Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57431
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Проблема гіпнотичного трансу в сугестивній педагогіці
Other Titles Trance of suggestive pedagogy
Authors Ніколаєнко, С.О.
ORCID
Keywords транс
гіпнопедія
релаксопедія
сугестопедія
trance
hypnopedia
relaksopedia
suggestopedia
гипнопедия
релаксопедия
суггестопедия
Type Conference Papers
Date of Issue 2011
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/57431
Publisher Національний педагогічний університет ім. М.П. Драгоманова
License
Citation Ніколаєнко, С.О. Проблема гіпнотичного трансу в сугестивній педагогіці [Текст] / С.О. Ніколаєнко // Науковий часопис НПУ ім. М. П. Драгоманова : збірник наукових праць. Серія № 12. Психологічні науки. - К.: НПУ імені М.П.Драгоманова, 2011. - С. 3-11.
Abstract Статья посвящена сравнительному анализу, с одной стороны, состояний различных видов гипнотического транса в суггестологии, а с другой – состояний повышенной внушаемости в основных направлениях суггестопедагогики. Проведенный анализ показал, что при анализе разновидностей транса следует различать пассивный (классический) гипноз (транс) и активный (эриксоновский) гипноз (транс). В свою очередь, активный транс необходимо подразделять на активный внешнеориентированный транс и активный внутреннеориентированный транс. В суггестивной педагогике эффективные суггестивно-педагогические воздействия реализуются с опорой на гипнотические (трансовые) состояния психики суггеренда: в гипнопедии – преимущественно с опорой на пассивный (классический) гипноз (транс); в релаксопедии – с опорой на активный внутренне ориентированный гипноз (транс); в суггестопедии – с опорой на активный внешне ориентированный гипноз (транс).
The article is devoted to analysis of psychical states in different types of hypnotic trance in comparison with the states of heightened suggestibility in the main directions of suggestive pedagogy. In the variety of different hypnotic trance states the author distinguish passive (traditional) hypnosis (trance) and active (Erickson) hypnosis (trance). In turn, active trance he subdivides into an active externally oriented trance and active internally oriented trance. In the article it is shown that in the suggestive pedagogy effective suggestive and pedagogical impacts are based on the hypnotic (trance) state of mind of the person who receives suggestions. In hypnopedia suggestive and pedagogical impacts are based mainly on the passive (traditional) hypnosis (trance). In relaksopedia suggestive and pedagogical impacts are based on active internally oriented hypnosis (trance). And in suggestopedia externally-oriented hypnosis (trance) is used to achieve suggestive impact.
Appears in Collections: Наукові видання (ННІ БТ)

Views

Germany Germany
18
Greece Greece
1
Ireland Ireland
13128
Lithuania Lithuania
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
51649
United Kingdom United Kingdom
26240
United States United States
145637
Unknown Country Unknown Country
51648

Downloads

Canada Canada
26277
China China
2
Czechia Czechia
26279
Ecuador Ecuador
1
France France
288325
Germany Germany
288326
Gibraltar Gibraltar
1
Hong Kong SAR China Hong Kong SAR China
1
Ireland Ireland
13127
Israel Israel
1
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
288325
Spain Spain
1
Sweden Sweden
288324
Ukraine Ukraine
288328
United Kingdom United Kingdom
145639
United States United States
288324
Unknown Country Unknown Country
34

Files

File Size Format Downloads
Nikolaienko.pdf 314,6 kB Adobe PDF 1941318

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.