Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72796
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЄмельянова, Олена Валеріанівна-
dc.contributor.authorЕмельянова, Елена Валериановна-
dc.contributor.authorYemelyanova, Olena Valerianivna-
dc.contributor.authorЧерниш, М.В.-
dc.date.accessioned2019-05-02T13:08:56Z-
dc.date.available2019-05-02T13:08:56Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationYemelyanova, O.V. The category of modality in educational discourse [Текст] / O.V. Yemelyanova, M. V. Chernysh // Наукові записки. Серія: Філологічні науки. – Вип. 175. – Кропивницький: Видавництво "КОД", 2019. – С. 324-328.ru_RU
dc.identifier.urihttp://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72796-
dc.description.abstractСтаття присвячена вивченню засобів вираження категорії модальності в англомовному освітньому дискурсі. Виявлено, що в науково-педагогічних текстах англійською мовами в якості ядра мовних репрезентацій суб’єктивної модальності виступають різноманітні модальні дієслова. Їм властиві характеристики, пов’язані з їх функціонуванням в якості сигналу суб’єктивного ставлення автора до викладу педагогічних феноменів, ідей, процесів; способу вираження суб’єктивного авторського ставлення і ряду специфічних об’єктивних закономірностей сучасних педагогічних процесів.ru_RU
dc.description.abstractСтатья посвящена изучению средств выражения категории модальности в англоязычном образовательном дискурсе. Выявлено, что в научно-педагогических текстах на английском языке в качестве ядра языковых репрезентаций субъективной модальности выступают различные модальные глаголы. Им свойственны характеристики, связанные с их функционированием в качестве сигнала субъективного отношения автора к изложению педагогических феноменов, идей, процессов; способа выражения субъективного авторского отношения и ряда специфических объективных закономерностей современных педагогических процессов.ru_RU
dc.description.abstractThe article deals with the studying the means of expressing the category of modality in English educational discourse. The conducted research shows that one of the most important text categories is modality. In the course of the study, it was found out that there are two main types of modality are differentiated in linguistics: objective and subjective. In the first case, we mean the expression of the relation of what is reported to reality from the point of view of the speaker; in the second – the ways of speaker’s qualifying the objective content of the message. In the theory and practice of translation, the problem is mainly focused on subjective modality rendering, that is, on the speaker’s point of view as to the relation of the utterance to reality. The specifics of the use of language representations of subjective and objective modality in the Ukrainian and English languages and their linguistic diversity are connected with the national and cultural identity of historically formed and fixed in each particular language pedagogical phenomena and processes, as well as the ways of their linguistic representation and translation. The study of the peculiarities of the transmission of various modal shades in different languages shows that even such a conservative class of linguistic units as modal verbs reveals unusual semantic flexibility. The conducted research showed that in English educational discourse various modal verbs are the core means of subjective modality representation. They are characterized by features connected with their functioning as a sign of the author's subjective attitude to the presentation of pedagogical phenomena, ideas, processes. Linguistic representation of subjective modality comprises modal words, mood category, and modal particles. Expressing speaker’s specific attitude to the pedagogical processes, events and phenomena that take place in the educational environment, linguistic representations of modality in English educational discourse, on the one hand, is a bright means of expressing the author's modality, and, on the other hand, emphasizes the originality of the scientific and pedagogical texts.ru_RU
dc.language.isoenru_RU
dc.publisherВидавництво "КОД"ru_RU
dc.subjectосвітній дискурсru_RU
dc.subjectобразовательный дискурсru_RU
dc.subjecteducational discourseru_RU
dc.subjectкатегорія зв’язностіru_RU
dc.subjectкатегория связностиru_RU
dc.subjectcategory of modalityru_RU
dc.subjectсуб’єктивна модальністьru_RU
dc.subjectсубъективная модальностьru_RU
dc.subjectsubjective modalityru_RU
dc.titleThe category of modality in educational discourseru_RU
dc.title.alternativeКатегорія модальності в освітньому дискурсі-
dc.title.alternativeКатегория модальности в образовательном дискурсе-
dc.typeArticleru_RU
Appears in Collections:Наукові видання (ІФСК)

Files in This Item:
File Description SizeFormatDownloads 
Chernysh_educational_discourse.pdf339.27 kBAdobe PDF13Download


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.