Філологічні трактати

Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/202

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Концепт "вдячність" як вербальна та ціннісно-смислова домінанта медіатексту (на прикладі книги "День вдячності")
    (Сумський державний університет, 2020) Яременко, Людмила Миколаївна; Яременко, Людмила Николаевна; Yaremenko, Liudmyla Mykolaivna
    Стаття присвячена дослідженню актуального у сучасному дискурсі концепту "вдячність" на матеріалі медіатекстів, об’єднаних у книзі "День вдячності" (щоденної Всеукраїнської газети "День"). Робиться спроба визначити понятійне наповнення концепту "вдячність" через вербалізовані засоби об’єктивації цього етнокультурного утворення. Концепт "вдячність" в аналізованих текстах відіграє роль смислової домінанти, що розглядається через призму "Без пам’яті немає вдячності, а без вдячності немає історичної (інституалізованої) пам’яті", яка й визначила його смислову структуру. Зроблена спроба виявити аксіологічний потенціал "вдячності" як домінанти публіцистичного тексту, де експресивність вислову є засобом досягнення максимального впливу на читача/ реціпієнта. Провідними смислами-цінностями є вдячність –самоповага, вдячність – щастя, загальнокультурний регулятив.
  • Item
    Концепт води в романі Олени Печорної "Химерниця"
    (Сумський державний університет, 2020) Гурдуз, А.
    В українській прозі перших десятиліть ХХІ ст. чи не найбільшу увагу чистоті художнього слова приділяє Олена Печорна, малодосліджена романістика якої заслуговує на системне вивчення. Роман "Химерниця" займає важливе місце в її доробку й органічний парадигматиці її ідіостилю, але поки не отримав фахової оцінки. Уперше здійснюємо спробу визначити специфіку домінантного в романі "Химерниця" концепту води. Ключовими в розвідці стають висвітлення характеру реалізації концепту води в книзі і простеження змін його вираження порівняно з попередніми романами письменниці, з’ясування способу підпорядкованості поетики "Химерниці" названому концепту. У процесі роботи використані психоаналітичний, системний і зіставний методи дослідження, елементи тілесно-міметичного методу. "Химерницею" продовжено ряд квазімістичних романів, де атмосфері ірраціонального сприяють виражена тілесність і системне уособлення природних явищ, об’єктів, абстракцій тощо. Уособлення тут вибірковіше, його прийоми перенесені в описи душевного стану, пейзажу, інтер’єру. На перший план виходять "кільцеві елементи", які сприяють концептуалізації низки явищ. Це лейтмотивні імітації: оновлення; елементів уживання їжі та / чи смакових відчуттів; анатомізації явищ, предметів, абстракцій тощо; підкресленої тактильності. У персоналізованій системі образів і мікрообразів "Химерниці" окреме місце належить концепту води. Як і в "Колах на воді" чи "Фортеці для серця", вода жива, але вже не анатомізована і частіше змальовувана в описі процесів і станів. Доповнюють водний диктат відповідно оформлені описи переживань і властивостей персонажів. Панівне жіноче начало, властиве пантеїстичній картині світу письменниці, підкреслено домінантністю стихії води й відповідним ключовим концептом. Він реалізується через варіативну поетику і підпорядковує структуру твору, взаємодіє з аналогічними кластерами уособлення, лейтмотивними імітаціями, з концептами пам’яті, повернення, раю, пекла й под., сприяючи формуванню в романі міфопоетичної парадигми мозаїчного типу. Актуалізовані в романі концепти пам’яті, "крилатої" жінки.