Наукові видання (ННІП)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/157
Browse
7 results
Search Results
Item Обовязковість застосування судами України практики Європейського суду з прав людини як джерела права(Видавничий дім «Гельветика», 2023) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Лелека, С.С.Стаття присвячена з’ясуванню дискусійних аспектів обов’язковості застосування судами України практики Європейського суду з прав людини як джерела права. Окрему увагу приділено законодавчому змісту понять «практика Європейського суду з прав людини», «рішення Європейського суду з права людини». З’ясовано, що з моменту ратифікації Україною Конвенції про захист прав людини й основоположних свобод остання є частиною національного законодавства, водночас правовою основою для застосування при розгляді справ судами України практики, в тому числі рішень, Європейського суду з прав людини є положення Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини». Визначено, що серед аргументів в підтримку обов’язковості практики, зокрема рішень Європейського суду з прав людини як джерела права в правовій системі України є порівняння значення Конвенції про захист прав людини й основоположних свобод та рішень Європейського суду з прав людини із Конституцією України та рішеннями Конституційного суду України. Водночас наголошено, що законодавчі положення прямо не вказують на обов’язок національних судів при розгляді справ застосовувати практику Європейського суду з прав людини. Серед індикаторів проблеми застосування судами України практики Європейського суду з прав людини особливу увагу приділено помилкам, які допускають судді при посиланні на норми Конвенції про захист прав людини й основоположних свобод та рішень Європейського суду з прав людини, що є підставою для зміни та скасування рішення після його перегляду судом вищої інстанції. З’ясовано, що серед науковців відсутня однозначна відповідь щодо обов’язковості практики Європейського суду з прав людини для національних судів. Зроблено висновок, що застосування судами України практики Європейського суду з прав людини на сьогодні має бути рекомендацією, а не приписом, зважаючи на норми законодавства, положення наукової доктрини та проблеми пов’язані із правильним її застосуванням.Item Results and perspectives on policing as part of the national security sector(Centro Universitario Curitiba - УНІКУРИТІБА, 2023) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Андрійченко, Надія Сергіївна; Андрейченко, Надежда Сергеевна; Andriichenko, Nadiia Serhiivna; Zvozdetska, I.V.; Zarosylo, V.O.; Hryshko, V.I.The police are one of the actors involved in ensuring national security. Therefore, the relevance of this article stems from the need to ensure effective performance. The issue of studying the experience of countries in this field is relevant to find the best models to assess the activities of these structures, which will contribute to a better performance of tasks assigned to them by law - this is one of the tools to assess the performance of the police. The aim of the article was to investigate the peculiarities of police performance assessment, thereby identifying practices that can improve the assessment of police performance. The objective was achieved by using dogmatic, statistical, comparative legal methods and a system-structural approach. The authors revealed the peculiarities of police assessment in Ukraine, the USA, Canada, France and the UK. The focus is on the assessment of police performance based on the level of citizens' trust and statistical data. The conclusion is made that citizens' trust in the police is necessary for the effective performance of its tasks. It is noted that the use of statistics to draw an objective conclusion about police performance is questionable because of the ability of police management to manipulate the data. It is concluded that each of these areas needs significant improvement. The findings are complementary to previous studies and have implications for improving the assessment of Ukrainian police performance and police performance in foreign countries.Item Digital Currency as a Subject of Economic Criminal Offenses(University of Brasilia, 2022) Думчиков, Михайло Олександрович; Думчиков, Михаил Александрович; Dumchykov, Mykhailo Oleksandrovych; Горобець, Надія Сергіївна; Горобец, Надежда Сергеевна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Honcharuk, V.; Дегтяр, Руслана Олександрівна; Дегтяр, Руслана Александровна; Dehtiar, Ruslana Oleksandrivna[Purpose] The article is devoted to an essential and relevant topic. The cryptocurrency market in Ukraine, as well as in the world, has been developing quite rapidly in recent years. At the same time, the legal status of digital currency in Ukraine has not been consolidated. As a result, digital currency is often used to commit economic crimes. To counteract this act, it is vital to "legalize" cryptocurrency as a type of money and clearly define the cases when it is the subject of a criminal offense. [Methodology/Approach/Design] The authors researched the general principles, approaches, and scientific research methods to properly develop the chosen topic used available philosophical methods and in particular legal ones. [Findings] The ability of cryptocurrency to be an essential attribute of the development of the information society and, at the same time, the subject of economic criminal offenses.Item Problem aspects of interaction of law enforcement authorities in the field of countering money laundering(Universidad de la Amazonia, 2021) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Горобець, Надія Сергіївна; Горобец, Надежда Сергеевна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Костенко, Андріана Миколаївна; Костенко, Андриана Николаевна; Kostenko, Andriana Mykolaivna; Назаров, Микола Сергiйович; Назаров, Николай Сергеевич; Nazarov, Mykola SerhiiovychOne of the biggest obstacles to maintaining an effective international financial system is money laundering. Money laundering is also extremely difficult to investigate and prosecute. The latter task is entrusted to law enforcement agencies. The purpose of the article is to characterize the problematic aspects of law enforcement cooperation in the field of combating money laundering in Ukraine and finding optimal ways to solve them. During the study, the authors used the following methods: dialectal, terminological analysis and operationalization of concepts, analysis and refinement, analysis, and synthesis, sociological and statistical. The article emphasizes that the normative sources of ways of interaction between law enforcement agencies in the field of combating money laundering are set out in a rather fragmentary manner, without any specifics regarding the specific boundaries, scope of cooperation. This situation inevitably leads to various kinds of abuse and conflict. In our opinion, given the importance of the task of combating money laundering, the main task is to clearly regulate the ways and methods of cooperation between law enforcement agencies in this area and the introduction of administrative liability for failure to take measures or evasion of such cooperation.Item Settlement of Administrative Disputes with the Participation of a Judge: Foreign Experience and Implementation in Ukraine(Allied Business Academies, 2021) Андрійченко, Надія Сергіївна; Андрейченко, Надежда Сергеевна; Andriichenko, Nadiia Serhiivna; Lytvyn, N.; Старинський, Микола Володимирович; Старинский, Николай Владимирович; Starynskyi, Mykola Volodymyrovych; Karpushova, E.; Kamenska, N.The authors investigated the issue of the peculiarities of the settlement of administrative disputes with the participation of a judge. The essence of the settlement of administrative disputes with the participation of a judge is revealed, in particular, through the features that allow distinguishing such a procedure among other ways of settling legal disputes. The peculiarities of legal regulation of the use of mediation, including judicial one, in foreign countries are established. It is established that among the countries in which this institute already functions today and has positive indicators, we can name France, Poland, and the USA. In Germany and Italy, on the other hand, the use of mediation in resolving legal disputes, including administrative disputes, is not seen as a court procedure but is the prerogative of the private service sector. The content of the current Ukrainian administrative procedural legislation, which regulates the settlement of administrative disputes with the participation of a judge, namely the grounds for such a court procedure, the procedure for its appointment, forms and procedures, is highlighted. According to the results of the research, the problematic aspects of the functioning of the institute of the settlement of administrative disputes with the participation of a judge in Ukraine are grouped according to the relevant criteria (legislative, organizational, informational), and possible ways to solve them are identified.Item Fight Against Doping: Experience of Ukraine and European States(Universidad de la Amazonia, 2020) Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Muzychuk, O.; Андрійченко, Надія Сергіївна; Андрейченко, Надежда Сергеевна; Andriichenko, Nadiia Serhiivna; Якущенко, Юлія Миколаївна; Якущенко, Юлия Николаевна; Yakushchenko, Julia Nikolaevna; Корж, Світлана Олександрівна; Корж, Светлана Александровна; Korzh, Svitlana OleksandrivnaThe article deals with the study of the anti-doping experience of Ukraine and European countries. It considers a number of doctrinal and regulatory approaches to the understanding of doping and anti-doping rule violations and, accordingly, the importance of combating such phenomena. The article examines the provisions of international acts regulating the list of prohibited substances, doping testing, the application of sanctions for anti-doping rule violations, and formulates the conclusion on the need to improve the list of prohibited substances, which currently hinders the effectiveness of anti-doping measures. It focuses on the criminal law of Ukraine, Hungary, Estonia, Finland, Germany, Poland, Italy, and Spain, which provides for the criminal liability for doping, including its illegal production, trade, appointment, use, and forcing other persons to use it. The article describes the peculiarities of a unique approach to legal liability for doping in Austria and France, where the specified actions are regarded as fraud. The article establishes the necessity of introducing changes to Article 323 of the Criminal Code of Ukraine to improve the fight against doping in Ukraine and the expediency of harmonizing the provisions of the national legislation of Ukraine and European states with the international rules in terms of the definition of doping and the list of prohibited substances.Item Participation of Ukraine in International Cooperation against Corruption(Universidad de la Amazonia, 2020) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondaenko, Olha Sergeevna; Рєзнік, Олег Миколайович; Резник, Олег Николаевич; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Garmash, Y.; Андрійченко, Надія Сергіївна; Андрейченко, Надежда Сергеевна; Andriichenko, Nadiia Serhiivna; Стогова, Ольга Володимирівна; Стогова, Ольга Владимировна; Stohova, Olha VolodymyrivnaСтаття присвячена важливій та актуальній темі – участі України у міжнародному співробітництві у сфері протидії корупції. Автори наголошують, що задля ефективної, комплексної та всеохоплюючої протидії цьому деструктивному явищу, заходів, які вживаються виключно на внутрішньодержавному рівні – недостатньо. Саме тому, такого важливого значення набуває міжнародні співпраця у сфері протидії корупції. Автори аналізують позицію наукової доктрини щодо сутності та значення міжнародного співробітництва. З’ясовано, що єдиного уніфікованого підходу стосовно визначення, місця та значення міжнародного співробітництва у сфері протидії корупції серед вчених немає. У статті використовувалися загальнонаукові та спеціально-наукові методи пізнання, що забезпечило об’єктивний аналіз мети дослідження. Методи дослідження використовувалися в статті у взаємозв’язку і взаємозалежності, що забезпечило всебічність і повноту дослідження, істинність отриманих наукових результатів. Пропонується проаналізувати участь України у міжнародному співробітництві у сфері протидії корупції крізь призму міжнародно-правових актів антикорупційного спрямування. У першу чергу автори зосереджують увагу на Конвенції ООН проти корупції. Потім аналізують документи, прийняті в рамках діяльності Ради Європи, а також Групи держав проти корупції (GRECO). Зокрема, Кримінальна конвенції про боротьбу з корупцією (ETS 173), Цивільна конвенція про боротьбу з корупцією (ETS 174), Конвенція Ради Європи про маніпулювання спортивними змаганнями (CETS 215), Рекомендації про кодекси поведінки державних посадових осіб (Рекомендація № R (2000)10), Рекомендації про загальні правила боротьби з корупцією під час фінансування політичних партій та виборчих кампаній (Рекомендація Rec (2003) 4). Особливу увагу зосереджено на Антикорупційній ініціативі ЄС (EUACI), що фінансується Європейським Союзом та співфінансується і впроваджується Міністерством закордонних справ Данії. Ця ініціатива існує для сприяння антикорупційним реформам. Аналізується угода «Антикорупційна ініціатива ЄС в Україні – фаза ІІ», укладена між Урядом України та Європейською Комісією. Робиться висновок про необхідність та важливість міжнародної співпраці у сфері протидії корупції. Однак, зазначається, що для ефективної протидії корупції важливим є й врахування історичного досвіду конкретної держави.