Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/46747
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Проблема діагностики емоційного інтелекту
Authors Kolisnyk, Liudmyla Oleksiivna  
Колиснык, Людмила Алексеевна
Kolisnyk, Lyudmyla Oleksiivna
ORCID http://orcid.org/0000-0003-2872-1611
Keywords алекситимія
алекситимия
alexithymia
емоційний інтелект
эмоциональный интеллект
emotional intelligence
конвергентна валідність
конвергентная валидность
convergent validity
кореляційний аналіз
корреляционный анализ
correlation analysis
модель емоційного інтелекту
модель эмоционального интеллекта
emotional intelligence model
Type Article
Date of Issue 2014
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/46747
Publisher Видавництво "Аксіома"
License
Citation Колісник, Л.О. Проблема діагностики емоційного інтелекту [Текст] / Л.О. Колісник // Проблеми сучасної психології : Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С.Костюка НАПН України / за ред. С.Д.Максименка, Л.А. Онуфрієврї. - Вип. 26. – Камянець-Подільський : Аксіома, 2014. – С. 278-295.
Abstract Статтю присвячено вивченню проблеми діагностики емоційного інтелекту. Зроблено акцент на існуванні двох груп підходів до розуміння емоційного інтелекту. У рамках змішаних моделей та моделей характеристик емоційний інтелект виступає як складне утворення, що включає як когнітивні здібності, так і особистісні риси. Представники моделей здібностей інтерпретують емоційний інтелект як суто когнітивну здібність. Відповідно зазначеним підходам визначено дві групи методик для з'ясування рівня розвитку емоційного інтелекту: тести-завдання та опитувальники. Опитувальники, як правило, використовують вчені, які трактують емоційний інтелект як особистісну рису; тестам-завданням надають перевагу дослідники, які розуміють емоційний інтелект як когнітивну здібність особистості. Здійснено аналіз особливостей застосування вказаних методик. Висвітлено результати проведеного дослідження рівня розвитку емоційного інтелекту та його компонентів із застосуванням таких методик як тест Дж. Мейєра, П. Селовея, Д. Карузо та опитувальник «Емоційний інтелект» Д.В. Люсіна. Встановлено, що респондентам бракує вміння ідентифікувати емоції (як власні, так і емоції інших), а також використовувати знання про емоції для збільшення своєї особистісної ефективності. Представлено результати кореляційного аналізу отриманих даних. За допомогою використання Торонтської алекситимічної шкали доведено конвергентну валідність використаних методик. Підтверджено припущення про те, що як тести-завдання, так і опитувальники на визначення рівня емоційного інтелекту вимірюють один і той самий конструкт. Обґрунтовано доцільність комплексної діагностики емоційного інтелекту шляхом використання різних методичних підходів.
Статья посвящена изучению проблемы диагностики эмоционального интеллекта. Сделан акцент на существовании двух групп подходов к пониманию эмоционального интеллекта: смешанные модели и модели способностей. Согласно указанным подходам определены две группы методик для выяснения уровня развития эмоционального интеллекта: тесты-задачи и опросники. Опросники, как правило, используют ученые, которые трактуют эмоциональный интеллект как личностную черту; тесты-задачи предпочитают исследователи, которые понимают эмоциональный интеллект как когнитивную способность личности. Осуществлен анализ особенностей применения указанных методик. Представлены результаты проведенного исследования уровня развития эмоционального интеллекта и его компонентов с применением таких методик как тест Дж. Мейера, П. Селовея, Д. Карузо и опросник «Эмоциональный интеллект» Д.В. Люсина. Установлено, что респондентам не хватает умения идентифицировать эмоции (как собственные, так и эмоции других), а также использовать знания об эмоциях для увеличения своей личностной эффективности. Представлены результаты корреляционного анализа полученных данных. Посредством использования Торонтской алекситимической шкалы доказано конвергентную валидность использованных методик. Подтверждено предположение о том, что как тесты-задачи, так и опросники на определение уровня эмоционального интеллекта измеряют один и тот же конструкт. Обоснована целесообразность комплексной диагностики эмоционального интеллекта путем использования различных методических подходов.
This article is devoted to the problem of emotional intelligence measurement. The focus is made on the existence of two groups of approaches to emotional intelligence understanding. Within the mixed models and trait models emotional intelligence emerges as a complex construct, including both cognitive abilities and personality traits. The representatives of ability models interpret emotional intelligence as cognitive capability. According to the mentioned approaches two groups of emotional intelligence measurement were identified: achievement tests and questionnaires. Questionnaires are generally used by scientists who interpret emotional intelligence as a personality trait; achievement tests are popular among researchers who understand the emotional intelligence as cognitive ability of the personality. The analysis of the applying peculiarities of mentioned measurements is made. The results of carried investigation of emotional intelligence and its components level are highlighted. Mayer-Salovey-Caruso Emotional Intelligence test (MSCEIT) and D. Ljusin questionnaire “Emotional Intelligence” are used. The results indicate that participants feel lack of ability to identify emotions (both their own and of other people) and to use the knowledge about emotions to increase their personal effectiveness. A data correlation analysis result is presented. The convergent validity of the used measurements is proved by the Toronto Alexithymia Scale. The assumption that both achievement tests and questionnaires for emotional intelligence level determination measure the same construct is proved. The advisability of measuring emotional intelligence using different methodological approaches is substantiated.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Austria Austria
1
Belgium Belgium
1
Canada Canada
1
China China
1943615462
Finland Finland
1
France France
1061685389
Germany Germany
2123370810
Greece Greece
1
Ireland Ireland
2578622
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
5157275
Russia Russia
10060
South Korea South Korea
2
Ukraine Ukraine
1552544656
United Kingdom United Kingdom
1932532450
United States United States
1943615449
Unknown Country Unknown Country
1552544645

Downloads

Albania Albania
1
Armenia Armenia
626453
Austria Austria
1
Belgium Belgium
2578598
Bulgaria Bulgaria
1
Canada Canada
2123370789
China China
1785090563
Czechia Czechia
1552544614
EU EU
2
Estonia Estonia
238757814
Finland Finland
238757629
France France
2123370804
Georgia Georgia
27375395
Germany Germany
1943615453
Ireland Ireland
2123370785
Israel Israel
238757831
Italy Italy
1061685390
Japan Japan
1
Kazakhstan Kazakhstan
1
Kyrgyzstan Kyrgyzstan
1
Lithuania Lithuania
-1991841182
Luxembourg Luxembourg
1
Moldova Moldova
892054
Montenegro Montenegro
2578636
Netherlands Netherlands
2123370777
North Macedonia North Macedonia
1
Norway Norway
2123370797
Poland Poland
2123370778
Portugal Portugal
1
Romania Romania
1061685391
Russia Russia
2123370812
Serbia Serbia
238757634
Slovakia Slovakia
1552544624
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1061685412
Taiwan Taiwan
1
Turkey Turkey
2123370802
Ukraine Ukraine
1943615694
United Kingdom United Kingdom
105649
United States United States
1943615524
Unknown Country Unknown Country
1061686139

Files

File Size Format Downloads
Kolisnyk_Problema_diagnostiki_emoziynogo_intelektu.pdf 1,02 MB Adobe PDF 887310601

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.