Наукові видання (ННІП)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/157
Browse
58 results
Search Results
Item Децентралізація публічної влади: особливості реалізації у Великобританії та Іспанії(Видавничий дім «Гельветика», 2023) Стогова, Ольга Володимирівна; Stohova, Olha VolodymyrivnaМетою пропонованого дослідження є аналіз децентралізації публічної влади у Великобританії та Іспанії. Автор порівнює наявні обмеження та проблеми складних автономних систем зазначених держав. Вибір країн дослідження пояснюється тим, що саме ці держави з погляду типологізації форм державного устрою викликають неабиякий інтерес. Великобританія та Іспанія не є ані федераціями, ані класичними унітарними державами за типом державного устрою. Зазначені держави частіше типологізувалися дослідниками як унітарні за формою державного устрою, але згідно з типологією конституційних конфігурацій їх визначають як союзні держави. Автор наголошує на спільних рисах країн, що досліджуються. Іспанія та Великобританія є економічно розвиненими європейськими ліберальними демократіями з конституційними монархіями. Обидві держави є багатонаціональними та запровадили складні системи асиметричної територіальної автономії для управління національними меншинами, що мають компактний характер розселення. Крім того, в обох державах є активні сепаратистські рухи, хоча в обох відсутнє конституційне положення, яке б дозволяло самовизначення у формі відокремлення. На думку автора, держави по-різному відповіли на останні сепаратистські виклики. У статті акцентується увага на процесах децентралізації в Іспанії та Великій Британії, відмічається, що держави ступили на траєкторію федералізації, але жодна з них не стала та не стане в найближчому майбутньому повноцінною федерацією. У випадку з Іспанією, децентралізація тісно пов’язана з процесом демократизації країни, є інструментом врахування різноманітності у межах існуючої іспанської держави. Автор доводить, що децентралізація у Великій Британії має кілька обґрунтувань, включаючи демократичне оновлення, адміністративну та економічну ефективність, а також задоволення вимог самовизначення націй, що входять до складу королівства. У дослідженні зроблено висновок, що Іспанія та Великобританія є двома різними моделями автономії з федералістськими тенденціями; існують помітні тенденції федералізму, незважаючи на формальну відсутність федерації.Item Децентралізація публічної влади: особливості реалізації в державах із різними формами державного устрою(Видавничий дім "Гельветика", 2022) Стогова, Ольга Володимирівна; Stohova, Olha VolodymyrivnaУ статті автор продовжує вивчення проблеми децентралізації публічної влади, концентруючи свою увагу на особливостях децентралізації у європейських державах з різними формами державного устрою. Особливу увагу дослідник приділяє аналізу та різнобічним оцінкам процесів децентралізації сучасними європейськими вченими. Щодо децентралізації в Іспанії, то ця унітарна держава з високим ступенем регіоналізації визначається як квазіфедерація з широкими компетенціями регіонів. Як приклад асиметричної квазіфедерації автор розглядає Великобританію, де децентралізація базувалась на деконцентрації центральних повноважень. Зроблено висновок, що традиційна британська система зазнала децентралізації шляхом деволюції. Особливу увагу автор приділяє вивченню особливостей децентралізації у федеративних державах, які трактує як окрему, самостійну модель децентралізації. У країнах із федеративним устроєм суб’єкти федерації мають широкі повноваження і виконують завдання регіонального розвитку, тоді як центральний уряд має обмежені повноваження в цій галузі. Окремим типом децентралізації влади автор вважає федеративну модель зі спільною компетенцією держави та місцевого самоврядування (Німеччина, Австрія, Бельгія). Автор зазначає, що компетенції органів місцевого самоврядування залежать від розміру країни, системи місцевого самоврядування та загальної моделі регіонального розвитку. У статті зроблено висновок, що відмінності в організації публічної влади у централізованій, децентралізованій та федеративній системі зберігаються, але можна спостерігати кілька трансформацій моделей децентралізації публічної влади за останні десятиліття. Основними тенденціями децентралізації є: посилення компетенції органів місцевого самоврядування з кінця ХХ ст. до нашого часу; отримання органами місцевого самоврядування другого рівня компетенцій у галузі регіонального планування; перетворення колишніх центральних органів на міжмуніципальні.Item Реформування адміністративно-територіального устрою держав Європи(Mezinárodní Ekonomický Institut s.r.o, 2022) Стогова, Ольга Володимирівна; Stohova, Olha VolodymyrivnaПроаналізовано проведені адміністративно-територіальні реформи у Європі, їх наслідки для місцевої та регіональної автономії. Зроблено висновок, що наявні бюджетні обмеження, тенденції національних урядів до рецентралізації повноважень, зменшення повноважень місцевої та регіональної влади, ставлять під загрозу досягнутий рівень децентралізації та субсидіарності.Item Деволюція у Великобританії: результати реформи(Видавничий дім "Гельветика", 2022) Стогова, Ольга Володимирівна; Stohova, Olha VolodymyrivnaУ статті автор продовжує вивчення проблеми децентралізації публічної влади, зосереджуючи свою увагу на деволюції як формі децентралізації у Великобританії. Автор наголошує, що децентралізація влади стала глобальною тенденцією у світі з кінця ХХ століття, але відбувалася в різних формах та з відмінними результатами. Найчастіше, на думку автора, використовувалося делегування та адміністративна деконцентрація. Основними причинами децентралізації публічної влади автор називає наступні: необхідність ефективного управління різ- ними субнаціональними ідентичностями та культурами, що все частіше співіснують у межах однієї спільноти; потребу у зменшенні недоліків надмірної бюрократизації, пов'язаної із надмірною централізацією. Автор дослі- джує реформу деволюції у Шотландії, Уельсі й Північній Ірландії, звертає увагу, що ці заходи були запроваджені в рамках конституційних параметрів Вестмінстерської моделі та зосереджені на периферії, тобто найбільша скла- дова Великобританії, Англія, залишилася поза межами цієї реформи. Автор наголошує, що причиною децентралізації влади у Великобританії, на відміну від більшості країн, була не неефективність публічної влади, а потреба у новій моделі відносин центр–периферія, яка мала б забезпечити цілісність Сполученого Королівства. Деволюція публічної влади була обрана як модель, яка здатна функціонувати у межах особливостей Вестмінстерської моделі демократії. Автор користується аналітичним підходом Дж. Балпіта, запропонованим у його «Територія та влада у Великій Британії». Аналіз відносин центру із місцевими владами Англії демонструє, що реальний перерозподіл публічних повноважень та ресурсів часто витіснявся швидкими формальними угодами про передачу повноважень. Англійське врядування характеризується сталими відносинами між центром і периферією, тому не має підстав говорити про революційні зміни у цих відносинах. Автор констатує ускладнення інституційного дизайну публічної влади, відсутність підтримки громадськості, і навіть протидію реформам децентралізації з боку місцевих акторів.Item Цінності у формуванні професійної компетентності бакалавра права(Сумський державний університет, 2020) Стогова, Ольга Володимирівна; Stohova, Olha VolodymyrivnaАвтор аналізує роль цінностей у формуванні професійних компетентностей бакалаврів права.Item Досвід децентралізації публічної влади у Франції(Cумський державний університет, 2022) Стогова, Ольга Володимирівна; Stohova, Olha VolodymyrivnaАвтор аналізує процес децентралізації публічної влади у ФранціїItem Принципи конституційного права: проблема визначення та типологізації(Держава та регіони, 2023) Стогова, Ольга Володимирівна; Stohova, Olha VolodymyrivnaАвтор розглядає поняття, ознаки, види та інші особливості принципів права. Аналізує закономірності формування й еволюції принципів права, зазначає, що незважаючи на значний науковий доробок у дослідженні, проблема визначення та типологізації принципів права залишається невирішеною. Вказана проблема потребує вирішення, адже вона є основоположною для розуміння суті реформування правової системи в Україні. Таким чином, метою статті є проведення наукового аналізу та обґрунтування нових теоретичних позицій визначення та типологізації принципів конституційного права. Автор зазначає, що у трактуванні поняття принципи права сформувалися дві концепції. Перша побудована на теорії позитивізму, друга – базується на ідеї природного права. Окрема увага приділена історичності принципів права. У дослідженні зроблено висновок, що принципи права прямо формулюються у законодавчих актах або можуть випливати з їхнього загального змісту. Автор наголошує на невизначеності щодо категорії «загальні принципи права» у вітчизняній правовій теорії. Відмічаючи складність, суперечливість і світоглядно-методологічну не осмисленість проблематики принципів права у юридичній науці, автор особливо виділяє проблему типологізації принципів права. Загальноприйнятим є поділ принципів права відповідно до сфери застосування на загальні, міжгалузеві, галузеві, а також на принципи підгалузей та інститутів права. Здійснивши аналіз проблеми визначення та типологізації принципів конституційного права, автор прямо пов’язує її із невизначеністю поняття та типологізації принципів права. На думку автора, загальні принципи права знаходять своє більш конкретне втілення у принципах кожної галузі, тому відсутність єдиних підходів має наслідком невизначеність поняття та типологізації принципів конституційного права. Здійснений аналіз дозволяє стверджувати, що принципи конституційного права є фундаментом конституційного права, його основними ідеями, що визначають сутність, зміст та політико-правове призначення конституційного права у регулюванні суспільних відносин. Принципи конституційного права поділяються на загальні і спеціальні.Item Староста: роль у забезпеченні місцевої демократії в Україні(Сумський державний університет, 2023) Стогова, Ольга Володимирівна; Stohova, Olha VolodymyrivnaАвтор досліджує роль старости у забезпеченні місцевої демократії в УкраїніItem Децентралізація публічної влади: досвід Іспанії та Великобританії(Сумський державний університет, 2022) Стогова, Ольга Володимирівна; Stohova, Olha VolodymyrivnaАвтор розглядає процес децентралізації публічної влади у Великобританії та Іспанії у порівняльному аспектіItem Відкриті он-лайн курси як складова ефективної самостійної роботи студентів(2022) Стогова, Ольга Володимирівна; Stohova, Olha VolodymyrivnaАвтор аналізує використання відкритих онлайн курсів для самостійної роботи студентів