Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/44333
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Проблемы оценки качества инструментальной подготовки производства машиностроительного предприятия
Other Titles Problems of quality assessment tool pre-production at a machine-building enterprise
Authors Ivchenko, Oleksandr Volodymyrovych  
Zaloha, Viliam Oleksandrovych
Dynnyk, Oksana Dmytrivna
Zhyhylii, Dmytro Oleksiiovych
Dorda, Vitalii Oleksandrovych  
Keywords заинтересованная сторона
удовлетворенность
оценка
метод
стандарт
stakeholder
satisfaction
evaluation
methods
standards
зацікавлена сторона
задоволеність
оцінка
метод
стандарт
Type Article
Date of Issue 2014
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/44333
Publisher Сумский государственный университет
Citation Проблемы оценки качества инструментальной подготовки производства машиностроительного предприятия [Текст] / А.В. Ивченко, В.А. Залога, О.Д. Дынник и др. // Журнал інженерних наук. - 2014. - Т.1, №4. - С. E1-E16.
Abstract В работе на основе проведенного исследования в области оценки эффективности систем управления качеством (СУК) установлено, что в основном подходы к оценке базируются на оценке затрат на качество и направлены на их минимизацию. В свою очередь, об уровне совершенства организации инструментального хозяйства нельзя судить, исходя из суммы затрат, связанных с его деятельностью. «Голая» экономия средств в инструментальном хозяйстве может обернуться значительно большими потерями в основном производстве или замедлить темпы технического прогресса на предприятии. Установлено, что сложность проблемы анализа и оценки эффективности СУК связана с ее многоаспектностью (эффективность может быть рассмотрена применительно к продукции (услуге), процессу или системе в целом) и многоуровневостью (организация в целом, структурное подразделение, процесс, рабочее место). Доказано, что оценка эффективности СУК возможна только на основе показателей, учитывающих интересы и степень удовлетворенности всех заинтересованных сторон, причем в стратегическом плане. Эффективным может являться только то, что способствует реализации стратегии в отношении нескольких или всех заинтересованных сторон одновременно, причем с наименьшими затратами всех видов ресурсов и на протяжении достаточно длительного времени, т. е. деятельность не может быть направлена на удовлетворение потребностей только одной из заинтересованных сторон, например, только потребителей, только акционеров, только персонала или только общества.
The work on the basis of the study to assess the effectiveness of quality management systems (QMS) found that approaches to the evaluation are mainly based on the assessment of the cost of quality and aimed to minimize them. However, the level of perfection of the organization management tool cannot be judged on the basis of the sum of the costs associated with its activities. "Naked" savings in tool maintenance can result in much greater losses in primary production, or slow the pace of technical progress in the enterprise. It was found that the complexity of the analysis and evaluation of the effectiveness of the QMS is related to its multidimensionality (efficiency can be considered in relation to production (service), process or system as a whole) and multi-level (organization as a whole, a structural unit of the process, the work-place). It is proved that the assessment of the effectiveness of the QMS is possible only on the basis of indicators, taking into account the interests and satisfaction of all parties concerned, and in the strategic plan. Efficiency can be reached through contribution to the implementation of the strategy for some or all of the stakeholders at the same time, with the lowest cost of all types of resources, and for a sufficiently long time. The activity cannot meet the needs of only one of the interested parties, for example, only users, only shareholders, only staff or just society.
У роботі на основі проведеного дослідження в галузі оцінювання ефективності систем управління якістю (СУЯ) встановлено, що підходи до оцінювання, в більшій частці, базуються на оцінюванні витрат на якість і спрямовані на їх мінімізацію. У свою чергу, про рівень досконалості організації інструментального господарства не можна судити, виходячи з суми витрат, пов’язаних з його діяльністю. «Гола» економія коштів в інструментальному господарстві може обернутися значно більшими втратами в основному виробництві або сповільнити темпи технічного прогресу на підприємстві. Встановлено, що складність проблеми аналізу та оцінювання ефективності СУЯ пов’язана з її багатоаспектністю (ефективність може бути розглянута стосовно до продукції (послуги), процесу чи системи в цілому) та многорівненістю (організація в цілому, структурний підрозділ, процесів, робочих місць). Доведено, що оцінювання ефективності СУЯ можлива тільки на основі показників, які враховують інтереси та ступінь задоволеності всіх зацікавлених сторін, обов’язково у стратегічному плані. Ефективним може бути тільки те, що сприяє реалізації стратегії щодо кількох або всіх зацікавлених сторін одночасно, причому з найменшими витратами всіх видів ресурсів й протягом досить тривалого часу. Іншими словами діяльність не може бути спрямована на задоволення потреб тільки однієї із зацікавлених сторін, наприклад, тільки споживачів, тільки акціонерів, тільки персоналу або тільки суспільства.
Appears in Collections: Журнал інженерних наук

Views

Canada Canada
1
France France
2
Germany Germany
147
Japan Japan
1
Russia Russia
1
Ukraine Ukraine
479
United States United States
7
Unknown Country Unknown Country
28

Downloads

China China
10
Estonia Estonia
3
France France
1
Germany Germany
6
Russia Russia
57
Ukraine Ukraine
668
United States United States
2
Unknown Country Unknown Country
21

Files

File Size Format Downloads
JES_2014_Ivchenko_stakeholder_satisfaction.pdf 2,59 MB Adobe PDF 768

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.