Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/40753
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Моделювання здоров’яспрямованої діяльності навчальних закладів
Other Titles Modeling health-oriented activities of the education institutions
Authors Yezhova, Olha Oleksandrivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-8916-4575
Keywords моделювання
моделирование
modeling
модель
model
здоров’яспрямована діяльність
здоровьесозидающая деятельность
health-oriented activities
наукові підходи
научные подходы
scientific approaches
Школа сприяння здоров’ю
Школа содействия здоров’ю
Health Promoting School
Type Article
Date of Issue 2013
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/40753
Publisher СДПУ ім. А.С. Макаренка
License
Citation Єжова, О.О. Моделювання здоров’яспрямованої діяльності навчальних закладів [Текст] / О.О.Єжова // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. – 2013. - № 8 (34). - С.75-82.
Abstract У статті представлено наукові підходи до моделювання здоров’яспрямованої діяльності навчальних закладів як закладів Школи сприяння здоров’ю. Висловлюється думка, що доцільним є застосування декількох наукових підходів до побудови педагогічної моделі, за умови збереження провідної ролі одного з них. Відповідно до визначеного провідного підходу моделі здоров’яспрямованої діяльності мають свої особливості. Наведена загальна структурна модель здоров’яспрямованої діяльності Школи сприяння здоров’ю на основі системного підходу
В статье представлены научные подходы к моделированию здоровьесозидающей деятельности учебных учреждений как учреждений Школа содействия здоровью. Высказывается мнение, что при построении модели целесообразно применять несколько научных подходов, при этом один из них является основным. В зависимости от ведущего научного подхода модели здоровьесозидающей деятельности имеют свои отличия. Приведена общая структурная модель здоровьесозидающей деятельности Школы содействия здоровью на основе системного подхода.
The article presents the scientific approaches to modeling health-oriented activities of educational institutions as Health Promoting Schools. Any model of educational research should reflect the process (training, education, any kind of activity, the personality traits of professional competence). Modeling is mostly interpreted as the process of building and research models. Analysis of national educational literature proves that the term «teacher modeling» the scientists understand as the current display of characteristics of the educational system in a specially constructed object that performs model. The author of the article classifies models according to various criteria, in particular, by reproducible characteristics. According to Russian scientists substantial, structural, functional and mixed model can be identified in this classification. It is proved that according to educational research mixed structural and functional models are used more often. The structural models respond to the internal organization of the designed object and according to the interpretation of the term «structure» they reflect interconnection among certain parts of a relationship and its internal structure. Thus, the structural components of the model can be studied at the School of Business aimed at health promotion and the relationships between them. It has been suggested that the construction of the model should be advisable to use several scientific approaches, with one of them is essential. Depending on the model of leading scientific approach health-oriented activities have their differences. Scientific approaches determine the principles of its major directions (content, form and methods). Diagnostic tools are selected according to performance indicators and monitoring. The general structural model of the Health Promoting School based on a systematic approach as the leading is shown in the article. The proposed model contains the elements that define the systematic approach: purpose, scientific approaches, principles, content, forms and methods of diagnosis, the expected result. The following model elements as subjects (activity approach) and pedagogical conditions (environmental approach) are additionally noted. Thus, the purpose, approaches and principles form the conceptual block; content, forms and methods – content-procedure and diagnostics (monitoring) make a diagnostic block. An important aspect of modeling is to establish links between its components. The links illustrate the logic of the process, activity, a way to achieve the expected result. In order to develop a model Health Promoting School it is recommended to use a structural model type, the leading scientific approach to choose the systematic approach.
Appears in Collections: Наукові видання (НН МІ)

Views

Argentina Argentina
1
Canada Canada
1
France France
3
Germany Germany
6
Greece Greece
2593
Ireland Ireland
14299
Japan Japan
990719
Lithuania Lithuania
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
348444
United Kingdom United Kingdom
175086
United States United States
1981438
Unknown Country Unknown Country
348443

Downloads

Belarus Belarus
1
China China
6
France France
2
Germany Germany
2
India India
1
Italy Italy
1
Japan Japan
1
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
3
Ukraine Ukraine
990719
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
990719
Unknown Country Unknown Country
11

Files

File Size Format Downloads
Yezhova №8 2013.pdf 208,81 kB Adobe PDF 1981468

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.