Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49402
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Development of integrated technology of FRP gear manufacturing
Authors Osadchyi, Ihor Olehovych
Kryvoruchko, Dmytro Volodymyrovych
Kolesnyk, Vitalii Oleksandrovych  
Mital, Dusan
Hatala, Michal
Duplak, Jan
ORCID http://orcid.org/0000-0002-0417-3801
Keywords механічна обробка
механическая обработка
Machining
полимерні зубчасті колеса
полимерные зубчатые колеса
Polymer gear
укладка волокнистого наповнювача
укладка волокнистого наполнителя
Fiber orientation
вуглепластик
углепластик
контроль зубатого клеса
контроль зубчатого колеса
Gear metrology
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/49402
Publisher J.E.Purkyne University in Usti n.Labem
License
Citation Osadchij I.O.Development of Integrated Technology of FRP Gear Manufacturing / I.O. Osadchij, D.V. Kryvoruchko,V.O. Kolesnyk, M. Hatala, J. Duplak, D. Mital // Manufacturing Technology. – 2016. - №3(16). – P. 574-578.
Abstract Зубчаті колеса є невід'ємною частиною механізмів і машин. Поява нових композиційних матеріалів створює можливість для збільшення питомої ваги і несучої здатності зубчастих коліс. Використання волокнистих полімерних композиційних матеріалів може задовольнити нагальну потребу збільшення несучої здатності зубчатих коліс за рахунок високої питомої міцності цієї групи матеріалів у 5 разів вище в порівнянні із заготованими сталями. Однак, механічні властивості зубчатих коліс з полімерних композиційних матеріалів в значній мірі залежать від технологічної спадковості технологічного процесу їх виготовлення. Саме тому вплив технологічних етапів повинні бути прийняті до уваги при виготовленні коліс з полімерних композиційних матеріалів. Метою даного дослідження є розробка методики комплексного виробництва коліс з полімерних композиційних матеріалів. Отже, в описаних експериментальних дослідженнях було представлено порівняння несучої здатності неметалевих і металевих коліс. Використання комп’ютерного моделювання для програмування властивостей готового зубчатого колеса з волокнистого полімерного композиційного дозволило виконати оптимізацію положення волокна у виробі, що дозволило забезпечити їх високу несучу здатність.
Зубчатые колеса является неотъемлемой частью механизмов и машин. Появление новых композиционных материалов создает возможность для увеличения удельного веса и несущей способности зубчатых колес. Использование волокнистых полимерных композиционных материалов может удовлетворить насущную необходимость увеличения несущей способности зубчатых колес за счет высокой удельной прочности этой группы материалов в 5 раз выше по сравнению с заготовленные сталями. Однако, механические свойства зубчатых колес из полимерных композиционных материалов в значительной степени зависят от технологической наследственности технологического процесса их изготовления. Именно поэтому влияние технологических этапов должны быть приняты во внимание при изготовлении колес из полимерных композиционных материалов. Целью данного исследования является разработка методики комплексного производства колес из полимерных композиционных материалов. Итак, в описанных экспериментальных исследованиях было представлено сравнение несущей способности неметаллических и металлических колес. Использование компьютерного моделирования для программирования свойств готового зубчатого колеса из волокнистого полимерного композиционного позволило выполнить оптимизацию положения волокна в изделии, что позволило обеспечить их высокую несущую способность.
Gears are integral part of mechanisms and machines. The development of new composite materials impulse to increase of specific weight and load-carrying ability of gears. Current trend can be supplied with fiber reinforced materials (FRP) whose specific weight strength could by five times higher than of hardened steel. Those the mechanical properties of FRP wheel can substantially be influenced by technological heredity than metallic one. That is why the influence of technological steps should be taken into account during FRP wheels manufacture. The purpose of current research is to develop integrated technique of FRP wheels manufacture. Consequently in current experimental research the cooperation of load-carrying ability of non metallic and metallic wheels was pro-vided. Different techniques were used for optimization of reinforcement fiber geometry when FRP wheels manufacture. Operating procedure of wheel manufacture contents computer simulation of forming, and properties programming helped to provide quality and load-carrying ability of the wheels.
Appears in Collections: Наукові видання (ТеСЕТ)

Views

Australia Australia
1
Canada Canada
1
China China
50762
France France
1449562
Germany Germany
3175
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1449561
India India
205422133
Ireland Ireland
4535828
Italy Italy
2
Japan Japan
39560009
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
331724250
Poland Poland
1
South Korea South Korea
1438688568
Spain Spain
1
Sweden Sweden
1
Switzerland Switzerland
1
Syria Syria
1
Turkey Turkey
2
Ukraine Ukraine
1911219136
United Kingdom United Kingdom
663448500
United States United States
-1284700193
Unknown Country Unknown Country
1911219135
Vietnam Vietnam
125296

Downloads

Algeria Algeria
1
Australia Australia
1
Canada Canada
1
Egypt Egypt
1
Ethiopia Ethiopia
1
France France
1
Germany Germany
1438688568
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
India India
79120019
Indonesia Indonesia
1
Iran Iran
4
Ireland Ireland
1
Japan Japan
2
Kazakhstan Kazakhstan
1
Lithuania Lithuania
1
Malaysia Malaysia
1
Nigeria Nigeria
1
Russia Russia
3
Slovakia Slovakia
2
South Korea South Korea
-1417590159
Spain Spain
2
Sri Lanka Sri Lanka
1
Syria Syria
850072
Ukraine Ukraine
1438688568
United Kingdom United Kingdom
31937921
United States United States
-1284700192
Unknown Country Unknown Country
18
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Development of Integrated Technology of FRP Gear Manufacturing.pdf 1,05 MB Adobe PDF 286994843

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.