Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
6 results
Search Results
Item Translation peculiarities of advertising texts(Sumy State University, 2023) Назаренко, Олена В`ячеславівна; Назаренко, Елена Вячеславовна; Nazarenko, Olena Viacheslavivna; Bratushka, Y.This study provides a general description of the concept of translation, characteristics, and classification of advertising texts, as well as modern problems and features of translation of advertising texts. Nowadays, applying linguistic theory to advertisements is in the limelight. The relevance of the research lies in the conditions of rapid development of marketing, which covers all areas of market activity. The growing demand for effective advertising is causing fierce competition among advertising agents. Nevertheless, due to the development of the international market, when almost all goods are imported, many of them require the translation of advertisements into other languages to attract a larger audience of consumers. So arises the question of the importance of an objective image of the surrounding reality during translation.Item Use of language games in advertising texts as a creative approach in advertising management(International University of Sarajevo, 2019) Тєлєтов, Олександр Сергійович; Телетов, Александр Сергеевич; Tielietov, Oleksandr Serhiiovych; Тєлєтова, Світлана Григорівна; Телетова, Светлана Григорьевна; Teletova, Svetlana GrigorievnaУ статті аналізується сутність мовної гри, різні підходи до інтерпретації даної категорії, її потенціал для створення ефекту комунікативного впливу на споживача в рекламному тексті. Мовна гра розглядається як свідоме порушення мовних норм, правил мовної поведінки, викривлення мовних кліше з метою надати більшої експресивної сили тексту рекламного повідомлення. Показано, що ігрові стратегії реалізуються в рекламних творах трьох типів – рекламних текстах, слоганах та рекламних іменах (брендах). Зазначається, що в різних видах реклами (друкованій, зовнішній, радіо- та телерекламі, Інтернет-рекламі) існують різні можливості для реалізації мовної гри. Виявлено арсенал ігрових прийомів, що допомагають якомога привабливіше «упакувати» рекламний продукт, їх роль у формуванні установки на подальший перегляд та засвоєння рекламної інформації. Констатується, що практично всі рівні мови мають значний потенціал для реалізації функцій мовної гри в рекламному тексті. Детально описуються та наводяться приклади різноманітних прийомів використання фонетичної і графічної гри, способів лексичної та словотвірної гри, виявляється ігровий потенціал граматичних засобів. Особлива увага приділяється обігруванню прецедентних текстів як одному з найпоширеніших прийомів мовної гри в рекламі. Рекламні повідомлення, у яких наявні інтертекстуальні посилання, виразніші, експресивніші й мають більший вплив на споживача (читача, слухача, глядача). Поєдання різних типів мовної гри стало звичайним явищем для її реалізацїї в рекламі. Зроблено висновок, що мовна гра дозволяє втілити в життя основоположний принцип створення яскравого рекламного повідомлення: на мінімумі тексту – максимум експресії. Використання зазначених засобів відображає одну з основних тенденцій мови сучасної реклами – установку на оригінальність, креативність, неординарність.Item Characteristics of the parts of speech in the cosmetics magazine advertisements for women(Albena, Bulgaria, 2015) Прокопенко, Антоніна Вадимівна; Прокопенко, Антонина Вадимовна; Prokopenko, Antonina Vadymivna; Рева, Наталія Сергіївна; Рева, Наталия Сергеевна; Reva, Nataliia Serhiivna; Шуменко, Ольга Анатоліївна; Шуменко, Ольга Анатольевна; Shumenko, Olha AnatoliivnaThe purpose of the research is to identify the parts of speech categories common for the blocks of the texts under investigation, to characterize their functioning and semantic meaning.The major findings of the research: magazine cosmetics advertisements for women are characterized by: 1. the verbs in active voice present tense 3d person singular form that denote the positive impact of the advertised product; 2. the nouns that create the image of the advertised product, describe the context of its usage and exert the manipulative influence on the addressee; 3. the figure means of numeral denotation that create the effect of the authenticity of the advertised object in quasi accurate evaluations. The impact of the article: the research is predetermined by the current trend of advertising texts investigation in terms of the language and contributes to the communicative and text linguistics. The study of the parts of speech role within the advertising texts makes the contribution to the functional linguistics. The results of the research can be used in the work of marketers and copywriters, who are interested in the optimization of advertising activity.Item Expressiveness of Blurbs: Syntactic Level(International Academy of Science and Higher Education (London), 2015) Кобякова, Ірина Карпівна; Кобякова, Ирина Карповна; Kobiakova, Iryna Karpivna; Чуланова, Галина Валеріївна; Чуланова, Галина Валериевна; Chulanova, Halyna ValeriivnaThe article deals with the expressiveness of blurbs. Closely considered are items of emotional syntax. The article singles out and analyzes the range of syntactical means of expressing emotions in blurbs. Herewith much attention is given to the peculiarities of dominant stylistic techniques used in this type of discourse.Item Morphological representation of an implicative component in advertising (on English ad copy basis)(Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2015) Ємельянова, Олена Валеріанівна; Емельянова, Елена Валериановна; Yemelianova, Olena Valerianivna; Shcherbak, E.Yu.В статті розглядається імплікативний компонент в текстах реклами з точки зору його морфологічної представленості. З’ясовано, що ретельно обмірковане уживання прикметників і, особливо, ступенів порівняння, займенників, прислівників, іменників, дієслів використовується творцями рекламних текстів як дієвий засіб впливу на свідомість реципієнта.Item Linguistic and Extralinguistic Aspects of Advertising Texts Preception and Comprehension(Pubshing House Education and Science s. r. o., 2012) Sokolova, I.V.The paper presents results of enquiry into linguistic and extralinguistic components of advertising texts production and perception. The study is being made on the context of Internet advertisements and aims at disclosure of principles of advertising text perception.