Наукові видання (ННІП)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/157

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 13
  • Item
    Прозоре управління як умова сталого екологічного розвитку: взаємозв’язок корупції та «зеленої» економіки
    (Ужгородський національний університет, 2025) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych
    Cтаття присвячена встановленню взаємозв’язку між рівнем прозорості державного управління, проявами корупції та ефективністю реалізації політики «зеленої економіки», визначенню правових та інституційних механізмів, здатних забезпечити сталий екологічний розвиток країни. З’ясовано, що «зелена» економіка є невід’ємною складовою стратегії сталого розвитку. Наведено доктринальний та нормативний зміст понять «зелена» економіка та корупція. Встановлено, що «зелена» економіка як модель екологічно збалансованого розвитку потребує ефективного, прозорого та доброчесного управління. Розкрито провідну роль держави у розвитку «зеленої» економіки через забезпечення розробки та реалізацію відповідної державної політики, координацію між інституціями та ефективний розподіл фінансових ресурсів. Зазначено, що корупція, незважаючи на зусилля держави щодо її мінімізації, залишається серйозним бар’єром, що істотно гальмує екологічні реформи, спотворює реалізацію кліматичних ініціатив, підриває довіру громадян до органів державної та місцевої влади і перешкоджає досягненню сталого зростання. Акцентовано увагу на крайніх дослідженнях результати яких свідчать про негативний вплив корупції на реалізацію державних програм, підвищення вартості проєктів, спотворення ринкових умов, зниження довіри до влади, гальмування розвитку відновлюваної енергетики тощо. Вказано на доцільність зміцнення прозорості, відкритості та підзвітності органів влади, разом із посиленням антикорупційної політики, як необхідних умов для досягнення сталого екологічного зростання та реалізації ефективної «зеленої» трансформації економіки країни. Запропоновано прийняти національну стратегію «зеленої» економіки України як першочергову умову для створення ефективної антикорупційної політики у цій сфері. Зроблено висновок, що «зелена» економіка та корупція взаємопов’язані між собою: корупція стримує впровадження «зелених» технологій, тоді як «зелена» економіка вимагає прозорості, відкритості та довіри, відповідно «зелена» трансформація зміцнює доброчесне управління.
  • Item
    Corruptive incomings laundering in the medical sphere
    (ALUNA Publishing, 2021) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Уткіна, Марина Сергіївна; Utkina, Maryna Serhiivna; Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna
    The aim: Characteristic of corruptive incomings laundering in the medical sphere and research of components for counteraction to this phenomenon. Materials and methods: Some methods were used to ensure the completeness and complexity of scientific research: dialectical, formal, legal, epistemological, and system-structural methods. Conclusions: It was concluded that corruptive incomings laundering in the medical sphere is becoming commonplace. New ways, means, and schemes for the commission of this crime are appearing. The authors analyze the main methods for corruptive incomings laundering in the medical sphere: during the purchase of medicines and medical equipment, during the procurements of medical preparations and medical equipment, building restoration and renovation, where health care facilities are located, price-fixing and gifting of chief medical officers. A comprehensive system of organizational, legal, and economic measures must be formed that will provide effective counteraction to the corruptive incomings laundering in the medical sphere.
  • Item
    Корупційні ризики залучення та використання міжнародної допомоги у сфері безпеки й оборони України
    (ДВНЗ «Ужгородський національний університет», 2024) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna
    Стаття присвячена визначенню корупційних ризиків залучення та використання міжнародної допомоги у сфері безпеки й оборони України, а також можливих напрямків їх мінімізації. Розкри¬то зміст поняття «корупція» у розумінні міжна¬родних інституцій (ООН, ОЕСР). Наголошено на інституціональному, системному та латентному характері сучасної корупції, а також її впливі на розвиток військової сфери держави. З'ясовано типи корупції, які мають місце в сфері безпеки й оборони держави: дрібна, елітна, пірамідальна. Акцентовано, що протидія корупційним проявам і ризикам у секторі безпеки й оборони на ві¬домчому рівні є багатоаспектною та передбачає наявність відомчої нормотворчості антикорупційної діяльності, що відповідає стратегічним антикорупційним документам держави, а також діяльність спеціальних підрозділів (відділів, служб) уповноважених виявляти факти корупції в діяльності особового складу та управлінських ланок сектору безпеки й оборони. Визначено, що протидія корупції в сфері безпеки й оборо¬ни України має відповідне інституційне та нор¬мативне забезпечення. Зауважено, що одним із питань, що стримує повноцінну реалізацію ан- тикорупційної стратегії в сфері безпеки й обо¬рони України є відсутність визначеного законом порядку та каналів повідомлення викривачами інформації з обмеженим доступом. Розглянуто запропоновану НАКО класифікацію корупційних ризиків залучення та використання міжнародної допомоги у сфері безпеки та оборони. Зазначено, що саме корупційні ризики контролю за цільовим використанням міжнародної допомоги впливають на її обсяг для України. Зроблено висновок, що одними із напрямків мінімізації корупційних ризиків на всіх етапах залучення та використання міжнародної допомоги у сфері безпеки й оборони України є нормативне забезпечення цієї сфери, розроблення та запровадження відповідного програмного забезпечення для належного обліку і моніторингу використання міжнародної допомоги та прозорої звітності для країн партнерів. Реалізація зазначених напрямків імовірно позначиться на обсягах залученої від країн-партнерів міжнародної допомоги у сфері безпеки й оборони.
  • Item
    Роль і значення інституту старости в системі місцевого самоврядування в Україні
    (Маріупольський державний університет, 2023) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna
    Стаття присвячена важливій та актуальній темі – вивченню ролі та значення інституту старости в системі органів місцевого самоврядування. У статті акцентується увага, що місцева представницька демократія сприяє розвитку громадського самоврядування. Громадяни мають можливість активно брати участь у прийнятті рішень, вносити пропозиції та ініціювати проекти, які впливають на їхнє оточення. Це сприяє зміцненню громадських організацій, розвитку місцевих ініціатив та залученню різних соціальних груп до процесів місцевого управління. Інститут старост сприяє забезпеченню стабільності та соціальної гармонії на місцевому рівні. Староста виконує роль посередника і сприяє вирішенню конфліктних ситуацій, міжгрупових та міжособистісних проблем у громаді. Вони сприяють підтримці соціальної взаємодії, врегулюванню суперечностей та сприяють зміцненню довіри між громадянами. Інститут старост, як інститут місцевого самоврядування, існує в багатьох країнах світу. Хоча назва та функції можуть відрізнятися залежно від країни, загальна ідея полягає в тому, що староста є обраною посадовою особою, що представляє та діє в інтересах своєї місцевої громади. Староста сприяє мобілізації та об’єднанню громади навколо спільних цілей та проєктів. Вони залучають мешканців до участі у розвитку громади, організації заходів та співпраці з іншими організаціями та установами. Інститут староста, як і будь-який інститут, має свої позитивні та негативні риси. Важливо збалансувати позитивні та негативні аспекти інституту старост для забезпечення його ефективності та відповідності потребам громади. Встановлено, що роль і значення старости для місцевої громади в Україні є важливими і багатогранними. Ось деякі аспекти їх ролі: представництво громади, мобілізація та співпраця, розвиток ініціатив та самодостатності, забезпечення порядку та врегулювання конфліктів, реалізація проєктів та програм.
  • Item
    Anti-Corruption Transformation Processes in the Conditions of the Judicial Reform in Ukraine Implementation
    (International Journal For Court Administration, 2023) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna Serhiivna; Klypa, O.; Bobrishova, L.
    This article analyses the anti-corruption transformative processes triggered by Ukraine’s judicial reform. The subject of the study is the determination of the critical aspects of the success of anti-corruption transformative measures conditioned by the anti-corruption reform in Ukraine. The objectives of the article are to determine the main anti-corruption challenges facing the Ukrainian judicial system and to characterise the main legislative countermeasures. The authors emphasise that a properly functioning system of courts supports the realisation of many development goals – by protecting human rights, resolving social conflicts, and implementing government policy. However, today the judiciary in Ukraine still needs to meet these principles. One of the crucial aspects of judicial reform in Ukraine is undoubtedly the overcoming of corruption, which significantly distorts the independence of judges and the principle of equality. The article is structured as follows: current challenges of the Ukrainian judiciary: corruption and judicial independence (1); the essence of the primary measures of judicial reform (2); the role of the Constitutional Court of Ukraine in curbing anti-corruption measures of judicial reform (3) and the creation of the Higher Anti-Corruption Court as an anticorruption component of judicial reform. The authors formulated two critical factors for the success of judicial reform. The first factor is the presence of political will and coordinated cooperation between the President of Ukraine and the Verkhovna Rada of Ukraine. The second factor is the active participation of the public in initiating and controlling the implementation of reform measures.
  • Item
    Combating corruption in the educational sphere: Ukrainian experience
    (Universidad del Zulia, 2021) Kolomoyets, T.; Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna Serhiivna; Гончарова, Аліна В`ячеславівна; Гончарова, Алина Вячеславовна; Honcharova, Alina Viacheslavivna
    Based on expert estimates, 17% of corrupt practices are committed in this area, and the authors identify the leading causes of corruption in the educational sphere. The objective is the non-recognition of teachers and lecturers as subjects of criminal corruption offenses, low level of the labor expense, inventory, and logistics management discrepancy in educational institutions of different groups with modern educational methods. Subjective reasons include the mutual “benefit” of corrupt practices to all participants in the educational process; disenchantment with the profession due to burnout; certain aspects of mentality; the sense of impunity for blackmailing offenses and receiving gifts. Regarding scientific research methods, their branched complex and multilevel structure are proposed: philosophical, empirical research, methods of theoretical cognition: general logical methods, specific scientific methods. The principal means to combat corruption in the educational sphere is preventive increasing the level of labor expense in the academic sphere; improving the inventory and logistics management of the educational institutions at all levels and regions; avoiding the mutual “benefit” to all participants in the educational process and anti-corruption means (criminalization for all teaching and research-pedagogical staff for the commission of the criminal offense).
  • Item
    Організаційно-правові аспекти створення спеціальних антикорупційних інституцій: порівняльно-правове дослідження
    (Національний технічний університет «Дніпровська політехніка», 2021) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna
    Статтю присвячено адміністративно-правовій характеристиці організаційно-правових аспектів створення спеціальних антикорупційних інституцій: порівняльно-правове дослідження. Автори зазнача ють, що акумуляція зусиль різних держав для протидії корупції відбувається шляхом підписання багато сторонніх міжнародних договорів. Одним зі способів протидії корупції у світовій практиці є створення спеціальних антикорупційних інституцій, діяльність яких спрямована як на активні контрзаходи, так і на профілактику корупції та будь-яких її проявів. Ця ідея закріплена у ст. 36 Конвенції Організації Об’єднаних Націй та ст. 20 Кримінальної конвенції про боротьбу з корупцією. Вибираючи конкретну модель організації антикорупційних органів, вітчизняний законодавець вирішив створити розгалужену систему окремих органів державної влади, розмежувавши їхні повноваження. Цен тральне місце в системі спеціалізованих антикорупційних органів в Україні займає Національне агентство з питань запобігання корупції. Воно було створено як багатоцільовий орган державної влади для впрова дження інтегрованого підходу та зосередження всіх основних функцій протидії корупції в рамках однієї установи. Аналіз міжнародного досвіду свідчить про те, що існує низка країн, що мають великий досвід функціонування державних спеціалізованих органів, які здійснюють протидію корупції. До таких держав можна віднести Республіку Корея, Сінгапур, Індію, Францію, Болгарію та ін. Зроблено висновок, що вивчення міжнародного досвіду дає можливість аналізувати та вдосконалюва ти національне законодавство. Проте не варто допускати сліпої екстраполяції міжнародних приписів без урахування ментальних та історичних особливостей становлення та розвитку суспільства тієї чи іншої держави. В Україні нині сформовано досить широку систему антикорупційних інституцій, ключове місце серед яких займає Національне агентство з питань запобігання корупції. Однак результати дієвості цього органу державної влади є неоднозначними, а отже, потребують перегляду повноважень та обмеження незаконного втручання у його діяльність із боку виконавчої та судової влади
  • Item
    Participation of Ukraine in International Cooperation against Corruption
    (Universidad de la Amazonia, 2020) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondaenko, Olha Sergeevna; Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Garmash, Y.; Андрійченко, Надія Сергіївна; Андрейченко, Надежда Сергеевна; Andriichenko, Nadiia Serhiivna; Стогова, Ольга Володимирівна; Стогова, Ольга Владимировна; Stohova, Olha Volodymyrivna
    Стаття присвячена важливій та актуальній темі – участі України у міжнародному співробітництві у сфері протидії корупції. Автори наголошують, що задля ефективної, комплексної та всеохоплюючої протидії цьому деструктивному явищу, заходів, які вживаються виключно на внутрішньодержавному рівні – недостатньо. Саме тому, такого важливого значення набуває міжнародні співпраця у сфері протидії корупції. Автори аналізують позицію наукової доктрини щодо сутності та значення міжнародного співробітництва. З’ясовано, що єдиного уніфікованого підходу стосовно визначення, місця та значення міжнародного співробітництва у сфері протидії корупції серед вчених немає. У статті використовувалися загальнонаукові та спеціально-наукові методи пізнання, що забезпечило об’єктивний аналіз мети дослідження. Методи дослідження використовувалися в статті у взаємозв’язку і взаємозалежності, що забезпечило всебічність і повноту дослідження, істинність отриманих наукових результатів. Пропонується проаналізувати участь України у міжнародному співробітництві у сфері протидії корупції крізь призму міжнародно-правових актів антикорупційного спрямування. У першу чергу автори зосереджують увагу на Конвенції ООН проти корупції. Потім аналізують документи, прийняті в рамках діяльності Ради Європи, а також Групи держав проти корупції (GRECO). Зокрема, Кримінальна конвенції про боротьбу з корупцією (ETS 173), Цивільна конвенція про боротьбу з корупцією (ETS 174), Конвенція Ради Європи про маніпулювання спортивними змаганнями (CETS 215), Рекомендації про кодекси поведінки державних посадових осіб (Рекомендація № R (2000)10), Рекомендації про загальні правила боротьби з корупцією під час фінансування політичних партій та виборчих кампаній (Рекомендація Rec (2003) 4). Особливу увагу зосереджено на Антикорупційній ініціативі ЄС (EUACI), що фінансується Європейським Союзом та співфінансується і впроваджується Міністерством закордонних справ Данії. Ця ініціатива існує для сприяння антикорупційним реформам. Аналізується угода «Антикорупційна ініціатива ЄС в Україні – фаза ІІ», укладена між Урядом України та Європейською Комісією. Робиться висновок про необхідність та важливість міжнародної співпраці у сфері протидії корупції. Однак, зазначається, що для ефективної протидії корупції важливим є й врахування історичного досвіду конкретної держави.
  • Item
    Недоліки вітчизняного нормативно-правового регулювання щодо притягнення до адміністративної відповідальності депутатів місцевих рад і шляхи їх вирішення
    (Запорізький національний університет, 2019) Мусієнко, М.Ю.; Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych
    Стаття присвячена дослідженню недоліків вітчизняного нормативно-правового регулювання щодо притягнення до адміністративної відповідальності депутатів місцевих рад та шляхів їх вирішення. Доведено важливість дослідження питання адміністративної відповідальності депутатів місцевих рад, що зумовлено міжнародно-правовими зобов’язаннями України, перетвореннями у соціально-економічній і політичній сферах, а також появою нових форм отримання неправомірної вигоди означеною категорією осіб. Виокремлено найбільш характерні адміністративні порушення, що вчиняються депутатами сільських рад. Визначено, що у діяльності депутатів місцевих рад вкрай актуальною є проблема одержання ними подарунків і у зв’язку з цим запропоновано унормувати порядок отримання подарунків вказаними особами. Проаналізовано сайт Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення, на підставі чого зроблено висновок про порушення депутатами місцевих рад своєчасності подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування за минулий рік та запропоновано збільшити розмір штрафу за вказане адміністративне порушення. Запропоновано доповнити ст. 172-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення нормою у частині доповнення видів діяльності, яку заборонено здійснювати депутатам місцевих рад, що, у свою чергу, допомогло б уникнути конфлікту інтересів. Зроблено уточнення стосовно того, коли виникнення конфлікту інтересів є корупційним правопорушенням. Запропоновано внести зміни до Регламентів сільської, селищної та міської ради з приводу виникнення у депутата конфлікту інтересів з питання, яке виноситься на голосування. Рекомендовано запровадити сучасне законодавство, яке міститиме визначення конфлікту інтересів відповідно до найефективнішої світової практики, а також дієвий і надійний механізм імплементації відповідного законодавства. Наголошено на важливості встановлення на законодавчому рівні надійного захисту викривачів, тобто третіх осіб, які повідомили про певні правопорушення депутатами місцевих рад. Зауважено, що нагальною є потребою у прийнятті Кодексу поведінки депутатів місцевих рад. Запропоновано доповнення до законодавства, що додатково урегулює конфлікт інтересів у діяльності депутатів місцевих рад.
  • Item
    А step forward in the minimization of political corruption in financial support of political parties: the experience of Ukraine and Lithuania
    (Vytautas Magnus University (Lithuania), 2018) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Куліш, Анатолій Миколайович; Кулиш, Анатолий Николаевич; Kulish, Anatolii Mykolaiovych; Андрійченко, Надія Сергіївна; Андрейченко, Надежда Сергеевна; Andriichenko, Nadiia Serhiivna
    Political corruption as a negative phenomenon hampers the democratic and economic development of any state. The experience of foreign countries across the world testifies to the existence of number of reasons conducive to the spread of political corruption. Its study is important both for Ukraine, which is actively taking measures to combat political corruption, and for other countries with a high level of political corruption. The article begins with a study of various approaches to understanding the concept of "political corruption", the reasons for its emergence and determination of the level of citizens' trust in political institutions in Ukraine and foreign countries. The main obstacles to minimizing the phenomenon of political corruption in Ukraine are the existence of an effective mechanism for financial support of political parties and control over their financial activity. Based on the analysis of scientific literature, international acts, and legislative acts of Ukraine and Lithuania, the authors disclose the experience of Ukraine and Lithuania in the sphere of state financing of political parties and control over their financial activity. The methods of descriptive comparative analysis and observation of the latest scientific research on this issue guide the work. Proceeding from the existing problem of minimizing the phenomenon of corruption in the funding of political parties in Ukraine and taking into account the development of Ukraine's legal system, the article presents a number of proposals on improving the legislation of Ukraine on financial support of political parties. The authors also provide a proposal on the need to improve the legislation in Lithuania in the area of indirect state funding of political parties. This article aims to disclose the notion of "political corruption", to study experience of Ukraine and Lithuania in the sphere of minimizations of corruption in the funding of political parties and control over the use of such financial support, to determine the areas for improving the legislation of Ukraine and Lithuania in this issue, and to show the optimal mechanism of overcoming corruption in political parties, since Ukraine is not the only state where this phenomenon reaches its peak.