Наукові видання (ННІП)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/157

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 1182
  • Item
    Надзвичайні повноваження: проблема конституалізації
    (Видавничий дім«Гельветика», 2025) Стогова, Ольга Володимирівна; Stohova, Olha Volodymyrivna
    У статті розглядаються наявні в сучасному конституціоналізмі підходи до надзвичайних повноважень і наголошується, що конституційна наука про надзвичайні повноваження традиційно зосе-реджена на проблемі інституційного суверенітету. На думку авторки, нормативна дуальність забезпечує концептуальний інструмент для управління розмежуванням між правом і політикою в конституціоналі-зації надзвичайних повноважень. Суб’єкт, що переключає режим права на режим надзвичайних повно-важень, є центральним у конституційному дискурсі щодо надзвичайних повноважень. Авторка аналізує перетворення надзвичайних повноважень з тимчасового правового механізму на постійний складник режиму національної безпеки, звертаючи увагу на нормалізацію надзвичайних повноважень і загальну сек’юритизацію конституційного порядку. Дослідниця акцентує увагу на політичній природі надзвичай-них повноважень і загрозі верховенству права їх легалізацією. Правовий статус надзвичайних повнова-жень деталізується крізь призму типології правового регулювання надзвичайних повноважень Орена Гросса та Фіоннуали Ні Аолайн. Аналізуючи модель адаптації, «business-as-usual» і надправову моделі надзвичайних повноважень, авторка відмічає, що сучасні дослідники погоджуються щодо фактичного розмежування між винятком і нормою, але мають різні погляди на нормативний характер надзвичайних повноважень. Надзвичайні повноваження, на думку авторки дослідження, керуються етикою політичної відповідальності, яка діє як окремий нормативний порядок. Питання визначення інституційного суб’єкта надзвичайних повноважень, тобто того, хто має відрізнити реальний надзвичайний стан від удаваного, визначається дослідницею як основна проблема в інституційному дизайні надзвичайних повноважень. Зроблено висновок, що конституціоналізація надзвичайних повноважень має здійснюватися за спіль-ною участю виконавчої влади, яка їх запроваджує, законодавчої влади, що їх погоджує, і судової, на яку покладається відповідальність оцінювання обґрунтованості надзвичайних повноважень у конкретній ситуації.
  • Item
    Принципи інформаційного суспільства у контексті взаємодії парламенту та органів місцевого самоврядування
    (Видавнича група «Наукові перспективи», 2025) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych
    Представлена до уваги читача наукова робота присвячена проблематиці модернізації та інтенсифікації взаємодії національного парламенту та органів місцевого самоврядування. В основі дослідження ідея, відповідно до якої вирішення вказаної проблеми логічно здійснювати з урахуванням цифрової трансформації й формування інформаційного суспільства як глобальних трендів. Метою дослідження є визначення перспектив реалізації принципів інформаційного суспільства у контексті взаємодії парламенту та органів місцевого самоврядування. Досягнення вказаної мети зумовило завдання, по-перше, концептуалізації принципів інформаційного суспільства; по-друге, окреслення контексту взаємодії парламенту та органів місцевого самоврядування; по-третє, встановлення перспектив реалізації принципів інформаційного суспільства у контексті відповідної взаємодії. У роботі показано, що: 1) інформаційне суспільство, попри свою технологічність, залишається складно організованою соціальною системою індивідів об’єднаних спільними життєвими процесами і потребами; 2) інформаційне суспільство має потенціал забезпечення сталого економічного зростання, збільшення громадського добробуту й зміцнення демократії, але це потребує відповідної конструктивної взаємодії між суб’єктами соціально-політичних та економічних відносин. Взаємодію національного парламенту та органів місцевого самоврядування в роботі визначено як особливий тип відносин і, водночас, форму взаємоперетворюваної, синергійної та каузальної поведінки, яка заснована на системі демократичних принципів та правових норм з метою позитивного розвитку суспільно-політичних відносин у державі та суспільстві. Принциповою позицією автора є те, що вирішення завдань модернізації та інтенсифікації відповідної взаємодії пов’язано з практичним зверненням до принципів інформаційного суспільства, що їх описано у пропонованій роботі.
  • Item
    Прозоре управління як умова сталого екологічного розвитку: взаємозв’язок корупції та «зеленої» економіки
    (Ужгородський національний університет, 2025) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych
    Cтаття присвячена встановленню взаємозв’язку між рівнем прозорості державного управління, проявами корупції та ефективністю реалізації політики «зеленої економіки», визначенню правових та інституційних механізмів, здатних забезпечити сталий екологічний розвиток країни. З’ясовано, що «зелена» економіка є невід’ємною складовою стратегії сталого розвитку. Наведено доктринальний та нормативний зміст понять «зелена» економіка та корупція. Встановлено, що «зелена» економіка як модель екологічно збалансованого розвитку потребує ефективного, прозорого та доброчесного управління. Розкрито провідну роль держави у розвитку «зеленої» економіки через забезпечення розробки та реалізацію відповідної державної політики, координацію між інституціями та ефективний розподіл фінансових ресурсів. Зазначено, що корупція, незважаючи на зусилля держави щодо її мінімізації, залишається серйозним бар’єром, що істотно гальмує екологічні реформи, спотворює реалізацію кліматичних ініціатив, підриває довіру громадян до органів державної та місцевої влади і перешкоджає досягненню сталого зростання. Акцентовано увагу на крайніх дослідженнях результати яких свідчать про негативний вплив корупції на реалізацію державних програм, підвищення вартості проєктів, спотворення ринкових умов, зниження довіри до влади, гальмування розвитку відновлюваної енергетики тощо. Вказано на доцільність зміцнення прозорості, відкритості та підзвітності органів влади, разом із посиленням антикорупційної політики, як необхідних умов для досягнення сталого екологічного зростання та реалізації ефективної «зеленої» трансформації економіки країни. Запропоновано прийняти національну стратегію «зеленої» економіки України як першочергову умову для створення ефективної антикорупційної політики у цій сфері. Зроблено висновок, що «зелена» економіка та корупція взаємопов’язані між собою: корупція стримує впровадження «зелених» технологій, тоді як «зелена» економіка вимагає прозорості, відкритості та довіри, відповідно «зелена» трансформація зміцнює доброчесне управління.
  • Item
    Федералізм після холодної війни: проблема вибору й реалізації
    (Видавничий дім «Гельветика», 2025) Стогова, Ольга Володимирівна; Stohova, Olha Volodymyrivna
    У статті проаналізовано федеративні структури, причини їх запровадження й особливості функціонування федералізму в період після холодної війни. З’ясовано, що наявні теоретичні концепції федералізму аналізують сталі федеративні системи, що склалися до початку Другої світової війни. Наголошено, що після завершення холодної війни в різних частинах світу виникли нові федеративні системи або запроваджені окремі федеративні структури в унітарних державах, які ще системно не досліджено. На підставі аналізу сучасної федеративної практики визначено, що нові федеративні інституції в неоднорідних суспільствах часто підкріплюються неформальними каналами, вплив яких є діаметральним суті федералізму. На фоні домінування в класичних теоріях федералізму ототожнення федералізації і демократизації доведено, що в сучасних режимах перехідного типу створення федеративних інституцій може мати зворотний ефект. Проаналізовано «авторитарний федералізм», доведено, що цей варіант федеративного устрою не є справжньою федерацією. Крізь призму федералізму проаналізовано територіальну політику України. Основні висновки дослідження: федералізм варто розуміти як процес, а не як фіксований інституційний дизайн; федералізація державного устрою в сучасних державах не є кінцевою метою; найпоширенішою обставиною, що сприяє запровадженню федеративних структур, є «федеративне суспільство», але сама різноманітність, у тому числі й етнолінгвістична, ще не є «федеративним суспільством». Зроблено висновок про недоцільність запровадження федералізму в Україні, аргументовано надано перевагу децентралізованій унітарній системі. Визначено перспективи подальшого дослідження: аналіз запровадження й функціонування федеративних структур у державах з різними політичними режимами та їхній вплив на вирішення проблем неоднорідних суспільств.
  • Item
    Проблема території та територіальності у конституційному праві
    (Видавничий дім «Гельветика», 2025) Стогова, Ольга Володимирівна; Stohova, Olha Volodymyrivna
    У статті розглянуто поняття території та територіальності у конституційному праві, запропоновано їх визначення. Метою дослідження є уточнення та систематизація підходів до розуміння поняття «територія» і концепту «територіальності» та їх відображення в дискурсі конституційного права. Територія як факт передує своїй теоретичній концептуалізації, проте територія також є об'єктом моделювання правом. Територіальність є відображенням території в конституціоналізмі, тобто є визначенням території як факту та інституції в науковому дискурсі. Територію автор розглядає за трьома підходами: емпіричним (фактичним), нормативно-інституційним та концептуальним. Концепт територіальності аналізується в парадигмах вестфальської, поствестфальської та неовестфальської моделей державності. Зроблено висновок, що територія є об’єктом подвійного представлення – у політико-правовому порядку як реально існуючий життєвий простір та у конституціоналізмі у формі територіальності. Саме цей подвійний статус території, на думку автора, є джерелом непорозумінь. Фактична територія має трансформуватися в правову категорію з нормативно-інституційним виміром і з проекцією в людській свідомості. Наголошується, що уявлення про територію, що сформувалося у колективній свідомості певного народу має велике значення для територіальної політики. Підсумовано, що територія та територіальність переживають глибоку кризу, адже ми є свідками появи атериторіальних і навіть позатериторіальних форм влади. Розглянуто проблему територіальної політики через концепт територіальності. Виділені основні види територіальної політики. Автор звертає увагу на відмінності між унітарною, федеративною та конфедеративною територіальною політикою.
  • Item
    Experimental model of an integrated approach to the training of legal and health care professionals on issues of infection with especially dangerous infectious diseases
    (ALUNA Publishing, 2021) Янішевська, Катерина Дмитрівна; Yanishevska, Kateryna Dmytrivna; Івахнюк, Тетяна Василівна; Ivakhniuk, Tetiana Vasylivna; Будко, Ганна Юріївна; Budko, Hanna Yuriivna; Сміянов, Юрій Владиславович; Smiianov, Yurii Vladyslavovych
    The aim: Developing integration training (educational) programs for medical and legal students, interns, masters, doctors Material and methods: When performing the work, on a set of search and analytical methods: analytical, bibliographic, systemic, informational, statistical; interdisciplinary interactive teaching methods for students of Sumy State University. Results: The results of the integrated training course are the formation of a new style of interdisciplinary relations between participants of the educational process and practical medicine and jurisprudence; new educational environment; classes with multi – and transdisciplinary experts-consultants; development of personal attitudes, future professional contacts, and practical skills. Conclusions: The introduction of new teaching methods using an interdisciplinary integrated approach increases the level of education quality (35.8% higher than the initial result) and conduct applied research in the field of public health, jurisprudence.
  • Item
    Corruptive incomings laundering in the medical sphere
    (ALUNA Publishing, 2021) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Уткіна, Марина Сергіївна; Utkina, Maryna Serhiivna; Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna
    The aim: Characteristic of corruptive incomings laundering in the medical sphere and research of components for counteraction to this phenomenon. Materials and methods: Some methods were used to ensure the completeness and complexity of scientific research: dialectical, formal, legal, epistemological, and system-structural methods. Conclusions: It was concluded that corruptive incomings laundering in the medical sphere is becoming commonplace. New ways, means, and schemes for the commission of this crime are appearing. The authors analyze the main methods for corruptive incomings laundering in the medical sphere: during the purchase of medicines and medical equipment, during the procurements of medical preparations and medical equipment, building restoration and renovation, where health care facilities are located, price-fixing and gifting of chief medical officers. A comprehensive system of organizational, legal, and economic measures must be formed that will provide effective counteraction to the corruptive incomings laundering in the medical sphere.
  • Item
    До питання демаркації об’єктів мистецтва в авторському праві України
    (Спеціалізоване видавництво «ЮНЕСКО-СОЦІО», 2024) Янішевська, Катерина Дмитрівна; Yanishevska, Kateryna Dmytrivna; Мурач, Д.В.
    Стаття присвячена комплексному дослідженню класифікації творів, які захищаються авторським правом, на літературні, мистецькі та наукові. Авторами показано, що згадана класифікація творів за галуззю є доволі умовною та потребує вдосконалення. Визначено ключові логічні проблеми цієї класифікації, зокрема відсутність у чинному законодавстві України достатніх інтенсіональних визначень, і, відповідно критеріїв для диференціації творів мистецтва, літератури та науки. Акцентовано увагу на важливості наявності цих критеріїв як необхідної умови для досягнення мети юрисдикції форми захисту авторського права на твір. Паралельно до цього наголошено, що в основі цього становища лежать інші проблеми, такі як фундаментальна проблема демаркації першого порядку, згідно якої наразі в академічній спільноті досі немає жодного консенсуального та когерентного визначення науки, яке б дозволяло відділити її від «не науки». Як наслідок наголошено, що будь-які спроби визначити приналежність твору до певної галузі можуть вважатися помилковими (хибність висновків через хибність засновків). У відповідності до цього було запропоновано застосування певних підходів до визначення науки, які ґрунтуються на прагматичному аргументі, що співвідноситься з утилітарною направленістю всього права як такого. У такий спосіб, а також в результаті компонування закріплених в легальних та доктринальних джерелах ознак мистецтва та мистецького твору, у роботі було надано дефініцію «об’єкта мистецтва» і культивовано критерії для розмежування об’єктів мистецтва та науки.
  • Item
    On the application of NFT technology in the field of art object protection
    (Спеціалізоване видавництво «ЮНЕСКО-СОЦІО», 2024) Янішевська, Катерина Дмитрівна; Yanishevska, Kateryna Dmytrivna; Murach, D.V.; Гончарова, Аліна В`ячеславівна; Honcharova, Alina Viacheslavivna
    The article examines the impact of the latest technologies, in particular NFTs (non-fungible tokens), on the art market and the protection of intellectual property rights in the context of digital transformation. The authors analyse the dynamics of the art market, pointing out its rapid growth, as well as the main trends, including the introduction of blockchain technologies and NFTs, which signifi cantly change traditional approaches to the valuation and protection of art objects. At the same time, the author emphasises the importance of improving legislation, in particular, regarding the legal status of NFT and its application in the context of copyright protection. The article discusses the existing problems and challenges, including the growth of piracy in the digital environment, and suggests solutions, including through the use of a blockchain platform to confi rm authorship and protect rights to digital works of art. The authors also focus on the low legal culture in cyberspace, which increases the number of copyright infringements, and the rigidity of the legal system, which cannot quickly adapt to changes in technological progress, in particular in the fi eld of digital technologies and artifi cial intelligence. Another problem is that it is very diffi cult to prove the authorship of a work within the framework of legal procedures, in particular in cyberspace. Thus, the article highlights the need to reform the legal system for more effective protection of intellectual property rights. The authors pay special attention to the conceptual changes in the understanding of art objects that can be presented in different formats: physical, virtual and hybrid, which are looking for new approaches to their valuation and circulation in the art market. The article emphasises the need to improve legislation and practice in Ukraine to combat copyright infringement in the digital environment, as well as the importance of developing a legal culture and technologies that allow for effective protection of intellectual property in the context of their rapid development.
  • Item
    Деякі аспекти методичної та правової недосконалості регулювання процесу медіації за законодавством України
    (Спеціалізоване видавництво «ЮНЕСКО-СОЦІО», 2024) Янішевська, Катерина Дмитрівна; Yanishevska, Kateryna Dmytrivna; Мурач, Д.В.; Крисько, А.С.
    Стаття присвячена комплексному дослідженню проблеми методичної та правової недосконалості регулювання процесу медіації в Україні, сутність якої полягає в взаємному відсиланню положень актів, визначаючих право медіатора самостійно обирати методику медіації, одне до одного без надання уточнювальних норм, що робить вказані положення декларативними. У роботі висунуто та обґрунтовано припущення, що вказана обставина, наряду з іншими деструктивними факторами, відіграє значиму роль в зменшенні результативності медіації в України, що, у порівнянні з іншими країнами, відчутно зменшує позиції нашої держави в спеціалізованих рейтингах успішності медіації. Враховуючи це авторами було проведено дослідження можливих шляхів компенсації вказаної прогалини. Дослідження включало аналіз сутності медіації, її структуру в юридичному сенсі, компетентності медіатора та її складових (юридичної та психологічної компоненти), а також самої методики медіації. Надавши визначення методики, в межах підходу науково-правового інтеракціонізму, було запропоновано наступну структуру визначення оптимальної моделі психологічної компоненти медіації: мо- дель (школа або парадигма психології) – підхід (в межах школи або парадигми) – методика (сукупність способів та прийомів в межах під- ходу). За допомогою аналізу доктринальних джерел було проаналізовано сучасні напрацювання щодо визначення ефективності шкіл психології як загально, так і в питанні вирі- шення конфліктів, що дозволило визначити когнітивну школу як найбільш оптимальну для встановлених цілей. Шляхом трансфор- маційного переносу та адаптації базових положень когнітивно-поведінкової терапії в «класичну» структуру медіації, було культивовано начальну структуру когнітивної моде- лі медіації в межах когнітивно-поведінкового (когнітивно-біхевіорального) підходу. Когнітивна модель медіації передбачає включення додаткових 4 етапів до класичної праводетер- мінованої структури медіації: встановлення рапорту, визначення природи конфлікту, когнітивна концептуалізація конфлікту та когнітивна реструктуризація.