Наукові видання (ННІП)

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/157

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 11
  • Item
    Щодо заходів процесуального примусу в адміністративному процесі
    (Сумський державний університет, 2024) Кобзар, С.А.
    Забезпечення прав і свобод людини та громадянина є ключовою метою розвитку України як демократичної та правової держави. Стаття 3 Конституції України проголошує, що права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, а держава безпосередньо відповідає перед людиною за свою діяльність
  • Item
    Щодо основ теорії та практики судового адміністративного процесу
    (Сумський державний університет, 2024) Лимонько, А.О.
    Визначаються чотири основні сфери застосування терміну "адміністративний процес". Ці сфери включають порядок розгляду справ в адміністративних судах (адміністративне судочинство), порядок виконавчої влади щодо підготовки та прийняття нормативних та індивідуальних адміністративних актів (позитивний або управлінський адміністративний процес), порядок розгляду скарг приватних осіб органами виконавчої влади (квазіюрисдикційний адміністративний процес) та порядок застосування заходів адміністративного примусу (юрисдикційний адміністративний процес).
  • Item
    Докази та доказування в адміністративному судочинстві.
    (Ужгородський національний університет, 2024) Колеснікова, Марія Вікторівна; Kolesnikova, Mariia Viktorivna
    Відповідно до Конституції України, права і свободи людини – є пріоритетом у державній діяльності, а їх закріплення і забезпечення є головним завданням держави. Реалізація даного положення залежить від ефективного функціонування органів державної влади, у тому числі й органів адміністративного судочинства. Відповідно Конституції України основною метою функціонування адміністративних судів полягає у захисті прав, свобод та інтересів особи у сфері публічно-правових відносин.
  • Item
    Щодо визначення правових засад застосування штучного інтелекту при здійсненні адміністративного судочинства в Україні
    (Маріупольський державний університет, 2023) Волік, В.В.; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych
    Статтю присвячено визначенню правових засад застосування штучного інтелекту при здійсненні адміністративного судочинства в Україні та формування авторського бачення щодо їх класифікації. Розглянуто в яких міжнародних нормативних документах в той чи інший спосіб врегульовані питання використання штучного інтелекту при здійсненні правосуддя. Окрему увагу приділено нормам Резолюції про права інтелектуальної власності на розвиток технологій штучного інтелекту, у нормах якої діє чіткий принцип розмежування особливостей охорони творінь, що створені людиною за допомогою штучного інтелекту, та творінь, створених самим штучним інтелектом. Зосереджено увагу на окремих нормах Європейської етичної хартії щодо використання штучного інтелекту в судових системах та їхньому середовищі та перелічено закріплені в ній основні принципи, яких необхідно дотримуватися у сфері штучного інтелекту та правосуддя.
  • Item
    Загальна характеристика провадження в суді першої інстанції
    (ГО «Правовий світ», 2022) Чернишова, Я.О.; Колеснікова, Марія Вікторівна; Kolesnikova, Mariia Viktorivna
    Існування в Україні системи адміністративних судів пов’язане з необхідністю забезпечення реалізації права осіб на судовий захист. Так, фізичні та юридичні особи, чиї права та інтереси порушено незаконними рішеннями, діями або бездіяльністю суб’єкта владних повноважень, а у визначених законами випадках і суб’єкти владних повноважень, мають змогу звертатися до суду з відповідними позовами.
  • Item
    Застосування практики Європейського суду з прав людини в адміністративному судочинстві України
    (Дніпровський гуманітарний університет, 2023) Колеснікова, Марія Вікторівна; Kolesnikova, Mariia Viktorivna; Печена, Т.
    В статті досліджено проблематику застосування практики Європейського суду з прав людини в сфері адміністративного судочинства. Європейський суд з прав людини – організація створена для контролю за дотриманням прав і свобод людини і громадянина закріплених в Європейській конвенції з прав людини, яка була ратифікована в 1953 році. Європейська Конвенція з прав людини передбачає, що Суд встановлює свої власні правила і визначає свою процедуру. Актуальність звернення до цієї проблеми пояснюється не лише суто теоретичними міркуваннями, а й рядом безпосередніх практичних проблем. Реформування адміністративного судочинства України зумовлена відсутністю ефективної управлінської структури, що перешкоджає виконанню положень Конституції України а також міжнародно-правових актів, про які піде мова в статті. Основною метою реформи адміністративного судочинства є створення судової системи та системи державного управління, які б відповідали нормам демократичної правової держави, а також потребам та запитам кожного громадянина. Для вирішення проблеми імплементації європейських стандартів у вітчизняне законодавство розглянуто зміст основоположних принципів права та адміністративного судочинства, їх обов’язковість використання при розв’язані судових справ. Наголошено на обов’язковості виконання рішень Європейського суду з прав людини та досліджено критерії застосування судами міжнародної та європейської судової практики. В статті також проаналізовано актуальні проблеми застосування практики Європейського суду з прав людини через призму правових прогалин законодавства України. Авторами зазначено, що Україна робить значні успіхи на міжнародній судовій арені, в деяких аспектах випереджаючи своїх закордонних партнерів, втім адміністративне судочинство досі потребує довготривалих ретельних реформ.
  • Item
    Способи судового захисту прав суб’єктів звернення за отриманням адміністративних послуг
    (Харківський національний університет внутрішніх справ, 2022) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Бондаренко, Ольга Сергеевна; Bondarenko, Olha Serhiivna
    У статті проаналізовано особливості способів захисту прав суб’єктів звернення за отриманням адміністративних послуг. Розглянуто особливості публічно-правових спорів, з доведенням того, що публічно-правові спори, стороною якого є суб’єкт владних повноважень, з приводу здійснення ним своєї законодавчо визначеної компетенції підлягають розгляду у порядку адміністративного судочинства. Розкрито, що найбільш дієвим способом судового захисту прав суб’єктів звернення за отриманням адміністративних послуг буде такий, за допомогою якого можливо досягти необхідних матеріально-правових наслідків та результатів для позивача, яких від очікує від звернення до адміністративного суду.
  • Item
    Поняття, види та завдання провадження в справах про адміністративні правопорушення
    (Сумський державний університет, 2022) Обрусник, Є.О.
    Особливе місце в адміністративно-юрисдикційній діяльності державних органів відводиться адміністративним проваджень, так як вони завжди були та залишаються найбільш поширеним різновидом. Охоплюючи, майже всі сфери суспільного життя, діяльності підприємств, установ, організацій та органів держави. Провадження у справах про адміністративні правопорушення – особливий різновид адміністративного процесу, який значною мірою врегульований нормами, що зібрані у розділах IV та V Кодексу про адміністративні правопорушення [1]. Адміністративному провадженню властиві загальні риси, такі як: складання протоколів, застосування запобіжних заходів, опитування свідків, прийняття рішення, винесення постанови та її оскарження ті ін. Провадження завжди являє собою сукупність систематичних процесуальних дій, які є характерним засобом реалізації та забезпечення матеріальних норм адміністративного права.
  • Item
    Особливості застосування приводу, як одного із заходів процесуального примусу в адміністративному судочинстві
    (Сумський державний університет, 2020) Островерх, С.В.
    Належне здійснення правосуддя у адміністративних справах судовими органами забезпечується застосуванням у судовому засіданні заходів державного примусу, який характеризується тим, що цей метод здійснення державної влади є допоміжним, застосовується на основі переконання і лише після переконання. Це означає, по-перше, що примус завжди базується на використанні різноманітних заходів виховання, роз’яснення і стимулювання. По-друге, він використовується лише тоді, коли виявляються неефективними відповідні засоби переконання. По-третє, переконання і примус використовується, як правило, комплексно.
  • Item
    Участь спеціаліста в адміністративному провадженні в Україні
    (Сумський державний університет, 2017) Дробот, А.В.
    Стаття 55 Конституції України зазначає, що права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Тобто кожна особа має право звертатися за захистом своїх прав, свобод і законних інтересів до суду. Підвищення ефективності судового захисту фізичних та юридичних осіб від порушень з боку суб’єктів владних повноважень безпосередньо залежить від удосконалення процедури адміністративного судочинства, через що адміністративне процесуальне законодавство перебуває в стадії становлення.