Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/60527
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Роль шкільної географії у формуванні екологічної свідомості учнів
Other Titles Роль школьной географии в формировании экологического сознания учащихся
The role of school geography in the formation of ecological consciousness of pupils
Authors Корнус, Олеся Григорівна
Корнус, Олеся Григорьевна
Kornus, Olesia Hryhorivna
Kornus, Anatolii Oleksandrovych  
Мовчан, Володимир Васильович
Мовчан, Владимир Васильевич
Movchan, Volodymyr Vasyliovych
Keywords шкільна географія
школьная география
school geography
екологічна свідомість
экологическое сознание
environmental awareness
екологічне виховання
экологическое воспитание
environmental education
екологічне мислення
экологическое мышление
ecological thinking
екологічна культура
экологическая культура
ecological culture
Type Article
Date of Issue 2016
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/60527
Publisher Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка
License
Citation Корнус, О.Г. Роль шкільної географії у формуванні екологічної свідомості учнів [Текст] / О.Г. Корнус, А.О. Корнус, В.В. Мовчан // Вісник Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Серія Екологія. – 2016. – Випуск 1. – С. 99-110.
Abstract Розглянуто і проаналізовано впровадження методів формування екологічної свідомості школярів на уроках географії, починаючи від ідей К. Д. Ушинського і завершуючи сучасними педагогічними технологіями. Наведено приклади застосування географічних підходів для зростання екологічної культури учнів на базі знань, отриманих в основній школі відповідно навчальній програмі з географії та на основі використання місцевого матеріалу. Надано рекомендації щодо впровадження системи екологічного виховання під час навчання географії у кожному класі. Розкрито шляхи поєднання теоретичних знань, краєзнавчих досліджень та практичної природоохоронної діяльності для оптимального підвищення рівня екологічної грамотності в школярів. Описано роль вчителя географії у процесі екологічної освіти і виховання. Зазначається, що саме від його знань, бажання та професійного вміння залежить формування екологічної свідомості серед підростаючого покоління.
Рассмотрено и проанализировано внедрение методов формирования экологического сознания школьников на уроках географии, начиная от идей К. Д. Ушинского и заканчивая современными педагогическими технологиями. Приведены примеры применения географических подходов для формирования экологической культуры учащихся на базе знаний, полученных в основной школе, в соответствии с учебной программой по географии и на основе использования местного материала. Даны рекомендации по внедрению системы экологического воспитания при обучении географии в каждом классе. Раскрыты пути сочетания теоретических знаний, краеведческих исследований и практической природоохранной деятельности для оптимального повышения уровня экологической грамотности школьников. Описана роль учителя географии в процессе экологического образования и воспитания. Отмечается, что именно от его знаний, желания и профессиональных умений зависит формирование экологического сознания среди подрастающего поколения.
The aim of article is to outline the role of school geography in forming of environmental awareness of pupils. The analysis of program of the geography school course points to the wide opportunities of this discipline in the implementation of environmental education and upbringing of children and adolescents. The introduction of methods ecological consciousness formation of pupils in geography lessons was reviewed and analyzed, ranging from ideas of K. Ushynskyi to modern pedagogical technologies. Examples of use of the geographic approaches for the growth of ecological culture of pupils on the basis of knowledge obtained in the basic school, in accordance with the curriculum of geography and through the use of local material are given. The particular themes and sections of school geography for each class, when studying of which the teacher is required to pay attention to the formation of environmental thinking in the younger generation were defined. As can be seen, the curriculum of school geography is designed so that the among of children and adolescents who finished the course of the basic school, on the basis of knowledge about the geographical envelope as the biggest natural-territorial complex on the Earth, as well as thanks of practical nature conservation work, there was a gradual emergence of environmental consciousness and ecological culture. In the future, this could be a determining factor in their attitude towards the environment, and possibly will contribute to the choice of a profession in the future. The ways to combine theoretical knowledge, local natural history research and practical environmental activities, to optimize the level of environmental literacy of pupils were revealed. The role of the teacher of geography in the process of environmental education and pupils training was described. It is noted that it is from teacher’s knowledge, his desire and professional skills depends the formation of environmental awareness among the younger generation.
Appears in Collections: Наукові видання (ТеСЕТ)

Views

China China
1
Czechia Czechia
1
Denmark Denmark
1
France France
435
Germany Germany
1
Greece Greece
38524
Lithuania Lithuania
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
120218
United Kingdom United Kingdom
120220
United States United States
283621
Unknown Country Unknown Country
19

Downloads

Canada Canada
1
China China
3
Czechia Czechia
563046
Estonia Estonia
1
Germany Germany
563044
Italy Italy
1
Lithuania Lithuania
1
Moldova Moldova
1
Netherlands Netherlands
1
Romania Romania
26575
Russia Russia
283624
Ukraine Ukraine
563044
United Kingdom United Kingdom
38520
United States United States
38522
Unknown Country Unknown Country
14587

Files

File Size Format Downloads
Kornus_Geography.pdf 341,43 kB Adobe PDF 2090971

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.