Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67491
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Гендерні ролі у сучасних рекламних комунікаціях як чинник соціалізації
Other Titles Gender roles in modern advertising communications as a factor of socialization
Гендерные роли в современных рекламных коммуникациях как фактор социализации
Authors Yanenko, Yaroslav Vasylovych  
Keywords гендерні ролі
гендерные роли
gender roles
радіореклама
радиореклама
radio advertising
рекламні комунікації
рекламные коммуникации
advertising communications
соціалізація
социализация
socialization
стереотип
стереотип
stereotype
Type Article
Date of Issue 2017
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/67491
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Яненко, Я.В. Гендерні ролі у сучасних рекламних комунікаціях як чинник соціалізації [Текст] / Я.В. Яненко // Образ. - 2017. – Вип. 2 (24). – С. 102–110.
Abstract У статті визначено соціалізаційні особливості гендерних ролей у сучасних рекламних комунікаціях: через демонстрацію гендерних ролей у рекламі транслюються норми та цінності, знання про соціальні функції жінок і чоловіків, схеми взаємодії з представниками своєї та протилежної статі. Уточнено гендерні особливості візуальних образів героїв сучасної реклами, зокрема, акцент на демонстрації в рекламних повідомленнях привабливого напівоголеного тіла як сексуального об’єкту. У результаті проведеного автором дослідження реклами на українських радіоканалах визначено, що домінують рекламні повідомлення, озвучені чоловічим голосом незалежно від сфери діяльності компанії-рекламодавця чи особливостей рекламованого бренду. Особлива увага приділяється розгляду домінування гендерних стереотипів, які базуються на незмінності моделей поведінки та гендерних ролей протягом тривалого часу.
В статье определены социализационные особенности гендерных ролей в современных рекламных коммуникациях: через демонстрацию гендерных ролей в рекламе транслируются определенные нормы и ценности, знания о социальных функциях женщин и мужчин, схемы взаимодействия с представителями своего и противоположного пола. Уточнены гендерные особенности визуальных образов героев современной рекламы, в частности, акцент на демонстрации в рекламных сообщениях привлекательного полуобнаженного тела в качестве сексуального объекта. В результате проведенного автором исследования рекламы на украинском радиоканалах определено, что доминируют рекламные сообщения, озвученные мужским голосом независимо от сферы деятельности компании-рекламодателя. Особое внимание уделяется рассмотрению доминирования гендерных стереотипов, базирующихся на традиционных моделях поведения и гендерных ролях.
The article deals with socialization features of gender roles in modern advertising communications. Through the demonstration of gender roles in advertising are broadcast norms and values, knowledge of the social functions of women and men, schemes of interaction with representatives of their own and the opposite sex. The gender features of the visual images of the heroes of modern advertising are specified. The focus is on demonstrating in advertising messages an attractive semi-nude body as a sexual object. The author conducted research on advertising on Ukrainian radio channels. It is determined that the advertising messages, voiced by the male voice, dominate. This does not depend on the specialization of the company-advertiser. Particular attention is paid to the consideration of the dominance of gender stereotypes. These stereotypes are based on traditional patterns of behavior and gender roles in society.
Appears in Collections: Наукові видання (ІФСК)

Views

Germany Germany
3128
Greece Greece
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
391
Sweden Sweden
1
Ukraine Ukraine
171
United Kingdom United Kingdom
782
United States United States
9187
Unknown Country Unknown Country
19

Downloads

Austria Austria
1563
Germany Germany
1
Ukraine Ukraine
1565
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
1
Unknown Country Unknown Country
13

Files

File Size Format Downloads
Yanenko_Reklama_gender_2017.pdf 357,25 kB Adobe PDF 3144

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.