Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/38382
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Development and application of the informational and communication technologies in quality standards of health care management for patients with arterial hypertension
Other Titles Розробка і впровадження інформаційно-комунікативних технологій в систему управління якістю медичної допомоги хворим на артеріальну гіпертензію
Authors Smiianov, Vladyslav Anatoliiovych
Smiianova, Olha Ivanivna
Tarasenko, Svitlana Viktorivna
Keywords якість медичної допомоги
качество медицинской помощи
quality of health care
мобільні технології охорони здоров'я
технологии мобильного здравоохранения
mobile health technologies
система нагадування
система напоминания
reminder system
система зворотного зв'язку
система обратной связи
feedback system
Type Article
Date of Issue 2014
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/38382
Publisher GMN Editorial Board, D. & N. COM., INC.
License
Citation Smeyanov, V. A. Development and application of the informational and communication technologies in quality standards of health care management for patients with arterial hypertension / V.A. Smeyanov, S.V. Tarasenko, O.I. Smeyanova // Georgian Medical News. – 2014. – № 7 (232). – P. 65–68.
Abstract Мобільні технології охорони здоров'я покращують якість медичних послуг. Розроблена і впроваджена інформаційно-комунікативна технологія для нагадування хворим із артеріальною гіпертензією про необхідність виконання призначень лікаря. Створена система зворотнього зв'язку з лікарем загальної практики- сімейної медицини (система нагадування пацієтам з підтримкою двостороннього пілкування), яка дозволяє інтерактивно супроводжувати хворого в процесі диспансерного спостереження. Запропонована система передбачає формування бази даних для узагальненого аналізу результатів онлайн- анкетування хворих, які отримують медичну допомога в закладі охорони здоров'я, для прийняття керівництвом надалі управлінських рішень з підвищення якості надання медичних послуг. Аналіз ефективності впровадженої технології свідчить, що кількість пацієнтів, які регулярно контролюють свій артеріальний тиск збільшилася на 31,00%, а паці єнтів, які впродовж досліджуваного року 2 і більше рази відвідали лікаря з профілактичною метою - на 18,24%. Кількість хворих, які мають цільовий тиск, збільшилась на 24,51% і склала 38,55%±4,26%.
Технологии мобильного здравоохранения улучшают качество медицинских услуг. Разработана и внедрена информационно-коммуникативная технология для напоминания больным артериальной гипертензией о необходимости выполнения назначений врача. Создана система обратной связи с врачем общей практики–семейной медицины (система напоминания пациентам с поддержкой двухстороннего общения), которая позволяет интерактивно сопровождать больного в процессе диспансерного наблюдения. Предложенная система предусматривает формирование базы данных для обобщенного анализа результатов онлайн-анкетирования больных, получающих медицинскую помощь в учреждении здравоохранения, для принятия руководством в дальнейшем управленческих решения по улучшению качества предоставления медицинских услуг. Анализ эффективности внедренной технологии свидетельствует, что количество пациентов, которые регулярно контролируют свое артериальное давление увеличилось на 31,00 %. Количество пациентов, которые посетили врача с профилактической целью 2 раза и более в течение исследуемого года увеличилось на 18,24 %. Количество больных, которые имеют целевое давление, увеличился на 24,51% и составило 38,55±4,26%.
Mobile health technologies improve the quality of health care service. The information and communication technology is developed and applied to remind patients with arterial hypertension to follow medical recommendations. The feedback system from general practitioners was developed (the reminder system for patients sending the feedbacks). It helped to supervise follow-up patients online. Suggested system provides for forming the database for summarized analysis of online survey of the patients, who receive medical care at health care institution, to take managerial decisions concerning the improvements of medical services quality. Evaluation of efficiency of the applied technology assured that the number of patients, who checked regularly his/her arterial pressure, increased by 31.00%. The number of patients, who visited doctors for preventive purpose two or more times during given year, rose by 18.24%. The number of patients with target pressure grew by 24.51% and composed 38.55±4.26%.
Appears in Collections: Наукові видання (МІ)

Views

Canada Canada
1
France France
1
Germany Germany
5
Italy Italy
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
130
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1
Unknown Country Unknown Country
50

Downloads

Argentina Argentina
1
Australia Australia
1
Belarus Belarus
2
Brazil Brazil
1
China China
22
France France
4
Germany Germany
2
India India
1
Iran Iran
1
Japan Japan
1
Russia Russia
8
Saudi Arabia Saudi Arabia
1
Seychelles Seychelles
1
Sweden Sweden
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
192
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
2
Unknown Country Unknown Country
24

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.