Філологічні трактати
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/202
Browse
Search Results
Item Концепт "вдячність" як вербальна та ціннісно-смислова домінанта медіатексту (на прикладі книги "День вдячності")(Сумський державний університет, 2020) Яременко, Людмила Миколаївна; Яременко, Людмила Николаевна; Yaremenko, Liudmyla MykolaivnaСтаття присвячена дослідженню актуального у сучасному дискурсі концепту "вдячність" на матеріалі медіатекстів, об’єднаних у книзі "День вдячності" (щоденної Всеукраїнської газети "День"). Робиться спроба визначити понятійне наповнення концепту "вдячність" через вербалізовані засоби об’єктивації цього етнокультурного утворення. Концепт "вдячність" в аналізованих текстах відіграє роль смислової домінанти, що розглядається через призму "Без пам’яті немає вдячності, а без вдячності немає історичної (інституалізованої) пам’яті", яка й визначила його смислову структуру. Зроблена спроба виявити аксіологічний потенціал "вдячності" як домінанти публіцистичного тексту, де експресивність вислову є засобом досягнення максимального впливу на читача/ реціпієнта. Провідними смислами-цінностями є вдячність –самоповага, вдячність – щастя, загальнокультурний регулятив.Item Концепт води в романі Олени Печорної "Химерниця"(Сумський державний університет, 2020) Гурдуз, А.В українській прозі перших десятиліть ХХІ ст. чи не найбільшу увагу чистоті художнього слова приділяє Олена Печорна, малодосліджена романістика якої заслуговує на системне вивчення. Роман "Химерниця" займає важливе місце в її доробку й органічний парадигматиці її ідіостилю, але поки не отримав фахової оцінки. Уперше здійснюємо спробу визначити специфіку домінантного в романі "Химерниця" концепту води. Ключовими в розвідці стають висвітлення характеру реалізації концепту води в книзі і простеження змін його вираження порівняно з попередніми романами письменниці, з’ясування способу підпорядкованості поетики "Химерниці" названому концепту. У процесі роботи використані психоаналітичний, системний і зіставний методи дослідження, елементи тілесно-міметичного методу. "Химерницею" продовжено ряд квазімістичних романів, де атмосфері ірраціонального сприяють виражена тілесність і системне уособлення природних явищ, об’єктів, абстракцій тощо. Уособлення тут вибірковіше, його прийоми перенесені в описи душевного стану, пейзажу, інтер’єру. На перший план виходять "кільцеві елементи", які сприяють концептуалізації низки явищ. Це лейтмотивні імітації: оновлення; елементів уживання їжі та / чи смакових відчуттів; анатомізації явищ, предметів, абстракцій тощо; підкресленої тактильності. У персоналізованій системі образів і мікрообразів "Химерниці" окреме місце належить концепту води. Як і в "Колах на воді" чи "Фортеці для серця", вода жива, але вже не анатомізована і частіше змальовувана в описі процесів і станів. Доповнюють водний диктат відповідно оформлені описи переживань і властивостей персонажів. Панівне жіноче начало, властиве пантеїстичній картині світу письменниці, підкреслено домінантністю стихії води й відповідним ключовим концептом. Він реалізується через варіативну поетику і підпорядковує структуру твору, взаємодіє з аналогічними кластерами уособлення, лейтмотивними імітаціями, з концептами пам’яті, повернення, раю, пекла й под., сприяючи формуванню в романі міфопоетичної парадигми мозаїчного типу. Актуалізовані в романі концепти пам’яті, "крилатої" жінки.