Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65841
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Художньо-образне подання інформації в подорожній нарисовій публіцистиці М. Трублаїні
Other Titles Художественно-образное представление информации в путевой очерковой публицистике Н. Трублаини
The Artistic Representation of Information in Travel Essay Journalism of M. Trublaini
Authors Kovalova, Tetiana Viktorivna  
Havryliuk, Inna Leonidivna  
ORCID http://orcid.org/0000-0002-6551-4139
http://orcid.org/0000-0001-7454-3540
Keywords подорожній нарис
подорожня нарисова публіцистика
М. Трублаїні
художньо-образне подання інформації
портрет
пейзаж
деталь
путевой очерк
дорожная очерковая публицистика
М. Трублаини
художественно-образное представление информации
travel essay
travel essay journalism
M. Trublaini
artistic representation of information
portrait
landscape
detail
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/65841
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Ковальова, Т.В. Художньо-образне подання інформації в подорожній нарисовій публіцистиці М. Трублаїні [Текст] / Т.В. Ковальова, І.Л. Гаврилюк // Філологічні трактати. - 2017. - Т.9, №4. - С. 155-161.
Abstract У статті розглядаються особливості художньо-образного подання інформації у подорожніх нарисах відомого радянсько-українського письменника, журналіста М. Трублаїні. Наголошується на тому, що творчість М. Трублаїні відбиває загальні тенденції розвитку подорожнього нарису кінця 20-х – початку 30-х рр. ХХ століття. З’ясовано, що художньо-образне подання інформації у нарисовій подорожній публіцистиці М. Трублаїні залежить від провідних на той час когнітивного й пропагандиcтського видів масової комунікації. Основну увагу нарисовець зосереджує на образах-персонажах, а також пейзажних описах. За їх допомогою він створює реальну картину світу, яким пролягає його шлях як мандрівника. Водночас М. Трублаїні намагається створити «новий» простір, «новий» світ, головний герой якого – «оновлена» радянська людина. Акцентування уваги на описово-інформаційній та описово-пропагандистській складових зумовлює зниження ступеня художнього наповнення подорожніх нарисів М. Трублаїні.
В статье рассматриваются особенности художественно-образного представления информации в путевых очерках известного советско-украинского писателя, журналиста Н. Трублаини. Подчеркивается, что творчество Н. Трублаини отражает общие тенденции развития путевого очерка конца 20-х – начала 30-х гг. ХХ века. Выяснено, что художественно-образное представление информации в очерковой путевой публицистике Н. Трублаини зависит от преобладающих в то время когнитивного и пропагандистского видов массовой коммуникации. Основное внимание очеркист сосредотачивает на образах-персонажах и пейзажных описаниях. С их помощью он создает реальную картину мира, которым пролегает его путь как путешественника. В то же время Н. Трублаини пытается создать «новое» пространство, «новый» мир, главный герой которого – «обновленный» советский человек. Акцентирование внимания на описательно-информационной и описательно-пропагандистской составляющих приводит к снижению степени художественного наполнения путевых очерков Н. Трублаини.
The peculiarities of the artistic representation of information in travel essays of the famous Soviet-Ukrainian writer and journalist M. Trublaini are considered in the article. It is emphasized that M. Trublaini’s work reflects the general tendencies of development of travel essay of the late 20's - early 30's of the XX century. It was found that the artistic representation of information in M. Trublaini’s travel essays depends on the leading cognitive and propagandistic types of mass communication at that time. The essayist focuses on character-images, as well as landscape descriptions. With their help he creates a real picture of the world through which his path lies, like a traveler. At the same time, Trublaini tries to create a "new" space, a "new" world, whose main character is the "renewed" Soviet man. The emphasis on descriptive-informative and narrative-propaganda components leads to a decrease in the degree of artistic filling of travel essays by M. Trublaini.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Germany Germany
701721466
Ireland Ireland
24719768
Lithuania Lithuania
1
Moldova Moldova
21280
Mongolia Mongolia
1
Russia Russia
1
Singapore Singapore
-1212916514
Ukraine Ukraine
588544358
United Kingdom United Kingdom
294274066
United States United States
1098085916
Unknown Country Unknown Country
18

Downloads

China China
2
France France
-80167158
Germany Germany
1
India India
1
Ireland Ireland
482661
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Russia Russia
1098085911
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
-80167157
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1098085914
Unknown Country Unknown Country
17

Files

File Size Format Downloads
Kovaliova_Havryliuk.pdf 338.66 kB Adobe PDF 2036320196

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.