Наукові видання (ННІП)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/157

Browse

Search Results

Now showing 1 - 6 of 6
  • Item
    Mediation in the case of a juvenile committing a criminal offense or a felony
    (EDITORIAL PRIMMATE SAS, 2022) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna Serhiivna; Янішевська, Катерина Дмитрівна; Янишевская, Екатерина Дмитриевна; Yanishevska, Kateryna Dmytrivna; Ільченко, Олександр Васильович; Ильченко, Александр Васильевич; Ilchenko, Oleksandr Vasylovych
    As a general rule, punishment should be necessary and sufficient to correct the person and re-educate him. At the same time, a punitive approach prevails in the criminal process in Ukraine. For criminal law, the introduction of the mediation institution determines the development of the legal institution of reconciliation. The article aims to characterize the essence of mediation in Ukraine and study foreign countries' best practices in this field. The object of the study is public relations in the field of mediation in the case of a minor committing a criminal offense or a felony for the first time. The subject of the study is mediation as an alternative to court proceedings in the case of a juvenile committing a criminal offense or a felony for the first time. The authors used some methods of scientific knowledge: analytical, phenomenological, generalization, comparative law. Particular attention in the study is paid to the analysis of the essence of punishment, the study of international experience in the use of mediation, and the practice of mediation in criminal proceedings in Ukraine, which currently takes place only as part of an experiment. The authors conclude that it is essential and urgent to use the mediation procedure more widely in criminal proceedings as an alternative to litigation. It is emphasized that the full implementation of this institution requires political will and broad support from civil society. Namely, his readiness to resolve disputes without a court, but only with the help of a mediator.
  • Item
    Review of the state anti-corruption institutions effectiveness in Ukraine
    (Universidad de la Amazonia, 2021) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna Serhiivna; Думчиков, Михайло Олександрович; Думчиков, Михаил Александрович; Dumchykov, Mykhailo Oleksandrovych; Prokofieva-Yanchylenko, D.; Янішевська, Катерина Дмитрівна; Янишевская, Екатерина Дмитриевна; Yanishevska, Kateryna Dmytrivna
    The objective of the article is a review of the state anti-corruption institutions' effectiveness in Ukraine. An important part of anti-corruption reform in Ukraine has been the complete transformation of anti-corruption institutions. That is why the authors try to use the most optimal methodology that would be able to ensure the comprehensiveness and completeness of the study: phenomenological; the descriptive; the hypothetic-deductive; the statistical; and the method of case law analysis. It is proposed to analyze the anti-corruption powers of general competence authorities in the sphere of anti-corruption. The authors analyzed the powers of specialized anti-corruption authorities' functioning: the National Agency on Corruption Prevention; the National Anti-Corruption Bureau; the National Agency for finding, tracing, and management of assets derived from corruption and other crimes; the Specialized Anti-Corruption Prosecutor’s Office and the High Anti-Corruption Court. The conclusion is drawn that, realizing the need of the anti-corruption task, the state has developed an extensive and relatively closed system of specialized anti-corruption authorities. Almost all bodies of state power and local self-government have acquired certain anti-corruption competencies. The authors made conclusion that such dispersion of powers, and in some cases their duplication, does not simplify, but rather complicates the effectiveness of combating corruption.
  • Item
    Законодавче унормування зовнішнього незалежного оцінювання: проблеми та перспективи розвитку
    (Diamond trading tour, 2014) Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna Serhiivna; Янішевська, Катерина Дмитрівна; Янишевская, Екатерина Дмитриевна; Yanishevska, Kateryna Dmytrivna
    Робота присвячена нормативно-правовому регулювання ЗНО в Україні. В статті розглядається питання щодо юридичної легитимності сертифікату, який видається на основі результатів ЗНО. Були запропоновані рекомендації для покращення системи ЗНО.
  • Item
    Historical aspects of formation of the regulatory and legal framework in the educational shere of Ukraine
    (Diamond trading tour, 2015) Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna Serhiivna; Янішевська, Катерина Дмитрівна; Янишевская, Екатерина Дмитриевна; Yanishevska, Kateryna Dmytrivna
    В статті розглянуто процес становлення нормативно-правової бази в сфері освіти в історичному аспекті. Було визначено періоди становлення та кожен із них був охарактеризований. Автори проаналізували новий Закон України "Про вищу освіту".
  • Item
    Характеристика законодавства в освітній сфері України та Франції: порівняльний аналіз
    ("Видавничий дім "Гельветика", 2014) Янішевська, Катерина Дмитрівна; Янишевская, Екатерина Дмитриевна; Yanishevska, Kateryna Dmytrivna; Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna Serhiivna
    Стаття присвячена дослідженню законодавства в освітній сфері України та Франції, проведено порівняльно-правовий аналіз нормативно-правової бази. Досліджуються проблемні питання, які необхідно вирішити та закріпити на законодавчому рівні. Особлива увага приділяється змінам, які відбулися у зв’язку із прийняттям нового Закону України «Про вищу освіту».
  • Item
    Щодо нормативно-правового регулювання інклюзивної освіти в Україні
    (Сумський державний університет, 2015) Янішевська, Катерина Дмитрівна; Янишевская, Екатерина Дмитриевна; Yanishevska, Kateryna Dmytrivna; Уткіна, Марина Сергіївна; Уткина, Марина Сергеевна; Utkina, Maryna Serhiivna
    Із здобуттям Україною незалежності та вибором демократичного напрямку розвитку, питання стосовно поширення процесу інклюзивного навчання постало більш гостро. Розвиток та вдосконалення освіти для дітей із фізичними та / або психічними обмеженими можливостями є значним кроком до забезпечення повної реалізації прав таких дітей на якісну освіту та є одним із найважливіших завдань державної політики у галузі освіти. Визнання Україною Конвенції ООН «Про права дитини» та Всесвітньої декларації про забезпечення виживання, захист і розвиток дітей посилило увагу до проблем дітей, котрі мають ті чи інші відхилення у розвитку, зумовило необхідність розробки цілеспрямованих дій держави для створення умов їх входження до системи сучасних суспільних відносин. В свою чергу, розвиток інклюзивної освіти в Україні пояснюється тим, що кількість осіб, які потребують спеціалізованого (спеціального) навчання із кожним роком зростає.