Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69729
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Continuous Form in American Poetic Discourse of the XXI Century
Other Titles Форма continuous у американському поетичному дискурсі ХХІ століття
Форма continuous в американском поэтическом дискурсе XXI века
Authors Popova, Olena Volodymyrivna
Lazutkina, J.
Keywords addresser
addressee
Continuous form of ver
category of aspect
category of tense
grammatical meaning
poetic discourse
адресант
адресат
граматичне значення
лексичне значення
категорія аспектуальності
категорія часу
поетичний дискурс
тривала форма дієслова
грамматическое значение
лексическое значение
категория аспектуальности
категория времени
поэтический дискурс
грамматическое значение
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/69729
Publisher Sumy State University
License
Citation Popova, O.V. Continuous Form in American Poetic Discourse of the XXI Century [Текст] / O.V. Popova, J. Lazutkina // Філологічні трактати. - 2018. - Т.10, № 3. - С. 59-68. - DOI: 10.21272/Ftrk.2018.10(3)-10.
Abstract У статті проводиться дослідження американського поетичного дискурсу ХХІ століття з подальшим з’ясуванням ролі, яку відіграє категорія аспектуальності в процесі творення цього дискурсу. Актуальність обраної тематики зумовлена, передусім, домінуванням функціональної парадигми у сучасній лінгвістиці, а відтак, і зосередженням на вивченні мовних складників із подальшим їх «зануренням у життя» та на взаємозв’язку мовного та мовленнєвого рівнів крізь призму дискурсу. Ситуація, описана у вірші, так чи інакше пов’язана із ситуацією, в якій цей вірш твориться митцем. Таким чином, перед читачем постає два завдання: інтерпретувати подану за допомогою поетичних образів інформацію, і, наскільки це можливо, зануритися в ситуацію, в якій вірш створювався, відшукати можливу інформацію про адресанта, його оточення, положення і т. д. Зокрема, зануритися в ситуацію допомагає форма англійського дієслова Continuous, що розглядається як точка перетину категорій часу та аспектуальності і сприяє творенню поетичного дискурсу. Стаття написана в рамках теми дослідження «Механізми впливу інститутів громадського суспільства на євроінтеграційні процеси в Україні» №15.01.10-02.16/18.ЗП.
В статье проводится исследование американского поэтического дискурса ХХІ века с дальнейшим выяснением роли, которую играет категория аспектуальности в процессе создания этого дискурса. Актуальность избранной тематики обусловлена, прежде всего, доминированием функциональной парадигмы в современной лингвистике, а отсюда, и сосредоточением на изучении языковых составляющих с дальнейшим их «погружением в жизнь» и на взаимосвязи языкового и речевого уровней сквозь призму дискурса. Ситуация, описанная в стихотворении, так или иначе, связана с ситуацией, в которой это стихотворение создается творцом. Таким образом, перед читателем возникает два задания: интерпретировать информацию, поданную с помощью поэтических образов, и, на сколько это возможно, погрузиться в ситуацию, в которой это стихотворение создавалось, отыскать возможную информацию об адресанте, его окружении, положении и т.д. Погрузиться в ситуацию помогает форма английского глагола Continuous, которая рассматривается как точка пересечения категорий времени и аспектуальности и сопутствует созданию поэтического дискурса. Статья написана в рамках темы исследования «Механизмы влияния институтов гражданского общества на евро интеграционные процессы в Украине» №15.01.10-02.16/18.ЗП.
The article deals with the research of American poetic discourse of XXI century with the further estimation of the role performed by the category of aspect in the process of this discourse molding. The rationale of the chosen topic is dictated first of all by the dominant position of the functional paradigm in the modern linguistics, and thus by special attention addressed to the study of language units and their «deepening into life», and to interconnection of language and speech levels within the discourse. The situation described in the poem is connected with the situation when the poem is being created by the artist. Thus, the reader gets two tasks: to interpret the information given by means of poetic images, and, as much as it is possible, to deepen into the situation, in which the whole poem was created, to find out possible information about the addresser, his surrounding, position, etc. To deepen into the situation there is Continuous form of the verb, which is observed as a cross point for category of tense and category of aspect and helps to mold the poetic discourse. The article is written within the research topic «Mechanisms of Civil Society Influence upon EuroIntegration Processes in Ukraine» №15.01.10-02.16/18.ЗП.
Appears in Collections: Філологічні трактати

Views

Australia Australia
1
Austria Austria
50158863
Germany Germany
11357342
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1462
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
870536
United Kingdom United Kingdom
2923
United States United States
11357340
Unknown Country Unknown Country
27
Vietnam Vietnam
5848

Downloads

China China
1
India India
1
Lithuania Lithuania
1
Russia Russia
1
Thailand Thailand
1
Ukraine Ukraine
310
United Kingdom United Kingdom
1
United States United States
2967898
Unknown Country Unknown Country
9
Vietnam Vietnam
1

Files

File Size Format Downloads
Popova_ poetic_discourse.pdf 526,3 kB Adobe PDF 2968224

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.