Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Item
    Measuring an amount of money laundering: a case from Ukraine
    (International Business Information Management Association, 2020) Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Levchenko, V.P.
    Метою дослідження є розробка методичних засад визначення обсягів відмивання коштів через реальний сектор економіки, державний та місцеві бюджети, сегмент фінансових посередників. Визначаючи обсяги відмивання злочинних доходів, автори також враховували рівень тіньової економіки та показники якості та ефективності державного регулювання національної економіки. Обсяг відмивання грошей в країні визначали за допомогою метрики Мінковського. Інформаційною базою для роботи стали дані Державної аудиторської служби України та Державної служби фінансового моніторингу України. У статті наведено результати емпіричного аналізу вимірювання відмивання грошей в Україні, який показав, що найнижчий рівень відмивання грошей був зафіксований у 2007 році; протягом 2008-2009 рр. відбулося незначне зростання обсягів відмивання грошей внаслідок активізації деструктивних процесів як у світовій фінансовій системі, так і в національній економіці; 2010-2013 рр. можна вважати періодом посткризової стабілізації та, відповідно, незначних коливань обсягів відмивання коштів, тоді як загострення військово-політичного конфлікту в Україні знову посилило зростання відмивання коштів з найвищим рівнем у 2014. Таким чином, відповідність тренду волатильності обчисленого обсягу відмивання коштів реальним політико-економічним процесам в Україні підтверджує адекватність розробленого підходу до його оцінки. Методологічний підхід дав змогу комплексно оцінити як приховані, так і явні потоки відмивання коштів та створити ефективну інформаційну базу для оцінки ефективності інструментів протидії відмиванню доходів у контексті забезпечення економічної безпеки країни.
  • Item
    Structural modelling for assessing the effectiveness of system for countering legalization of illicit money
    (Journal of International Studies, 2022) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Hlawiczka, R.; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Миненко, Сергій Володимирович; Миненко, Сергей Владимирович; Mynenko, Serhii Volodymyrovych; Garai-Fodor, M.
    The article suggests a scientific and methodological approach to the evaluation of the infrastructural component’s effectiveness in the anti-money laundering system due to digitalization. Structural modelling is the basis for the mentioned approach implementation, which consists of several steps. First, the input data is selected in terms of the effective regulation of the financial services market, law enforcement and judicial activities, and digitalization. Next, the moving average method is used to identify the growth rate of missing values in the available data series. Then, the selection of relevant factors for financial services market regulation, law enforcement activity, judicial activity and digitalization is based on the principal component analysis. After reducing the input array of data to a comparable form, a structural equations system can be constructed to reflect the impact of the digitalization level on the latent integral characteristics of the directions of anti-money laundering work done by regulatory authorities. Finally, the model is checked for adequacy. The result of this research can serve as an information base for further strengthening the digital vector in the development of regulation institutions and law enforcement agencies overseeing the financial services market, as well as for the radical transformation of courts in Ukraine since digitalization currently negatively affects them.
  • Item
    Creation of users’ screen forms of the financial monitoring automated information system for economic development and economic growth
    (Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії і практики, 2022) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Яровенко, Ганна Миколаївна; Яровенко, Анна Николаевна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Kravchyk, Y.V.
    Процеси інтелектуалізацій та інформатизації суспільства зумовили необхідність розроблення та застосування екранних форм автоматизованих інформаційних систем у різних сферах суб’єктами національної економіки з метою її стабільного розвитку та економічного зростання. Присвячено розробленню екранних форм, які призначені для організації взаємодії між користувачами автоматизованої системи фінансового моніторингу та відповідними модулями перевірки фінансових транзакцій, внесення нормативно-довідкової інформації, роботи із змінною-проміжною і змінною результативними, слугують точкою відліку для можливості проведення процедури симуляції автоматизованого фінансового моніторингу. Створені екранні форми за допомогою програми «Bizagi Studio» відображають прототип автоматизованої системи бізнес-процесу банку, що містить відповідні атрибути, які підлягають перевірці у процедурі фінансового моніторингу. Довідник «Клієнти банку» є ключовою формою. Для юридичних осіб створено довідник «Установчі документи». Фінансові документи фізичних осіб заносять у відповідні форми («Фінансові документи», «Паспортні дані»). Усі операції клієнта генеруються в екранну форму «Масив трансакцій». Інформація щодо рахунків клієнта зберігається у відповідній формі «Рахунки клієнтів». Нормативно-довідкову інформацію щодо типів банківських продуктів заносять до довідника «Категорія продуктів», а щодо типів трансакцій — у довідник «Типи трансакцій», щодо типів клієнтів банку — у довідник «Типи клієнтів», щодо типів рахунків — у довідник з однойменною назвою. Також є можливість організації даних про валюти, з яким банк працює, у формі довідника «Валюти». Створені екранні форми для роботи із змінною-проміжною інформацією, у яку частину інформації заносять за допомогою розрахунків бізнес-логіки системи, а частину — за допомогою користувача, і змінною результативною, яка відображає результати перевірок, дозволили провести процедури симуляції з використанням автоматизованої системи фінансового моніторингу фінансових трансакцій клієнтів банку. Графічну карту бізнес-процесу створено у програмного продукті «Bizagi Studio» з використанням компоненти «Model Process».
  • Item
    Strengthening the economic security of the country: optimization of the financial monitoring procedure
    (Centre of Sociological Research, 2021) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Койбічук, Віталія Василівна; Койбичук, Виталия Васильевна; Koibichuk, Vitaliia Vasylivna
    Монографія містить результати в розрізі трьох площин: економіко-політичного забезпечення процедур фінансового моніторингу для протидії відмивання кримінальних доходів та організації кібербезпеки фінансово-інформаційної сфери; економіко-аналітичного забезпечення щодо визначення рівня фінансової безпеки для 102 країн світу; інформаційного забезпечення процедур фінансового моніторингу (на прикладі України). Узагальнюючий аналіз діючих систем фінансового моніторингу для протидії відмивання кримінальних доходів та передбачення кібершахрайств представлено для країн-членів Європейського Союзу, а також Сполучених Штатів Америки, України. З метою визначення рівня фінансовиї безпеки в роботі проведено комплексний аналіз значень окремих індикаторів, що здійснють вплив на прозорість фінансової системи та характеризують можливість використання соціально-економічних об’єктів, особливо таких, як банківські установи, фінансові установі, бізнес-організації, компанії для відмивання кримінальних доходів. А також сформовано інтегральний рейтинговий показник, який відображає рівень безпеки конкретної країни (дуже високий, високий, середній, низький, дуже низький). З метою детального аналізу фінансових транзакцій та дослідження особливостей фінансових систем між групами країн світу, здійснено кластерний аналіз, результатами якого є розподіл 102 країн світу, які досліджуються групою розробки фінансових заходів боротьби з відмивання грошей (FATF), на 10 груп, статистично підтверджений інструментами дисперсійного аналізу та протоколом агломерації. В розрізі інформаційної площини розроблено автоматизований модуль для внутрішнього фінмоніторингу економічних агентів відповідно до діючого законодавства України за допомогою програмного забезпечення Bizagi Studio та нотації BPMN 2.0. Модуль містить моделі бізнес-процесів для виявлення ознак залучення у процеси легалізації коштів, здобутих злочинним шляхом: 1) багатьох параметрів діяльності різних економічних агентів; 2) платежів через систему «Клієнт-Банк» (передбачає блокування користувача у випадку відсутності джерела доходів та документів, які підтверджують законність транзакції); 3) операцій фінпосередників (перевірка за критеріями, регламентованими загальнодержавними нормативними актами, рекомендаціями FATF або визначеними самим суб’єктом фінмоніторингу); 4) осіб, які здійснюють фінансові операції (автоматизована ідентифікація та верифікація клієнтів щодо здійснення ними незаконних операцій, зміни ними наданих даних, достовірності наданої ними інформації тощо). Алгоритмічне забезпечення цієї інформаційної системи створено із використання елементів машинної бізнес-логіки, структури бази-даних, псевдокоду, блок-схем роботи програм. Крім того, розроблений модуль передбачає інтеграцію результатів внутрішнього моніторингу із автоматизованою системою державного фінансового моніторингу.
  • Item
    Prototyping of information system for monitoring banking transactions related to money laundering
    (EDP Sciences, 2019) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Яровенко, Ганна Миколаївна; Яровенко, Анна Николаевна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Доценко, Тетяна Віталіївна; Доценко, Татьяна Витальевна; Dotsenko, Tetiana Vitaliivna
    The article deals with the prototyping of an information system for intrabank monitoring of transactions related to money laundering. It has been proven that the automation of financial monitoring system would increase the bank’s efficiency due to examining all bank transactions without exception, leveling the human factor, maximizing the speed of identifying suspicious transactions, which will provide the bank management with the possibility to reduce reputational risk and minimize losses related to paying penalties imposed by regulatory agencies. It has been established that the prototype of the information system for monitoring transactions related to money laundering through banks should consist of a model of the business process monitoring in an automated system environment, a DFD model of automated monitoring of banking transactions, a structural database model, user interface forms and the logic of validation business rules. The resulting methodological and practical developments are a universal component of the financial monitoring system of any bank since they have the opportunity to transform and adapt to new standards for reporting entities or differentiation of the business processes of a bank.
  • Item
    Систематизація та характеристика існуючих схем легалізації доходів, отриманих незаконним шляхом
    (Полтавський університет економіки і торгівлі, 2019) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Миненко, Сергій Володимирович; Миненко, Сергей Владимирович; Mynenko, Serhii Volodymyrovych
    Мета статті полягає в характеристиці індивідуальних особливостей існуючих схем легалізації доходів, отриманих незаконним шляхом, установленні природи їх виникнення, а також диференціації за спільними ознаками. Методика дослідження. Вирішення поставлених у статті завдань здійснено за допомогою таких загальнонаукових і спеціальних методів дослідження: аналізу та синтезу, систематизації, порівняння та узагальнення, діалектичного підходу. Результати. Проведено групування схем легалізації доходів, отриманих незаконним шляхом, за джерелом походження незаконних доходів, видом використовуваних активів, інституціональною складовою та каналами реалізації. Доведено необхідність використання різних інструментів державного фінансового моніторингу залежно від виділених груп схем легалізації доходів, отриманих незаконним шляхом, із метою підвищення національної безпеки держави. Практична значущість результатів дослідження. У статті обґрунтовано, що легалізація кримінальних доходів вимагає від суб’єктів системи їх запобігання та протидії більш оперативного реагування й координації зусиль із відповідними міжнародними організаціями. Доведено, що природа легалізації кримінальних доходів в Україні полягає в корумпованій владі, значній частці державної власності, низькому рівні фінансового моніторингу послуг фінансових посередників і недосконалій нормативно-правовій базі.
  • Item
    Роль та значення національної системи протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом в сучасних умовах розвитку фінансового ринку України
    (ЧНТУ, 2018) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Лучко, І.В.
    Обгрунтовано роль та значення національної системи протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, в сучасних умовах розвитку фінансового ринку України. Виокремлено основні проблеми боротьби з легалізацією доходів, одержаних злочинним шляхом та встановлено актуальність цього питання в Україні. Досліджено перелік найбільш впливових організацій у сфері фінансовго моніторингу та цілі їх діяльності. Визначено законодавчу базу в питанні протидії легалізації незаконних доходів. Розглянуто «Стратегію розвитку системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення на період до 2020 року», метою якої є є законодавче, організаційне та інституційне удосконалення та забезпечення стабільного функціонування національної системи запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом
  • Item
    Data mining and bifurcation analysis of the risk of money laundering with the involvement of financial institutions
    (Journal of International Studies, 2020) Кузьменко, Ольга Віталіївна; Кузьменко, Ольга Витальевна; Kuzmenko, Olha Vitaliivna; Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Шулерж, П.; Юдрупа, І.
    Сучасні тенденції глобалізації, об’єднання банків та страхових компаній світу у єдину фінансовий конгломерат, а також поява нових електронних засобів розрахунку змушують уряди різних держав шукати нові підходи до аналізу ризиків участі фінансових установ в процесі легалізації кримінальних доходів. Дослідження пояснює, як за допомогою обмеженого обсягу інформації на основі загальних показників характеристики країни можливо на основі інтелектуального та біфуркаційного аналізу встановити рівень стійкості держави до залучення її фінансових установ в процес легалізації кримінальних доходів. Дана інформація може виступати основою прийняття національними та міжнародними контролюючими органами ефективних управлінських рішень щодо інтенсивності застосування інструментів випливу відносно учасників ринку фінансових послуг. Метою статті є розробка науково-методичного підходу до оцінювання ризику використання фінансових установ з метою легалізації кримінальних доходів, який ґрунтується на дослідженні динамічної стійкості даного ризику на основі теорії біфуркації. Об’єктом дослідження виступають105 країн світу з різним рівнем розвитку економіки та фінансової системи. Інструментом реалізації запропонованого науково-методичного підходу є інтелектуальний аналіз, а саме: кластеризація, метод головних компонент, кореляційний аналіз та біфуркаційний аналіз. Безпосередньо, науково-методичний підхід до оцінювання ризиків участі фінансових установ в money laundering включає чотири етапи реалізації. В рамках першого етапу використано інструментарій інтелектуального аналізу даних (проведено перевірку мультиколінеарності вхідних показників шляхом застосування кореляційного аналізу) для виявлення релевантних показників характеристики країни фінансові установи якої, можуть бути залучені до процесу легалізації кримінальних доходів. На другому етапі за допомогою кластеризації методом k-середніх проведено об’єднання країн світу на 10 груп, що дозволяє виділити характерні для них риси з метою розробки в подальшому індивідуальних заходів міжнародного та національного нагляду та контролю. Третій етап присвячено виявленню релевантних показників характеристики процесу оцінювання динамічної стійкості ризику використання фінансових установ з метою легалізації кримінальних доходів за допомогою методу головних компонент. Так, доведено, що для опису даного ризику необхідно не сім, а чотири фактори: bank secrece; internally displaced persons, new displacement associated with conflict and violence (number of cases); corruption perceptions index; global terrorism index. На четвертому етапі здійснюється біфукарційний аналіз різних груп країн, що дозволяє описати стан рівноваги системи їх характеристики в розрізі ймовірності використання фінансових установ з метою легалізації кримінальних доходів. На основі емпіричних розрахунків встановлено, що для групи країн, до яких належить Україна, динамічна система знаходиться в нерівноважному стані та описується у вигляді фазового портрету типу «сідло». Тобто, в Україні ризик використання фінансових установ з метою легалізації кримінальних доходів високий, хоча й знаходиться під певним контролем з боку держави. В той же час, отримані розрахунки свідчать, що за умови посилення та реформування системи протидії легалізації кримінальних доходів в Україні система втратить умовну стійкість та відповідний ризик, ще більше зросте.
  • Item
    Оцінювання рівня втрат державного бюджету від незаконних дій економічних агентів
    (Фінансові дослідження, 2018) Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Миненко, Сергій Володимирович; Миненко, Сергей Владимирович; Mynenko, Serhii Volodymyrovych; Ревенко, А.В.
    Авторами статті обґрунтовано, що втрати державного бюджету від незаконних дій економічних агентів відбуваються саме через тіньові та корупційні схеми. У статті проаналізовано основні джерела втрат державного бюджету від незаконних дій економічних агентів. Проведено аналіз методів (електричний метод, метод «витрати населення – роздрібний товарооборот», фінансовий метод, монетарний метод) оцінювання рівня тіньової економіки із зазначенням основних переваг та недоліків їх застосування на практиці. Проаналізовано рівень тіньової економіки в Україні з використанням різних методик до його розрахунку.
  • Item
    Інклюзивне зростання: базові положення, індикатори та пріоритети розвитку
    (Centre of Sociological Research, 2020) Васильєва, Тетяна Анатоліївна; Васильева, Татьяна Анатольевна; Vasylieva, Tetiana Anatoliivna; Лєонов, Сергій Вячеславович; Леонов, Сергей Вячеславович; Lieonov, Serhii Viacheslavovych; Кузьменко, Ольга Віталіївна; Кузьменко, Ольга Витальевна; Kuzmenko, Olha Vitaliivna; Гриценко, Лариса Леонідівна; Гриценко, Лариса Леонидовна; Hrytsenko, Larysa Leonidivna; Боярко, Ірина Миколаївна; Боярко, Ирина Николаевна; Boyarko, Iryna Mykolaivna; Багмет, Ксенія Вікторівна; Багмет, Ксения Викторовна; Bahmet, Kseniia Viktorivna; Кириченко, Костянтин Іванович; Кириченко, Константин Иванович; Kyrychenko, Kostiantyn Ivanovych; Буряк, Анна Володимирівна; Буряк, Анна Владимировна; Buriak, Anna Volodymyrivna; Бойко, Антон Олександрович; Бойко, Антон Александрович; Boiko, Anton Oleksandrovych; Боженко, Вікторія Володимирівна; Боженко, Виктория Владимировна; Bozhenko, Viktoriia Volodymyrivna; Самусевич, Ярина Валентинівна; Самусевич, Ярина Валентиновна; Samusevych, Yaryna Valentynivna; Височина, Аліна Володимирівна; Высочина, Алина Владимировна; Vysochyna, Alina Volodymyrivna; Пахненко, Олена Михайлівна; Пахненко, Елена Михайловна; Pakhnenko, Olena Mykhailivna; Тютюник, Інна Володимирівна; Тютюнык, Инна Владимировна; Tiutiunyk, Inna Volodymyrivna; Росохата, Анна Сергіївна; Росохатая, Анна Сергеевна; Rosokhata, Anna Serhiivna; Боронос, Володимир Миколайович; Боронос, Владимир Николаевич; Boronos, Volodymyr Mykolaiovych; Єльнікова, Юлія Василівна; Ельникова, Юлия Васильевна; Yelnikova, Yuliia Vasylivna; Яровенко, Ганна Миколаївна; Яровенко, Анна Николаевна; Yarovenko, Hanna Mykolaivna; Ярова, Інесса Євгенівна; Яровая, Инесса Евгеньевна; Yarova, Inessa Yevhenivna; Доценко, Тетяна Віталіївна; Доценко, Татьяна Витальевна; Dotsenko, Tetiana Vitaliivna; Шаповал, Владислав; Шаповал, Владислав; Shapoval, Vladyslav; Мареха, Ірина Сергіївна; Мареха, Ирина Сергеевна; Marekha, Iryna Serhiivna; Орєхова, Ярослава; Орехова, Ярослава; Orekhova, Yaroslava; Костенко, Вікторія; Костенко, Виктория; Kostenko, Viktoriia; Лугова, Дар'я; Луговая, Дарья; Luhova, Dariia
    У монографії викладено теоретичні положення реалізації концепцію інклюзивного зростання, проаналізовано основні методичні підходи до оцінювання рівня інклюзивності економіки країни, розроблено методичні положення до оцінювання рівня соціального, економічного та політичного розвитку країни, досліджено закордонний досвід участі держави у підтримці соціального підприємництва, а також визначено основні напрямки удосконалення національної економіки в контексті імплементації концепції інклюзивного зростання. Досліджено тіньові процеси та легалізацію кримінальних доходів як основні перешкоди на шляху до переходу на модель інклюзивного розвитку країни. Проаналізовано роль екологічних податків у забезпеченні стабільного економічного розвитку з урахуванням принципів інклюзивності.