Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67422
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Дихотомія Perfekt-Präteritum у німецькому рекламному та кіно-дискурсах
Authors Popova, Olena Volodymyrivna
Виноградова, М.О.
Кужель, О.В.
Keywords граматична категорія часу
грамматическая категория времени
grammar category of tense
рекламний дискурс
рекламный дискурс
advertising discourse
кіно-дискурс
кино-дискурс
cinematic discourse
дихотомія
дихотомия
dichotomy
неоповідний минулий час
актуальное прошлое время
actual past tense
оповідний минулий час
нарративное прошлое время
narrative past tense
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67422
Publisher КОД
License
Citation Попова, О.В. Дихотомія Perfekt-Präteritum у німецькому рекламному та кіно-дискурсах [Текст] / О.В. Попова, М.О. Виноградова, О.В. Кужель // Наукові записки. Серія: Філологічні науки. – Кропивницький: КОД, 2018. – Вип. 164. – С. 385–391.
Abstract Стаття присвячена вивченню граматичної опозиції Perfekt-Präteritum у сучасному німецькому розмовному мовленні на матеріалі рекламного та кіно-дискурсів. Саме ці два дискурси користуються на сьогоднішній день неабиякою популярністю як в плані побутування, так і в якості об’єкту дослідження, що пояснюється, з одного боку, потужністю сьогоденних ЗМІ, їх поширеністю та значущістю у суспільстві, а з іншого боку, їх здатністю абсорбувати та презентувати панівні мовленнєві тенденції. Разом з тим, слід відзначити значущість рекламного та кіно-дискурсів не лише в якості накопичувача існуючих у мовленні лексико-стилістичних, граматико-стилістичних варіантів, а й у якості зразка мовленнєвої поведінки, що нав’язується реципієнту, диктуючи використання тих чи інших лексико-граматичних форм, серед яких і опозиція вживання часо-видових форм Perfekt-Präteritum. Відтак, стаття має на меті прослідкувати умови вживання часо-видових форм Perfekt-Präteritum у рекламному та кіно-дискурсах, встановити граматичну та семантичну доцільність вживання цих форм та виокремити панівні тенденції сучасного німецького розмовного мовлення та їх можливий вплив на граматичну будову німецької мови в рамках часо-видової дихотомії Perfekt-Präteritum.
Статья посвящена изучению грамматической оппозиции Perfekt-Präteritum в современной немецкой разговорной речи на материале рекламного и кино-дискурсов. Именно эти два дискурса пользуются на сегодняшний день необычайной популярностью как в плане бытования, так и в качестве объекта исследования, что объясняется, с одной стороны, мощностью современных СМИ, их распространением и значимостью в обществе, а с другой стороны, их способностью абсорбировать и презентовать доминирующие речевые тенденции. Вместе с тем, следует отметить значимость рекламного и кино-дискурсов не только в качестве накопителя существующих в речи лексико-стилистических и грамматико-стилистических вариантов, но и в качестве образца речевого поведения, которое навязывается реципиенту, диктуя использование тех или иных лексико-грамматических форм, среди которых и оппозиция использования время-видовых форм Perfekt-Präteritum. Соответственно, статья направлена на исследование условий использования время-видовых форм Perfekt-Präteritum в рекламном и кино-дискурсах, установление грамматической и семантической обоснованности использования этих форм и выявление доминирующих тенденций в современной немецкой разговорной речи, а также их возможное влияние на грамматический строй немецкого языка в рамках время-видовой дихотомии Perfekt-Präteritum.
The article deals with the study of grammatical opposition Perfekt-Präteritum in the modern German colloquial speech based on the material of advertising and cinematic discourses. The two discourses have got today an extraordinary popularity as within their usage, so being the object of multiple researches. It can be explained, on the one hand, by the power of mass media today, their spread and value in the society, as no one can imagine life without mass media, whether we are talking about media as a source of advertising, or as a mean of perceiving cinematic achievements. On the other hand, we can surely estimate that mass media due to their expanse absorb and present dominant speech tendencies prevailing within this or that region at a definite time span. Meanwhile it’s time to highlight the value of advertising and cinematic discourses not only as absorbers of lexis-stylistic and grammar-stylistic variants existing in speech, but also as a model of speech behavior that is given to the recipient, dictating the usage of these or those lexis-grammar forms, among which there is an opposition of using tense-aspect forms Perfekt-Präteritum. Thus, the article is directed to study the circumstances of Perfekt-Präteritum tense-aspect forms usage in advertising and cinematic discourses, to find out grammatical and semantic peculiarities of these forms usage and to find out dominant tendencies in the modern German colloquial speech and their possible influence on the grammatical structure of the German language within tense-aspect dichotomy Perfekt-Präteritum. The fulfilment of the given study demands the usage of the following methods: of general and random sampling; of holistic analysis of cinematic or advertising transcripts / texts; of description, contextual analysis, comparison and generalizing.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

France France
2
Germany Germany
1
Ukraine Ukraine
148
Unknown Country Unknown Country
43

Downloads

China China
1
Germany Germany
1
Ukraine Ukraine
102
Unknown Country Unknown Country
36

Files

File Size Format Downloads
Popova_Vynogradova_Kuzhel_Dichotomy.pdf 428,2 kB Adobe PDF 140

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.