Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
129 results
Search Results
Item Економіко-математичне моделювання впливу цифровізації економіки на корупційні процеси в Україні(Сумський державний університет, 2025) Маланюк, В.М.Актуальність теми дипломної роботи полягає у популяризації питання мінімізації корупційних ризиків шляхом впровадження цифрових технологій у контексті глобальних цифрових трансформацій економіки. Цифровізація відкриває нові можливості для підвищення прозорості управлінських процесів, оптимізації державних послуг та автоматизації контролю за дотриманням законодавства, що, у свою чергу, сприяє зменшенню рівня корупції. Для України, яка на шляху до інтеграції в європейське співтовариство, побудова ефективної антикорупційної системи є одним із ключових пріоритетів державної політики. У цьому контексті економіко-математичне моделювання виступає дієвим інструментом для аналізу, прогнозування та оцінки ефективності впливу цифрових технологій на корупційні процеси. Метою дослідження є розробка економіко-математичної моделі впливу цифровізації економіки на корупційні процеси в Україні. Під час реалізації мети дослідження були використані такі методи, як узагальнення – для визначення поняття корупції та цифровізації економіки, індукції та дедукції, синтезу та аналізу – для оцінки корупційних тенденцій в Україні, метод головних компонент – для відбору релевантних показників цифровізації економіки та корупції, кореляційний аналіз – для оцінки зв’язків між сегментами, структурний аналіз – для оцінки впливу цифровізації економіки та технологій як основи цифровізації на корупційні процеси в Україні. Результати дослідження можуть бути корисні Державним органам влади, зокрема Міністерству цифрової трансформації та Національному агентству з питань запобігання корупції – для прийняття обґрунтованих управлінських рішень на основі прогнозних моделей впливу цифрових інструментів на зниження корупційних ризиків; аналітичним центрам та неурядовим організаціям, що займаються питаннями прозорості, антикорупційної діяльності та електронного урядування, для моніторингу ефективності цифрових реформ та адвокації політики відкритості; розробникам цифрових платформ (зокрема систем електронного документообігу, відкритих державних реєстрів, платформ е-закупівель) – для вдосконалення архітектури систем з урахуванням антикорупційних функцій; науковцям та дослідникам — як база для подальших досліджень з моделювання впливу цифровізації на соціально-економічні процеси, зокрема на корупцію, та оцінки результативності державної політики; публічному сектору та громадськості – для підвищення обізнаності щодо важливості цифрових трансформацій у боротьбі з корупцією та формування довіри до інституційItem Моделювання ресурсного потенціалу цифрових технологій у боротьбі з корупцією, кіберзлочинами та тіньовими операціями(Сумський державний університет, 2025) Біловодська, В. І.Актуальність дослідження зумовлена необхідністю комплексної оцінки ефективності цифровізації в антикорупційній політиці, з урахуванням світових індексів, статистичних показників та просторових відмінностей розвитку. Метою роботи є дослідження сучасного стану цифровізації у сфері протидії корупції, кіберзлочинам та тіньовим операціям у країнах Європейського Союзу та Україні, виявлення географічних закономірностей розвитку в даній галузі за дванадцятьма індексами за період 2012-2024 роки та побудова регресійних моделей за цими даними. Завданням дослідження є аналіз сучасного стан цифрового розвитку в обраній галузі шляхом збору статистичної інформації та аналізу наявних наукових робіт за схожою тематикою, дослідження теоретичних аспектів світових індексів, які відображають стан розвитку галузі, та зібрати дані по ним для країн ЄС та України. У завдання роботи також включені наступні етапи: розробка концепції дослідження та моделювання впливу цифровізації на рівень протидії корупції, кіберзлочинам та тіньовим операціям, дослідження теоретичних основ моделей, що в подальшому будуть використані, а також первинний аналіз вхідних даних та дослідження географічних особливостей розвитку за графічним матеріалом. Важливими завданнями роботи є побудова регресійних моделей OLS, з фіксованими та випадковими ефектами та обрання найкращої серед них шляхом проведення ряду тестів. Інформаційною базою для виконання дослідження є зібрані індекси з сайтів міжнародних організацій, що відображають сучасний стан обсягів корупції, кіберзлочинів та тіньових операцій і рівня цифровізації у цьому секторі. Також до інформаційної бази можна віднести графічні матеріали, створені за цими показниками, наявні дослідження у даній сфері та релевантна статистична та теоретична інформація. Отримані результати мають як теоретичне, так і практичне значення, оскільки можуть бути використані при розробці рекомендацій для державної цифрової політики та удосконалення антикорупційних стратегій.Item Прозоре управління як умова сталого екологічного розвитку: взаємозв’язок корупції та «зеленої» економіки(Ужгородський національний університет, 2025) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh MykolaiovychCтаття присвячена встановленню взаємозв’язку між рівнем прозорості державного управління, проявами корупції та ефективністю реалізації політики «зеленої економіки», визначенню правових та інституційних механізмів, здатних забезпечити сталий екологічний розвиток країни. З’ясовано, що «зелена» економіка є невід’ємною складовою стратегії сталого розвитку. Наведено доктринальний та нормативний зміст понять «зелена» економіка та корупція. Встановлено, що «зелена» економіка як модель екологічно збалансованого розвитку потребує ефективного, прозорого та доброчесного управління. Розкрито провідну роль держави у розвитку «зеленої» економіки через забезпечення розробки та реалізацію відповідної державної політики, координацію між інституціями та ефективний розподіл фінансових ресурсів. Зазначено, що корупція, незважаючи на зусилля держави щодо її мінімізації, залишається серйозним бар’єром, що істотно гальмує екологічні реформи, спотворює реалізацію кліматичних ініціатив, підриває довіру громадян до органів державної та місцевої влади і перешкоджає досягненню сталого зростання. Акцентовано увагу на крайніх дослідженнях результати яких свідчать про негативний вплив корупції на реалізацію державних програм, підвищення вартості проєктів, спотворення ринкових умов, зниження довіри до влади, гальмування розвитку відновлюваної енергетики тощо. Вказано на доцільність зміцнення прозорості, відкритості та підзвітності органів влади, разом із посиленням антикорупційної політики, як необхідних умов для досягнення сталого екологічного зростання та реалізації ефективної «зеленої» трансформації економіки країни. Запропоновано прийняти національну стратегію «зеленої» економіки України як першочергову умову для створення ефективної антикорупційної політики у цій сфері. Зроблено висновок, що «зелена» економіка та корупція взаємопов’язані між собою: корупція стримує впровадження «зелених» технологій, тоді як «зелена» економіка вимагає прозорості, відкритості та довіри, відповідно «зелена» трансформація зміцнює доброчесне управління.Item Етика публічного службовця як засіб запобігання та протидії корупції(Сумський державний університет, 2025) Лук’яненко, C.С.У сучасних умовах розбудови правової держави, демократизації суспільного життя та європейської інтеграції України особливого значення набуває питання формування етичної культури публічних службовців. З огляду на високий рівень корупції, що залишається однією з найбільших загроз для національної безпеки та ефективного функціонування органів державної влади, надзвичайно актуальним постає вивчення етики публічного службовця як інструменту запобігання та протидії цьому негативному явищу. Етична поведінка працівників публічного сектору є запорукою формування довіри громадян до держави, прозорості управлінських рішень, підвищення рівня професійної відповідальності. Саме тому обрана тема дослідження має вагоме практичне та суспільне значення.Item Оцінка індикаторів макроекономічної стабільності: європейський кейс(Миколаївський національний аграрний університет, 2024) Єфіменко, Аліна Юріївна; Yefimenko, Alina Yuriivna; Нейман, Є.В.Макроекономічна стабільність є ключовим фактором для стійкого економічного розвитку, інвестиційної привабливості та соціального благополуччя країни. Метою дослідження є оцінка індикаторів макроекономічної стабільності європейських країн. Інформаційно-аналітичною базою є статистичні дані 34 європейських країн протягом 2010-2022 років. Розрахунки проводяться на основі вхідних індикаторів Світового банку за допомогою програмного забезпечення StataSE 18. Під час розрахунків було використано наступні показники макроекономічної стабільності: обсяг валового внутрішнього продукту, рівень інфляції, рівень безробіття, індекс Джині та ріст валового національного доходу. У ході проведення дослідження застосовано методи порівняння і узагальнення для аналізу ключових показників макроекономічного середовища, аналіз часових рядів та розрахунок описових статистик для визначення найбільш варіативних показників. На основі побудованих графіків визначено, що за обсягом ВВП лідерами протягом 2010-2022 років були Люксембург та Норвегія, за низькими рівнями інфляції та безробіття, індексом Джині – Швейцарія, Швеція, Норвегія та Фінляндія, за рівнем росту ВНД – Ісландія. На противагу цьому, попри впровадження стабілізаційних заходів, низькі обсяги ВВП виявлені в Україні, Сербії та Молдові, найвищі рівні інфляції – в Україні, рівня безробіття – в Іспанії, Сербії, та в Україні, а найвищі значення індексу Джині – у Болгарії та Сербії. З огляду на отримані значення описових статистик найбільш варіативним виявився обсяг валового внутрішнього продукту, що підтверджується мінімальними та максимальними значеннями показника. Отримані результати щодо оцінки показників макроекономічної стабільності є надзвичайно актуальними та важливими для урядів та інших стейкхолдерів під час прийняття обґрунтованих рішень, прогнозування майбутніх тенденцій та ефективного реагування на зовнішні виклики.Item Аналіз реформування органів прокуратури в країнах ЄС: уроки для України(Аналітик, 2024) Горбань, Олександр Павлович; Horban, Oleksandr Pavlovych; Баєва, Л.В.; Лівак, А.П.У статті акцентовано на особливостях реформування органів прокуратури в країнах ЄС. Проаналізовано й розкрито характерні особливості функціонування прокуратури в різних державах та на основі цього визначено деякі уроки для України. Робота містить погляди вітчизняних науковців-процесуалістів на удосконалення діяльності органів прокуратури. Застосовуючи зарубіжний досвід адміністративно-правового забезпечення діяльності прокуратури, важливо враховувати, що зовнішні стандарти можуть впливати на внутрішню модель національної прокуратури й призводити до підміни її специфічних особливостей на користь загальних зовнішніх стандартів, які відповідають загальній динаміці глобалізації.Item Корупція та національна безпека: виклики та шляхи реформ(ФОП Король Ірина Володимирівна, 2024) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Миргород, Валерія Валеріївна; Myrhorod, Valeriia ValeriivnaСтаття "Корупція та національна безпека: виклики та шляхи реформ" є важливим дослідженням в контексті взаємозв'язку між корупцією та національною безпекою. Автори впевнено відзначають, що корупція не лише підриває інституції держави, але й загрожує її внутрішній стійкості та зовнішньому впливу. Ця стаття пропонує не лише аналіз проблеми, але й конструктивні рекомендації щодо шляхів реформування для забезпечення національної безпеки. Автори докладно розглядають різні аспекти впливу корупції на національну безпеку: 1) порушення довіри громадян до урядових структур та правоохоронних органів, що може призвести до втрати легітимності влади та загрози соціальному порядку; 2) порушення законності, бо захищаються лише ті, хто може надати неправомірну вигоду; 3) втрата інвестицій та обмеження розвитку бізнесу, що може призвести до зростання безробіття, недофінансування соціальних програм та загальної економічної нестабільності; 4) втрата боєздатності, розкрадання військової техніки та секретної інформації, що загрожує безпеці країни; 5) втрата довіри міжнародних партнерів або втрата міжнародної підтримки; 6) поглиблення нерівності, незадоволеність та соціальні напруження, що може призвести до загострення політичних конфліктів та соціальної нестабільності. Особлива цінність цієї статті полягає в тому, що вона не лише виявляє проблему, але й пропонує практичні рішення для подолання корупції та зміцнення національної безпеки. Автори розглядають широкий спектр заходів, таких як підвищення прозорості та підзвітності управління, реформа правової системи, підтримка громадянського суспільства та залучення міжнародних партнерів до боротьби з корупцією. Робиться висновок, що протидія корупції – це не лише необхідна умова для забезпечення національної безпеки, але й важливий фактор економічного й соціального розвитку країни. Це більше, ніж просто боротьба з виявленими випадками одержання неправомірної вигоди та втручанням у владні процеси; це системний підхід до створення прозорої, справедливої та ефективної системи управління, яка сприятиме стабільності і довірі як в середині країни, так і на міжнародному рівні.Item Взаємозв’язок корупції та фінансово-економічної безпеки України: аналіз причинно-наслідкового зв’язку(Запорізький національний університет, 2024) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Куліш, Анатолій Миколайович; Kulish, Anatolii MykolaiovychСтаття «Взаємозв’язок корупції та фінансово-економічної безпеки України: аналіз причинно-наслідкового зв’язку» пропонує глибокий аналіз проблеми корупції та її вплив на фінансово-економічну безпеку України. Автори проводять аналіз факторів, що обумовлюють зростання корупції та розглядають його наслідки для економіки країни. У статті доведено, що спрямовані на ефективний контроль та попередження корупційних практик заходи мають включати в себе подальше ефективне реформування правового середовища, впровадження дієвих механізмів контролю та спостереження за використанням публічних коштів, а також активне впровадження технологій е-управління та електронного контролю, що різко зменшить людський фактор та можливості для корупції. Стаття акцентує увагу на важливості розуміння причинно-наслідкового зв’язку між цими явищами та розробці ефективних стратегій подолання корупції для забезпечення стабільності фінансово-економічного сектору. Автори висвітлюють різноманітні аспекти проблеми, включаючи вплив корупції на інвестиційний клімат, рівень довіри до інституцій, та загрози для фінансової стійкості. Вони детально аналізують роль корупції у втраті державним бюджетом значних коштів та негативний вплив на соціально-економічний розвиток. Дослідження також звертає увагу на важливість впровадження ефективних антикорупційних стратегій та політик для створення умов фінансової стабільності та забезпечення сталого економічного розвитку. Робота визначає конкретні виклики, з якими стикається Україна у боротьбі з корупцією, особливо в умовах воєнного стану, та надає пропозиції щодо удосконалення сучасних стратегій з протидії цьому негативному явищу. Таким чином, стаття слугує цінним ресурсом для вчених, політиків та громадян, які зацікавлені в розвитку ефективних механізмів протистояння корупції та зміцненні фінансово-економічної безпеки України.Item Цифрова трансформація як принцип мінімізації корупційних ризиків(Видавничий дім «Гельветика», 2024) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha SerhiivnaСтаття «Цифрова трансформація як принцип мінімізації корупційних ризиків» розглядає важливість застосування цифрових технологій у процесі нівелювання корупційних ризиків та сприяння сталому розвитку суспільства. Наголошено, що від моменту проголошення незалежності України виникла необхідність активної протидії корупції, яка вкоренилася в суспільстві ще за часів Радянського Союзу. Протидія цьому явищу стала складним завданням, що потребувало комплексу заходів на різних рівнях. Порядок денний сталого розвитку до 2030 року визнає корупцію перешкодою для сталого розвитку і встановлює зниження рівня корупції як важливу мету для побудови ефективних, підзвітних та інклюзивних інституцій на всіх рівнях суспільства. У цьому контексті важливим є пошук ефективних заходів протидії корупції. Враховуючи процеси цифрової трансформації, безперечно, їх впровадження в антикорупційні заходи на міждержавному та державному рівні, стає важливим. Автор ретельно аналізує інструменти цифрової трансформації, їх вплив на підвищення прозорості, відкритості та ефективності державних процесів. Особлива увага приділяється впровадженню електронних систем ідентифікації та взаємодії з користувачами як ключових засобів покращення цифрової безпеки та доступності адміністративних послуг. Стаття докладно розглядає результати досліджень щодо рівня цифрової грамотності серед населення та висвітлює необхідність розвитку інфраструктури для підтримки цифрового розвитку. Автор зауважує, що цифрова трансформація може стати потужним інструментом у питанні протидії корупції, сприяючи підвищенню ефективності управління та забезпечуючи сталість економічного та соціального розвитку. У цілому стаття надає глибокий аналіз можливостей цифрових технологій у зменшенні корупційних ризиків та підвищенні якості державного управління.Item Протидія корупції в умовах воєнного стану: аналіз проблем та можливостей.(Харківський національний університет внутрішніх справ, 2024) Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Тимошенко, Олена Олександрівна; Tymoshenko, Olena OleksandrivnaСтаттю присвячено аналізу проблем та можливостей протидії корупції в умовах воєнного стану. Початок повномасштабного вторгнення в Україні призвів не лише до суттєвих фінансових проблем в країні, а й до прояву високого рівня корупційності, що зумовило активні дії зі сторони держави до її протидії. Тому, розглянули держані органи, нормативно-правову базу, що здійснюють регулювання корупційних проявів, а також здійснили аналіз протидії корупції в умовах воєнного стану в Україні з визначенням можливостей у даній сфері. Окремо відзначили, що найбільшого масштабу корупції мають такі сектори як переказ (незадекларованих) на інші рахунки (відмивання коштів через віртуальні рахунки), розкрадання гуманітарної допомоги, збагачення фінансовими коштами, отриманими у вигляді допомоги під час конфлікту, несплата податків у зв’яку з воєнним станом, тощо. При цьому, визначили, що причиною тіньової економіки варто вважати податкове навантаження, регуляторний тиск, монополізація, недосконала судова система та безпосередньо корупція. Проаналізували кроки державних органів та введені ними програми, щодо зниження рівня корупції. Розглянули останні показники щодо рівня корупції в Україні, де відзначили, що показники України щодо рівня боротьби з корупцією в умовах воєнного стану значно зросли в порівнянні з попереднім роком, що стало можливим завдячуючи ефективній діяльності органів боротьби з корупцією та інших державних установ. Розглянули кількісні показники щодо гучних підозр та вироків за 2023 рік, при цьому, розглянули стягнення російського майна, яке було перераховано до спеціального фонду бюджету. При цьому, визначили, що досить проблемних залишаються аспекти щодо публічних закупівель та доступу до відкритих даних щодо посадових осіб, підприємств тощо. На основі проведеного аналізу, нами запропоновано рекомендації, що мають на меті протидіяти корупції в країні, серед яких ключовими є: (1) інституційні рекомендації, що передбачають запровадження реформи Рахункової палати та Державної аудиторської служби України; (2) правові рекомендації, що мають на меті розробити дієві механізми контролю з боку громадських організацій, ефективного використання активів корупціонерів та їхніх спільників на потреби держави; (3) структурні рекомендації, що передбачають утворення спеціалізованих відділів (та назначення відповідальних осіб) з метою запобігання та виявлення корупційних проявів та інших аналогічних ситуацій.