Періодичні видання СумДУ

Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69

Browse

Search Results

Now showing 1 - 10 of 12
  • Item
    Джерела нашого героїзму (духовна та мілітарна стійкість в українських народних думах і сучасність)
    (Сумський державний університет, 2022) Набок, Марина Миколаївна; Набок, Марина Николаевна; Nabok, Maryna Mykolaivna
    У статті на матеріалі українських народних дум розглядаються джерела героїзму українського народу. Увагу зосереджено на духовній та мілітарній стійкості епічних героїв дум, що є виразниками національного світорозуміння, заснованого на сприйнятті землі як священної, яка була передана предками й заповідана нащадкам зберегти її, на вірності Україні, козацькому шляхетному товариству, як архетипному колективному Великому Роду, на прагненні військової верстви до свободи й узвичаєному неприйнятті будь-якого насильства і зверхности над собою. Наголошено, що саме цим пояснюється в українців виняткова увага і повага до людської особистости й патріотизм, необхідність збереження повторюваних усталених позитивних циклів духовного й повсякденного буття українця з метою забезпечення тяглости, безперервности і спадкоємности етносвідомости нації. Тому герої дум – взірці духовної, мілітарної стійкості, які виховали й передали у спадок ідею спротиву і боротьби, загартували національний дух мільйонам українців, в тому числі й воїнів-лицарів у російсько-українській війні 2022 р. На цих підставах розкриваємо зміст ідеї Роду та Родовідповідності, яка трансформувалася в українських народних думах в поняття «нація», «держава». Відтак воїн (козак, лицар) в думовому епосі не лише той, хто в бою з шаблею чи то пістолем захищає рідну землю від ворога-завойовника. Воїн – це той, хто протистоїть будь-якій неправді, злу, насильству, які чиняться його нації, руйнують її як Великий Духовний та Ідейний Рід. Спадок від предків, який виформувався у досконалий національний характер, визначив той опорний космологічний духовний гарт, що закладений в українських лицарях й до сьогодні.
  • Item
    Этнические особенности туркменских национальных украшений
    (Сумский государственный университет, 2016) Тубол, Наталія Олексіївна; Тубол, Наталия Алексеевна; Tubol, Nataliia Oleksiivna; Анамурадов, К.
    У статті розглядається один із компонентів матеріальної культури, в якому найбільш яскраво відображено самобутність туркменського народу – національні прикраси. В них простежується зв’язок з традиціями та обрядами, віддзеркалюються магічні, релігійні та естетичні уявлення, світогляд туркмен.
  • Item
    Свадебные обряды современного Узбекистана: сохранение традиций
    (Сумский государственный университет, 2016) Роденко, Алла Вікторівна; Роденко, Алла Викторовна; Rodenko, Alla Viktorivna; Сагдуллаев, Г.
    У статті описано передвесільні і весільні обряди, що є важливим компонентом культури сучасного Узбекистану. Звертається увага на традиційність звичаїв, обрядів і ритуалів, які мають глибоке коріння і повною мірою відображають релігійні вистави, світогляд і світовідчування народів Сходу; підкреслюється їх самобутність і актуальність.
  • Item
    Народні свята як синтез світоглядів
    (Сумський державний університет, 2018) Мозговий, Іван Павлович; Мозговый, Иван Павлович; Mozghovyi, Ivan Pavlovych
    В статті йде мова про взаємозв’язок язичницьких і християнських мотивів в українських у народних святах і традиціях. Простежується християнський календарний рік з багаточисленними святами, постами, виявами української гостинності й культури застілля.
  • Item
    Специфіка осмислення проблеми гендерних стосунків у творчості Джумпи Лагірі
    (Сумський державний університет, 2020) Яловенко, О.
    У статті аналізується специфіка осмислення проблеми гендерних стосунків у творчості американської письменниці бенгальського походження Д. Лагірі. Мета статті–дослідити особливості гендерних стосунків в контексті транскультурної парадигми у творчості Джумпи Лагірі. Методи дослідження: історико-типологічний (визначення специфіки тем, мотивів, образів, сюжетних особливостей творів письменниці), герменевтичний (інтерпретація різних аспектів літературного тексту), наратологічний аналіз (аналіз специфіки оповідної манери Д. Лагірі). Зазначено, що дослідження гендерної проблематики важливе у сучасному дискурсі літературознавства. У творчості Д. Лагірі простежуються відмінності адаптації чоловіків та жінок до нового культурного середовища. Так, мета чоловіків–реалізувати свою "американську мрію", оскільки більшість з них емігрують у пошуку кращого життя, наукових та академічних цілей (прикладом є чоловік з оповідання "У пані Сен"). Як і належить бенгальським родинам, чоловіки мають повне право приймати всі важливі у родині рішення. Аналізуються особливості адаптації індійських жінок до нової культури, які вбачаються не лише в подоланні мовного бар’єру, а помітні в побуті та в стосунках з чоловіками. Жінки мають зовсім інший досвід адаптації. Проблема гендерних стосунків простежується в кризі ідентичності індійської жінки в Америці, яка балансує між культурами і живе одночасно в двох світах: прагне бути американкою і в той же час не забувати про свою "деш" (дослівно "батьківщина" з бенгальської). У творах Д. Лагірі змальовується стереотипний образ індійської жінки, яка "жертвує" собою і залишається в безвиході в стінах американської квартири. Гендерна специфіка розглядається в ролі "невидимого існування": героїні асоціюються із служницями, які вміють лише готувати обід та прати шкарпетки. Жінки знаходять притулок у минулому та уникають теперішнього. На відміну від чоловіків, для жінок процес асиміляції набагато важчий. У статті зазначено, що Д. Лагірі показує матеріальну залежність жінок від чоловіків. Не меншважливо, що проблема гендерних стосунків пов’язується також із занепадом сімейних цінностей, де шлюб перетворюється на тимчасову справу.
  • Item
    Exploring The Role Of Gastronomy In Tourism
    (Sumy State University, 2019) Tovmasyan, G.
    This paper summarizes the arguments and counterarguments within the scientific discussion on the issues of gastronomy and gastronomic tourism. Gastronomy is a great asset in tourism. It is the part of culture and traditions of countries. Good cuisine is interesting for everybody, as they all want to try good and tasty food. Many people travel just for gastronomic purposes. Food is the essential need for human being, and it may become the main motivating factor for deciding to travel. So the phenomena of gastronomy and its role in tourism are worth exploring.
  • Item
    Semantic field of concept “tradition” in philosophical links of Ostrog scribes
    (Sumy State University, 2018) Gumenyuk, S.M.
    Основою дослідження є проблема дефініції поняття “традиція” та його культурно-філософська експлікація у контексті розвитку філософської думки України другої половини ХVI-поч. ХVII ст. Авторказвертає увагу на те, що термін «традиція» трансформується у категорію «острозький православний традиціоналізм», який утворює власне семантичне поле у культурі аналізованого періоду. Воно актуалізується у філософській спадщині острозьких традиціоналістів – представників острозького книжництва (Василь Суразький (Малюшицький), Іоанн Вишенський, Іов Княгиницький, Герасим Смотрицький, Даміан Наливайко, Клірик Острозький, Тимофій Михайлович, Віталій з Дубна та ін.), а також культурних діячів, котрі співпрацювали з Острозьким культурно-освітнім осередком і зайняли безкомпромісну позицію щодо захисту православ’я, церковнослов’янської мови, старого юліанського календаря та висловили різкий протест проти запровадження унії на українських землях на рубежі XVI-го - XVII-го століть. Феномен українського традиціоналізму у контексті острозького книжництва донині залишається відкритою темою для дослідників, які прагнуть відшукати у ньому потенційні зародки формування національного образу культури в її автентичному вияві та ствердити її самобутній духовний лик, ґрунтований на православній традиції. І на сьогодні беззаперечним залишається факт культуротворчої невиснажуваності філософії острозьких традиціоналістів, які гідно витримали полеміку з Заходом, ствердивши ціннісний вимір власних духовних надбань. Авторка дослідження приходить до висновку про те, що звернення до філософської площини вітчизняної духовної культури задає нову векторність національного самопошуку.
  • Item
    Классическая и неклассическая философия в их отношении к традиции
    (Сумский государственный университет, 2017) Румянцева, Т.
    Опираясь на многочисленные примеры, автор анализирует главные установки классического и неклассического типов философствования, различающиеся между собой по специфике задания проблемной сферы философского знания, способам его организации, стилю мышлении, трактовке базовых философских концептов и т.д. Акцент в статье сделан на выявление принципиально разного отношения этих двух исторических типов философствования к традиции. Продемонстрировано, в частности, как и когда зарождается это новое отношение к традиции, суть которого в попытках обосновать полное отсутствие в истории философии вечных или “сквозных” тем и проблем, а также фиксированного метасловаря, которые обеспечивали бы единое логическое пространство для философского дискурса.
  • Item
    Туркменские ремесла: историческое прошлое и современность
    (Сумский государственный университет, 2017) Роденко, Алла Вікторівна; Роденко, Алла Викторовна; Rodenko, Alla Viktorivna; Базарова, Г.
    В статье анализируется опыт национальных туркменских ремесел, таких как кузнечное, гончарное, ювелирное, ковроткачество и др. Обращается внимание на историю их возникновения и развития, на сохранение традиций в современных изделиях ремесленников. Подчеркивается особый статус и значимость туркменского ковра – искусного изделия ручной работы туркменских мастериц. Ремесла Туркменистана представляют большой интерес не только в этнографическом плане, но и являются значимым компонентом в мировом культурном наследии.
  • Item
    Міфологема води в ліриці Дніпрової Чайки
    (Сумський державний університет, 2013) Чухонцева, Н.Д.
    В статье исследуется специфика художественного воплощения мифологемы воды в лирике Днепровой Чайки; доказывается, что эта мифологема играет важную роль в создании диссонансов лирического сознания, привносит внутренний драматизм в образ лирической героини. Субъективные коннотации концепта «вода» интерпретируются как проявления модернизма. При цитуванні документа, використовуйте посилання http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/30649