Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 31
  • Item
    Digital economy as a factor of economic development of the state
    (ТОВ «ФІНТЕХАЛЬЯНС», 2021) Perflieva, A.; Siliutina, I.; Antypenko, N.; Власенко, Дмитро Олександрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych
    Досліджено роль цифрової економіки як фактору економічного розвитку держави. Установлено, що вплив цифрової економіки на економічний розвиток держави можна оцінити виходячи з її впливу на макроекономічні показники. Для оцінки впливу цифрової економіки як фактору економічного розвитку України побудовано регресійні моделі впливу цифрової економіки на валовий внутрішній продукт, темп інфляції та обмінний курс гривні відносно щодо США. Установлено, що розвиток ІТ-послуг в Україні має висхідний тренд, надійність якого становить 96 %. Доведено, що кореляція динаміки зростання обсягу наданих ІТ-послуг в Україні та валового внутрішнього продукту становить 79 %. Це доводить існування взаємозв’язку зростання валового внутрішнього продукту і розвитку цифрової економіки в Україні. Доведено обернений вплив розвитку цифрової економіки на темпи інфляції в Україні. Кореляція між ними становить 67 % і має від’ємне значення, оскільки розвиток ІТ-послуг сприяє зменшенню темпів інфляції та забезпечує підтримання цінової стабільності. Виявлено низький рівень кореляції між обсягом ІТ-послуг в Україні та динамікою обмінного курсу гривні щодо долара США. Це зумовлено тим, що ІТ-послуги споживаються резидентами і призводять до безпосереднього припливу іноземної валюти в Україну. Тестування моделей впливу цифрової економіки, що представлена ІТ-послугами, на показники економічного розвитку України показало: статистично значимий вплив ІТ-послуги мають на темп інфляції. Установлено, що низький вплив цифрової економіки на валовий внутрішній продукт в Україні зумовлений малою часткою цифрової економіки. Доведено, що зі збільшенням питомої ваги цифрової економіки її вплив на економічний розвиток держави зростає. Прогнозування трендових значень параметрів економічного розвитку показало, що в майбутньому в Україні зростатиме обсяг ІТ-послуг, а це сприятиме підтриманню цінової стабільності та зростанню обсягу валового внутрішнього продукту. За умови експорту ІТ-послуг цифрова економіка здійснюватиме позитивний вплив на укріплення гривні щодо долара США.
  • Item
    To the issue of the improvement of Ukrainian entrepreneurial strategies: digitalmarketing as a modern tool for promotion of goods and servants in social media
    (Limited Liability Company “FINTECHALLIANCE”, 2022) Hirna, О.; Haivoronska, І.; Власенко, Дмитро Олександрович; Власенко, Дмитрий Александрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych; Brodiuk, Y.; Verbytska, А.
    The current state of the economy of Ukraine forces businesses to take measures to reduce the impact of existing factors of the changing environment on the activities of the enterprise, by reviewing the implemented marketing strategy. The article defines the system characteristics inherent in the concept of “digital marketing”. The key factors influencing the performance of a company that promotes goods (services) on social networks are listed. Based on the results of the study, the feasibility of using digital marketing as a tool to promote goods and services on social networks is substantiated. The necessity of following the rules of promotion of goods (services) in social networks is given and substantiated, the obligatory consideration of which should be the basis for the formation of business strategy of a business developing in a digital economy: omnichannel; identification of key performance indicators (KRIs); personalization; availability of online commerce on social networks digital marketing technologies should be comparable to the demands and needs of the target audience; consumer experience vs influencer advice. The list of key performance indicators (KPIs) that should be monitored and used by marketers when promoting goods (services) on social networks is proposed to consider the following indicators. Depending on the type of business and target audience, a set of models that marketers use when building communication strategies is defined. The mechanism of development and implementation of the strategy of integrated digital marketing communications is built. Based on the allocation of system characteristics and digital marketing tools, following the outlined rules of promotion of goods (services) in social networks, he is able to implement the procedure of translating management strategy into a regular process. To do this, it is necessary to build a model of a coherent digital marketing strategy and communication strategy. As a result, this will affect the effectiveness of the strategy of integrated digital marketing communications.
  • Item
    Strategic management or sustainable decisions in business: A case of greening the transport companies
    (LLC “Consulting Publishing Company “Business Perspectives”, 2021) Шкарупа, Олена Василівна; Шкарупа, Елена Васильевна; Shkarupa, Olena Vasylivna; Власенко, Дмитро Олександрович; Власенко, Дмитрий Александрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych; Весперіс, Світлана Зієдонисівна; Весперис, Светлана Зиедонисовна; Vesperis, Svitlana Ziiedonysivna; Треус, Алла Анатоліївна; Треус, Алла Анатольевна; Treus, Alla Anatoliivna; Juhaszova, Z.
    Elaboration of steps for the strategic management of environmentally sound business solutions is essential for achieving sustainable development goals in Ukraine. Although strategic directions for decarbonization of the transport sector have already been developed at the national level, effectiveness of sustainable decision-making is closely related to the greening initiative on the local level. The purpose of the paper is to form a framework of greening strategy and sustainable decision-making for transport companies that is based on the necessity to reduce emissions. The research findings are obtained using the systems' analysis, SWOT analysis, and cost-benefit method. The paper proves that choosing biogas (methane) as a main transport fuel is a viable and cost-effective initiative and can be used as a financial ground for the company’s strategic formation process that involves both tactical and organizational dimensions. The analysis results also showed threats and opportunities for greening based on switching transport companies to biogas and requiring steps of governmental support in developing biogas station networks. According to the green course, this study also reveals the possibility of establishing strategic management due to an authority delegation map between services and top management of a transport company. The study has made it possible to improve strategic management of a transport company by developing an optimal scheme of interaction between stakeholders and departments in strategic leadership for greening.
  • Item
    Multilevel transfer of innovations: Cognitive modeling to decision support in managing the economic growth
    (LLC “СPС “Business Perspectives”, 2021) Шкарупа, Олена Василівна; Шкарупа, Елена Васильевна; Shkarupa, Olena Vasylivna; Боронос, Вікторія Георгіївна; Боронос, Виктория Георгиевна; Boronos, Viktoriia Heorhiivna; Власенко, Дмитро Олександрович; Власенко, Дмитрий Александрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych; Федченко, Костянтин Анатолійович; Федченко, Константин Анатольевич; Fedchenko, Kostiantyn Anatoliiovych
    An essential aspect of the country’s economic growth is the transfer of innovation, which is very important nowadays. The innovative projects can be implemented through it at the level of households, companies, institutions, and local communities. The transfer of innovations is intended to cause a cumulative effect and stimulate economic growth. It is important to determine the influence of different factors on this process and consider the feedbacks in the “enterprise-region-state” system, which will increase the level of control over the process. The paper aims to find scientific instruments for managing the multilevel transfer of innovations, representing the connections between factors that act as catalysts/inhibitors of that process. The proposed methodology uses systems analysis, indicative analysis, and cognitive modeling (Fuzzy Cognitive Maps (FCM)). Based on the study results, a cognitive model was formed based on identifying the “strength of impact” of connections between elements that determine the level of influence of the micro- and macro-environment factors of the innovation multilevel transfer. From a practical point of view, this allows obtaining forecasts of its behavior under different management actions. To implement the research results, it is necessary to determine management tools that will allow stakeholders in the system “enterpriseregion-state” to make a transfer of innovations most effective. It demonstrates the need for further research in this area and assessing the potential consequences of management decisions for economic growth.
  • Item
    Підприємництво, торгівля та біржова діяльність
    (Університетська книга, 2018) Сотник, Ірина Миколаївна; Сотник, Ирина Николаевна; Sotnyk, Iryna Mykolaivna; Таранюк, Леонід Миколайович; Таранюк, Леонид Николаевич; Taraniuk, Leonid Mykolaiovych; Бабій, Тетяна Володимирівна; Бабий, Татьяна Владимировна; Babii, Tetiana Volodymyrivna; Біловодська, Олена Анатоліївна; Беловодская, Елена Анатольевна; Дериколенко, Александр Николаевич; Derykolenko, Oleksandr Mykolaiovych; Димченко, О.В.; Дмитрієв, І.А.; Євдокімов, Ю.; Єрмак, С.О.; Завдов'єва, Юлія Миколаївна; Завдовьева, Юлия Николаевна; Zavdovieva, Yuliia Mykolaivna; Завражний, Костянтин Юрійович; Мишенина, Галина Анатольевна; Кубатко, Александра Викторовна; Завражный, Константин Юрьевич; Zavrazhnyi, Kostiantyn Yuriiovych; Ілляшенко, Тетяна Олексіївна; Ильяшенко, Татьяна Алексеевна; Illiashenko, Tetiana Oleksiivna; Карінцева, Олександра Іванівна; Каринцева, Александра Ивановна; Karintseva, Oleksandra Ivanivna; Карпіщенко, Олексій Іванович; Mishenina, Halyna Anatoliivna; Карпищенко, Алексей Иванович; Kubatko, Oleksandra Viktorivna; Karpishchenko, Oleksii Ivanovych; Коваленко, Євген Володимирович; Коваленко, Евгений Владимирович; Kovalenko, Yevhen Volodymyrovych; Ковальов, Богдан Леонідович; Ковалев, Богдан Леонидович; Kovalov, Bohdan Leonidovych; Коновалова, Н.І.; Мішеніна, Наталя Вікторівна; Косарева, Т.В.; Кубатко, Олександр Васильович; Кулакова, С.Ю.; Лепейко, Т.І.; Bilovodska, Olena Anatoliivna; Лукаш, Ольга Анатоліївна; Лукаш, Ольга Анатольевна; Lukash, Olha Anatoliivna; Люльов, Олексій Валентинович; Люлев, Алексей Валентинович; Мишенина, Наталия Викторовна; Liulov, Oleksii Valentynovych; Мазін, Юрій Олександрович; Мазин, Юрий Александрович; Mazin, Yurii Oleksandrovych; Боронос, Вікторія Георгіївна; Маслак, О.І.; Маценко, Олександр Михайлович; Маценко, Александр Михайлович; Matsenko, Oleksandr Mykhailovych; Мельник, Леонід Григорович; Boronos, Viktoriia Heorhiivna; Мельник, Леонид Григорьевич; Melnyk, Leonid Hryhorovych; Мельник, В.Л.; Боронос, Виктория Георгиевна; Міняйленко, І.В.; Мішеніна, Галина Анатоліївна; Mishenina, Natalia Viktorivna; Назарова, Г.В.; Новіцький, Р.О.; Пімоненко, Тетяна Володимирівна; Пимоненко, Татьяна Владимировна; Shkarupa, Olena Vasylivna; Pimonenko, Tetiana Volodymyrivna; Бун, Еммануель; Плікус, Ірина Йосипівна; Пликус, Ирина Иосифовна; Plikus, Iryna Yosypivna; Полінкевич, О.М.; Рудаченко, О.О.; Самаль, С.О.; Сигида, Любов Олексіївна; Сигида, Любовь Алексеевна; Ярова, Інесса Євгенівна; Syhyda, Liubov Oleksiivna; Скрильник, А.С.; Соколенко, Людмила Федорівна; Соколенко, Людмила Федоровна; Sokolenko, Liudmyla Fedorivna; Старченко, Людмила Володимирівна; Старченко, Людмила Владимировна; Starchenko, Liudmyla Volodymyrivna; Стеблянко, І.О.; Тамбовцева, Т.; Яровая, Инесса Евгеньевна; Бурлакова, Ірина Михайлівна; Таранюк, Каріна Вікторівна; Таранюк, Карина Викторовна; Taraniuk, Karina Viktorivna; Фролова, Л.В.; Харченко, Микола Олексійович; Харченко, Николай Алексеевич; Kharchenko, Mykola Oleksiiovych; Харчишина, О.В.; Бурлакова, Ирина Михайловна; Yarova, Inessa Yevhenivna; Часник, Ольга Олександрівна; Часнык, Ольга Александровна; Chasnyk, Olha Oleksandrivna; Чевганова, В.Я.; Чорток, Юлія Володимирівна; Чорток, Юлия Владимировна; Burlakova, Iryna Mykhailivna; Chortok, Yuliia Volodymyrivna; Шауер, П.; Шевченко, І.Ю.; Васюта, В.Б.; Шкарупа, Іван Сергійович; Шкарупа, Иван Сергеевич; Shkarupa, Ivan Serhiiovych; Валенкевич, Л.П.; Шкарупа, Олена Василівна; Шкарупа, Елена Васильевна; Власенко, Дмитро Олександрович; Власенко, Дмитрий Александрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych; Волк, Ольга Миколаївна; Волк, Ольга Николаевна; Кубатко, Александр Васильевич; Volk, Olha Mykolaivna; Генс, Люк; Горобченко, Денис Володимирович; Горобченко, Денис Владимирович; Horobchenko, Denys Volodymyrovych; Горобченко, Тетяна Вікторівна; Горобченко, Татьяна Викторовна; Horobchenko, Tetiana Viktorivna; Горошкова, Л.А.; Григор'єва, О.В.; Kubatko, Oleksandr Vasylovych; Гриценко, Павло Валерійович; Гриценко, Павел Валериевич; Hrytsenko, Pavlo Valeriiovych; Дегтярьова, Ірина Борисівна; Дегтярева, Ирина Борисовна; Dehtyarova, Iryna Borysivna; Дерев`янко, Юрій Миколайович; Деревянко, Юрий Николаевич; Derevianko, Yurii Mykolaiovych; Дериколенко, Олександр Миколайович; Кубатко, Олександрa Вікторівна
    Підручник містить навчальні матеріали, що забезпечують формування основних фахових компетентностей бакалаврів та магістрів зі спеціальності «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність». Викладено теоретичні положення, організаційно-економічне та методичне забезпечення діяльності суб’єктів підприємництва, торгівлі і біржової діяльності. Досліджено питання антикризового управління та трансформацій у підприємництві. Розглянуто сучасні тенденції розвитку бізнесу з урахуванням європейського вектору розвитку. Розкрито економічні аспекти соціальних відносин, логістики, ціноутворення, бізнес-планування, маркетингової діяльності, управління витратами, стратегічного планування в підприємницькій та торговельній сферах. Присвячено увагу моделюванню бізнес-процесів та їх змінам у підприємницькій діяльності, організаційній культурі та етиці в бізнесі. Підручник призначений для підготовки бакалаврів та магістрів зі спеціальності «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність», також буде корисним для викладачів та інших фахівців з питань ефективної роботи суб’єктів підприємництва, торгівлі та біржової діяльності.
  • Item
    Особливості стратегічного планування діяльності транспортних підприємств
    (ТОВ `Редакція журналу `Економіка та держава`, 2014) Власенко, Дмитро Олександрович; Власенко, Дмитрий Александрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych
    У статті досліджено теоретичні основи процесу стратегічного планування транспортних підприємств, враховуючи специфіку галузі. Розроблено стратегію поведінки транспортних підприємств на ринку пасажирських послуг. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36641
  • Item
    Синергетичні аспекти розвитку регіонального ринку транспортних послуг
    (ВД "Гельветика", 2014) Власенко, Дмитро Олександрович; Власенко, Дмитрий Александрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych
    Представлена синергетична концепція формування та розвитку ринку транспортних послуг, що базується на принципах спрямованої самоорганізації нелінійних динамічних систем. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36640
  • Item
    Деякі особливості цінової політики на регіональному ринку транспортних послуг
    (Черкаський державний технологічний університет, 2014) Власенко, Дмитро Олександрович; Власенко, Дмитрий Александрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych
    Будь-яка цінова процедура починається з розробки цінової політики. Політика цін являє собою свідоме керівництво діяльністю по встановленню цін. Звичайно цінова політика полягає в логічному ув'язуванні цілей, можливостей і засобів підприємства. Вона містить у собі правила, які фірма прагне використовувати у своїй поведінковій практиці. У ціновій політиці формуються загальні підходи в ціноутворенні фірми, які обумовлюють вибір моделі ціноутворення, яку називають стратегією. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36636
  • Item
    Взаємозв'язок маркетингової та логістичної стратегій при формуванні ціни на транспортні послуги
    (Східноукраїнський інститут економіки і управління, 2013) Власенко, Дмитро Олександрович; Власенко, Дмитрий Александрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych
    Сучасна логістична концепція управління перевезеннями вантажів призвела до того, що метою взаємодії між членами логістичного ланцюга (продавцями, покупцями, іншими перевізниками) стає не отримання максимального прибутку для кожного учасника окремо, а його сукупна максимізація та справедливий розподіл (або прямий, або непрямий – через тарифи). При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/36635
  • Item
    Шляхи подолання кризових явищ на транспортних підприємствах
    (Видавничій дім "Гельветика", 2013) Власенко, Дмитро Олександрович; Власенко, Дмитрий Александрович; Vlasenko, Dmytro Oleksandrovych