Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/64160
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Педагогические пути сохранения и восстановления здоровья личности
Authors Трубавина, И.Н.
ORCID
Keywords здоров'я
здоровье
health
zdrowie
можливість
возможность
opportunity
okazja
суб'єктивність
субъективность
subjectivity
subiektywność
формування предметності
формирование субъектности
formation of subjectness
formacja subiektywność
Type Conference Papers
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/64160
Publisher Сумский государственный университет
License
Citation Трубавина, И.Н. Педагогические пути сохранения и восстановления здоровья личности [Текст] / И.Н. Трубавина // Здоров'я людини: теорія і практика : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, присвяченої 25-річчю Медичного інституту Сумського державного університету, м. Суми 17–19 жовтня 2011 р. / За заг. ред. О.О. Єжової. - Суми : СумДУ, 2017. - С. 185-186.
Abstract The article reveals the essence of health from the standpoint of pedagogy and pedagogical ways of preserving and restoring health. Emphasis is placed on the subjectivity and abilities of the individual, on her motivation. Pedagogical ways of their formation are suggested: situational upbringing, the method of analyzing pedagogical situations, forming the activity and independence of the individual, life skills, legal, civic, valeological and moral upbringing of the individual.
Artykuł ukazuje istotę zdrowia z punktu widzenia pedagogiki i nauczania sposobów zachowania i przywracania zdrowia. Nacisk na podmiotowość i możliwości danej osoby, jego sposoby motivatsii.Predlozheny pedagoicheskie do formirovaniya- szkolenia sytuacyjnej, metody analizy sytuacji pedagogicznych, działalność formacji i autonomii osobistej, umiejętności życiowych, prawnego, cywilnego, moralnego, valeological edukacji człowieka.
Понятие здоровья традиционно относится к врачебной деятельности. В то же время существуют и педагогические пути сохранения и восстановления здоровьяв помощь медицине как совокупности потенциальных и реальных возможностей человека в осуществлении своих действий без ухудшения физического и духовного состояния, без потерь в адаптации к жизненной среде [3]. Ключевым словом тут является «возможность», а возможное «обеспечивает перевес» существованию над несуществованием [1]. Таким образом, возможность зависит от мотивационной сферы человека и его усилий для себя (так же как и для его здоровья).
Appears in Collections: Наукові видання (НН МІ)

Views

Germany Germany
7694
Greece Greece
1
Ireland Ireland
2374
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
163
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
73007
United Kingdom United Kingdom
36667
United States United States
990603
Unknown Country Unknown Country
73006

Downloads

China China
2
Germany Germany
652
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Ukraine Ukraine
218941
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
604773
Unknown Country Unknown Country
12

Files

File Size Format Downloads
Trubavyna_zdorovia.pdf 740 kB Adobe PDF 824383

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.