Правові горизонти / Legal horizons

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/48932

Browse

Search Results

Now showing 1 - 8 of 8
  • Item
    Reform of Public Power in the Slovak Republic: Achievements and Prospects
    (Сумський державний університет, 2021) Стогова, Ольга Володимирівна; Стогова, Ольга Владимировна; Stohova, Olha Volodymyrivna; Пасек, І.; Ковач, Д.
    У статті розглядається проблема реформування публічної влади у Словацькій Республіці. Аналізуються основні етапи реформи за період 1989–2020 років на основі праць словацьких дослідників вказаної проблематики. Автори роблять висновок, що реформування публічної влади у Словацькій Республіці є частково успішним, адже носить несистемний і непослідовний характер.
  • Item
    Проблеми реалізації реформи децентралізації в Україні та шляхи їх вирішення
    (Сумський державний університет, 2020) Логвиненко, Микола Іванович; Логвиненко, Николай Иванович; Lohvynenko, Mykola Ivanovych; Цимба, А.Є.
    У науковій статті охарактеризовано реформу децентралізації в Україні, встановлено визначення базових понять, зокрема, «децентралізація», «місцеве самоврядування», «територіальна громада», акцентовано увагу на Європейській хартії місцевого самоврядування, як на фундаментальному міжнародному нормативному документі, що проголошує основи децентралізації, визначено основний концептуальний документ у сфері реформи децентралізації на національному рівні.
  • Item
    Радянська модель місцевого управління доби соціалізму: конституційно-правовий аспект
    (Сумський державний університет, 2019) Сухонос, Володимир Вікторович; Сухонос, Владимир Викторович; Sukhonos, Volodymyr Viktorovych
    Стаття присвячена конституційно-правовій проблематиці організації місцевої влади. Основна увага, при цьому, приділяється радянській моделі місцевого управління, яка, в період індустріалізації країни, значну увага зосередила на подальшому зміцненні радянського державного апарату, розгортанні так званої «радянської демократії», а також боротьбі із бюрократичними вадами. Проте, подібна ситуація, в цілому, не була характерною для радянської системи. Саме тому, більшовики здійснити спробу залучити на свій бік бідні верстви сільського населення.
  • Item
    Радянська модель місцевого управління доби Нової економічної політики: адміністративно-правовий і конституційний аспекти
    (Сумський державний університет, 2019) Сухонос, Володимир Вікторович; Сухонос, Владимир Викторович; Sukhonos, Volodymyr Viktorovych
    Стаття присвячена політико-правовій проблематиці організації місцевої влади. Основна увага, при цьому, приділяється радянській моделі місцевого управління у період її першого реформування, котра припадає на добу так званої «Нової економічної політики», коли розпочалися процеси лібералізації, що отримали назву «ленінської лінії на розвиток соціалістичної демократії». Однак, розширенню цієї демократії досить сильно ускладнювало те, що радянський державний апарат не мав власного чиновництва, а тому здебільшого розраховував на чиновництво старе, чиновництво, що виховувалось на бюрократичних традиціях ще царського апарату
  • Item
    Радянська модель місцевого управління доби воєнного комунізму: конституційно-правовий аспект
    (Сумський державний університет, 2019) Сухонос, Володимир Вікторович; Сухонос, Владимир Викторович; Sukhonos, Volodymyr Viktorovych
    Стаття присвячена конституційно-правовій проблематиці організації місцевої влади. Основна увага, при цьому, приділяється радянській моделі місцевого управління у період її становлення, котра припадає на добу так званого «воєнного комунізму», коли більшовики, незважаючи до своє негативне ставлення до парламентаризму, залишили представницькі установи, втіленням яких й стали Ради.
  • Item
    Муніципальне-правові погляди Р. Гнейтса
    (Сумський державний університет, 2018) Сухонос, Володимир Вікторович; Сухонос, Владимир Викторович; Sukhonos, Volodymyr Viktorovych
    Стаття присвячена муніципальне-правовим поглядам Р. Гнейста. Р. Гнейст був представником державницької школи місцевого самоврядування. Саме тому він вважав, що обов’язки, які покладаються на органи самоврядування, за своєю природою, нічим не відрізняються від функцій держави.
  • Item
    Децентралізація влади в Україні: проблема реалізації
    (Сумський державний університет, 2018) Стогова, Ольга Володимирівна; Стогова, Ольга Владимировна; Stohova, Olha Volodymyrivna
    У статті розглядається сутність поняття децентралізація, аналізуються основні праці із цієї проблематики. Автор робить висновок, що децентралізація як засіб підвищення ефективності функціонування публічної влади вже впродовж тривалого часу перебуває у полі зору науковців та експертів.
  • Item
    Досвід впровадження децентралізації влади в країнах "Вишеградської четвірки"
    (Сумський державний університет, 2016) Семенов, Володимир Миколайович; Семенов, Владимир Николаевич; Semenov, Volodymyr Mykolaiovych; Заїка, Н.Ю.
    У статті проаналізовано сучасні підходи науковців до визначення поняття децентралізація. Визначено спільні риси систем місцевого самоврядування в Угорщині, Польщі, Чехії та Словаччині. Проаналізовано причини завдяки яким досвід проведення децентралізації, та реформування місцевих органів влади у країнах Вишеградської четвірки становить інтерес для врахування його в процесі проведення децентралізації в сучасній Україні. Визначено, що в Угорщині органи місцевої влади для реалізації свої повноважень можуть приймати місцеві закони та відповідні рішення, здійснювати окремі адміністративні повноваження, визначати свої власні організаційні рамки та правила процедури, здійснювати майнові права щодо місцевої державної власності, формувати та затверджувати бюджет і використовувати його самостійно. З’ясовано, що в Польщі одним з головних є принцип субсидіарності за яким «повноваження передаються гмінам, а делегування завдань на вищий рівень здійснюється тоді, коли його продуктивність перевищує можливості нижчого рівня. Місцеве самоврядування в містах республіки Польща здійснюється через триступеневу управлінську систему – воєводство, повіт, гміна. Децентралізація в Чехії здійснювалася шляхом проведення адміністративно-територіальної реформи в результаті якої вона відмовилась від трирівневої структури адміністративно- територіального устрою і повернулась до дворівневої структури. Громади отримали право обирати муніципальні уряди й проводити місцеві референдуми; формувати й розпоряджатися бюджетом; забезпечувати соціально-економічні, культурні та комунальні потреби громадян. У результаті децентралізації змінився розподіл повноважень між центральними та місцевими органами влади. У Словацькій Республіці реформа децентралізації була закріплена конституційно та схвалена деякими законами. У цій країні діє система територіального державного устрою, яка передбачає існування низової ланки самоврядування – муніципалітетів і другої ланки – адміністративних областей. Обидва рівні є самостійними само управлінськими і адміністративними одиницями, юридичними особами з власним майном і фінансовими коштами.