Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49354
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title «Туманна далечінь майбутнього»: антиутопія у творах Михайла Арцибашева і Володимира Винниченка
Other Titles Hazy Distance of the Future»: Anti-Utopia in Mykhail Artsybashev’s and Volodymyr Vynnychenko’s Works
«Туманная даль будущего»: антиутопия в произведениях Михаила Арцыбашева и Владимира Винниченко
Authors Жиленко, І.Р.
ORCID
Keywords антиутопія
антиутопия
anti-utopia
всесвітня катастрофа
всемирная катастрофа
world disaster
більшовицька влада
большевистская власть
Bolshevistic power
сонце
солнце
sun
скло
стекло
glass
символ
symbol
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49354
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Жиленко, І.Р. «Туманна далечінь майбутнього»: антиутопія у творах Михайла Арцибашева і Володимира Винниченка [Текст] / І.Р. Жиленко // Філологічні трактати. – 2016. – Т.8, №4. – С. 92-99.
Abstract У статті аналізуються твори М. П. Арцибашева та В. К. Винниченка періоду еміграції. Проводиться порівняльно-типологічне зіставлення оповідання «Під сонцем» і роману «Сонячна машина», створених у жанрі антиутопії. Наголошується на негативному ставленні письменників до більшовицької влади. Звертається увага на деякі художні засоби, використання натуралістичних елементів для зображення натовпу, картин апокаліпсису внаслідок катастроф світового рівня. Відслідковуються схожі мотиви та символи, використані письменниками для визначення головних людських потреб. Ставляться питання щодо ролі влади, а також майбутньої небезпеки в житті людства.
В статье анализируются произведения М. П. Арцыбашева и В. К. Винниченко периода эмиграции. Проводится сравнительно-типологическое сопоставление рассказа «Под солнцем» и романа «Солнечная машина», созданных в жанре антиутопии. Отмечается негативное отношение писателей к большевистской власти. Обращается внимание на некоторые художественные средства, использование натуралистических элементов в изображении толпы, картин апокалипсиса вследствие катастроф мирового уровня. Отслеживаются схожие мотивы и символы, используемые писателями для определения главных человеческих потребностей. Поднимаются вопросы о роли власти, а также будущей опасности в жизни человечества.
The article analyses M. P. Artsybashev and V. K. Vynnychenko’s works during the emigration period. There is a comparative-typological collation of the story «Under the Sun» and novel «Solar Car», created in the anti-utopia genre. Negative authors’ attitude to Bolshevistic power is emphasized. Attention is paid to some artistic devices, use of naturalistic elements to depict the crowd and pictures of apocalypse due to the catastrophes of the world level. Similar motives and symbols, used by the writers for the detection of the main human needs, are traced. There are questions as to the role of the power and future dangers to life of the mankind.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Canada Canada
21072
China China
33
France France
6
Germany Germany
2
Ireland Ireland
42148
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1805
Poland Poland
1
Singapore Singapore
11854218
Ukraine Ukraine
3717312
United Kingdom United Kingdom
637212
United States United States
23708434
Unknown Country Unknown Country
1267206

Downloads

China China
1
Finland Finland
1
Germany Germany
3
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Russia Russia
2
Ukraine Ukraine
41249452
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
11854217
Unknown Country Unknown Country
2

Files

File Size Format Downloads
Zhylenko_Hazy_distance.pdf 352,13 kB Adobe PDF 53103682

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.