Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/38382
Title: Development and application of the informational and communication technologies in quality standards of health care management for patients with arterial hypertension
Other Titles: Розробка і впровадження інформаційно-комунікативних технологій в систему управління якістю медичної допомоги хворим на артеріальну гіпертензію
Разработка и внедрение информационно-коммуникативных технологий в систему управления качеством медицинской помощи больным артериальной гипертензией
Authors: Smiianov, Vladyslav Anatoliiovych
Smiianova, Olha Ivanivna
Tarasenko, Svitlana Viktorivna
Keywords: якість медичної допомоги
качество медицинской помощи
quality of health care
мобільні технології охорони здоров'я
технологии мобильного здравоохранения
mobile health technologies
система нагадування
система напоминания
reminder system
система зворотного зв'язку
система обратной связи
feedback system
Issue Year: 2014
Publisher: GMN Editorial Board, D. & N. COM., INC.
Citation: Smeyanov, V. A. Development and application of the informational and communication technologies in quality standards of health care management for patients with arterial hypertension / V.A. Smeyanov, S.V. Tarasenko, O.I. Smeyanova // Georgian Medical News. – 2014. – № 7 (232). – P. 65–68.
Abstract: Мобільні технології охорони здоров'я покращують якість медичних послуг. Розроблена і впроваджена інформаційно-комунікативна технологія для нагадування хворим із артеріальною гіпертензією про необхідність виконання призначень лікаря. Створена система зворотнього зв'язку з лікарем загальної практики- сімейної медицини (система нагадування пацієтам з підтримкою двостороннього пілкування), яка дозволяє інтерактивно супроводжувати хворого в процесі диспансерного спостереження. Запропонована система передбачає формування бази даних для узагальненого аналізу результатів онлайн- анкетування хворих, які отримують медичну допомога в закладі охорони здоров'я, для прийняття керівництвом надалі управлінських рішень з підвищення якості надання медичних послуг. Аналіз ефективності впровадженої технології свідчить, що кількість пацієнтів, які регулярно контролюють свій артеріальний тиск збільшилася на 31,00%, а паці єнтів, які впродовж досліджуваного року 2 і більше рази відвідали лікаря з профілактичною метою - на 18,24%. Кількість хворих, які мають цільовий тиск, збільшилась на 24,51% і склала 38,55%±4,26%.
Технологии мобильного здравоохранения улучшают качество медицинских услуг. Разработана и внедрена информационно-коммуникативная технология для напоминания больным артериальной гипертензией о необходимости выполнения назначений врача. Создана система обратной связи с врачем общей практики–семейной медицины (система напоминания пациентам с поддержкой двухстороннего общения), которая позволяет интерактивно сопровождать больного в процессе диспансерного наблюдения. Предложенная система предусматривает формирование базы данных для обобщенного анализа результатов онлайн-анкетирования больных, получающих медицинскую помощь в учреждении здравоохранения, для принятия руководством в дальнейшем управленческих решения по улучшению качества предоставления медицинских услуг. Анализ эффективности внедренной технологии свидетельствует, что количество пациентов, которые регулярно контролируют свое артериальное давление увеличилось на 31,00 %. Количество пациентов, которые посетили врача с профилактической целью 2 раза и более в течение исследуемого года увеличилось на 18,24 %. Количество больных, которые имеют целевое давление, увеличился на 24,51% и составило 38,55±4,26%.
Mobile health technologies improve the quality of health care service. The information and communication technology is developed and applied to remind patients with arterial hypertension to follow medical recommendations. The feedback system from general practitioners was developed (the reminder system for patients sending the feedbacks). It helped to supervise follow-up patients online. Suggested system provides for forming the database for summarized analysis of online survey of the patients, who receive medical care at health care institution, to take managerial decisions concerning the improvements of medical services quality. Evaluation of efficiency of the applied technology assured that the number of patients, who checked regularly his/her arterial pressure, increased by 31.00%. The number of patients, who visited doctors for preventive purpose two or more times during given year, rose by 18.24%. The number of patients with target pressure grew by 24.51% and composed 38.55±4.26%.
URI: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/38382
Type: Article
Appears in Collections:Наукові видання (МІ)

Views
Other46
Canada1
Germany5
France1
United Kingdom1
Italy1
Russia1
Ukraine6
United States1
Downloads
Other24
Argentina1
Australia1
Brazil1
Belarus2
China22
Germany2
France4
United Kingdom1
India1
Iran1
Japan1
Russia8
Saudi Arabia1
Seychelles1
Sweden1
Thailand1
Ukraine6
United States2




Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.