Наукові видання (ННІП)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/157
Browse
90 results
Search Results
Item Прозоре управління як умова сталого екологічного розвитку: взаємозв’язок корупції та «зеленої» економіки(Ужгородський національний університет, 2025) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh MykolaiovychCтаття присвячена встановленню взаємозв’язку між рівнем прозорості державного управління, проявами корупції та ефективністю реалізації політики «зеленої економіки», визначенню правових та інституційних механізмів, здатних забезпечити сталий екологічний розвиток країни. З’ясовано, що «зелена» економіка є невід’ємною складовою стратегії сталого розвитку. Наведено доктринальний та нормативний зміст понять «зелена» економіка та корупція. Встановлено, що «зелена» економіка як модель екологічно збалансованого розвитку потребує ефективного, прозорого та доброчесного управління. Розкрито провідну роль держави у розвитку «зеленої» економіки через забезпечення розробки та реалізацію відповідної державної політики, координацію між інституціями та ефективний розподіл фінансових ресурсів. Зазначено, що корупція, незважаючи на зусилля держави щодо її мінімізації, залишається серйозним бар’єром, що істотно гальмує екологічні реформи, спотворює реалізацію кліматичних ініціатив, підриває довіру громадян до органів державної та місцевої влади і перешкоджає досягненню сталого зростання. Акцентовано увагу на крайніх дослідженнях результати яких свідчать про негативний вплив корупції на реалізацію державних програм, підвищення вартості проєктів, спотворення ринкових умов, зниження довіри до влади, гальмування розвитку відновлюваної енергетики тощо. Вказано на доцільність зміцнення прозорості, відкритості та підзвітності органів влади, разом із посиленням антикорупційної політики, як необхідних умов для досягнення сталого екологічного зростання та реалізації ефективної «зеленої» трансформації економіки країни. Запропоновано прийняти національну стратегію «зеленої» економіки України як першочергову умову для створення ефективної антикорупційної політики у цій сфері. Зроблено висновок, що «зелена» економіка та корупція взаємопов’язані між собою: корупція стримує впровадження «зелених» технологій, тоді як «зелена» економіка вимагає прозорості, відкритості та довіри, відповідно «зелена» трансформація зміцнює доброчесне управління.Item Адміністративно-правове регулювання «зеленої» економіки в аспекті забезпечення економічної стійкості України: сучасний стан(Ужгородський Національний Університет, 2025) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia SerhiivnaСтаттю присвячено комплексному науковому дослідженню сучасного стану адміністративно-правового регулювання «зеленої економіки» у забезпеченні економічної стійкості України шляхом розкриття його сутності та відповідно встановлення певних особливостей. Розглянуто деякі наукові підходи щодо визначення поняття «зеленої» економіки держави, на підставі їх аналізу висловлено власну думку щодо трактування цього поняття. Констатовано, що станом на сьогодні адміністративно-правове регулювання «зеленої» економіки в Україні здійснюється у відповідності до положень сукупності певних документів, спрямованих на забезпечення екологічно збалансованого економічного розвитку держави. Висловлено авторське бачення щодо розкриття сутності поняття адміністративно-правового регулювання «зеленої» економіки держави, під яким запропоновано вважати сукупність адміністративно-правових норм і механізмів, спрямованих на інтеграцію принципів сталого розвитку та охорони навколишнього середовища в економічну політику країни. Виділено основні характеристики адміністративно-правового регулювання «зеленої» економіки держави, а саме: інтеграція екологічних стандартів у національну правову систему шляхом включення екологічних вимог і стандартів у нормативно-правові акти, що регулюють економічні процеси; стимулювання «зелених» інвестицій та інновацій, що вимагає розробки та впровадження відповідних правових норм з метою стимулювання інвестицій в екологічно чисті технології та розвиток «зелених» секторів економіки; координація між державними та приватними інститутами, що передбачає взаємодію між державними органами та приватним сектором забезпечення ефективного впровадження «зелених» ініціатив; розвиток правової інфраструктури з метою розбудови правових механізмів, які сприяють розвитку «зеленої» економіки; забезпечення механізмів контролю та нагляду, що досягається шляхом створення ефективних механізмів державного контролю та нагляду за реалізацією екологічних норм і стандартів тощо.Item Проходження державної служби в органах судової влади. Актуальні питання у сучасній науці(Громадська наукова організація «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління», громадська наукова організація "Асоціація науковців України" та Науковий парк Національного авіаційного університету (НП НАУ), 2025) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Мех, Ю.В.Стаття присвячена дослідженню особливостей проходження державної служби в органах судової влади, встановленню категорії «державний службовець органів судової влади». Зазначено, що категорія «державний службовець в органах судової влади» охоплює: 1) суб’єктний та 2) предметний критерій. Перший вказує на суб’єктів, які проходитимуть державну службу в органах судової влади, а другий – на місце її проходження. Встановлено, що незалежно від місця проходження державної служби, статус «державного службовця» передбачає наявність певного рівня правосуб’єктності, що дозволила особі виконувати завдання і функції держави через набуття спеціальних правомочностей та зобов’язань, які нормативно встановлені та гарантовані.Item Видворення як адміністративне стягнення: особливості застосування стосовно іноземців в Україні та закордоном(Харківський національний університет внутрішніх справ, 2022) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Іванцов, В.О.Стаття присвячена важливій темі –особливостям застосування видворення як стягнення до осіб, які притягаються до адміністративної відповідальності. Встановлено, що видворення – це акт державного органу, яким іноземця під загрозою покарання або, у разі необхідності, змушують покинути територію країни його проживання чи перебування. Під час дослідження встановлено, що «стандарти» видворення закладені в міжнародно-правових актах, крім того, кожна держава має свої організаційні та інституційні особливості його здійснення. У статті зосереджено увагу на державах, які належать до різних правових сімей (Латвійській Республіці, Великобританії, Китаї та Україні). Відзначено, що міждержавні внутрішні заборони щодо видворення осіб, які потре- бують особливого захисту, є стандартизованими для всіх держав. Це положення найбільшою мірою стосується забезпечення прав біженців.Item Administrative and legal principles of activity of ip-court: foreign experience and implementation in Ukraine(Allied Business Academies, 2021) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Fomenko, A.; Mykolenko, O.; Денисенко, Сергій Іванович; Денисенко, Сергей Иванович; Denysenko, Serhii Ivanovych; Kibets-Pashutina, D.The authors identify the legal framework and features of the functioning of IP courts in some foreign countries, in particular, in Germany, Austria, Great Britain, Sweden, and Poland. It has been established that, in most states, specialized courts have been established to resolve intellectual property disputes, ie IP courts (in some countries - the Intellectual Property Court, in others - the Patent Court). It has been found that proceedings in this category of cases in many countries are usually carried out in accordance with the rules of civil procedure, ie in accordance with the rules of civil procedure, while in Ukraine proceedings in intellectual property are governed by the rules of commercial procedure. The preconditions for the establishment of an IP court in Ukraine are highlighted. Normative documents of the current Ukrainian legislation are determined, the provisions of which enshrine the administrative and legal principles of the Intellectual Property High Court. Attention is focused on the factors that determine the urgent need for the introduction of IP-court in Ukraine, as well as the prospects of this judicial body are formulated.Item Deofshorization as an instrument of financial security of the state: legal aspect(2020) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Nischymna, S.; Shkliar, S.; Nesterovych, V.; Bondar, V.It has been determined that legalization (laundering) of proceeds from crime as a criminal offense is committed by individuals and legal entities using a criminal (corruption) mechanism for granting the status of legal origin to assets (funds, real estate, securities) knowingly acquired by criminal means, in order to conceal predicate offense and the acquisition of legal grounds for possession, use and disposal of these assets. According to the Association Agreement between Ukraine and the European Union, combating these crimes is recognized as an element of security policy, which determines the feasibility of further appropriate changes to existing legislation and the need to improve the organization and methodology of investigation of these crimes. The assessment of the impact of offshore zones on the indicators of financial security of Ukraine based on the construction of an econometric regression model has been carried out. In accordance with the obtained results, recommendations on deoffshorization as an effective tool for ensuring the financial security of Ukraine have been provided. It has been stressed that international cooperation in the field of criminal justice should become an effective process and, having got rid of cumbersome and lengthy formal procedures, be transformed into an operational process of interaction between authorized persons. Operational cooperation between law enforcement agencies of Ukraine and EU countries, which is provided for in the Association Agreement, is complicated by the factor of inadequate communication due to the fact that law enforcement officers do not speak foreign languages and need training (both professional and language training).Item Professionalism of Judges as the Basis of the Staffing in the Courts(Allied Business Academies, 2020) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Borko, A.; Inshyn, M.; Кобзєва, Тетяна Анатоліївна; Кобзева, Татьяна Анатольевна; Kobzieva, Tetiana Anatoliivna; Kislitsyna, I.The article deals with the problem of judges’ professionalism as a basis for the staffing in the courts. It has been found that the quality of judicial administration of the courts depends on the professionalism of the judges, and has been noted that it is therefore advisable to exercise proper judicial personnel management. The attention has been payed to the experience of assessing the professionalism of judges as a basis for proper court staffing in the Republic of Latvia, the Netherlands and Ukraine. It has been found that the determination of the professionalism of judges is carried out through the initial evaluation of candidates for the position of judges and the systematic evaluation of judges. It has been noted that in the Republic of Latvia and the Netherlands it is advisable to pay attention to ensuring the independence of the entities that are involved in the process of evaluation, because the current situation may transform the procedure of appointing and examining the professional qualities of judges in order to ensure quality justice to the instrument of pressure on judges and the spreading of corruption in the courts. It has been concluded that in Ukraine the procedure of evaluating judges is also imperfect, but the problem of paramount importance is the minimization of the risks of abuse in the judges’ professionalism evaluation.Item Деякі аспекти адміністративно-правового статусу секретаря міської ради(Запорізький національний університет, 2020) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh MykolaiovychСтаттю присвячено дослідженню деяких аспектів адміністративно-правового статусу секретаря міської ради як посадової особи місцевого самоврядування. Зокрема, в процесі вивчення питань законодавчого врегулювання засад адміністративно-правового статусу секретаря місцевої ради встановлено, що першочергово вони закріплені на конституційному рівні, а також містяться в окремих нормах чинних нормативно-правових актів, серед яких закони України «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про статус депутатів місцевих рад». Встановлено, які заборони передбачені законодавцем щодо суміщення секретарем міської ради своєї службової діяльності з іншою посадою, а також висвітлено повноваження цієї посадової особи місцевого самоврядування. Визначено законодавче регулювання такого повноваження секретаря міської ради, як тимчасове здійснення повноважень міського голови, та надано пропозиції щодо внесення відповідних змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». Окрему увагу приділено встановленню прав та обов’язків секретаря міської ради. З’ясовано, що на законодавчому рівні визначено лише повноваження цієї посадової особи місцевого самоврядування, тоді як права та обов’язки не закріплено. З урахуванням вимог законодавства про місцеве самоврядування встановлено, що секретар міської ради обирається з числа депутатів. У процесі більш детального вивчення деяких прав та обов’язків депутатів міської ради констатовано наявну невідповідність норм Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» щодо входження депутата до фракції місцевої організації партії або членства депутата місцевої ради у фракції. Розглянуто питання щодо можливості входження секретаря міської ради до складу депутатських фракцій та/або депутатських груп. З’ясовано, що заборона щодо входження секретаря міської ради до складу депутатських фракцій та/або депутатських груп жодним законодавчим актом не передбачена, тому її закріплення в регламенті міської ради, що не встановлена нормативно-правовим актом вищої юридичної сили, суперечить нормам чинного законодавства про місцеве самоврядування. Вироблено пропозиції щодо внесення відповідних змін до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».Item Способи оптимізації співпраці правоохоронних органів з метою протидії легалізації злочинних доходів(Запорізький національний університет, 2022) Мотузна, А.В.; Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh MykolaiovychСтаттю присвячено дослідженню співпраці правоохоронних органів з метою протидії легалізації злочинних доходів, а також, визначенню способів оптимізації взаємодії правоохоронних органів між собою та з іншими державними та міжнародними інституціями. Зазначено, що сучасне українське законодавство загалом відповідає вимогам нормативних актів міжнародних організацій, котрі займаються протидією відмивання злочинних доходів. У статті визначено, що правопорушники уникають країн із налагодженою правоохоронною системою та дієвим механізмом протидії легалізації. Тому, оптимізація взаємодії українських правоохоронних органів із вітчизняними та міжнародними інституціями є пріоритетним завданням в рамках протидії легалізації злочинних доходів. Визначено роль співпраці правоохоронних органів із Державною службою фінансового моніторингу. Зауважено, що необхідною є взаємодія, направлена на виконання Плану дій щодо удосконалення національної системи фінансового моніторингу за результатами 5-го раунду оцінки України Комітетом MONEYVAL. Акцентовано увагу на тому, що значний вплив на результативну співпрацю правоохоронних органів справляє корупція. Корумповані правоохоронці можуть створювати перешкоди у проведенні антилегалізаційної діяльності. Обмін інформацією був визначений як основний спосіб взаємодії правоохоронних органів із іншими національними та іноземними органами в сфері протидії легалізації злочинних доходів. Зауважено, що основним критерієм цього виду співпраці є оперативність. У статті вказані основні аспекти співпраці правоохоронних органів, котрі потребують оптимізації: міжнародна співпраця, способи комунікації, вимоги до оформлення запитів, співпраця із громадськістю. Зроблено висновок, що оптимізація співпраці правоохоронних органів призведе до підвищення ефективності їх діяльності та зниження рівня легалізації злочинних доходів. Для цього необхідно приділити особливу увагу протидії корупції, модернізації інформаційної комунікації між інституціями та підвищенню рівня довіри громадян до правоохоронних органів.Item Novelization of the Criminal Code of Ukraine During the 2022 Russian Invasion(University of Warsaw, 2022) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna SerhiivnaСтаття присвячена важливій та вкрай актуальній темі – новелізації Кримінального кодексу України в умовах війни. Автори наголошують, що держава Україна та її населення постало перед страшним викликом державному суверенітету, територіальній цілісності та незалежності, зумовленим нападом Російської Федерації. Запровадження воєнного стану та безпосереднє введення військових дій на значній території України започаткували нові суспільні відносини, які терміново потребували правового врегулювання та закріплення. Авторська позиція полягає в тому, що не зважаючи на величезне коло завдань, що вимагали швидкого вирішення, все ж Верховна Рада України змогла оперативно реагувати на нові соціальні реалії та внесла зміни до Кримінального кодексу України, запровадивши кримінальну відповідальність за колобораційну діяльність та визначення обставин, що виключають кримінальну протиправність діяння та забезпечують бойовий імунітет в умовах дії воєнного стану. Нові положення кримінального закону відповідають принципам верховенства права, законності та правової визначеності. Поза тим, все ж потребують певних уточнень та доповнень, зокрема щодо бойового імунітету військових медиків. Стосовно ж колобораційної діяльності, то, на думку авторів дане діяння є специфічним проявом державної зради, яке у зв’язку з особливою обстановкою та часом його здійснення, законодавець вирішив виділити у окремий склад кримінального правопорушення.