Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/46615
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Тривожно-емоційний аспект головного болю напруження у підлітків
Other Titles Тревожно-эмоциональный аспект головной боли напряжения у подростков
Anxious and emotional aspect of tension-type headache in adolescents
Authors Степанченко, К.А.
ORCID
Keywords головний біль напруження
підлітки
реактивна тривожність
особистісна тривожність
шкільна тривожність
головная боль напряжения
подростки
реактивная
личностная тревожность
школьная тревожность
tension-type headache
adolescents
reactive anxiety
personal anxiety
school anxiety
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/46615
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Степанченко, К.А. Тривожно-емоційний аспект головного болю напруження у підлітків [Текст] / К.А. Степанченко // Журнал клінічних та експериментальних медичних досліджень. - 2016. - Т. 4, № 3. - С. 419-425.
Abstract Незважаючи на те, що головний біль напруження у підлітків вважається індикатором психовегетативних розладів, емоційно-афективні порушення за цієї форми цефалгії, а також їх роль у формуванні головного болю напруження в підлітковому віці вивчені недостатньо. Маловивченою залишається і роль шкільної тривожності у виникненні головного болю напруження у підлітків, незважаючи на те, що багато хто з них відзначають появу головного болю в другій половині дня, після школи. Метою нашого дослідження було вивчити роль реактивної, особистісної та шкільної тривожності у виникненні головного болю напруження у підлітків. Обстежено 320 підлітків, яким проводили дослідження рівня реактивної та особистісної тривожності за шкалою самооцінки Ч. Д. Спілберга в модифікації Ю. Л. Ханіна (1978), рівня і характеру тривожності, пов'язаної зі школою у підлітків, за методикою діагностики рівня шкільної тривожності Філліпса. Виявлено, що у підлітків з головним болем напруження спостерігається підвищений рівень реактивної, особистісної та шкільної тривожності, який найбільш виражений у підлітків з епізодичними формами головного болю напруження. З наростанням частоти епізодів головного болю напруження частіше відзначається низька фізіологічна опірність стресу.
Несмотря на то, что головная боль напряжения у подростков считается индикатором наличия психовегетативных расстройств, эмоционально-аффективные нарушения при этой форме цефалгии, а также их роль в формировании головной боли напряжения в подростковом возрасте изучены недостаточно. Малоизученной остаётся и роль школьной тревожности в возникновении головной боли напряжения у подростков, несмотря на то, что многие из них отмечают появление головной боли во второй половине дня, после школы. Целью нашего исследования было изучить роль реактивной, личностной и школьной тревожности в возникновении головной боли напряжения у подростков. Обследовано 320 подростков, которым проводилось исследование уровня реактивной и личностной тревожности по шкале самооценки Ч. Д. Спилберга в модификации Ю. Л. Ханина (1978), уровня и характера тревожности, связанной со школой у подростков, по методике диагностики уровня школьной тревожности Филлипса. Выявлено, что у подростков с головной болью напряжения наблюдается повышенный уровень реактивной, личностной и школьной тревожности, который наиболее выражен у подростков с эпизодическими формами головной боли напряжения. С нарастанием частоты эпизодов головной боли напряжения чаще отмечается низкая физиологическая сопротивляемость стрессу.
Introduction. Despite the fact that tension-type headache in adolescents is considered an indicator of psycho-vegetative disorders, emotional and affective disorders in this cephalgia, as well as their role in the formation of tension-type headaches in adolescence are not well understood. The role of the school anxiety remains poorly known in occurrence of tension-type headaches in adolescents, despite the fact that many of them complain of a headache in the afternoon, after school. Purpose. The aim of our study was to investigate the role of reactive, personal and school anxiety in the occurrence of tension-type headaches in adolescents. Materials and methods. A total of 320 adolescents with tension-type headache have been under study. Research of the level of reactive and personal anxiety by Spielberg`s scale (Yu. L. Hanin modification (1978)), the level of school anxiety (Phillips`s scale) was performed. Results. The number of adolescents with tension-type headache, with a high anxiety level was 306 persons (95.6 %). 61.9 % of patients had moderate reactive anxiety (р < 0.05), 28.1 % – high reactive anxiety (> 46 points), 66.9 % – high personal anxiety. The average level of reactive anxiety in adolescents with TTH was 40.9 ± 9.1 points; the average level of personal anxiety – 44.6 ± 9.5 points. In healthy teens average level of reactive anxiety was 28.6 ± 5.3, personal anxiety index was 32.3 ± 6.7. Thus, the anxiety level in the control group was significantly lower than in patients with tension-type headache (p < 0.05). Adolescents with tension-type headache, compared with the control group had significantly increased the frustration of the need to achieve success, as well as the problems and fears in their relations with teachers. It should be noted that adolescents with episodic tension-type headache had increased and high indexes on the scale of examination, fear not match the expectations of others and general anxiety in school. Adolescents with chronic tension-type headache had increased level and adolescents with infrequent episodic tension-type headache – a high level of experience of social stress associated with the complexities of social interactions, especially – with their peers. Conclusion. It was found that adolescents with tension-type headache have an increased level of reactive, personal and school anxiety, which is most pronounced in adolescents with episodic forms of tension-type headaches. With increasing frequency of episodes of tension-type headache there is increasing frequency of a low resistance to physiological stress.
Appears in Collections: Журнал клінічних та експериментальних медичних досліджень (2013-2018)

Views

Canada Canada
1
China China
1
France France
5
Germany Germany
1
Greece Greece
1
Ireland Ireland
62845
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Portugal Portugal
1
Russia Russia
3
Singapore Singapore
78069271
Ukraine Ukraine
5759189
United Kingdom United Kingdom
2880778
United States United States
63607254
Unknown Country Unknown Country
5759188

Downloads

China China
2
France France
2
Germany Germany
3
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Portugal Portugal
1
Ukraine Ukraine
20221206
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
63607256
Unknown Country Unknown Country
8

Files

File Size Format Downloads
Stepanchenko.pdf 440,26 kB Adobe PDF 83828481

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.