Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 4 of 4
  • Item
    Digital economy as a factor of economic development of the state
    (ТОВ «ФІНТЕХАЛЬЯНС», 2021) Perflieva, A.; Siliutina, I.; Antypenko, N.; Власенко, Дмитро Олександрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych
    Досліджено роль цифрової економіки як фактору економічного розвитку держави. Установлено, що вплив цифрової економіки на економічний розвиток держави можна оцінити виходячи з її впливу на макроекономічні показники. Для оцінки впливу цифрової економіки як фактору економічного розвитку України побудовано регресійні моделі впливу цифрової економіки на валовий внутрішній продукт, темп інфляції та обмінний курс гривні відносно щодо США. Установлено, що розвиток ІТ-послуг в Україні має висхідний тренд, надійність якого становить 96 %. Доведено, що кореляція динаміки зростання обсягу наданих ІТ-послуг в Україні та валового внутрішнього продукту становить 79 %. Це доводить існування взаємозв’язку зростання валового внутрішнього продукту і розвитку цифрової економіки в Україні. Доведено обернений вплив розвитку цифрової економіки на темпи інфляції в Україні. Кореляція між ними становить 67 % і має від’ємне значення, оскільки розвиток ІТ-послуг сприяє зменшенню темпів інфляції та забезпечує підтримання цінової стабільності. Виявлено низький рівень кореляції між обсягом ІТ-послуг в Україні та динамікою обмінного курсу гривні щодо долара США. Це зумовлено тим, що ІТ-послуги споживаються резидентами і призводять до безпосереднього припливу іноземної валюти в Україну. Тестування моделей впливу цифрової економіки, що представлена ІТ-послугами, на показники економічного розвитку України показало: статистично значимий вплив ІТ-послуги мають на темп інфляції. Установлено, що низький вплив цифрової економіки на валовий внутрішній продукт в Україні зумовлений малою часткою цифрової економіки. Доведено, що зі збільшенням питомої ваги цифрової економіки її вплив на економічний розвиток держави зростає. Прогнозування трендових значень параметрів економічного розвитку показало, що в майбутньому в Україні зростатиме обсяг ІТ-послуг, а це сприятиме підтриманню цінової стабільності та зростанню обсягу валового внутрішнього продукту. За умови експорту ІТ-послуг цифрова економіка здійснюватиме позитивний вплив на укріплення гривні щодо долара США.
  • Item
    To the issue of the improvement of Ukrainian entrepreneurial strategies: digitalmarketing as a modern tool for promotion of goods and servants in social media
    (Limited Liability Company “FINTECHALLIANCE”, 2022) Hirna, О.; Haivoronska, І.; Власенко, Дмитро Олександрович; Власенко, Дмитрий Александрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych; Brodiuk, Y.; Verbytska, А.
    The current state of the economy of Ukraine forces businesses to take measures to reduce the impact of existing factors of the changing environment on the activities of the enterprise, by reviewing the implemented marketing strategy. The article defines the system characteristics inherent in the concept of “digital marketing”. The key factors influencing the performance of a company that promotes goods (services) on social networks are listed. Based on the results of the study, the feasibility of using digital marketing as a tool to promote goods and services on social networks is substantiated. The necessity of following the rules of promotion of goods (services) in social networks is given and substantiated, the obligatory consideration of which should be the basis for the formation of business strategy of a business developing in a digital economy: omnichannel; identification of key performance indicators (KRIs); personalization; availability of online commerce on social networks digital marketing technologies should be comparable to the demands and needs of the target audience; consumer experience vs influencer advice. The list of key performance indicators (KPIs) that should be monitored and used by marketers when promoting goods (services) on social networks is proposed to consider the following indicators. Depending on the type of business and target audience, a set of models that marketers use when building communication strategies is defined. The mechanism of development and implementation of the strategy of integrated digital marketing communications is built. Based on the allocation of system characteristics and digital marketing tools, following the outlined rules of promotion of goods (services) in social networks, he is able to implement the procedure of translating management strategy into a regular process. To do this, it is necessary to build a model of a coherent digital marketing strategy and communication strategy. As a result, this will affect the effectiveness of the strategy of integrated digital marketing communications.
  • Item
    Strategic management or sustainable decisions in business: A case of greening the transport companies
    (LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2021) Шкарупа, Олена Василівна; Шкарупа, Елена Васильевна; Shkarupa, Olena Vasylivna; Власенко, Дмитро Олександрович; Власенко, Дмитрий Александрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych; Весперіс, Світлана Зієдонисівна; Весперис, Светлана Зиедонисовна; Vesperis, Svitlana Ziiedonysivna; Треус, Алла Анатоліївна; Треус, Алла Анатольевна; Treus, Alla Anatoliivna; Juhaszova, Z.
    Elaboration of steps for the strategic management of environmentally sound business solutions is essential for achieving sustainable development goals in Ukraine. Although strategic directions for decarbonization of the transport sector have already been developed at the national level, effectiveness of sustainable decision-making is closely related to the greening initiative on the local level. The purpose of the paper is to form a framework of greening strategy and sustainable decision-making for transport companies that is based on the necessity to reduce emissions. The research findings are obtained using the systems' analysis, SWOT analysis, and cost-benefit method. The paper proves that choosing biogas (methane) as a main transport fuel is a viable and cost-effective initiative and can be used as a financial ground for the company’s strategic formation process that involves both tactical and organizational dimensions. The analysis results also showed threats and opportunities for greening based on switching transport companies to biogas and requiring steps of governmental support in developing biogas station networks. According to the green course, this study also reveals the possibility of establishing strategic management due to an authority delegation map between services and top management of a transport company. The study has made it possible to improve strategic management of a transport company by developing an optimal scheme of interaction between stakeholders and departments in strategic leadership for greening.
  • Item
    Multilevel transfer of innovations: Cognitive modeling to decision support in managing the economic growth
    (LLC “СPС “Business Perspectives”, 2021) Шкарупа, Олена Василівна; Шкарупа, Елена Васильевна; Shkarupa, Olena Vasylivna; Боронос, Вікторія Георгіївна; Боронос, Виктория Георгиевна; Boronos, Viktoriia Heorhiivna; Власенко, Дмитро Олександрович; Власенко, Дмитрий Александрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych; Федченко, Костянтин Анатолійович; Федченко, Константин Анатольевич; Fedchenko, Kostiantyn Anatoliiovych
    An essential aspect of the country’s economic growth is the transfer of innovation, which is very important nowadays. The innovative projects can be implemented through it at the level of households, companies, institutions, and local communities. The transfer of innovations is intended to cause a cumulative effect and stimulate economic growth. It is important to determine the influence of different factors on this process and consider the feedbacks in the “enterprise-region-state” system, which will increase the level of control over the process. The paper aims to find scientific instruments for managing the multilevel transfer of innovations, representing the connections between factors that act as catalysts/inhibitors of that process. The proposed methodology uses systems analysis, indicative analysis, and cognitive modeling (Fuzzy Cognitive Maps (FCM)). Based on the study results, a cognitive model was formed based on identifying the “strength of impact” of connections between elements that determine the level of influence of the micro- and macro-environment factors of the innovation multilevel transfer. From a practical point of view, this allows obtaining forecasts of its behavior under different management actions. To implement the research results, it is necessary to determine management tools that will allow stakeholders in the system “enterpriseregion-state” to make a transfer of innovations most effective. It demonstrates the need for further research in this area and assessing the potential consequences of management decisions for economic growth.