дослідження складається зі 113 малих та середніх підприємств фармацевтичного сектору Ірану. До опитування було залучено 228 менеджерів, які працюють на досліджуваних підприємствах. Методичним інструментарієм є дедуктивний метод з використанням синергетики для систематизації наукових напрацювань з досліджуваної проблематики та емпіричного доведення гіпотез дослідження. У статті сформовано наступні гіпотези: 1) операційна гнучкість позитивно впливає на продуктивність фармацевтичного сектору Ірану (представленого малими та середніми підприємствами); 2) невизначеність визначає взаємозв’язок між операційною гнучкістю та ефективністю малих і середніх фармацевтичних підприємств Ірану. Розроблена авторами модель дозволила встановити взаємозв'язок між змінними за допомогою регресійного аналізу та аналізу модерації (модель Хейза). Результати емпіричного аналізу засвідчили, що показник «змішана гнучкість» практично не впливає на ефективність діяльності компаній, а показники «гнучкість за об’ємом випуску» та «гнучкість продукту до удосконалень» загалом позитивно впливають на результати діяльності компаній фармацевтичного сектору. При цьому показник «зовнішня невизначеність» не сприяє послабленню взаємозв'язку між показником «операційна гнучкість» та результатами діяльності підприємств фармацевтичного сектору Ірану. Результати проведеного дослідження можуть бути корисними у процесі планування діяльності малих та середніх підприємств для підвищення показників їх ефективності.