Дисертації
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/106
Browse
6 results
Search Results
Item Формування капіталу корпоративних підприємств в умовах розбалансованості фінансового ринку(Сумський державний університет, 2023) Дзюба, Вікторія Віталіївна; Dziuba, Viktoriia Vitaliivna; Дзюба, Виктория ВитальевнаДисертація присвячена вирішенню актуальної наукової задачі щодо удосконалення теоретико-методичних та практичних засад формування структури капіталу корпоративних підприємств в умовах розбалансованості фінансового ринку. Формування капіталу корпоративних підприємств (нефінансових корпорацій) є основою їх фінансової політики в якій перетинаються інтереси головних стейкголдерів – акціонерів, менеджменту, інвесторів, кредиторів. Враховуючи широкий склад стейкголдерів нефінансових корпорацій (далі – НФК) та різний рівень впливу на прийняття фінансових рішень, зокрема щодо формування капіталу, визначено п’ять рівнів критеріїв та уточнено їх перелік за рівнями: 1) реальні та потенційні стейкголдери, що мають вплив на економіко-фінансовий стан НФК; 2) зацікавлені у функціонуванні НФК або мають нейтральне ставлення; 3) з формалізованими відносинами між основними стейкголдерами; 4) стейкголдери з якими сформовані фінансові відносини; 5) внутрішні топ-стейкголдери НФК. Для НФК формування капіталу є базовою складовою фінансової політики, яка розглядається як визначена власниками та узгоджена з менеджментом мета фінансового менеджменту, що передбачає розробку алгоритму дій, спрямованих на формування оптимальної структури капіталу, вибір форм та методів її досягнення в короткостроковому і в довгостроковому періоді та відповідає таким ключовим принципам: справедливості; узгодження із чинним законодавством; реалістичності, досяжності, рівня ризикованості, що відповідає рівню апетиту до ризику як власників так і менеджменту компанії. Обґрунтовано, що при формуванні фінансової політики НФК може визначатись три види структури капіталу: фактична структура капіталу – як співвідношення між наявними у розпорядженні НФК в певний період часу різних елементів капіталу, які фіксуються у фінансовій звітності НФК з визначеними зобов’язаннями по їх обслуговуванню; цільова структура капіталу, представлена як прогнозований коридор значень набору таргетів фінансової політики в межах яких, в залежності від зміни системного (недиверсифікованого) ризику НФК може визначатись оптимальна структура; оптимальна структура капіталу – як співвідношення між різними елементами капіталу НФК, яке забезпечує досягнення визначених в межах коридорів стратегічних таргетів фінансової політики, при узгодженому між ключовими стейкголдерами – власниками та менеджерами апетиту до ризику. На основі упорядкування факторів впливу на формування оптимальної структури капіталу за критеріями: 1) середовища в якому вони формуються – зовнішньому (відносяться до системних ризиків, на які у НФК практично відсутні важелі впливу) та внутрішньому (формуються безпосередньо в межах самого підприємства можуть бути врегульовані та контрольовані менеджментом підприємства); 2) за рівнем реалізації фінансової політики – стратегічного та оперативно-тактичного, побудовано матрицю факторів, яка дозволяє максимально узгоджувати позиції власників та топ-менеджерів НФК при формуванні фінансової політики та контролювати досягнення визначених ключових таргетів. Формування капіталу НФК відбувається під впливом cтану кредитного та фондового ринку України, оскільки їх кон’юнктура формує ціни на позиковий капітал, а також можливі обсяги цього капіталу для потреб конкретного корпоративного підприємства. З точки зору світових фондових ринків розмір вітчизняного фондового ринку є незначним, він не входить до переліку країн, фондові ринки яких є мінімально значимі. Фондовий ринок в Україні є ринком державних облігацій: з 2015 по 2022 р. їх частка в структурі торгів зросла з 90 % до 98 % та витісняє найбільш значимі цінні папери для розвитку підприємств не лише реального, а і фінансового сектору економіки. В Україні торги повноцінно відбуваються на трьох фондових біржах – АТ «Фондова біржа ПФТС», АТ «Українська біржа» та ПрАТ «Фондова біржа «Перспектива». Остання здійснює виключне обслуговування операцій з облігаціями внутрішньої державної позики. Певна частка операцій з корпоративними цінними паперами здійснюється на фондовій біржі ПФТС. Максимально диверсифікованими є операції, що здійснюються на Українській фондовій біржі. Аналіз операцій, які відбуваються на фондовому ринку засвідчує, що він повноцінно не виконує своїх функцій і не є джерелом формування капіталу для НФК. Україна має банкоцентричну фінансову систему, тому серед зовнішніх джерел фінансування НФК переважає банківське кредитування. Його стан в довоєнному періоді мав позитивну динаміку щодо надання нових кредитів НФК, їх розмір поступово зростав, що свідчило і про адаптацію бізнесу до впливу пандемії Covid-19. Домінуюча частка кредитів припадає на строк до 1 року, яка коливається в межах від 72,3 % до 88,5 %. НФК використовують кредити лише під фінансування своєї поточної діяльності, що суттєво звужує їх можливості створення нових виробничих потужностей, чи модернізації існуючих. Структура наданих нових кредитів НФК за ВЕД демонструє суттєву розбалансованість між структурою кредитних ресурсів та структурою ВВП України. Структура ж залишків кредитів, що обслуговують НФК є більш наближеною до структури ВВП України. Аналіз динаміки процентної ставки за кредитами засвідчив, що з 2019 р. по січень 2022 р. відбувалось їх поступове зниження внаслідок реалізації політики очищення банківського сектору, проведеної НБУ. Динаміку процентних ставок визначає два чинники: процентні ставки за кредитами для інших НФК, і процентні ставки по кредитам термінами до 1 року та термінами від 1 до 5 років. По кредитам НФК переважають гривневі кредити, їх частка за період 2019 – 2022 рр. поступово зростає з 49 %, до майже 70 %. Використання кредитів в національній валюті, та їх поступове зростання в структурі свідчить про більш вигідні умови їх використання для підприємств, а також зменшення ризиків, пов’язаних з коливанням курсів іноземної валюти. Рівень узгодженості між структурою активів та структурою капіталу НФК є кардинально різним в залежності від ВЕД, при цьому структура капіталу за базовими виробничими ВЕД (сільське, лісове та рибне господарство і промисловість) є неузгодженою зі структурою активів, в першу чергу за термінами. Кожен ВЕД має певні особливості у формуванні фінансового ризику, це обумовлено значним колом чинників, серед яких вагомими є особливості здійснення виробничого процесу та, відповідно формування грошових потоків, здійснення зовнішньоекономічних операцій, переважання в структурі залучених кредитів, в залежності від валюти кредиту – в національній чи в іноземній. З-поміж аналізованих ВЕД максимальний рівень фінансового ризику притаманний НФК сільського, лісового та рибного господарства. Найнижчий рівень фінансового левериджу демонструє діяльність НФК в сфері транспорту, складського господарства – значення левериджу є мінімальним і становить менше 1, незначний рівень левериджу сформований підприємствами промисловості (в межах від 1,871 до 3,4). НФК в основному не налаштовані на залучення позикового капіталу враховуючи низький рівень операційної рентабельності діяльності, що не дозволяє залучати банківські кредити, вартість яких перевищує рівень рентабельності; низький рівень кредитоспроможності в силу низьких показників рентабельності діяльності та окупності вкладеного капіталу, відсутності формальних підстав для виходу на фондовий ринок з метою проведення ІРО. Транспарентність фінансової діяльності НФК є одним із ключових чинників, що створює суттєві розриви в асиметрії інформації, значною мірою впливає на прийняття інвестором рішення щодо розміщення капіталу, є додатковим позитивним чинником, що впливає на прийняття рішення банком чи небанківською фінансовою установою щодо виділення кредитів. В роботі проаналізовано стан транспарентності НФК на основі вибірки, яка сформована із списку Топ-100 українських підприємств за величиною доходу. Сформовано перелік із 46 НФК, які представляють шість ВЕД: сільське господарство, лісове господарство та рибне господарство; промисловість; будівництво; оптова та роздрібна торгівля, ремонт автотранспортних засобів і мотоциклів; транспорт, складське господарство, поштова та кур'єрська діяльність; інформація та телекомунікації. Враховуючи наявність інформації, виходячи із проведеного аналізу вебсайтів НФК визначено групи індикаторів, кожна з яких оцінена за критеріями: група «Загальна інформація про НФК» (наявність та доступність); «Звіт виконавчого органу щодо розгляду та аналізу фінансового стану компанії і результатів її діяльності» (наявність); групи «Основні показники операційної та фінансової діяльності» та «Фінансові звіти» (наявність, актуальність, регулярність та використованість); «Аудиторський звіт та висновок аудиторів» (наявність, актуальність та регулярність). Побудовано рейтинг транспарентності фінансової діяльності НФК, який засвідчив, що стан транспарентності їх фінансової діяльності є вкрай низьким. Менеджмент вітчизняних підприємств не вбачає потреби і не усвідомлює зв’язку між транспарентністю своєї фінансової діяльності та можливості формування оптимальної структури капіталу. Результати рейтингу продемонстрували такий рівень транспарентності: абсолютна (3 НФК/6 %); високий рівень (3/6 %); вище середнього рівня (0); середній рівень (6 /13 %); нижче середнього (13/29 %); низький (10/22 %); неприйнятний рівень транспарентності (11/24 %). Орієнтуючись на показники, які обраховуються Європейським комітетом центральних офісів балансових даних, створений групою центральних банків європейських країн для дослідження фінансового стану НФК, враховуючи можливість їх обрахунку за національними стандартами фінансової звітності запропоновано науково-методичний підхід, який передбачає оцінювання стану ефективності формування структури капіталу НФК на основі використання функції бажаності Харрінгтона. Сформовано 4 групи, які сумарно включають 19 показників: структурні показники балансу; показники процентного навантаження; показники рентабельності діяльності; показники обслуговування та ефективності використання капіталу. Визначено інтегральний показник відповідності критеріям оптимальності структури капіталу підприємств. Відповідність отриманого значення інтегрального показника якості бажаності оптимальної структури капіталу визначаються на основі вербально-числової шкали Харрінгтона. В результаті за всіма НФК інтегральні показники в розрізі кожного року знаходяться в інтервалі, який характеризується як задовільний [0,37-0,63]. Отримані результати відформатовано за спадінням, опираючись на визначене середнє значення отриманого інтегрального показника за кожним НФК. Це дозволило виокремити 4 групи: 1) які мають значення, що наближаються до інтервалу, де бажаність є високою та демонструють стале зростання; 2) з рівномірною динамікою; 3) з тенденцією до подальшого зниження; 4) стійкою тенденцією до слабкої бажаності та наближене значення до низького інтервалу.Item Фінансова політика забезпечення інноваційного розвитку України(Сумський державний університет, 2020) Самойлікова, Анастасiя Вiкторiвна; Самойликова, Анастасия Викторовна; Samoilikova, Anastasiia ViktorivnaУ дисертації емпірично підтверджено вагомість інновацій як детермінанти конкурентоспроможності країни, виявлені домінуючі тренди в крос-секторних дослідженнях, пов’язаних із теорією фінансування інновацій та розвитком основних інструментів реалізації ФП забезпечення ІР (податкових, монетарних, бюджетно-інвестиційних), обґрунтовано справедливість гіпотез щодо впливу характеристик фінансової політики на результативність інноваційного розвитку країни, а також вплив структури фінансування витрат на НДДКР на динаміку економічного зростання, оцінено структурні зв’язки між податковими і бюджетно-інвестиційними інструментами реалізації фінансової політики забезпечення інноваційного розвитку та індикаторами інноваційного / інвестиційного розвитку країни і досліджено вплив інструментів монетарної політики на динаміку фінансового забезпечення інноваційного розвитку.Item Фінансове забезпечення розвитку системи освіти впродовж усього життя(Сумський державний університет, 2018) Воронцова, Анна Сергіївна; Воронцова, Анна Сергеевна; Vorontsova, Anna SerhiivnaУ дисертації досліджено соціально-економічну сутність та інвестиційну природу фінансового забезпечення системи освіти впродовж усього життя, обґрунтовано основні положення партисипативної концепції його здійснення, запропоновано підхід до визначення потенційного обсягу позабюджетних коштів на освіту, розраховано оптимальну структуру фінансового забезпечення розвитку системи освіти впродовж усього життя, оцінено вплив фінансового потенціалу розвитку системи освіти впродовж усього життя на показники соціально-економічного розвитку України, здійснено діагностику рівня залученості різних стейкхолдерів до фінансування освітніх потреб регіону, розроблено регіональні стратегії переходу до партисипативного фінансування галузі освіти.Item Розвиток фінансової політики з урахуванням особливостей формування зовнішньоторговельного обороту регіонів країни(Сумський державний університет, 2016) Савицька, Оксана Іванівна; Савицкая, Оксана Ивановна; Savytska, Oksana IvanivnaУ дисертації узагальнено економічну сутність, види та класифікацію фінансової політики держави. Досліджено необхідність та роль зовнішньоторговельного обороту регіону у реалізації фінансової політики. Розглянуто фінансовий механізм зовнішньоторговельного обороту як складової фінансової політики. Проаналізовано соціально-економічний стан регіону в контексті реалізації фінансової політики. Проведено оцінку динаміки розвитку зовнішньоторговельного обороту регіону. Розроблено науково-методичні засади дослідження впливу зовнішньоторговельного обороту на фінансовий потенціал регіону. Визначено перспективи розвитку фінансової політики з урахуванням зовнішньоторговельного обороту регіонів країни. Обґрунтовано науково-методичний підхід реалізації фінансової політики на основі моделювання зовнішньоторговельного обороту регіону. Сформовано прогноз зовнішньоторговельного обороту регіону в контексті реалізації фінансової політики.Item Процентні важелі реалізації фінансової політики держави(Українська академія банківської справи Національного банку України, 2012) Салтикова, Ганна Василівна; Салтыкова, Анна Васильевна; Saltykova, Hanna VasylivnaДисертаційне дослідження присвячене розвитку відомих та обґрунтуванню ряду нових теоретичних та практичних положень щодо вибору, оцінювання та використання процентних важелів реалізації фінансової політики України. У роботі досліджено сутність, напрями та інструменти реалізації фінансової політики держави; уточнено напрями впливу окремих ПВРФПД на зміну векторів грошово-кредитної політики та політики державного інвестування; розвинуто класифікацію ПВРФПД залежно від типу впливу на розвиток фінансового та реального секторів економіки, а також типу фінансової політики держави; поглиблено засади визначення рівня бюджетної ставки дисконтування; розроблено модель оцінювання оптимальної частки участі держави як співінвестора при реалізації програм державно-приватного партнерства; удосконалено науково-методичні підходи до визначення НБУ оптимального значення облікової ставки та ставки рефінансування; оцінено вплив оптимізації облікової ставки НБУ на ефективність реалізації грошово-кредитної політики в Україні.Item Фінансовий потенціал території у державній фінансовій політиці: методологія і практика управління(Українська академія банківської справи Національного банку України, 2012) Боронос, Вікторія Георгіївна; Боронос, Виктория Георгиевна; Boronos, Viktoriia HeorhiivnaУ дисертаційній роботі проведено комплексне дослідження методології і практики управління фінансовим потенціалом території при реалізації фінансової політики і розроблено рекомендації щодо покращення управління фінансовим потенціалом території. Досліджено сутність та складові фінансової політики держави, проаналізовано державну фінансову політику України та визначено основні проблеми в організації і реалізації фінансової політики в Україні. З метою пошуку перспективних шляхів по боротьбі з існуючими проблемами досліджено закордонний досвід реалізації державної фінансової політики. Визначено сутність та складові фінансового потенціалу території, а також роль і місце фінансового потенціалу в державній фінансовій політиці. Розглянуто особливості управління фінансовим потенціалом різних територій та проаналізовано методичні основи оцінки фінансового потенціалу території. Доведено виключну роль світових рейтингів і оцінок у формуванні фінансового потенціалу території та обґрунтовано роль рейтингових агентств у формуванні фінансового потенціалу країни. З метою підвищення ефективності управління фінансовим потенціалом території розроблено організаційно-методичні заходи щодо оптимізації відносин з рейтинговими агентствами. Досліджено роль тіньового сектора економіки у процесі управління фінансовим потенціалом території, на базі чого з урахуванням рівня використання Україною фінансового потенціалу розроблено науково-методичні підходи до оцінки фінансового потенціалу території. Розроблено концептуальні засади паспортизації регіонів України на базі оцінки їх фінансового потенціалу та обґрунтовано принципові засади розвитку міжбюджетних відносин на базі управління фінансовим потенціалом. Розвинуто концептуальні засади і методичні положення управління фінансовим потенціалом території. The dissertation contains a comprehensive research of the methodology and practice of management of a territory’s financial potential during the realization of financial policy and recommendations for the improvement of management of the territory’s financial potential. This work studies the essence and elements of financial policy, analyzes the financial policy of Ukraine and defines the main problems in the organization and implementation of financial policy in Ukraine. To determine the perspective ways of fighting these problems, the financial policy in the developed countries is studied. The essence and elements of the financial potential of territory as well as the role and place of financial potential in the financial policy are determined. The peculiar features of management of the financial potential of different territories are described. The methodological foundations for assessing the financial potential of a territory are analyzed. We prove the decisive role of the world rankings and ratings in the formation of the financial potential of a territory and the role of rating agencies in the formation of a country’s financial potential. To improve the efficiency of the management of a territory’s financial potential we developed organizational and methodological approaches aimed at optimizing the relationships with the rating agencies. The role of the shadow economy in the management of a territory’s financial potential is investigated. Considering the level of the financial potential used by Ukraine we developed scientific and methodological approaches to evaluate the financial potential of a territory. The conceptual foundations of certification of the regions of Ukraine on the basis of the assessment of their financial potential are offered. Fundamental principles of inter-budgetary relations development on the basis of financial potential management are substantiated. Conceptual framework and methodological provisions of management of a territory’s financial potential are developed.