Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
9 results
Search Results
Item Економіко-математичне моделювання впливу цифровізації економіки на корупційні процеси в Україні(Сумський державний університет, 2025) Маланюк, В.М.Актуальність теми дипломної роботи полягає у популяризації питання мінімізації корупційних ризиків шляхом впровадження цифрових технологій у контексті глобальних цифрових трансформацій економіки. Цифровізація відкриває нові можливості для підвищення прозорості управлінських процесів, оптимізації державних послуг та автоматизації контролю за дотриманням законодавства, що, у свою чергу, сприяє зменшенню рівня корупції. Для України, яка на шляху до інтеграції в європейське співтовариство, побудова ефективної антикорупційної системи є одним із ключових пріоритетів державної політики. У цьому контексті економіко-математичне моделювання виступає дієвим інструментом для аналізу, прогнозування та оцінки ефективності впливу цифрових технологій на корупційні процеси. Метою дослідження є розробка економіко-математичної моделі впливу цифровізації економіки на корупційні процеси в Україні. Під час реалізації мети дослідження були використані такі методи, як узагальнення – для визначення поняття корупції та цифровізації економіки, індукції та дедукції, синтезу та аналізу – для оцінки корупційних тенденцій в Україні, метод головних компонент – для відбору релевантних показників цифровізації економіки та корупції, кореляційний аналіз – для оцінки зв’язків між сегментами, структурний аналіз – для оцінки впливу цифровізації економіки та технологій як основи цифровізації на корупційні процеси в Україні. Результати дослідження можуть бути корисні Державним органам влади, зокрема Міністерству цифрової трансформації та Національному агентству з питань запобігання корупції – для прийняття обґрунтованих управлінських рішень на основі прогнозних моделей впливу цифрових інструментів на зниження корупційних ризиків; аналітичним центрам та неурядовим організаціям, що займаються питаннями прозорості, антикорупційної діяльності та електронного урядування, для моніторингу ефективності цифрових реформ та адвокації політики відкритості; розробникам цифрових платформ (зокрема систем електронного документообігу, відкритих державних реєстрів, платформ е-закупівель) – для вдосконалення архітектури систем з урахуванням антикорупційних функцій; науковцям та дослідникам — як база для подальших досліджень з моделювання впливу цифровізації на соціально-економічні процеси, зокрема на корупцію, та оцінки результативності державної політики; публічному сектору та громадськості – для підвищення обізнаності щодо важливості цифрових трансформацій у боротьбі з корупцією та формування довіри до інституційItem Моделювання ресурсного потенціалу цифрових технологій у боротьбі з корупцією, кіберзлочинами та тіньовими операціями(Сумський державний університет, 2025) Біловодська, В. І.Актуальність дослідження зумовлена необхідністю комплексної оцінки ефективності цифровізації в антикорупційній політиці, з урахуванням світових індексів, статистичних показників та просторових відмінностей розвитку. Метою роботи є дослідження сучасного стану цифровізації у сфері протидії корупції, кіберзлочинам та тіньовим операціям у країнах Європейського Союзу та Україні, виявлення географічних закономірностей розвитку в даній галузі за дванадцятьма індексами за період 2012-2024 роки та побудова регресійних моделей за цими даними. Завданням дослідження є аналіз сучасного стан цифрового розвитку в обраній галузі шляхом збору статистичної інформації та аналізу наявних наукових робіт за схожою тематикою, дослідження теоретичних аспектів світових індексів, які відображають стан розвитку галузі, та зібрати дані по ним для країн ЄС та України. У завдання роботи також включені наступні етапи: розробка концепції дослідження та моделювання впливу цифровізації на рівень протидії корупції, кіберзлочинам та тіньовим операціям, дослідження теоретичних основ моделей, що в подальшому будуть використані, а також первинний аналіз вхідних даних та дослідження географічних особливостей розвитку за графічним матеріалом. Важливими завданнями роботи є побудова регресійних моделей OLS, з фіксованими та випадковими ефектами та обрання найкращої серед них шляхом проведення ряду тестів. Інформаційною базою для виконання дослідження є зібрані індекси з сайтів міжнародних організацій, що відображають сучасний стан обсягів корупції, кіберзлочинів та тіньових операцій і рівня цифровізації у цьому секторі. Також до інформаційної бази можна віднести графічні матеріали, створені за цими показниками, наявні дослідження у даній сфері та релевантна статистична та теоретична інформація. Отримані результати мають як теоретичне, так і практичне значення, оскільки можуть бути використані при розробці рекомендацій для державної цифрової політики та удосконалення антикорупційних стратегій.Item Економіко-математичне моделювання впливу корупції на економіку України(Сумський державний університет, 2024) Косик, Д.Б.В роботі описані основні підходи до розуміння корупції, визначено сучасний стан корупції в Україні. Побудована економіко-математична модель впливу корупції на економіку України на основі множинної регресії. Проведена верифікація моделі та визначена її якість.Item Економіко-математичне моделювання рівня корупції в країні(Сумський державний університет, 2024) Харченко, Д.М.Основною метою дослідження є розробка економіко-математичної моделі рівня корупції в країні. Розроблено три економіко-математичні моделі, які дозволяють спрогнозувати рівень корупції в країні. Запропоновано рекомендації щодо зниження рівня корупції, зокрема через удосконалення законодавчої бази, підвищення прозорості державних процесів та покращення антикорупційної освітиItem Економіко-математичне моделювання державних закупівель через систему Prozorro засобами Data Mining(Сумський державний університет, 2024) Штефан, А.В.Державні закупівлі включають широке коло товарів, послуг і робіт, від будівництва і ремонту до постачання медичного обладнання, комп'ютерів, транспорту, послуг з управління тощо. Органи, що здійснюють державні закупівлі, повинні дотримуватися процедур, визначених законом, таких як публікація оголошень про торги, забезпечення рівного доступу до інформації для всіх учасників, проведення відкритих торгів або конкурсів, оцінка тендерних пропозицій та укладання договорів з переможцями. Реалізація тендерів відбувається через електронну систему публічних закупівель Prozorro. Однак повномасштабне вторгнення РФ в Україну висвітлило проблеми, пов’язані із нездатністю забезпечити максимально ефективне використання бюджетних коштів. Джерелами цих проблем є як складність моніторингу тисяч тендерів, що з’являються у системі щодня, так і повільний темп розвитку громадянського суспільства і, як наслідок, відсутність належного громадського контролю у цій сфері протягом великого періоду часу. Тому, на даному етапі розвитку України та сфери її публічних закупівель, важливим фактором є часткова автоматизація та укрупнення моніторингу суспільних потреб, що виражаються через цю сферу, зниження рівня ризиків корупційних проявів у процесі здійснення закупівельної діяльності тощо. Для цього пропонується використовувати методи інтелектуального аналізу текстових даних (Text Data Mining). У цій роботі запропоновано спосіб застосування економіко-математичного моделювання одного з них – тематичного моделювання (Topic Modelling). Пошук оголошень, які суперечать принципам чесних та прозорих торгів згідно Закону України «Про публічні закупівлі», в ручному режимі має низький ступінь корисності, оскільки щодня владними органами оголошуються тисячі тендерів. Крім того, відсутність систематичного нагляду за цим процесом з боку Департаменту сфери публічних закупівель та конкурентної політики, антикорупційних органів, сприяє зростанню впливу людського фактору у вигляді недобросовісності та зловживань службовим становищем. Крім того, необхідно відмітити, що не дивлячись на об’єми збитків, яких зазнає економіка України внаслідок недоцільних витрат коштів через деякі тендерні закупівлі, інтерес до даної проблеми, з боку української громадськості, показує невтішну тенденцію. Це є проявом згаданого раніше процесу повільної розбудови громадянського суспільства. Таким чином, необхідність розробки нових, принаймні, тимчасових підходів до моніторингу та адміністрування оголошуваних тендерів стає ще більш очевидною. З огляду на те, що їх поява набуває масового характеру навіть у межах однієї доби, зрозумілою є важливість повної або часткової автоматизації обробки оголошень. Саме у цьому виражається актуальність тендерних досліджень на сьогодні. Із зазначеного вище випливає, що метою цього дослідження була побудова та демонстрація доцільності використання тематичних моделей для аналізу державної закупівельної діяльності. Об’єктом проведеного дослідження є соціально-економічні відносини, що виникають між учасниками процесу публічних закупівель в Україні. Предметом дослідження виступали економіко-математичні методи та моделі державних закупівель, оголошувані відповідними органами влади через онлайн-платформу системи Prozorro. У результаті виконання роботи було побудовано та продемонстровано доцільність використання тематичних моделей для аналізу державної закупівельної діяльності: мети дослідження досягнуто. Було виявлено, що модель на основі алгоритму BERTopic придатна для пошуку маркерів, які можуть вказувати на корупційні прояви чи використання державних коштів з низьким рівнем корисності для суспільства. Також встановлено, що модель LDA може використовуватися для аналізу потреб у межах галузей національної економіки України, соціально-економічної системи країни. У ході виконання наукової роботи було досягнуто поставлених завдань: ⎯ Описано передумови та актуальність тендерних досліджень; ⎯ Проведено бібліометричний аналіз релевантних наукових досліджень у сфері державних закупівель; ⎯ Представлено обробку природної мови (NLP) як метод моніторингу діяльності у сфері публічних закупівель; ⎯ Сформовано базу тендерів за допомогою інтерфейсу прикладного програмування Prozorro; ⎯ Сформовано припущення дослідження; ⎯ Реалізовано концептуальне моделювання алгоритмів тематичного моделювання, таких як латентне розміщення Діріхле та BERTopic; ⎯ Побудовано NLP-моделі та інтерпретовано отримані результати. Методи дослідження: синтез; аналіз відповідних публікацій представників наукової спільноти, фахівців у сфері інтелектуального аналізу даних; бібліометричний аналіз; тематичне моделювання, кластерний аналіз. Джерелом забезпечення даними для побудови моделей була база даних системи електронних закупівель Prozorro. Джерелом знань щодо алгоритмізації збору даних, очистки даних та моделювання в коді стала документація мови програмування Python та її модулів, бібліотек. Середовище написання коду – інтегроване середовище розробки Spyder. Наукова та суспільна цінність дослідження полягає у пришвидшеному та укрупненому способі моніторингу та аналізу сфери державних закупівель, що базується на підходах машинного навчання. Це дозволить ефективніше перерозподіляти кошти державного, місцевого бюджетів, результативніше проводити заходи щодо антикорупційної боротьби тощо. Перспективним напрямком подальших досліджень може бути моделювання за асоціативними правилами для встановлення зв’язків з іншими змінними, включених у збирані дані з Prozorro. Також, для полегшення роботи з такими моделями, доцільною є розробка повноцінного додатку, в основі якого лежатимуть методи тематичного моделювання. Для вивчення можливостей автоматизації контролю закупівельної діяльності доцільно інвестувати у машинне навчання, штучний інтелект. Наукове дослідження було виконано в межах науково-дослідної роботи за замовленням МОН України «Моделювання механізмів детінізації та декорумпізації економіки для забезпечення національної безпеки: вплив трансформації фінансових поведінкових патернів», № держреєстрації: 0122U000783. Результати кваліфікаційної роботи бакалавра оприлюднені у статті «Financial Fraud Detection on Social Networks Based on a Data Mining Approach» у фаховому журналі «Financial Markets, Institutions and Risks (FMIR)».Item Економіко-математичне моделювання сприйняття корупції в Україні(Сумський державний університет, 2023) Озаренко, В.В.У роботі проведено дослідження теоретичних підходів до розуміння сутності та значення корупційних процесів в державі, теоретичного змісту процесу сприйняття корупції та визначення існуючих підходів до його моделювання. Розроблено економіко-математичне моделювання сприйняття корупції в Україні на основі побудови асоціативних правил.Item Моделювання впливу готівкових коштів на формування нелегальних фінансових потоків(Сумський державний університет, 2023) Герасименко, В.В.У роботі розглянуто поняття неформальної економіки, проаналізовано існуючі підходи та методи до моделювання зв’язку між готівковими коштами та формуванням нелегальних фінансових потоків, а також булл розроблено економіко-математичну модель для оцінювання зв’язку між готівковими коштами та формуванням нелегальних фінансових потоків. Перевірка гіпотези про взаємозв’язок готівкових коштів та нелегальних фінансових потоків проводилась за допомогою кластерного та панельного аналізів. За результатами дослідження було зроблено висновок, що збільшення обсягу готівкових коштів прямопропорційно впливає на тіньову економіку та оберненопропорційно – на індекс сприйняття корупції.Item Моделювання впливу забезпеченості ресурсами на темпи поширення корупції в країні(Сумський державний університет, 2022) Герасименко, В.В.Проаналізовано зв’язок між забезпеченістю природніми ресурсами та підвищенням рівня корупції в країні, а також розроблення економіко-математичної моделі для оцінювання впливу забезпеченості природніми ресурсами на темпи поширення корупції в країні. Перевірка гіпотези про взаємозв’язок корупції та природніх ресурсів проводилась за допомогою кластерного та канонічного аналізів. У роботі природні ресурси розглянуто у розрізі відновлювальних (вітер, сонце, біомаси) та невідновлювальних (нафта, газ). За результатами дослідження було зроблено висновок, що рівень забезпеченості природніми ресурсами дійсно впливає на темпи поширення корупції в країні, і найбільш тісний зв’язок між цими показниками спостерігається серед країн із середньою забезпеченістю природніми ресурсами.Item Статистично-ймовірнісна оцінка корупційних ризиків в Україні(Сумський державний університет, 2019) Дрозд, С.А.У роботі досліджено ймовірність скоєння корупційних злочинів залежно від сфери діяльності та посади можливих злочинців також ймовірність того, що при скоєнні певного корупційного злочину додатково може бути скоєно інший корупційний злочин. Основною метою цього дослідження є розробка моделі статистично-ймовірнісної оцінки корупційних ризиків в Україні.