Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/39618
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Механізм забезпечення фінансової самостійності територій на засадах децентралізації
Other Titles Mechanism to ensure the financial independence of the territories on the basis of decentralization
Механизм обеспечения финансовой самостоятельности территорий на основах децентрализации
Authors Plikus, Iryna Yosypivna  
Boronos, Viktoriia Heorhiivna  
Пронікова, Ж.С.
ORCID http://orcid.org/0000-0002-0657-7260
http://orcid.org/0000-0003-3847-9830
Keywords фінансова децентралізація
финансовая децентрализация
fiscal decentralization
фінансова самостійність
финансовая самостоятельность
financial autonomy
фінансовий потенціал території
финансовый потенциал территории
financial potential of the territory
міжбюджетні відносини
межбюджетные отношения
intergovernmental relations
Type Article
Date of Issue 2014
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/39618
Publisher Сумський державний унiверситет (СумДУ), Центр економiчних дослiджень (ЦЕД), Сумське областне громадське об'єднання "Академiя пiдприємництва i менеджменту України" (СОГО АПМУ), видавничо-торговий дім "Унiверситетська книга"
License
Citation Боронос, В.Г. Механізм забезпечення фінансової самостійності територій на засадах децентралізації [Текст] / В.Г. Боронос, І.Й. Плікус, Ж.С. Пронікова // Механізм регулювання економіки. - 2014. - № 4. - С. 11-19.
Abstract У статті обґрунтовано науково-методичний підхід щодо механізму забезпечення фінансової самостійності території на засадах децентралізації. Підкреслено, що фінансові можливості території повинні оцінюватися при вирішенні задач тактичного і стратегічного характеру. При визначенні фінансової самостійності території пропонується використовувати фінансовий потенціал, який розраховується з урахуванням впливу тінізації економіки на фінансові потоки, що дозволить уникнути маніпулювання коштами виділеними на розвиток території та визначати регіони-донори і регіони-реципієнти. У статті звертається увага на те, що механізм забезпечення фінансової самостійності території на засадах децентралізації повинен бути заснований на досягненні розумного компромісу інтересів держави та територій (населення та підприємництва). Тобто фінансова самостійність територій це не абсолютне поняття, вона є відносною, мається на увазі підвищення рівня цієї самостійності до певних максимально можливих меж, які не суперечать інтересам держави та бюджетів на всіх рівнях.
В статье обосновано научно-методический подход к механизму обеспечения финансовой самостоятельности территории на основе децентрализации. Подчеркнуто, что финансовые возможности территории должны оцениваться при решении задач тактического и стратегического характера. При определении финансовой самостоятельности территории предлагается использовать финансовый потенциал, который рассчитывается с учетом влияния тенизации экономики на финансовые потоки, что позволит избежать манипулирования средствами, выделенными на развитие территории и определять регионы-доноры и регионы-реципиенты. В статье обращается внимание на то, что механизм обеспечения финансовой самостоятельности территории на основе децентрализации должен быть основан на достижении разумного компромисса интересов государства и территорий (населения и предпринимательства). То есть финансовая самостоятельность территорий это не абсолютное понятие, она является относительной, имеется в виду повышение уровня этой самостоятельности в определенных максимально возможных пределов, которые не противоречат интересам государства и бюджетов на всех уровнях.
In the article the scientific and methodical approach of a mechanism to ensure financial independence territory on the basis of decentralization. It is emphasized that financial capacity areas should be assessed in solving problems of tactical and strategic. In determining the financial independence of the territory proposed to use financial potential is calculated by taking into account the impact of the shadow economy on financial flows, thus avoiding the manipulation of money allocated for development of the area and to identify regions donor and recipient regions. The article draws attention to the fact that the mechanism for ensuring financial autonomy territory on the basis of decentralization should be based on achieving a reasonable compromise interests of the State and Territories (population and businesses). That financial autonomy areas is not an absolute concept, it is relative, is meant to increase the level of autonomy to certain maximum possible limits that do not conflict with the interests of the state and budgets at all levels.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ ФЕМ)

Views

Canada Canada
1
China China
4
Czechia Czechia
1
Germany Germany
24957673
Greece Greece
1
Ireland Ireland
1895759
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
3
Russia Russia
180107
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
225588891
United Kingdom United Kingdom
66069283
United States United States
191402857
Unknown Country Unknown Country
225588890

Downloads

China China
38661541
Czechia Czechia
1
EU EU
1
France France
13347
Germany Germany
11253803
India India
1
Ireland Ireland
1
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Poland Poland
712412
Russia Russia
9
Ukraine Ukraine
191402858
United Kingdom United Kingdom
13348
United States United States
1764967068
Unknown Country Unknown Country
75

Files

File Size Format Downloads
Plikus desentralizasia.pdf 524.94 kB Adobe PDF 2007024467

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.