Please use this identifier to cite or link to this item:
http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/38033
Or use following links to share this resource in social networks:
Tweet
Recommend this item
Title | Оценка эффективности внедрения механизма внутреннего аудита качества медицинской помощи больным артериальной гипертензией |
Other Titles |
Evaluating the effectiveness of the implementation of the mechamism of internal audit quality medical care to hypertensive patients |
Authors |
Smiianov, Vladyslav Anatoliiovych
![]() Smiianova, Olha Ivanivna ![]() Tarasenko, Svitlana Viktorivna Demikhova, Nadiia Volodymyrivna ![]() |
Keywords |
внутрішній аудит внутренний аудит internal audit якість медичної допомоги качество медицинской помощи medical care quality |
Type | Article |
Date of Issue | 2014 |
URI | http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/38033 |
Publisher | Azərbaycan Tibb Jurnali |
License | |
Citation | Оценка эффективности внедрения механизма внутреннего аудита качества медицинской помощи больным артериальной гипертензией [Текст] / В.А. Смеянов, О.И. Смеянова, С.В. Тарасенко, Н.В. Демихова // Azərbaycan Tibb Jurnali. - 2014. - №3. C. 62-67. |
Abstract |
Актуальність питання оцінки ефективності впровадження моделі управління якістю медичної допомоги на основі механізму внутрішнього аудиту на рівні закладу охорони здоров'я зумовили вибір тематики дослідження.
Метою дослідження став аналіз ефективності впровадження механізму внутрішнього аудиту якості медичної допомоги хворим на артеріальну гіпертензію на первинному рівні надання медичної допомоги.
В результаті проведеного дослідження були отримані наступні висновки: 1) необхідними умовами поліпшення якості медичної допомоги є створення нормативно-методологічної бази управління якістю медичного обслуговування у закладі охорони здоров'я; 2) впроваджена модель управління якістю медичної допомоги на основі внутрішнього аудиту в поліклінічних відділеннях; 3) впровадження механізму внутрішнього аудиту для поліпшення якості надання медичної допомоги хворим на артеріальну гіпертензію показало свою ефективність. Актуальность вопроса оценки эффективности внедрения модели управления качеством медицинской помощи на основе механизма внутреннего аудита на уровне учреждения здравоохранения обусловили выбор тематики исследования. Целью исследования явился анализ эффективности внедрения механизма внутреннего аудита качества медицинской помощи больным артериальной гипертензией на первичном уровне оказания медицинской помощи. В результате проведенного исследования были получены следующие выводы: 1) необходимыми условиями улучшения качества медицинской помощи является создание нормативно-методологической базы управления качеством медицинского обслуживания в учреждении здравоохранения; 2) внедрена модель управления качеством медицинской помощи на основе внутреннего аудита в поликлинических отделениях; 3) внедрение механизма внутреннего аудита для улучшения качества оказания медицинской помощи больным артериальной гипертензией показало свою эффективность. The article presents the results of a study to examine the rationality of application of internal audit mechanism of medical care quality for patients with arterial hypertension on the first level of medical care rendering. To identify the current level of quality of medical care for patients with arterial hypertension who are under long-term observation of general practitioners medical records of patients, were analyzed to find if quality indicator was performed according to the local clinical protocol. According to the study, for patients with arterial hypertension was developed and applied a plan of organizational measures aimed at improving the quality of care. To analyze the efficiency of application of internal audit mechanism a year after the development and application of proposals to improve the quality of medical care reaudit was conducted. Study showed that application of the model of health care quality management based on internal audit in out-patient departments of Sumy city clinical hospital No. 4 and Sumy city clinical hospital No. 5 has improved the quality of rendering medical services for patients with arterial hypertension: the number of patients with normal arterial pressure increased from 14,04% to 38,55%, the number of hypertensic crisis reduced from 28,97+2,02% to 11,15+1,40 % (by 17,82%), number of emergency calls reduced from 5,00% to 2,04%. |
Appears in Collections: |
Наукові видання (МІ) |
Views

1

1

76

3

6

1

2927

3

1

1319

21949

11706

51
Downloads

1

77

1

2

2

4

1175

1

1

15
Files
File | Size | Format | Downloads |
---|---|---|---|
Smeyanov_article.pdf | 350,55 kB | Adobe PDF | 1279 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.