Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/44433
Використовуйте наступні посилання для розповсюдження матеріалу в соціальних мережах: Рекомендувати цей матеріал
Назва Порівняльний аналіз системи підготовки лікарів у Польщі та України
Автори Хоменко, Катерина Павлівна  
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5999-460X
Ключові слова професійна підготовка
профессиональная подготовка
professional preparation
майбутні лікарі
будущие врачи
future physicians
вища медична освіта
высшее медицинское образование
higher medical education
система підготовки лікаря
система подготовки врача
system of physician preparation
Вид документа Стаття
Дати випуску 2015
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу) http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/44433
Видавець СумДПУ імені А.С. Макаренка
Ліцензія Copyright не зазначено
Бібліографічний опис Хоменко, К.П. Порівняльний аналіз системи підготовки лікарів у Польщі та України/ К.П. Хоменко // Педагогічні науки: теорія, практика, інноваційні технології. – 2015. – №8. – С. 226–233.
Короткий огляд (реферат) Проведений аналіз підготовки майбутніх лікарів у вищих навчальних закладах медичного спрямування в Україні та Польщі. На сьогодні Польща має значні напрацювання у сфері підготовки лікарів. Порівнюючи професійну підготовку лікарів у вищих навчальних закладах Польщі та України, встановлено подібність організації навчального процесу за кредитно-модульною системою та використання основних форм організації навчального процесу. Виявлені відмінності стосуються управління системою медичної освіти, формування контингенту студентів та структури навчальних планів. Вивчення досвіду Польщі дасть можливість провести ефективні зміни в Українській медичній освіті.
Проведенный анализ подготовки будущих врачей в высших медицинских учебных заведениях в Украине и Польше. Сегодня Польша имеет значительные наработки в сфере подготовки врачей. Сравнивая профессиональную подготовку врачей в высших учебных заведениях Польши и Украины установлена общая организация учебного процесса по кредитно-модульной системе и использование основных форм организации учебного процесса. Определенные отличия касаются управления системой медицинского образования, формирования контингента студентов и структуры учебных планов. Изучение опыта Польши даст возможность провести эффективные изменения в Украинском медицинском образовании.
National strategy of development of Ukraine education marks that a study and introduction of experience of other countries is one of major tasks. European integration influences on all spheres of vital functions of modern society. It is not an exception and system of trade education, including medical. The level of education in a country determines the level of intellectual potential of society and creates conditions for social, economic, scientific and technical progress. Strategies of modern development of medical education of Ukraine are determined through the analysis of world experience of professional preparation of medical workers. In our view considerable scientific and practical interest in this aspect presents experience of Poland Republic. Poland is the first of former socialist countries which signed Bologna declaration in 1999. Nowadays it has considerable works in the field of physicians preparation (high level of medical service of population, professionalism of physicians, normatively legal providing of activity of physicians and so on). Comparing professional preparation of physicians in higher educational establishments of Poland and Ukraine similarity of organization of educational process is set in credit-module system and use of basic forms of organization of educational process. The found out differences touch the management of medical education, formation of student contingent and structure of curricula. On the basis of functional approach in the process of research the semantic basis of professional preparation of physician was determined. In particular, content of the proper curricula and programs is analysed. The study of experience of Poland will enable to conduct an effective changes in Ukrainian medical education. Comparing professional preparation of physicians in higher educational establishments of Poland and Ukraine some experience of medical universities of Poland it is expedient to inculcate in preparation of physicians in Ukraine.
Розташовується у зібраннях: Наукові видання (НН МІ)

Views

Canada Canada
1
China China
116
Finland Finland
1
France France
2
Germany Germany
188900250
Indonesia Indonesia
1
Ireland Ireland
2054686
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
4209
Russia Russia
4210
Sweden Sweden
1
United Kingdom United Kingdom
384489364
United States United States
19731890
Unknown Country Unknown Country
1910118425
Україна Україна
764869358

Downloads

China China
28388993
EU EU
1
France France
44429
Germany Germany
44427
India India
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Norway Norway
2
Poland Poland
1455835
Romania Romania
1
Russia Russia
1455834
Singapore Singapore
1
Sweden Sweden
1
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
19731889
Unknown Country Unknown Country
550064334
Україна Україна
-2085459668

Files

Файл Розмір Формат Downloads
Khomenko_Porivnania_Sumy.pdf 703.02 kB Adobe PDF -1484273917

Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.