Вісник Сумського державного університету. Економіка (2009-2024)
Permanent URI for this collectionhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/193
Browse
10 results
Search Results
Item Digital banking in the financial services market of Ukraine(Sumy State University, 2024) Medvid, A.; Дмитрішин, Дмитро Миколайович; Dmytrishyn, Dmytro MykolaiovychУ сучасних реаліях цифрової трансформації банківський сектор стикається зі значними викликами, які призводять до зміни методів здійснення традиційних банківських операцій та зміни способу взаємодії банків із клієнтами на основі використання цифрових технологій. Одним із ключових трендів у цій сфері є розвиток цифрового банкінгу як перспективного способу банківського обслуговування. Метою дослідження є вивчення теоретико-практичних аспектів становлення цифрового банкінгу на ринку фінансових послуг України в умовах цифрової трансформації. Результати аналізу засвідчили про збільшення обсягу приділеної уваги вітчизняними та закордонними науковцями питанням становлення цифрового банкінгу. У статті досліджено теоретичні основи впровадження цифрових технологій у банківську сферу. Описано концепцію цифрового банкінгу. Проведений SWOT-аналіз дав змогу визначити основні переваги, можливості, недоліки та можливі загрози, пов’язані з використанням цифрового банкінгу. У дослідженні проведено розмежування понять суто цифрового банку та традиційного банку, який використовує у своїй діяльності цифрові технології. Охарактеризовано особливості діяльності цифрових банків України. Проаналізовано кількість користувачів цифрового банкінгу у світі в цілому та окремо в Україні. Оцінено рівень розвитку вітчизняного цифрового банкінгу та проаналізовано кількість безготівкових операцій з використанням платіжних карток протягом 2019-2023 років. Прогноз кількості відділень банків та обсягів безготівкових розрахунків з використанням платіжних карток дав змогу визначити, що в майбутньому кількість відділень банків зменшуватиметься, а обсяги безготівкових операцій зростатимуть. Охарактеризовано цифрові банки України та виділено основні інноваційні продукти провідних традиційних банків. На основі дослідження компанії InMind було зроблено висновок про зростання частки користувачів цифровим банкінгом та виокремлено найпопулярніші серед українців операції у цифровому банкінгу. Також було проведено аналіз зручності використання мобільних додатків вітчизняних цифрових банків, серед яких найбільш зручними та функціональними застосунками виявилися Monobank, Sense Bank, «А-Банк», а найменш – «Райффайзен Банк» та «Ощадбанк».Item The environmental footprint of e-commerce in modern conditions.(Sumy State University, 2024) Приходько, Анна Юріївна; Prykhodko, Anna YuriivnaСтаття присвячена вивченню екологічного впливу електронної комерції на навколишнє середовище, а також дослідженню теоретичних аспеків встановлення та застосування цілей сталого розвитку в секторі електронної комерції. В рамках роботи проведено аналіз зростаючої тенденції досліджень цифрових бізнес-моделей з урахуванням трьох основних цілей сталого розвитку. Актуальність проведення дослідження обумовлена швидкими змінами у світі, на які необхідно реагувати для забезпечення майбутнього покоління. Використано такі методи дослідження як абстрагування, синтез, емпіричні методи дослідження, ресурсну базу інформаційної платформи Scopus, метод порівняння, графічної інтерпретації, а також використано програму VosViewer. В статті було розглянуто основні думки науковців стосовно електронної комерції. Показано бібліографічний аналіз з наукометричної бази даних Scopus. Було досліджено взаємозв’язок «e-commerce» and «sustainable development». Було показано залежність користувачів Інтернету в часі від користувачів соціальних мереж у часі з 2012 по 2022 роки. Ця залежність була показана в контексті зростання цифрових продажів, що в свою чергу відображає тенденції в електронній комерції, де відбувався паралельний розвиток користувачів Інтернету та соціальних мереж. Згідно графіку наведено рівняння прямої залежності та визначено коефіцієнт множинної детермінації - R 2 . Окрім цього, визначено підвищення продажів товарів по всьому світу, з екологічною доставкою та екологічною упаковкою. Впровадження екологічно чистої упаковки та доставки не лише сприяє збереженню навколишнього середовища, а й позитивно впливає на імідж компанії, роблячи її більш привабливою для клієнтів, які підтримують сталість та екологічну відповідальність. Також, було показано оцінку екологічно чистих альтернатив для упаковки для електронної комерції серед покупців і визначено, що люди готові платити більше за екологічну доставку. Результати дослідження дозволяють керівникам компаній та покупцям дотримуватися цілей сталого розвитку.Item Banking marketing development trends in the context of digitalization(Sumy State University, 2023) Гриценко, Лариса Леонідівна; Hrytsenko, Larysa Leonidivna; Kozhushko, I.Стаття присвячена дослідженню сучасних тенденцій розвитку банківського маркетингу у контексті глобальної діджиталізації усіх сфер суспільного життя. З метою оцінки актуальності аналізованого питання вивчено дані щодо кількості запитів “банківський маркетинг”, “цифровізація”, “цифрові технології” та “банківські інновації” у найбільш популярній пошуковій системі Google. Окрім значної зацікавленості громадськості щодо цифровізації банківського маркетингу також виявлено високий науковий інтерес до даної тематики як серед вітчизняних, так й іноземних дослідників. Розглянуто вплив процесів цифровізації, а саме зростання рівня проникнення Інтернету, на банківську систему, що крім іншого знайшло своє відображення у зміні кількості банківських відділень. Наведено коротку характеристику категорій цифровізація та банківський маркетинг, а також описано результат їхньої взаємодії та формування концепції цифрового банківського маркетингу. Визначено основні цифрові інструменти банківського маркетингу, а саме: пошукове просування (SEO), маркетинг в соціальних медіа (SMM), контент-маркетинг, трафік-менеджмент, еmail-маркетинг, контекстна реклама, гейміфікація, мобільний маркетинг тощо. Наведено детальну характеристику сутності найбільш популярних цифрових методів просування продуктів на ринку банківських послуг, а також досліджено міжнародний досвід їхнього успішного впровадження у банках різного масштабу та організаційної форми. Теоретична цінність проведеного дослідження полягає у розширенні наукових поглядів щодо сучасних тенденцій розвитку банківського маркетингу в контексті цифровізації. Практична цінність полягає у вивченні міжнародного досвіду щодо використання цифрових інструментів банківського маркетингу. Подальші дослідження вважаємо доцільним спрямувати на вартісну оцінку ефективності використання цифрових інструментів банківського маркетингу.Item Current trends in insurance market digitalization(Sumy State University, 2023) Журавка, Олена Сергіївна; Zhuravka, Olena Serhiivna; Medvid, A.; Zhuravka, A.На сьогодні страховий ринок знаходиться на етапі трансформації внаслідок широкого впровадження цифрових технологій у страхову діяльність. Цифровізація є одним із глобальних трендів розвитку сучасного страхового ринку, яка передбачає використання новітніх технологій не лише для розробки інноваційних страхових продуктів, але й для забезпечення мінімізації страхових ризиків, задоволення потреб клієнтів та підвищення ефективності страхової діяльності. Метою даного дослідження є виявлення впливу процесів глобальної цифрової трансформації на страховий сектор та аналіз рівня використання цифрових технологій у страховій діяльності. Результати аналізу засвідчили про збільшення обсягу приділеної уваги вітчизняними та закордонними науковцями питанням впровадження цифрових технологій у страхову галузь. У статті досліджено актуальні питання цифровізації страхового ринку, окреслено сучасні напрями страхової діяльності з використанням інновацій у бізнес-процесах страховиків. Було проведено оцінку проникнення цифровізації у вітчизняний страховий ринок, проаналізовано наявність цифрових елементів у ТОП-10 страхових компаній України, що дало змогу зробити висновок про початок впровадження інновацій з метою полегшення взаємодії страховиків з клієнтами та оптимізації своїх процесів. Наступним кроком було оцінено тенденції розвитку такої складової фінансових технологій як InsurTech. Проведений SWOT-аналіз дав змогу визначити сильні та слабкі сторони впровадження InsurTech у страхуванні, а також виокремити можливості та загрози, які супроводжують цей процес. У роботі було проаналізовано стан та динаміку інвестицій у сферу страхових технологій протягом 2019– 2023 років, на основі якого можна стверджувати, що обсяг вкладених інвестицій в світі в сферу InsurTech має позитивну тенденцію до зростання з кожним роком. Також було розглянуто частку інвестицій у розрізі окремих країн, серед яких найбільше фінансування здійснювали США. Розглянуто інноваційні розробки InsurTech та їх переваги в страховій діяльності. У підсумку були запропоновані основні цифрові тренди для страхового ринку України.Item Кращі практики використання цифрових технологій та штучного інтелекту для боротьби з корупцією(Сумський державний університет, 2022) Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Петренко, К.Ю.Застосування комп’ютерних автоматизованих програмних засобів і алгоритмів штучного інтелекту є найефективнішим інструментом спрощення адміністративних процесів, контролю прозорості діяльності компанії, органів влади. Цифровізація бюрократичних процедур зменшує кількість задіяних осіб, а отже, і можливості для хабарництва. Штучний інтелект усуває людський фактор у процесах прийняття рішень та здатен відслідкувати загрозу правопорушень без втручання людини. Метою дослідження є проаналізувати передовий світовий досвід впровадження цифрових технологій та штучного інтелекту для зменшення проявів корупції в суспільстві. Протягом останніх п’яти років кількість публікацій у науковометричній базі Scopus з даної проблематики збільшилися майже вдвічі – з 279 публікацій у 2021 році до 198 публікацій у 2017 році, що засвідчує актуальність обраного напрямку дослідження у світовому масштабі. Половина наукового доробку, присвяченого питанням впливу цифровізації на протидію корупції, належить науковцям з чотирьох країн світу (США, Китай, Індія, Великобританія). У роботі визначено ключові причини виникнення корупції в Україні. Авторами проаналізовано актуальні цифрові інструменти для протидії корупції в Україні, досліджено світовий досвід використання штучного інтелекту для боротьби з корупцією. Лідером по з впровадження цифрових інформаційних технологій в економіку серед країн Європейського Союзу є Естонія. У роботі проаналізовано залежність індексу сприйняття корупції від таких індикаторів як рівня розвитку цифрових технологій та рівня електронного урядування. Об’єктом дослідження виступили 28 країн Європейського Союзу. Джерелом первинних даних виступили дані Transparency International (Corruption Perceptions Index), European Commission (Digital Economy and Society Index) та United Nations (egovernment development index). За результататми проведеного кореляційного аналізу встановлено: поперше, зворотній лінійний зв’язок між рівнем цифровізації та корупції: чим більше рівень розвитку цифрових технологій, тим менше значення індексу сприйняття корупції в країні; по-друге, зменшення рівня корупції зі збільшенням рівня цифровізації процесів державного сектору. Результати дослідження мають практичну цінність для органів державної влади для удосконалення системи протидії корупції в національній економіці за рахунок інноваційних інформаційних технологій.Item Аналіз і прогнозування впливу рівня цифровізації країни на її економічний розвиток(Сумський державний університет, 2021) Яровенко, Ганна Миколаївна; Яровенко, Анна Николаевна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Ліцман, М.А.Статтю присвячено актуальній темі аналізу й прогнозування впливу рівня цифровізації країн на їх економічний розвиток. Дана проблематика обумовлена швидкими темпами впровадження інформаційних та комунікаційних технологій для вирішення різних задач суб’єктів економіки, що сприяє її розвитку. Для проведення дослідження використано статистичні дані для 138 країн світу за 2019 рік. У якості показника, що характеризує ступінь розвитку інформаційно-комунікаційних технологій та мережевої готовності країн до їх впровадження та застосування, було використано індекс рівня цифрового розвитку. Для аналізу рівня економічного розвитку країн обрано 11 найбільш поширених показників, серед яких виділяється внутрішній валовий продукт, загальна очікувана тривалість життя при народженні, легкість ведення бізнесу, інфляція, тощо. На першому етапі проведено кореляційний аналіз, в результаті чого встановлено, що найбільш корельованими є показники: валовий внутрішній продукт, уразливе працевлаштування, наймані працівники, легкість ведення бізнесу та загальна очікувана тривалість життя при народженні, які також мають високий рівень кореляції з індексом рівня цифрового розвитку. На другому етапі шляхом застосування методу головних компонент було усунуто мультиколінеарність між факторами, що дозволило знизити й розмірність даних. На наступному етапі «Ліктьовим методом» визначено оптимальну кількість кластерів та здійснено кластеризацію методом k-means. Результатом є кластери країн, розподілені за близькістю тенденцій впливу рівня їх цифровізації на економічний розвиток. На останньому етапі було побудовано моделі прогнозування найбільш корельованих факторів, що характеризують економічний розвиток в країнах, в залежності від рівня їх цифровізації. Для прогнозування валового внутрішнього продукту та легкості ведення бізнесу виявився найбільш точний кубічний поліном, вразливої зайнятості, обсягу найманих працівників – квадратний, загальної очікуваної тривалості життя – лінійна, квадратична та кубічна моделі мають однакові оцінки. Побудовані моделі є універсальними інструментами для прогнозування можливих тенденцій розвитку для різних країн світу.Item Тенденції впровадження цифрової трансформації в діяльність суб’єктів господарювання(Сумський державний університет, 2021) Гуменна, Юлiя Григорiвна; Гуменная, Юлия Григорьевна; Humenna, Yuliia Hryhorivna; Гура, О.Ю.Стаття присвячена аналізу тенденцій цифрової трансформації економічних суб’єктів при здійсненні ними господарської діяльності. Метою статті є дослідження особливостей впровадження цифрової трансформації в економічну діяльність суб’єктів господарювання в контексті зростання обсягів транзакцій з електронної комерції. Більшість компаній світу почали займатись цифровою трансформацією бізнесу через пандемію COVID-19, вплив якої змінив хід багатьох проектів компаній та став рушійною силою формування змін цифрової трансформації. Головне завдання для вирішення проблем світового ринку - трансформація бізнесу та його адаптація на основі використання цифрових технологій В дослідженні формалізована періодизація процесу становлення та розвитку електронної комерції за такими ознаками: етапи за рівнем розвитку; ключові події становлення електронної комерції; ознаки становлення та розвиту електронної комерції. У статті проаналізовані індикатори визначення електронної комерції за її видами за 2021 рік: приблизний ринок е-комерції, тобто валова вартість товарів, у світі; провідний ринок на основі прогнозованого онлайн-трафіку; регіон-лідер за валовою вартістю товарів в межах онлайн комерції. Запропоновано механізм реалізації цифрових трансформацій шляхом впровадження електронної комерції в діяльність економічних суб’єктів, що включає об’єкти та вектори цифрової трансформації, засоби та важелі цифрової трансформації, які інтегрально при взаємовпливі та врахування впливають на вибір підприємствами видів електронної комерції. Результатами впровадження механізму цифрової трансформації в діяльність підприємств стануть: прискорене зростання приватних торгових марок, прямі продажі споживачам; пропозиція можливості формалізації доповненої реальності в інтернет-магазинах; перехід традиційних фізичних компаній у формат е-комерцію; значна роль великих даних у покращенні персоналізації; продовження інновацій на основі інтерфейс програмування додатків; альтернативні методи оплати, зокрема послуга «купи зараз-плати пізніше»; зростання обсягів онлайн-купівель; зосередження підприємства на оптимізації та просуванні бренду серед клієнтів; розширене використання моделі комерції співпраці бізнесу з бізнесом.Item Реінжиніринг бізнес-процесів підприємств: від традиційного до цифрового маркетингу(Сумський державний університет, 2020) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Ус, Яна Олександрівна; Ус, Яна Александровна; Us, Yana Oleksandrivna; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Liulov, Oleksii Valentynovych; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Пимоненко, Татьяна Владимировна; Pimonenko, Tetiana VolodymyrivnaЦя стаття присвячена аналізу впливу цифровізації бізнес-процесів на трансформацію маркетингу. Автори зазначили, що незважаючи на стрімку цифровізацію бізнес-процесів, суттєвим є застосування правильних інструментів цифрового маркетингу відповідно до цілей підприємства. У роботі розглянуто основні інструменти цифрового маркетингу та проаналізовано їх переваги для покращення бізнеспоказників. Основною метою проведеного дослідження є систематизація наукових напрацювань, присвячених дослідженню взаємозв’язку між цифровізацією бізнес-процесів та трансформаціями у маркетингу. Для досягнення поставленої мети, дослідження проведено у декілька етапів. На першому етапі здійснено пошук найбільш релевантних публікацій у наукометричній базі даних Scopus. Таким чином, вибірка дослідження складається із 1220 публікацій, які індексуються за ключовими словами "business process", "digital" та "marketing" у заголовках, ключових словах та анотаціях публікацій. Періодом дослідження обрано 2000-2020 роки. З метою покращення результатів пошуку релевантних публікацій, застосовано логічні оператори "and" та "or", а також символ "*", який дозволяє включити різні форми закінчення ключових слів. Результати пошуку було обмежено за тематичними галузями: Бізнес, менеджмент та облік; Соціальні науки; та Економіка, економетрика та фінанси. На другому етапі визначено найбільш цитовані публікації та здійснено їх описовий аналіз. З метою візуалізації тематичної спрямованості наукових напрацювань, на третьому етапі застосовано метод візуалізації подібностей за допомогою програмного забезпечення VOSviewer. За результатами візуалізації сполученості слів, сформаовано 8 кластерів, які свідчать про напрямки досліджуваних публікацій. На четвертому етапі аналізу дослідження проаналізовано мережу колаборації між авторами за їх приналежністю до певної країни та визначено їх вклад у дослідження означеної тематики. Результати проведеного дослідження можуть бути основою для проведення подальших досліджень присвячених розробці стратегії цифрового маркетингу.Item Віртуалізація операцій з обіговими фінансовими інструментами: сучасні тренди розвитку цифрових фінансів(Сумський державний університет, 2017) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Рубанов, Павло Миколайович; Рубанов, Павел Николаевич; Rubanov, Pavlo MykolaiovychВ статті розглянуто сутність та різновиди електронної торгівлі фінансовими інструментами, проаналізовано основні фактори її розвитку. Досліджені види стратегій електронної торгівлі на фінансовому ринку. Значна увага приділена аналізу рівня віртуалізації операцій з фінансовими інструментами за основними їх видами. Визначені ключові наслідки поширення електронної торгівлі на фінансовому ринку.Item Трансформація обігових фінансових інструментів в умовах цифровізації фінансового сектору економіки(Сумський державний університет, 2017) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Рубанов, Павло Миколайович; Рубанов, Павел Николаевич; Rubanov, Pavlo MykolaiovychВ статті проведено аналіз впливу цифровізації на економіку, розглянуто її соціальні та економічні ефекти, визначено принципи цифровізації. Значна увага приділена дослідженню цифровізації фінансового сектору, визначені сучасні тенденції та перспективи розвитку ФінТех інновацій. Проаналізовано вплив цифровізації на обіг фінансових інструментів.