Видання зареєстровані авторами шляхом самоархівування
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/1
Browse
174 results
Search Results
Item Економіко-математичне моделювання впливу цифровізації економіки на корупційні процеси в Україні(Сумський державний університет, 2025) Маланюк, В.М.Актуальність теми дипломної роботи полягає у популяризації питання мінімізації корупційних ризиків шляхом впровадження цифрових технологій у контексті глобальних цифрових трансформацій економіки. Цифровізація відкриває нові можливості для підвищення прозорості управлінських процесів, оптимізації державних послуг та автоматизації контролю за дотриманням законодавства, що, у свою чергу, сприяє зменшенню рівня корупції. Для України, яка на шляху до інтеграції в європейське співтовариство, побудова ефективної антикорупційної системи є одним із ключових пріоритетів державної політики. У цьому контексті економіко-математичне моделювання виступає дієвим інструментом для аналізу, прогнозування та оцінки ефективності впливу цифрових технологій на корупційні процеси. Метою дослідження є розробка економіко-математичної моделі впливу цифровізації економіки на корупційні процеси в Україні. Під час реалізації мети дослідження були використані такі методи, як узагальнення – для визначення поняття корупції та цифровізації економіки, індукції та дедукції, синтезу та аналізу – для оцінки корупційних тенденцій в Україні, метод головних компонент – для відбору релевантних показників цифровізації економіки та корупції, кореляційний аналіз – для оцінки зв’язків між сегментами, структурний аналіз – для оцінки впливу цифровізації економіки та технологій як основи цифровізації на корупційні процеси в Україні. Результати дослідження можуть бути корисні Державним органам влади, зокрема Міністерству цифрової трансформації та Національному агентству з питань запобігання корупції – для прийняття обґрунтованих управлінських рішень на основі прогнозних моделей впливу цифрових інструментів на зниження корупційних ризиків; аналітичним центрам та неурядовим організаціям, що займаються питаннями прозорості, антикорупційної діяльності та електронного урядування, для моніторингу ефективності цифрових реформ та адвокації політики відкритості; розробникам цифрових платформ (зокрема систем електронного документообігу, відкритих державних реєстрів, платформ е-закупівель) – для вдосконалення архітектури систем з урахуванням антикорупційних функцій; науковцям та дослідникам — як база для подальших досліджень з моделювання впливу цифровізації на соціально-економічні процеси, зокрема на корупцію, та оцінки результативності державної політики; публічному сектору та громадськості – для підвищення обізнаності щодо важливості цифрових трансформацій у боротьбі з корупцією та формування довіри до інституційItem Моделювання ресурсного потенціалу цифрових технологій у боротьбі з корупцією, кіберзлочинами та тіньовими операціями(Сумський державний університет, 2025) Біловодська, В. І.Актуальність дослідження зумовлена необхідністю комплексної оцінки ефективності цифровізації в антикорупційній політиці, з урахуванням світових індексів, статистичних показників та просторових відмінностей розвитку. Метою роботи є дослідження сучасного стану цифровізації у сфері протидії корупції, кіберзлочинам та тіньовим операціям у країнах Європейського Союзу та Україні, виявлення географічних закономірностей розвитку в даній галузі за дванадцятьма індексами за період 2012-2024 роки та побудова регресійних моделей за цими даними. Завданням дослідження є аналіз сучасного стан цифрового розвитку в обраній галузі шляхом збору статистичної інформації та аналізу наявних наукових робіт за схожою тематикою, дослідження теоретичних аспектів світових індексів, які відображають стан розвитку галузі, та зібрати дані по ним для країн ЄС та України. У завдання роботи також включені наступні етапи: розробка концепції дослідження та моделювання впливу цифровізації на рівень протидії корупції, кіберзлочинам та тіньовим операціям, дослідження теоретичних основ моделей, що в подальшому будуть використані, а також первинний аналіз вхідних даних та дослідження географічних особливостей розвитку за графічним матеріалом. Важливими завданнями роботи є побудова регресійних моделей OLS, з фіксованими та випадковими ефектами та обрання найкращої серед них шляхом проведення ряду тестів. Інформаційною базою для виконання дослідження є зібрані індекси з сайтів міжнародних організацій, що відображають сучасний стан обсягів корупції, кіберзлочинів та тіньових операцій і рівня цифровізації у цьому секторі. Також до інформаційної бази можна віднести графічні матеріали, створені за цими показниками, наявні дослідження у даній сфері та релевантна статистична та теоретична інформація. Отримані результати мають як теоретичне, так і практичне значення, оскільки можуть бути використані при розробці рекомендацій для державної цифрової політики та удосконалення антикорупційних стратегій.Item Прозоре управління як умова сталого екологічного розвитку: взаємозв’язок корупції та «зеленої» економіки(Ужгородський національний університет, 2025) Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia Serhiivna; Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh MykolaiovychCтаття присвячена встановленню взаємозв’язку між рівнем прозорості державного управління, проявами корупції та ефективністю реалізації політики «зеленої економіки», визначенню правових та інституційних механізмів, здатних забезпечити сталий екологічний розвиток країни. З’ясовано, що «зелена» економіка є невід’ємною складовою стратегії сталого розвитку. Наведено доктринальний та нормативний зміст понять «зелена» економіка та корупція. Встановлено, що «зелена» економіка як модель екологічно збалансованого розвитку потребує ефективного, прозорого та доброчесного управління. Розкрито провідну роль держави у розвитку «зеленої» економіки через забезпечення розробки та реалізацію відповідної державної політики, координацію між інституціями та ефективний розподіл фінансових ресурсів. Зазначено, що корупція, незважаючи на зусилля держави щодо її мінімізації, залишається серйозним бар’єром, що істотно гальмує екологічні реформи, спотворює реалізацію кліматичних ініціатив, підриває довіру громадян до органів державної та місцевої влади і перешкоджає досягненню сталого зростання. Акцентовано увагу на крайніх дослідженнях результати яких свідчать про негативний вплив корупції на реалізацію державних програм, підвищення вартості проєктів, спотворення ринкових умов, зниження довіри до влади, гальмування розвитку відновлюваної енергетики тощо. Вказано на доцільність зміцнення прозорості, відкритості та підзвітності органів влади, разом із посиленням антикорупційної політики, як необхідних умов для досягнення сталого екологічного зростання та реалізації ефективної «зеленої» трансформації економіки країни. Запропоновано прийняти національну стратегію «зеленої» економіки України як першочергову умову для створення ефективної антикорупційної політики у цій сфері. Зроблено висновок, що «зелена» економіка та корупція взаємопов’язані між собою: корупція стримує впровадження «зелених» технологій, тоді як «зелена» економіка вимагає прозорості, відкритості та довіри, відповідно «зелена» трансформація зміцнює доброчесне управління.Item Етика публічного службовця як засіб запобігання та протидії корупції(Сумський державний університет, 2025) Лук’яненко, C.С.У сучасних умовах розбудови правової держави, демократизації суспільного життя та європейської інтеграції України особливого значення набуває питання формування етичної культури публічних службовців. З огляду на високий рівень корупції, що залишається однією з найбільших загроз для національної безпеки та ефективного функціонування органів державної влади, надзвичайно актуальним постає вивчення етики публічного службовця як інструменту запобігання та протидії цьому негативному явищу. Етична поведінка працівників публічного сектору є запорукою формування довіри громадян до держави, прозорості управлінських рішень, підвищення рівня професійної відповідальності. Саме тому обрана тема дослідження має вагоме практичне та суспільне значення.Item Corruptive incomings laundering in the medical sphere(ALUNA Publishing, 2021) Рєзнік, Олег Миколайович; Rieznik, Oleh Mykolaiovych; Бондаренко, Ольга Сергіївна; Bondarenko, Olha Serhiivna; Уткіна, Марина Сергіївна; Utkina, Maryna Serhiivna; Горобець, Надія Сергіївна; Horobets, Nadiia SerhiivnaThe aim: Characteristic of corruptive incomings laundering in the medical sphere and research of components for counteraction to this phenomenon. Materials and methods: Some methods were used to ensure the completeness and complexity of scientific research: dialectical, formal, legal, epistemological, and system-structural methods. Conclusions: It was concluded that corruptive incomings laundering in the medical sphere is becoming commonplace. New ways, means, and schemes for the commission of this crime are appearing. The authors analyze the main methods for corruptive incomings laundering in the medical sphere: during the purchase of medicines and medical equipment, during the procurements of medical preparations and medical equipment, building restoration and renovation, where health care facilities are located, price-fixing and gifting of chief medical officers. A comprehensive system of organizational, legal, and economic measures must be formed that will provide effective counteraction to the corruptive incomings laundering in the medical sphere.Item Ethical Leadership in Combating Corruption and Illicit Financial Practices(Сумський державний університет, 2021) Решетняк, Ярослав В'ячеславович; Reshetniak, Yaroslav ViacheslavovychЕтичне лідерство є наріжним каменем у боротьбі з корупцією та незаконними фінансовими практиками, встановлюючи моральні орієнтири та зміцнюючи інституційну доброчесність. Лідери, які уособлюють прозорість, підзвітність та довгострокове мислення, сприяють створенню середовища, стійкого до хабарництва, розкрадання та відмивання грошей. Ключовими механізмами є впровадження чіткої антикорупційної політики, захист викривачів корупції та дотримання міжнародних стандартів комплаєнсу. Етичні лідери також сприяють відкритій комунікації та гарантують, що наслідки неетичної поведінки застосовуються однаково, незалежно від статусу. Формуючи організаційну культуру та долучаючись до глобальних антикорупційних зусиль, етичне лідерство не лише запобігає неправомірній поведінці, а й зміцнює суспільну довіру та сталий розвиток.Item Problems of corruption in public discourse: trend analysis(Сумський державний університет, 2022) Решетняк, Ярослав В'ячеславович; Reshetniak, Yaroslav ViacheslavovychДослідження вивчає динаміку суспільного інтересу до корупції, аналізуючи глобальні та регіональні тенденції за допомогою Google Trends. Вивчаючи пошукові запити, пов'язані з темою «корупція» з січня 2019 року по лютий 2021 року, дослідження виявляє сезонні закономірності та піки інтересу користувачів, з фокусом на Україну та глобальні тенденції. Результати показують помітні коливання в Україні, часто пов'язані з політичними подіями, такими як вибори, тоді як глобальний інтерес залишається стабільно від помірного до високого. Отримані дані підкреслюють важливість моніторингу публічного дискурсу як інструменту для розуміння реакції суспільства на корупцію та інформування про розробку більш ефективних антикорупційних стратегій.Item Information Resilience and Information Security as Indicators of the Level of Development of Information and Media Literacy(International Journal of Media and Information Literacy, 2021) Лебідь, Андрій Євгенійович; Lebid, Andrii Yevheniiovych; Назаров, Микола Сергiйович; Nazarov, Mykola Serhiiovych; Shevchenko, N.A.This paper analyzes the use of the terms ‘information resilience’ and ‘social resilience’ in the context of national resilience strategies. It is shown that information resilience reflects transformations in the system of international relations and the domestic policies of different countries, as well as prospects for the development of information-and-communications technology and its impact on social processes. Based on the results of a research project implemented as part of this study, a hypothesis was formulated which stated that the majority of the Ukrainian people are not aware of the reality of information threats at this time. This hypothesis was supported based on an analysis of empirical data collected for the study. The study helped identify gaps between government and society in Ukraine in the following five key areas: values, goals, capabilities, motivation, and communication. It is shown that these gaps have had a significant impact on the overall level of information and national resilience in Ukraine. The information resilience of Ukrainian society was analyzed at the local level (through the example of Ukraine’s eastern and southeastern regions). It is suggested that the issue of social and information resilience is of particular relevance in the context of information and media literacy amongst the population, especially within small communities. In this context, an analysis was conducted of the information space of Ukraine’s eastern and southeastern regions. The resulting conclusion was that the level of media culture in Ukraine, determined by a number of both subjective and objective factors, is relatively low at this time.Item Trends in corruption and shadow economy in european countries(Аудиторська фірма "Аналітик", 2024) Єфіменко, Аліна Юріївна; Yefimenko, Alina Yuriivna; Dubovenko, M.M.Корупція та тіньова економіка є одними з найбільш актуальних проблем, з якими стикаються країни Європи. Ці явища значно впливають на соціально-економічний розвиток, політичну стабільність та правову систему держав. Метою дослідження є аналіз тенденцій корумпізації та тінізації економіки у 34 європейських країнах протягом 2010-2022 рр. У ході дослідження застосовано такі інструменти: методи групування, порівняння та узагальнення, аналіз часових рядів, розрахунок описових статистик. Розрахунки проведено на основі даних Світового банку за допомогою програмного забезпечення StataSE 18. Проаналізувавши середньоквадратичне відхилення, мінімальні та максимальні значення показників корумпізації та тінізації, виявлено найбільш варіативні індикатори: показник первинних державних видатків як початково затверджених бюджетів та індекс сприйняття корупції. Визначено, що, попри впровадження численних антикорупційних реформ та регуляторних заходів, такі країни, як Албанія, Молдова, Україна та Болгарія, продовжують стикатися з високими рівнями корупції, що підтверджується низькими рівнями індексу сприйняття корупції. Основними причинами цього є слабкі механізми правозастосування, прогалини у підзвітності та низький рівень прозорості у державному управлінні. Найменш корумпованими європейськими країнами є Данія, Норвегія, Фінляндія, Швейцарія та Швеція. Високі рівні тіньової економіки спостерігаються в Україні, на Кіпрі та у Молдові, тоді такі країни, як Данія, Норвегія та Швеція демонструють найнижчі показники. Отримані результати дослідження може бути застосовано для розроблення організаційно-економічних заходів протидії корупції та тіньовій економіці органами державної влади, суб’єктами господарювання та іншими економічними агентами, що є важливим для економічного зростання європейських країн.Item Оцінка індикаторів макроекономічної стабільності: європейський кейс(Миколаївський національний аграрний університет, 2024) Єфіменко, Аліна Юріївна; Yefimenko, Alina Yuriivna; Нейман, Є.В.Макроекономічна стабільність є ключовим фактором для стійкого економічного розвитку, інвестиційної привабливості та соціального благополуччя країни. Метою дослідження є оцінка індикаторів макроекономічної стабільності європейських країн. Інформаційно-аналітичною базою є статистичні дані 34 європейських країн протягом 2010-2022 років. Розрахунки проводяться на основі вхідних індикаторів Світового банку за допомогою програмного забезпечення StataSE 18. Під час розрахунків було використано наступні показники макроекономічної стабільності: обсяг валового внутрішнього продукту, рівень інфляції, рівень безробіття, індекс Джині та ріст валового національного доходу. У ході проведення дослідження застосовано методи порівняння і узагальнення для аналізу ключових показників макроекономічного середовища, аналіз часових рядів та розрахунок описових статистик для визначення найбільш варіативних показників. На основі побудованих графіків визначено, що за обсягом ВВП лідерами протягом 2010-2022 років були Люксембург та Норвегія, за низькими рівнями інфляції та безробіття, індексом Джині – Швейцарія, Швеція, Норвегія та Фінляндія, за рівнем росту ВНД – Ісландія. На противагу цьому, попри впровадження стабілізаційних заходів, низькі обсяги ВВП виявлені в Україні, Сербії та Молдові, найвищі рівні інфляції – в Україні, рівня безробіття – в Іспанії, Сербії, та в Україні, а найвищі значення індексу Джині – у Болгарії та Сербії. З огляду на отримані значення описових статистик найбільш варіативним виявився обсяг валового внутрішнього продукту, що підтверджується мінімальними та максимальними значеннями показника. Отримані результати щодо оцінки показників макроекономічної стабільності є надзвичайно актуальними та важливими для урядів та інших стейкхолдерів під час прийняття обґрунтованих рішень, прогнозування майбутніх тенденцій та ефективного реагування на зовнішні виклики.