Філологічні трактати

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/202

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 193
  • Item
    Enhancing ESP for STEM Students: AI Tools and Their Effects on Language and Content Learning
    (Sumy State University, 2025) Ляшенко, Ірина Володимирівна; Liashenko, Iryna Volodymyrivna; Chepeliuk, N.; Rumiantseva, O.
    Швидка інтеграція штучного інтелекту (ШІ) в освіту створює як виклики, так і нові можливості, особливо для студентів STEM-спеціальностей (науки, технології, інженерія та математика), академічне та професійне зростання яких тісно пов’язане з технологічним прогресом. Це дослідження спрямоване на вивчення того, як інструменти ШІ можуть підвищити ефективність навчання англійської мови за професійним спрямуванням (ESP) у магістрантів STEM-напрямів шляхом покращення їхньої мовної компетенції та знань у галузі фаху. Метою дослідження є, з одного боку, оцінити вплив інтеграції ШІ в ESP-інструктаж, а з іншого —сформулювати практичні рекомендації щодо його впровадження. Спираючись на теоретичний аналіз сучасної наукової літератури (2022–2025) та досвід навчального процесу, дослідження визначає, що використання ШІ —зокрема персоналізованих навчальних траєкторій, автоматизованих систем оцінювання та віртуальних тьюторів —сприяє покращенню академічних результатів, підвищує залученість студентів та забезпечує індивідуалізований підхід до навчання. Інструменти ШІ також дозволяють моделювати професійні ситуації, формувати м’які навички (комунікація, критичне мислення, вирішення проблем), підтримувати інклюзивне та самостійне навчання. Результати підтверджують, щоінтеграція ШІ в ESPдля студентів STEM-напрямів дозволяє подолати прогалини у викладанні фахової мови, підвищити мотивацію до самоосвіти та створити динамічне середовище, що відповідає вимогам сучасного ринку праці. На основі аналізу сформульовано низку педагогічних і технологічних рекомендацій для викладачів і закладів вищої освіти щодо відповідального та ефективного впровадження ШІ в ESP-освіту. Висновки дослідження сприяють розвитку наукової дискусії щодо ролі ШІ у вищій освіті та підкреслюють його потенціал у модернізації та персоналізації навчального процесу для майбутніх фахівців.
  • Item
    The Perceptions of Primary School Foreign Language Teachers on Remote Teaching Challenges and Limitations in the Context of Contemporary Foreign Language Teaching
    (Sumy State University, 2025) Malešević, M.
    З моменту оголошення пандемії COVID-19 на початку 2020 року дистанційне навчання стало значною проблемою в глобальній освіті. Вчителі в країнах, що розвиваються, таких як Боснія і Герцеговина (утворення –Республіка Сербська), зіткнулися з низкою труднощіві перешкод, коли все навчання було переведено в онлайн-середовище, тому різні внутрішні та зовнішні фактори вплинули на те, як вчителі реагували на адаптацію до нового навчального середовища. Ці проблеми вплинули на якість їхньої роботи та, як наслідок, на якість знань, які отримували учні. Враховуючи той факт, що характер викладання іноземних мов створює унікальні труднощі, особливо під час перевірки певних мовних елементів і навичок під час онлайн-оцінювання, це дослідження мало на меті дослідити перешкоди, з якими стикаються вчителі іноземних мов початкової школи під час впровадження цього способу навчання.Враховуючи той факт, що вчителі початкової школи в Республіці Сербській мають обмежений тримісячний досвід дистанційного викладання (під час пандемії COVID-19), це кількісне, неекспериментальне опитування досліджувало їхні погляди, очікування та виклики протягом єдиного часу, коли вони впроваджували дистанційне навчання інституційно. Дані були зібрані за допомогою структурованої анкети, розповсюдженої онлайн через Google Forms, що забезпечувало доступність та широку участь. В анкеті використовувалася шкала Лайкерта для вимірювання рівня згоди чи незгоди вчителів з різними твердженнями, починаючи від «Категорично не згоден» (1) до «Повністю згоден» (5). Крім того, проведене опитування мало на меті оцінити їхнє ставлення та готовність до проведення онлайн-занять у майбутньому.Окрім переваг онлайн-навчання, результати дослідження професійних, педагогічних та загальних цифрових компетенцій вчителів іноземних мов для дистанційного навчання свідчать про наявність побоювань щодо цієї форми навчання. Також було виявлено, що більшістьвчителів очікують постійної інституційної підтримки та співпраці зі своїми колегами.Умови пандемії коронавірусу спричинили надзвичайні обставини в освіті та чітко вказали на структурні недоліки та вразливість існуючої системи освіти в Республіці Сербській, а також на необхідність розвитку цифрової та інформаційної грамотності. Ці обставини можна розглядати як можливість для більшої цифровізації освіти та пропонують можливість для того, щоб ця форма навчання стала невід'ємною частиною освіти. Для майбутніх досліджень було б корисно вивчити думки та ставлення учнів щодо якості онлайн-навчання в Республіці Сербській, а також рекомендації щодо покращення цієї моделі навчання.
  • Item
    An Integrative Review of the Premises and Causes of Conflict Interactions
    (Sumy State University, 2025) Derkach, N.
    У статті наведено міждисциплінарні уявлення про причини і передумови конфліктних взаємодій, що ініціюються у поведінковій площині дією вербальних і невербальних конфліктогенів. У розрізі психофізіологічних досліджень міжособистісних конфліктів розглянуто вплив генетичних, ситуативних короткотривалих і соціально-набутих довготривалих чинників, що призводять до формування внутрішніх психофізіологічних станів індивіда, сприятливих для спалахування конфліктів з іншими. Лінгвопрагматичний аспект ініціювання міжособистісних конфліктів розглядається крізь призму відомої у мовознавстві теорії обличчя, що розглядається як соціальна цінність, задля набуття, збереження та відновлення якої людина вдається до певних комунікативних дій, зокрема і таких, що призводять до конфліктів. Особливу увагу приділено експліцитним актам загрози для обличчя, що часто репрезентують комунікативну неввічливість і грубість, а також імпліцитним актам загрози для обличчя, що здатні призводити до конфлікту більш маніпулятивним шляхом. Результати інтегративного огляду передумов і причин конфліктних взаємодій представлено у вигляді комбінованої класифікації, рівні якої розміщено згідно з логікою ієрархічної взаємодії психофізіологічних, психоенергетичних і лінгвопрагматичних чинників ініціації конфліктної поведінки комунікантом. У якості ознак класифікації обрано психофізіологічні чинники виникнення конфлікту (генетичні, ситуативні, соціально-набуті), інстинктивну функцію, що енергетично живить зародження конфлікту (погашення негативного афекту чи генерування позитивного афекту), домінуючу причину конфлікту (когнітивна, соціальна, економічна), спосіб нанесення образи (імпліцитний або експліцитний) і тип конфліктогену (вербальний, невербальний, вербально-невербальний).
  • Item
    Application of Critical Thinking Technologies in the Context of Online Foreign Language Learning
    (Sumy State University, 2025) Назаренко, Олена В`ячеславівна; Nazarenko, Olena Viacheslavivna; Rebenok, V.
    У статті розглянуто питання ефективного впровадження технологій критичного мислення в онлайн-навчання іноземних мов. Актуальність дослідження зумовлена необхідністю формування у студентів когнітивної гнучкості, аналітичного мислення та самостійної рефлексії в умовах дистанційної освіти. Метою дослідження було з’ясувати, як використання елементів критичного мислення впливає на рівень мовної продуктивності та пізнавальної активності студентів. Методологія включала теоретичний аналіз, анкетування, спостереження та порівняння результатів експериментальної і контрольної груп. Встановлено, що студенти, які працювали за інтегрованими методиками критичного мислення, продемонстрували вищий рівень аргументованості відповідей, логічності міркувань і рефлексивності. Отримані результати можуть бути використані при розробці сучасних онлайн-курсів з іноземної мови.
  • Item
    Assuring Educational Quality in Emergencies: Teaching Esp to Master’s Students on CANVAS LMS
    (Sumy State University, 2025) Ляшенко, Ірина Володимирівна; Liashenko, Iryna Volodymyrivna; Rumiantseva, O.
    У цьому дослідженні розглядається впровадження системи управління навчанням Canvas (LMS) для викладання англійської мови за професійним спрямуванням (ESP) студентам магістратури в умовах надзвичайних ситуацій, зокрема під час пандемії COVID-19 та повномасштабної війни в Україні. У роботі проаналізовано переваги та обмеження асинхронного цифрового навчання, зосереджуючись на залученості користувачів, доступності та педагогічній якості. На основі аналізу кількох ESP-курсів у різних галузях —фізіотерапія, спортивний коучинг і право —дослідження демонструє, що платформа Canvas є ефективним інструментом, який підтримує гнучке, орієнтоване на потреби навчання. Попри її переваги, зокрема інтерактивні інструменти та легку інтеграцію, залишаються виклики, пов’язані з цифровою грамотністю, мотивацією користувачів і технічним доступом. Відгуки студентів свідчать про позитивне сприйняття платформи, особливо у форматах змішаного та перевернутого навчання. Отримані результати підкреслюють необхідність наявності дієвих систем підтримки та адаптивних стратегій викладання для забезпечення якості та безперервності ESP-освіти під час криз. У висновках подано рекомендації щодо інституційної політики та дизайну навчальних курсів у контексті інтернаціоналізації та цифрової трансформації
  • Item
    The Fractal Nature of the Concept Harmony in the Modern English Discourse
    (Sumy State University, 2025) Скарлупіна, Юлія Анатоліївна; Skarlupina, Yuliia Anatoliivna
    У статті розглядається гіпотеза про те, що концепт як складна система має фрактальну природу, де ядерна сема концепту виступає інтегруючою ланкою для інших елементів номінативного поля концепту. Термін «фрактал» широко використовується в різних дисциплінах, зокрема в синергетиці та лінгвосинергетиці. Фундаментальна ідея фрактальної теорії полягає в тому, що образ цілого дзеркально відображається в його складових, що справедливо і для мовних явищ як складних систем, структурованих за принципом нескінченної самоподібності, або фрактальності. У статті концепт HARMONY аналізується з точки зору розвитку складних систем, зокрема фрактально-синергетичної природи, якою є концептосфера англійської мови, що підпорядковується принципу, за яким кількісні зміни призводять до якісних перетворень. Цей процес може призводити до появи нових лінгвістичних і когнітивних інновацій, а також модифікацій у структурі вже існуючих концептів. Використання Корпусу сучасної американської англійської мови (COCA), а також словникових дефініцій для відстеження частотності лексеми HARMONY в англійській мові дозволило простежити еволюцію концепту від чуттєво-візуального образу, що слугує його основою, поступово накопичуючи смислові нашарування, до відкритої динамічної системи, що демонструє фрактальну структуру. Існування обернено пропорційної залежності між частотністю слів та кількістю їх вживань відкриває поле для подальших досліджень концепту HARMONY в різних контекстах і жанрах.
  • Item
    Implementing Cognitive Strategies in English Language Lessons at General Secondary Education Institutions
    (Sumy State University, 2025) Отрощенко, Лариса Степанівна; Otroshchenko, Larysa Stepanivna; Pryhara, M.
    У сучасній системі освіти одним із ключових завдань є підвищення ефективності освітнього процесу та заохочування учнів до активної пізнавальної діяльності. Використання когнітивних стратегій дозволяє учням краще розуміти складні мовні конструкції, лексичні значення та граматичні правила, сприяє кращому запам’ятовуванню слів, фраз та правил, розвиває автономію учнів, активізує їх пізнавальну діяльність. Мета дослідження полягає у дослідженні впливу когнітивних стратегій на активізацію пізнавальних процесів у процесі навчання іноземної мови в ЗЗСО для підвищення мотивації та формування навичок критичного мислення учнів. Дослідження охоплює визначеннясутності когнітивного методу у навчанні іноземних мов; аналіз видів та напрямів використання когнітивних стратегій під час навчання іноземних мов; окреслення дидактико-методичних засад використання когнітивних стратегій у навчанні англійської мови у ЗЗСО;розробку комплексу вправ, заснованих на використанні когнітивних стратегій, для використання у навчанні англійської мови у ЗЗСО. Стаття є вкладом в реалізацію четвертої Цілі сталого розвитку (ЦСР) ООН: якісна освіта. Залучення когнітивного методу у вивченні іноземних мов -це усвідомлене сприйняття, аналіз й опрацювання мовного матеріалу з метою його подальшого використання у мовленні, що орієнтований на розвиток когнітивних процесів, таких як увага, пам’ять, мислення, аналіз та синтез інформації.
  • Item
    The Educational Audio Library for EFL Learners
    (Sumy State University, 2024) Anokhina, T.; Кобякова, Ірина Карпівна; Kobiakova, Iryna Karpivna; Швачко, Світлана Олексіївна; Shvachko, Svitlana Oleksiivna
    На сучасному етапі викладання англійської як іноземної учні постійно мають вдосконалювати свої знання за допомогою аудіо- та відеоматеріалів, щоб досягти певного рівня володіння мовою. Викладачі намагаються навчити учнів досягти просунутого рівня володіння мовою та рівня, близького до володіння рідною мовою. Для виконання цих задач маємо натреновувати навички з аудіювання, використовуючи сучасні аудіо-бібліотеки сучасного живого мовлення. З появою цифрових медіа ми можемо власноруч укладати корпус аудіо- та відеоматеріалів. Тобто, ми можемо знайти необхідний вміст, який можна відстежити з академічних або професійних джерел, доступних в Інтернеті. Це завдання по створенню бібліотеки можна виконати самостійно або за допомогою програмних способів, напівавтоматично, за допомогою доступних інструментів та бібліотек. Ми вважаємо корисною можливість скомпілювати аудіобібліотеку для рівнів A1, B1, C1, C2, C3 та рівня вільне володіння (Proficiency). Корпус може функціонувати як аудіобанк різних рівнів на основі базових аутентичних та згенерованих автоматично аудіоресурсів.
  • Item
    Lexical Expressiveness as a Means of Creating the Sociocultural Context of a Detective Story (on the Basis of the Novel «The Woman in Cabin 10» by Ruth Ware)
    (Sumy State University, 2024) Yatskiv, N.; Huliak, T.
    Стаття присвячена дослідженню ролі лексичних засобів експресивності у формуванні соціокультурного контексту детективного роману, зокрема на прикладі твору Рут Веа «Жінка з каюти №10». У роботі проаналізовано різноманітні підходи до вивчення експресивності та контексту, що дозволило розкрити багатогранність цих категорій у сучасному літературознавстві й лінгвістиці. Експресивність визначено як важливий аспект, що формує змістовно- емоційний вплив на читача, підсилюючи інтерактивність тексту. Наукова розвідка окреслює характеристики лексичних засобів експресивності, особливу увагу приділено професіоналізмам і варваризмам. Встановлено, що професіоналізми акцентують на специфіці фахового середовища персонажів і сприяють створенню реалістичності їхніх образів. Варваризми, своєю чергою, виконують функцію маркування культурних відмінностей, залучення елементів автентичного мовного середовища та підсилення інтригуючої атмосфери. Професіоналізми та варваризми названо найпродуктивнішими, адже вони додають тексту стилістичної різноманітності, підкреслюючи емоційний стан персонажів та створюючи певний настрій. Лексичні засоби експресивності відіграють ключову роль у формуванні багатошарового та реалістичного соціокультурного контексту в детективному романі. Вони не тільки додають автентичності світу твору, але й сприяють більш глибокому зануренню читачів у події та життя персонажів. Завдяки цьому, сюжет стає цікавим, дозволяючи читачам краще зрозуміти мотиви та дії героїв, а також відчути атмосферу та соціальні реалії, зображені у творі.
  • Item
    Literary Approach to the Theory of Artistic Translation
    (Sumy State University, 2024) Tyshakova, L.
    Наукова розвідка присвячена обґрунтуванню проблеми передачі індивідуальної своєрідності першотвору іншою мовою як одним з найголовніших питань художнього перекладу. Проаналізовано історія зародження та становлення перекладацької думки і теоретичних вимог до перекладачів в Україні. У публікації визначено, що протягом багатовікової історії перекладу неодноразово робились спроби теоретично усвідомити та пояснити діяльність перекладачів, сформувати критерії оцінки якості перекладів, визначити фактори, що впливають на хід та результат процесу перекладу. Автором визначено, що вивчення перекладу з літературознавчої точки зору передбачає необхідність розгляду мовних явищ, аналізу та оцінки мовних засобів, якими користувались перекладачі. Роль перекладу художньої літератури тієї чи іншої країни, переосмислення або хибне зображення першотвору в перекладі теж пов’язане з використанням певних мовних засобів, а саме вивчення перекладу неможливе без вивчення його мовної природи. Саме в художньому словесному творі всі компоненти форми від композиції до ритміки й інтонації естетично значущі й виконують функції вираження художнього змісту. Автором обґрунтовується теза про те при перекладі художнього тексту процес комунікації (автор – перекладач – реципієнт) включає ще й такі її компоненти, як осягнення внутрішнього, глибинного, таємничого й прихованого смислу, що його сигналізує психотип окремого автора, позначений до того ж ще й національними рисами спільноти, що її він репрезентує у своєму творі. Зазначимо, що в межах теорії художнього перекладу існують два основних підходи до розгляду перекладацьких проблем – лінгвістичний та літературознавчий. Значна увага при цьому приділяється контрастивному перекладу, застосуванню принципів антропоцентризму, адаптивності та змінюваності.