Наукові видання (ННІП)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/157
Browse
85 results
Search Results
Item Прозоре управління як умова сталого екологічного розвитку: взаємозв’язок корупції та «зеленої» економіки(Ужгородський національний університет, 2025) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh MykolaiovychCтаття присвячена встановленню взаємозв’язку між рівнем прозорості державного управління, проявами корупції та ефективністю реалізації політики «зеленої економіки», визначенню правових та інституційних механізмів, здатних забезпечити сталий екологічний розвиток країни. З’ясовано, що «зелена» економіка є невід’ємною складовою стратегії сталого розвитку. Наведено доктринальний та нормативний зміст понять «зелена» економіка та корупція. Встановлено, що «зелена» економіка як модель екологічно збалансованого розвитку потребує ефективного, прозорого та доброчесного управління. Розкрито провідну роль держави у розвитку «зеленої» економіки через забезпечення розробки та реалізацію відповідної державної політики, координацію між інституціями та ефективний розподіл фінансових ресурсів. Зазначено, що корупція, незважаючи на зусилля держави щодо її мінімізації, залишається серйозним бар’єром, що істотно гальмує екологічні реформи, спотворює реалізацію кліматичних ініціатив, підриває довіру громадян до органів державної та місцевої влади і перешкоджає досягненню сталого зростання. Акцентовано увагу на крайніх дослідженнях результати яких свідчать про негативний вплив корупції на реалізацію державних програм, підвищення вартості проєктів, спотворення ринкових умов, зниження довіри до влади, гальмування розвитку відновлюваної енергетики тощо. Вказано на доцільність зміцнення прозорості, відкритості та підзвітності органів влади, разом із посиленням антикорупційної політики, як необхідних умов для досягнення сталого екологічного зростання та реалізації ефективної «зеленої» трансформації економіки країни. Запропоновано прийняти національну стратегію «зеленої» економіки України як першочергову умову для створення ефективної антикорупційної політики у цій сфері. Зроблено висновок, що «зелена» економіка та корупція взаємопов’язані між собою: корупція стримує впровадження «зелених» технологій, тоді як «зелена» економіка вимагає прозорості, відкритості та довіри, відповідно «зелена» трансформація зміцнює доброчесне управління.Item Сorruption risks in the provision of administrative services(Primmat, 2023) Янішевська, Катерина Дмитрівна; Yanishevska, Kateryna Dmytrivna; Денисенко, Сергій Іванович; Denysenko, Serhii Ivanovych; Savchuk, V.; Krysko, A.; Horb, A.Корупція під час надання адміністративних послуг знижує рівень довіри до державних службовці, а тому може стати основою для дискредитації конституційних принципів рівності, законності. Саме тому, метою статті є характеристика сутності та проявів корупційних ризиків у сфері надання адміністративних послуг. Об’єктом дослідження є суспільні відносини у сфері надання адміністративних послуг. Предметом дослідження є корупційні ризики у сфері надання адміністративних послуг. Методологічною основою дослідження є загальнонаукові та спеціальні методи. Так, було використано категоріальний, системний, кореляційний, метод узагальнення, мета аналіз та змішані методи. Авторами проаналізовано позиції наукової доктрини щодо основних корупційних ризиків загалом та у досліджуваній сфері. Обґрунтовано, що корупційні ризики є передумовою появи корупції в сфері надання адміністративних послуг, хоча дії законодавця спрямовані на покращення антикорупційної нормативної бази, однак наразі воно досі лишається недосконалим та потребує удосконалення. Розглянуто джерела корупційних ризиків, пов’язані з особливостями або недоліками нормативно-правових актів (розпорядчих документів), практичної реалізації та людськими ресурсами у процесі діяльності державних органів, що дозволило запропонувати шляхи вирішення найактуальніших з них. Запропоновано ряд засобів на напрямків їх мінімізації з урахуванням положень чинного законодавства та останніх досліджень у галузі протидії корупції у сфері надання адміністративних послуг. Загалом вбачається необхідність у приділенні уваги ефективному правовому регулюванню процедурних аспектів надання адміністративних послуг.Item Аналіз реформування органів прокуратури в країнах ЄС: уроки для України(Аналітик, 2024) Горбань, Олександр Павлович; Horban, Oleksandr Pavlovych; Баєва, Л.В.; Лівак, А.П.У статті акцентовано на особливостях реформування органів прокуратури в країнах ЄС. Проаналізовано й розкрито характерні особливості функціонування прокуратури в різних державах та на основі цього визначено деякі уроки для України. Робота містить погляди вітчизняних науковців-процесуалістів на удосконалення діяльності органів прокуратури. Застосовуючи зарубіжний досвід адміністративно-правового забезпечення діяльності прокуратури, важливо враховувати, що зовнішні стандарти можуть впливати на внутрішню модель національної прокуратури й призводити до підміни її специфічних особливостей на користь загальних зовнішніх стандартів, які відповідають загальній динаміці глобалізації.Item Аргумент неефективності проактивних правових засобів як способів протидії корупції(Сумський державний університет, 2024) Мурач, Д.В.Корупція створює умови для виникнення правового вакууму, де правові засоби протидії корупції стають неефективними (нейтралізованими). Додатково це сприяє поширенню вже нових корупційних практик, що в кінці-кінців підриває довіру громадян до правової системи. Враховуючи бінарність правових заходів загалом, такий аргумент вказує на абсолютну концептуальну перевагу застосування саме превентивних правових заходів у питанні протидії корупції.Item Корупція та національна безпека: виклики та шляхи реформ(ФОП Король Ірина Володимирівна, 2024) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Миргород, Валерія Валеріївна; Myrhorod, Valeriia ValeriivnaСтаття "Корупція та національна безпека: виклики та шляхи реформ" є важливим дослідженням в контексті взаємозв'язку між корупцією та національною безпекою. Автори впевнено відзначають, що корупція не лише підриває інституції держави, але й загрожує її внутрішній стійкості та зовнішньому впливу. Ця стаття пропонує не лише аналіз проблеми, але й конструктивні рекомендації щодо шляхів реформування для забезпечення національної безпеки. Автори докладно розглядають різні аспекти впливу корупції на національну безпеку: 1) порушення довіри громадян до урядових структур та правоохоронних органів, що може призвести до втрати легітимності влади та загрози соціальному порядку; 2) порушення законності, бо захищаються лише ті, хто може надати неправомірну вигоду; 3) втрата інвестицій та обмеження розвитку бізнесу, що може призвести до зростання безробіття, недофінансування соціальних програм та загальної економічної нестабільності; 4) втрата боєздатності, розкрадання військової техніки та секретної інформації, що загрожує безпеці країни; 5) втрата довіри міжнародних партнерів або втрата міжнародної підтримки; 6) поглиблення нерівності, незадоволеність та соціальні напруження, що може призвести до загострення політичних конфліктів та соціальної нестабільності. Особлива цінність цієї статті полягає в тому, що вона не лише виявляє проблему, але й пропонує практичні рішення для подолання корупції та зміцнення національної безпеки. Автори розглядають широкий спектр заходів, таких як підвищення прозорості та підзвітності управління, реформа правової системи, підтримка громадянського суспільства та залучення міжнародних партнерів до боротьби з корупцією. Робиться висновок, що протидія корупції – це не лише необхідна умова для забезпечення національної безпеки, але й важливий фактор економічного й соціального розвитку країни. Це більше, ніж просто боротьба з виявленими випадками одержання неправомірної вигоди та втручанням у владні процеси; це системний підхід до створення прозорої, справедливої та ефективної системи управління, яка сприятиме стабільності і довірі як в середині країни, так і на міжнародному рівні.Item Взаємозв’язок корупції та фінансово-економічної безпеки України: аналіз причинно-наслідкового зв’язку(Запорізький національний університет, 2024) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Куліш, Анатолій Миколайович; Kulish, Anatolii MykolaiovychСтаття «Взаємозв’язок корупції та фінансово-економічної безпеки України: аналіз причинно-наслідкового зв’язку» пропонує глибокий аналіз проблеми корупції та її вплив на фінансово-економічну безпеку України. Автори проводять аналіз факторів, що обумовлюють зростання корупції та розглядають його наслідки для економіки країни. У статті доведено, що спрямовані на ефективний контроль та попередження корупційних практик заходи мають включати в себе подальше ефективне реформування правового середовища, впровадження дієвих механізмів контролю та спостереження за використанням публічних коштів, а також активне впровадження технологій е-управління та електронного контролю, що різко зменшить людський фактор та можливості для корупції. Стаття акцентує увагу на важливості розуміння причинно-наслідкового зв’язку між цими явищами та розробці ефективних стратегій подолання корупції для забезпечення стабільності фінансово-економічного сектору. Автори висвітлюють різноманітні аспекти проблеми, включаючи вплив корупції на інвестиційний клімат, рівень довіри до інституцій, та загрози для фінансової стійкості. Вони детально аналізують роль корупції у втраті державним бюджетом значних коштів та негативний вплив на соціально-економічний розвиток. Дослідження також звертає увагу на важливість впровадження ефективних антикорупційних стратегій та політик для створення умов фінансової стабільності та забезпечення сталого економічного розвитку. Робота визначає конкретні виклики, з якими стикається Україна у боротьбі з корупцією, особливо в умовах воєнного стану, та надає пропозиції щодо удосконалення сучасних стратегій з протидії цьому негативному явищу. Таким чином, стаття слугує цінним ресурсом для вчених, політиків та громадян, які зацікавлені в розвитку ефективних механізмів протистояння корупції та зміцненні фінансово-економічної безпеки України.Item Цифрова трансформація як принцип мінімізації корупційних ризиків(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha SerhiivnaСтаття «Цифрова трансформація як принцип мінімізації корупційних ризиків» розглядає важливість застосування цифрових технологій у процесі нівелювання корупційних ризиків та сприяння сталому розвитку суспільства. Наголошено, що від моменту проголошення незалежності України виникла необхідність активної протидії корупції, яка вкоренилася в суспільстві ще за часів Радянського Союзу. Протидія цьому явищу стала складним завданням, що потребувало комплексу заходів на різних рівнях. Порядок денний сталого розвитку до 2030 року визнає корупцію перешкодою для сталого розвитку і встановлює зниження рівня корупції як важливу мету для побудови ефективних, підзвітних та інклюзивних інституцій на всіх рівнях суспільства. У цьому контексті важливим є пошук ефективних заходів протидії корупції. Враховуючи процеси цифрової трансформації, безперечно, їх впровадження в антикорупційні заходи на міждержавному та державному рівні, стає важливим. Автор ретельно аналізує інструменти цифрової трансформації, їх вплив на підвищення прозорості, відкритості та ефективності державних процесів. Особлива увага приділяється впровадженню електронних систем ідентифікації та взаємодії з користувачами як ключових засобів покращення цифрової безпеки та доступності адміністративних послуг. Стаття докладно розглядає результати досліджень щодо рівня цифрової грамотності серед населення та висвітлює необхідність розвитку інфраструктури для підтримки цифрового розвитку. Автор зауважує, що цифрова трансформація може стати потужним інструментом у питанні протидії корупції, сприяючи підвищенню ефективності управління та забезпечуючи сталість економічного та соціального розвитку. У цілому стаття надає глибокий аналіз можливостей цифрових технологій у зменшенні корупційних ризиків та підвищенні якості державного управління.Item Протидія корупції в умовах воєнного стану: аналіз проблем та можливостей.(Харківський національний університет внутрішніх справ, 2024) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Тимошенко, Олена Олександрівна; Tymoshenko, Olena OleksandrivnaСтаттю присвячено аналізу проблем та можливостей протидії корупції в умовах воєнного стану. Початок повномасштабного вторгнення в Україні призвів не лише до суттєвих фінансових проблем в країні, а й до прояву високого рівня корупційності, що зумовило активні дії зі сторони держави до її протидії. Тому, розглянули держані органи, нормативно-правову базу, що здійснюють регулювання корупційних проявів, а також здійснили аналіз протидії корупції в умовах воєнного стану в Україні з визначенням можливостей у даній сфері. Окремо відзначили, що найбільшого масштабу корупції мають такі сектори як переказ (незадекларованих) на інші рахунки (відмивання коштів через віртуальні рахунки), розкрадання гуманітарної допомоги, збагачення фінансовими коштами, отриманими у вигляді допомоги під час конфлікту, несплата податків у зв’яку з воєнним станом, тощо. При цьому, визначили, що причиною тіньової економіки варто вважати податкове навантаження, регуляторний тиск, монополізація, недосконала судова система та безпосередньо корупція. Проаналізували кроки державних органів та введені ними програми, щодо зниження рівня корупції. Розглянули останні показники щодо рівня корупції в Україні, де відзначили, що показники України щодо рівня боротьби з корупцією в умовах воєнного стану значно зросли в порівнянні з попереднім роком, що стало можливим завдячуючи ефективній діяльності органів боротьби з корупцією та інших державних установ. Розглянули кількісні показники щодо гучних підозр та вироків за 2023 рік, при цьому, розглянули стягнення російського майна, яке було перераховано до спеціального фонду бюджету. При цьому, визначили, що досить проблемних залишаються аспекти щодо публічних закупівель та доступу до відкритих даних щодо посадових осіб, підприємств тощо. На основі проведеного аналізу, нами запропоновано рекомендації, що мають на меті протидіяти корупції в країні, серед яких ключовими є: (1) інституційні рекомендації, що передбачають запровадження реформи Рахункової палати та Державної аудиторської служби України; (2) правові рекомендації, що мають на меті розробити дієві механізми контролю з боку громадських організацій, ефективного використання активів корупціонерів та їхніх спільників на потреби держави; (3) структурні рекомендації, що передбачають утворення спеціалізованих відділів (та назначення відповідальних осіб) з метою запобігання та виявлення корупційних проявів та інших аналогічних ситуацій.Item Розкрадання у кримінально-правовому вимірі: історія, теорія і практика(Університетська книга, 2024) Сухонос, Володимир Вікторович; Sukhonos, Volodymyr Viktorovych; Сухонос, Віктор Володимирович; Sukhonos, Viktor Volodymyrovych; Куліш, Анатолій Миколайович; Kulish, Anatolii Mykolaiovych; Білокінь, Р.М.У книзі досліджується розкрадання у кримінально-правовому вимірі. Висвітлюється теоретико-методологічна складова цього явища, зокрема об’єкт та предмет розкрадання, аналізується його склад. Значну увагу приділено історії боротьби зі злочинами проти власностіItem Корупційні ризики залучення та використання міжнародної допомоги у сфері безпеки й оборони України(ДВНЗ «Ужгородський національний університет», 2024) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia SerhiivnaСтаття присвячена визначенню корупційних ризиків залучення та використання міжнародної допомоги у сфері безпеки й оборони України, а також можливих напрямків їх мінімізації. Розкри¬то зміст поняття «корупція» у розумінні міжна¬родних інституцій (ООН, ОЕСР). Наголошено на інституціональному, системному та латентному характері сучасної корупції, а також її впливі на розвиток військової сфери держави. З'ясовано типи корупції, які мають місце в сфері безпеки й оборони держави: дрібна, елітна, пірамідальна. Акцентовано, що протидія корупційним проявам і ризикам у секторі безпеки й оборони на ві¬домчому рівні є багатоаспектною та передбачає наявність відомчої нормотворчості антикорупційної діяльності, що відповідає стратегічним антикорупційним документам держави, а також діяльність спеціальних підрозділів (відділів, служб) уповноважених виявляти факти корупції в діяльності особового складу та управлінських ланок сектору безпеки й оборони. Визначено, що протидія корупції в сфері безпеки й оборо¬ни України має відповідне інституційне та нор¬мативне забезпечення. Зауважено, що одним із питань, що стримує повноцінну реалізацію ан- тикорупційної стратегії в сфері безпеки й обо¬рони України є відсутність визначеного законом порядку та каналів повідомлення викривачами інформації з обмеженим доступом. Розглянуто запропоновану НАКО класифікацію корупційних ризиків залучення та використання міжнародної допомоги у сфері безпеки та оборони. Зазначено, що саме корупційні ризики контролю за цільовим використанням міжнародної допомоги впливають на її обсяг для України. Зроблено висновок, що одними із напрямків мінімізації корупційних ризиків на всіх етапах залучення та використання міжнародної допомоги у сфері безпеки й оборони України є нормативне забезпечення цієї сфери, розроблення та запровадження відповідного програмного забезпечення для належного обліку і моніторингу використання міжнародної допомоги та прозорої звітності для країн партнерів. Реалізація зазначених напрямків імовірно позначиться на обсягах залученої від країн-партнерів міжнародної допомоги у сфері безпеки й оборони.