Навчально-науковий медичний інститут (НН МІ)
Permanent URI for this communityhttps://devessuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/40
Browse
7 results
Search Results
Item Аналіз ролі молекулярно-генетичних маркерів у розвитку фізичних якостей(ГО «Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління», 2023) Бєсєдіна, Антоніна Анатоліївна; Беседина, Антонина Анатольевна; Biesiedina, Antonina Anatoliivna; Деменко, Марина Миколаївна; Деменко, Марина Николаевна; Demenko, Maryna Mykolaivna; Левченко, Зоя Михайлівна; Левченко, Зоя Михайловна; Levchenko, Zoia Mykhailivna; Ребрій, Юлія Олегівна; Ребрий, Юлия Олеговна; Rebrii, Yuliia OlehivnaЗ метою пошуку молекулярно-генетичних маркерів спадкової схильності до занять різними видами спорту, актуальним залишається дослідження ролі алельного поліморфізму у розвитку фізичних якостей. Молекулярно-генетичні дослідження вивчають геном людини, будову і структуру хромосом і генів, як носіїв спадкової інформації, регуляцію експресії генів і активності білка. Дослідження мають велике значення у спортивному відборі, дозволяють безпомилково знайти генетичні маркери, що відображають спадкові задатки індивідуумів та причини розвитку відхилень в їх організмі. У цьому контексті молекулярно-генетичне дослідження спрямоване на виявлення в спортсменів несприятливих варіантів генів для коригування їхніх ефектів і виявлення рідкісних сприятливих генетичних маркерів, що дають перевагу в різних видах спорту. Досягнення молекулярної генетики привели до ідентифікації генетичних маркерів, пов’язаних із генами, що впливають на спортивну діяльність: витривалість, швидкісні та силові якості. Спортивні здібності розвиваються і успадковуються полігенно, тобто залежать від алельних варіантів певної кількості генів. Тому, відповідно до досліджень сучасної молекулярної генетики фізичної активності, прояви спортивної витримки, загартованості повʼязані із полімoрфізмoм генів. Найбільшої уваги заслуговують поліморфізми генів асоційовані зі спортивною діяльністю. Це гени та їх продукти: ACE (ангіотензин-перетворювальний фермент (ковертаза); ACNT3 (ɑ-актинін); UPC2 (роз’єднувальний протеїн); PPARG (γ-рецептор, що активується проліфератором пероксисом); BDKRB2 (рецептор брадикініну β2); AMPD1(АМФ-дезаміназа 1); eNOS (ендотеліальна NO-синтетаза). Генетичні маркери займають надзвичайно важливе та перспективне значення у виявленні й прогнозуванні фізичних якостей спортсменів і в удосконалюванні медичних знань про особливості функціонування організму спортсмена. Тому, на сьогодні залишається важливим питання ролі молекулярно-генетичних маркерів у розвитку фізичних якостей.Item Therapeutic exercises for prevention and rehabilitation of sports shoulder injuries(Aluna Publishing, 2022) Бабенко, Яна Анатоліївна; Бабенко, Яна Анатольевна; Babenko, Yana Anatoliivna; Bilous, V.V.; Єжова, Ольга Олександрівна; Ежова, Ольга Александровна; Yezhova, Olha Oleksandrivna; Бєсєдіна, Антоніна Анатоліївна; Беседина, Антонина Анатольевна; Biesiedina, Antonina AnatoliivnaМета. Проаналізувати функціональні ефекти часто вживаних терапевтичних вправ у реабілітації спортсменів при травмах плеча і та оцінити можливість їх застосування у профілактиці спортивних травм плеча. Матеріали і методи. Здійснено аналіз наукової літератури за базою даних Web of Science. За допомогою комп’ютеризованого пошуку по заголовку «sports shoulder injury» було виявлено 2 428 статей. Надалі пошук був уточнений. На кінцевому етапі аналізувалося 8 статей. Виклад основного матеріалу. Аналіз обраних статей дозволяє стверджувати, що для профілактики та реабілітації травм плечового суглобу рекомендовано використання таких вправ: пропріоцептивні, вправи з опором (наприклад, з кінезіологічною стрічкою), пасивні вправи, вправи для верхніх кінцівок з закритим та відкритим кінематичним ланцюгом, ізокінетичні, пліометричні, та спеціалізовані спортивні вправи (залежно від виду спорту). Крім терапевтичних вправ, для профілактики спортивних травм плеча вважаємо за доцільне розглядати метод кінезіотейпування як перспективний засіб фізичної терапії. Висновки. Серед терапевтичних вправ для профілактики ІСП та спортивних вправ плеча перспективними вважаємо пропріоцептивні, ізометричні, вправи з відкритим і закритим кінематичним ланцюгом, вправи з опором. Необхідне детальне вивчення доцільності застосування цих вправ та розроблення відповідних профілактичних заходів і рекомендацій у тренувальному процесі. Перспективним також є дослідження ефективності поєднання терапевтичних вправ з іншими засобами фізичної реабілітації.Item Генотип і фенотип. Будова нуклеїнових кислот.(Сумський державний університет, 2022) Бєсєдіна, Антоніна Анатоліївна; Беседина, Антонина Анатольевна; Biesiedina, Antonina AnatoliivnaУ лекції описані: пенетрантність, експресивність, плейотропію; мінливість, її форми та прояви на організменому рівні; генокопії та фенокопії; молекулярні основи спадковості; центральна догма молекулярної біології; будова нуклеотиду; пурини й піримідини; характеристика нуклеїнових кислот: ДНК і РНК, їхня первинна, вторинна і третинна структури.Item Взаємодія генів. Зчеплення генів.(Сумський державний університет, 2022) Бєсєдіна, Антоніна Анатоліївна; Беседина, Антонина Анатольевна; Biesiedina, Antonina AnatoliivnaУ лекції описані: досліди Менделя; правило "чистоти гамет"; види взаємодії алельних та неалельних генів; експерименти Моргана зі зчепленими генами, групи зчеплення; кросинговер, його механізм, цитологічні докази, біологічне значення; генетичні карти хромосом.Item Цитологічні основи спадковості(Сумський державний університет, 2022) Бєсєдіна, Антоніна Анатоліївна; Беседина, Антонина Анатольевна; Biesiedina, Antonina AnatoliivnaУ лекції описані: основні методи біологічних досліджень, клітинна теорія, основні етапи її розвитку; структурно-функціональна організація еукаріотичної клітини; різниця між прокаріотами та еукаріотами, рослинними й тваринними клітинами, одноклітинними й багатоклітинними організмами; клітинні мембрани, транспорт речовин; органели; поділ клітини: мітоз, мейоз, амітоз, шизогонія; гаметогенез; будова хроматину; види еукаріотичних хромосом: мітотична (метафазна), політенна, типу "лампової щітки"; каріотип.Item Організація Шкіл здоров'я в Україні: міжнародний досвід та вітчизняна практика(Рідна школа, 2018) Бережна, Т.; Єжова, Ольга Олександрівна; Ежова, Ольга Александровна; Yezhova, Olha Oleksandrivna; Бєсєдіна, Антоніна Анатоліївна; Беседина, Антонина Анатольевна; Biesiedina, Antonina AnatoliivnaУ статті проаналізовано особливості моделей Шкіл здоров’я Польщі, Чехії, Угорщини та запропоновано сучасну українську модель Школи здоров’я. Модель Шкіл здоров’я в Україні базується на середовищному, холістичному, особистісно орієнтованому та компетентнісному підходах. Зроблено висновок про необхідність активізації діяльності і впровадження сучасних напрацювань педагогічної науки в Національній мережі шкіл сприяння здоров’ю.Item Physiological component of graph-motor skills of children aged from 5 to 8 years old(PPJU Projack, 2019) Завадська, Марина Миколаївна; Завадская, Марина Николаевна; Zavadska, Maryna Mykolaivna; Бєсєдіна, Антоніна Анатоліївна; Беседина, Антонина Анатольевна; Biesiedina, Antonina Anatoliivna; Олешко, Тетяна Миколаївна; Олешко, Татьяна Николаевна; Oleshko, Tetiana Mykolaivna; Старченко, Анастасія Юріївна; Старченко, Анастасия Юрьевна; Starchenko, Anastasiia YuriivnaIntroduction: The purpose of the work was to investigate the features of the physiological component of graph-motor skills of children aged from 5 to 8 years old. Materials and methods: Pupils of the 1st and 2nd grades (6-8 years old) and preschool children (5 years old) from general and pre-school educational institutions of Sumy city took part in the research. Hygienic, psychophysical, physiological methods and methods of mathematical statistics were used. Results: The assessment of physical development showed that 52.8±1.9% of children have a harmonious development, among them boys are over (58.3±2.7%) the group of girls (46.6±2.8%). Individual analysis of anthropometric indicators allowed to allocate among the surveyed children's contingent a "risk" group which includes individuals with excess body weight or its deficit. Endogenous factors influencing the formation of graph-motor skills are determined: physiological, cognitive and personal readiness. Conclusions: Mechanisms of physiological adaptation play an important role in adaptation of the child to the new conditions of the educational process, knowledge of their peculiarities is necessary for the early detection of minimal deviations of their health and the timely application of corrective measures.