Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/43362
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Моделювання розподілу концентрації викидів від автотранспорту у просторі
Other Titles Моделирование распределения концентрации выбросов от автотранспорта в пространстве
Modelling of the Emission and Concentration Distribution of Vehicles in the Environment
Authors Vaskin, Roman Anatoliiovych
Solianyk, Valerii Oleksandrovych
Vaskina, Iryna Valeriivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5904-9640
Keywords математична модель
конвекція
дифузія
інтенсивність
гальмування
розгін
математическая модель
конвекция
диффузия
интенсивность
торможение
разгон
mathematical model
convection
diffusion
intensity
inhibition transport
braking
acceleration
Type Article
Date of Issue 2015
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/43362
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Васькін, Р.А. Моделювання розподілу концентрації викидів від автотранспорту у просторі [Текст] / Р.А. Васькін, В.О. Соляник, І.В. Васькіна // Журнал інженерних наук. - 2015. - Т.2; №2. - С.G1-G5.
Abstract Зростання кількості автотранспорту на дорогах України зумовлює необхідність достовірного аналізу і прогнозу екологічної обстановки поблизу магістралей. Це дослідження присвячене питанням моделювання розподілу концентрації викидів від автотранспорту при різних вихідних даних. На основі дифузійної моделі була розроблена модель, яка дозволяє описати загальний фон забруднення при заданій інтенсивності автотранспортного потоку на ділянці магістралі, а також з урахуванням зміни інтенсивності викиду при різних режимах роботи двигуна: під час розгону, гальмування та під час зупинки автомобіля. У статті наведені результати розрахунків зміни концентрації залежно від початкової концентрації шкідливих речовин, швидкості руху автомобіля, коефіцієнта дифузії. При вирішенні поставленого завдання було використано підхід, який дозволяє одержати просторове поле концентрації за будь-якого стану атмосфери та швидкості повітряного потоку. Також були визначені коефіцієнти зниження інтенсивності викидів залежно від відстані та напряму руху транспорту на конкретному перехресті. Адекватність запропонованої математичної моделі для оцінювання підтверджують результати експериментальних досліджень інших авторів. Перевагами пропонованої моделі є використання мінімуму експериментальних даних та легке програмування у прикладних математичних пакетах.
Рост количества автотранспорта на дорогах Украины вызывает необходимость достоверного анализа и прогноза экологической обстановки вблизи магистралей. Данное исследование посвящено вопросам моделирования распределения концентрации выбросов от автотранспорта при различных исходных данных. На основе диффузионной модели была разработана модель, которая позволяет описать общий фон загрязнения при заданной интенсивности автотранспортного потока на участке магистрали, а также с учетом изменения интенсивности выброса при различных режимах работы двигателя: при разгоне, торможении и остановке автомобиля. В статье приведены результаты расчетов изменения концентрации в зависимости от начальной концентрации вредных веществ, скорости движения автомобиля, коэффициента диффузии. При решении поставленной задачи было использовано подход, позволяющий получить пространственное поле концентрации любого состояния атмосферы и скорости воздушного потока. Также были определены коэффициенты снижения интенсивности выбросов в зависимости от расстояния и направления движения транспорта на конкретном перекрестке. Адекватность предложенной математической модели для оценки подтверждают результаты экспериментальных исследований других авторов. Преимуществами предлагаемой модели является использование минимума экспериментальных данных и легкое программирование в прикладных математических пакетах.
Increasing number of vehicles on the Ukrainian roads requires reliable analysis and forecasting of ecological situation near highways. This issue is devoted to modeling the distribution concentration of emissions from vehicles with different input data. Based on diffusion model was developed a model that allows describing the general background pollution intensity at a given motor flow on the section line, and the changing intensity of emissions under different operating conditions of the engine: during acceleration, braking and stop the vehicle. The article shows the results of calculations of concentration changes depending on the initial concentration of harmful substances, vehicle speed, diffusion coefficient. In the process of solving this problem we used an approach that provides a spatial concentration field in any state of the atmosphere and airflow. The adequacy of the proposed mathematical model for the evaluation confirms the positive results of experimental studies of other authors. The advantages of proposed model are using minimum of experimental data and easy programming in applied mathematical packages.
Appears in Collections: Journal of Engineering Sciences / Журнал інженерних наук

Views

Canada Canada
1
China China
2
France France
9
Germany Germany
129036
Greece Greece
1
Guatemala Guatemala
1
Hungary Hungary
1
Ireland Ireland
1991376
Italy Italy
3
Kazakhstan Kazakhstan
1
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
1
Seychelles Seychelles
1
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1
Taiwan Taiwan
1
Ukraine Ukraine
44640649
United Kingdom United Kingdom
22325913
United States United States
129939173
Unknown Country Unknown Country
44640648

Downloads

China China
10097138
France France
5
Germany Germany
2
India India
1
Ireland Ireland
1
Israel Israel
1
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
243666821
United Arab Emirates United Arab Emirates
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
243666821
Unknown Country Unknown Country
10097136

Files

File Size Format Downloads
vaskin_matematychna_model.pdf 1,08 MB Adobe PDF 507527931

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.