Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65808
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Філософська критика вчення про вічне повернення в есхатологічних поглядах максима сповідника
Other Titles Philosophical critique of the doctrine of eternal return in eschatology of Maximus the Confessor
Authors Макогон, А.
ORCID
Keywords вічне повернення
есхатологія
вічно-рухомий спокій
обожнення
епектазис
eternal return
eschatology
ever-moving rest
deification
epektasis
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65808
Publisher Сумський державний університет
License In Copyright
Citation Макогон, А. Філософська критика вчення про вічне повернення в есхатологічних поглядах максима сповідника [Текст] / А. Макогон // Світогляд - Філософія - Релігія. - Суми: СумДУ. - 2017. - Вип. 12. - С. 97-108.
Abstract В статті розглядається один аспект есхатології Максима Сповідника, а саме філософська критика античного вчення про вічне повернення. Проведено стислий огляд головних джерел, які містять дану парадигму. З’ясовано головні онтологічні засновки, якими користувались орігеністи у своєму тлумаченні виникнення світу та його відновлення у специфічному розумінні парадигми вічного повернення. У результаті нашого аналізу критики Максимом Сповідником цих засновків, постало багатогранне та оригінальне есхатологічне вчення преподобного, в центрі якого – мета Втілення та обожнення, де кінець метафізично перевершує начало, а обожнення як ціль людства постає в оригінальному для патристики концепті вічно-рухомого спокою, який можна здобути тут і тепер.
The article deals with one aspect of the eschatology of Maximus the Confessor, namely philosophical critique of the doctrine of eternal return that was inherent in the ancient worldview. There has been done a short review of the main sources which contain the paradigm of eternal restoration. There have been identified main ontological references that origenists used in their interpretation of the origin of the world and its restoration in the specific understanding of the paradigm of the eternal return. As a result of analysis of Maximus the Confessor’s criticism to these references, there came to be a multidimensional and original eschatological teaching of the monk, in the center of which there is purpose of Incarnation and deification, where the end is metaphysically superior to the beginning, and deification, as the goal of humanity, appears in the original to patristic concept of the ever-moving rest, which can be obtained here and now.
Appears in Collections: Світогляд - Філософія - Релігія

Views

Argentina Argentina
1
Belgium Belgium
1
China China
1
Germany Germany
1
Ireland Ireland
23765
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
490
Poland Poland
3430
Romania Romania
1
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
2957544
United Kingdom United Kingdom
1480487
United States United States
15445239
Unknown Country Unknown Country
2957543

Downloads

China China
220802
France France
1
Germany Germany
1
India India
1
Lithuania Lithuania
1
Romania Romania
1
Ukraine Ukraine
8021972
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
598707
Unknown Country Unknown Country
21

Files

File Size Format Downloads
Makogon_Philosophical_critique.pdf 3,16 MB Adobe PDF 8841508

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.