Please use this identifier to cite or link to this item: http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72998
Or use following links to share this resource in social networks: Recommend this item
Title Формування конкурентних переваг підприємства кондитерської галузі
Other Titles Formation of Competitive Advantages of the Confectionery Industry Enterprise
Формирование конкурентных преимуществ предприятия кондитерской отрасли
Authors Chortok, Yuliia Volodymyrivna  
Hrytsenko, Larysa Leonidivna  
Nechyporenko, Roman Mykolaiovych
Федоришин, І.В.
Скороходова, Л.І.
ORCID http://orcid.org/0000-0001-5263-0555
http://orcid.org/0000-0003-3903-6716
Keywords кондитерська галузь
експорт
імпорт
конкуренція
кондитерская отрасль
экспорт
импорт
конкуренция
confectionery industry
export
import
competition
Type Article
Date of Issue 2018
URI http://essuir.sumdu.edu.ua/handle/123456789/72998
Publisher Сумський державний університет
License
Citation Формування конкурентних переваг підприємства [Текст] / Ю.В. Чорток, Л.Л. Гриценко, Р.М. Нечипоренко [та ін.] // Механізм регулювання економіки. - 2018. - № 4. - С. 68-79. - DOI: 10.21272/mer.2018.82.06
Abstract Статтю присвячено дослідженню основних тенденцій розвитку підприємств кондитерської галузі упродовж останніх років із метою визначення особливостей розвитку галузі й окреслення майбутніх перспектив розвитку вітчизняних підприємств-виробників кондитерської продукції. Дослідження динаміки виробництва кондитерської продукції виявило падіння обсягів в Україні. Основними причинами такої тенденції вважається падіння доходів населення. Аналіз експортноімпортних операцій показав переорієнтацію вітчизняних виробників на зовнішній ринок. Було встановлено, що, незважаючи на системну кризу, окремі виробники кондитерської продукції істотно збільшили свої прибутки, що свідчить про можливості та потенціал розвитку галузі. Також встановлено, що три кондитерські компанії України входять до світового рейтингу Global Top 100 Candy Industry, а саме до сотні найбільших у світі виробників солодощів входять три українські компанії – "Roshen" (25-та позиція у рейтингу 2018 р., 24-та – у 2017 р.), "АВК" (64-та позиція у рейтингу 2018 р., 67-ма – у 2017 р.) та "Konti Group" (43-та позиція у рейтингу 2017 і 2018 рр.). Також авторами оцінено та проаналізовано результати діяльності ПрАТ "Монделіз Україна", що входить до складу Mondelēz International – одного зі світових лідерів у виробництві кондитерської продукції за версією того самого рейтингу. Авторами було розраховано показники ділової активності підприємства, проаналізовано зовнішнє середовище та можливі прогнозовані зміни на діяльність ПрАТ "Монделіс Україна" за допомогою моделі STEEPLE – аналізу, досліджено характеристики цільової групи споживачів, оцінено основних конкурентів та сформовано карту "конкурентного профілю" підприємства, окреслені головні глобальні тенденції розвитку ринку кондитерської продукції.
Статья посвящена исследованию основных тенденций развития предприятий кондитерской отрасли в последние годы с целью определения особенностей развития отрасли и будущих перспектив развития отечественных предприятий-производителей кондитерской продукции. Исследование динамики производства кондитерской продукции выявило падение объемов в Украине. Основными причинами такой тенденции считается падение доходов населения. Анализ экспортно-импортных операций показал переориентацию отечественных производителей на внешний рынок. Было установлено, что, несмотря на системный кризис, отдельные производители кондитерской продукции существенно нарастили свои доходы, что свидетельствует о возможности и потенциале развития отрасли. Также установлено, что три кондитерские компании Украины входят в мировой рейтинг Global Top 100 Candy Industry, а именно в сотню крупнейших в мире производителей сладостей входят три украинские компании – "Roshen" (25-я позиция в рейтинге 2018 года, двадцать четвёртая – в 2017 г.), "АВК" (64-я позиция в рейтинге 2018 года, шестьдесят седьмая – в 2017 году) и "Konti Group" (43-я позиция в рейтинге 2017 и 2018 годов). Также авторами оценены и проанализированы результаты деятельности ПрАО "Монделиз Украина", входящего в состав Mondelēz International – одного из мировых лидеров в производстве кондитерской продукции по версии того же рейтинга. Авторами были рассчитаны показатели деловой активности предприятия, проанализированы внешняя среда и возможные прогнозируемые изменения в деятельности ПрАО "Монделис Украина" с помощью модели STEEPLE – анализа, исследованы характеристики целевой группы потребителей, оценены основные конкуренты и сформирована карта "конкурентного профиля" предприятия, очерчены главные глобальные тенденции развития рынка кондитерской продукции.
The article is devoted to the study of the main trends of the confectionery industry enterprises during the last years with the purpose of determining the peculiarities of the industry development and outlining the future prospects of domestic confectionery producers development. The study of confectionery products production dynamics revealed a drop in volumes in Ukraine. The main reasons for such a trend is the fall in incomes. The analysis of export-import operations showed a reorientation of domestic producers to the foreign market. It has been found that despite the systemic crisis, some confectionery producers have substantially increased their profits, indicating their own potential and potential of the industry. It has also been established that 3 Ukrainian confectionery companies are among the Global Top 100 Candy Companies in the World, it includes three Ukrainian companies – Roshen (25th position in 2018, 24 – in 2017), AVK (64 position in the rating of 2018, 67 – in 2017) and Konti Group (43 positions in the rating of 2017 and 2018). Also, the authors evaluated and analyzed the results of the activity of Mondeliz Ukraine, a member of Mondeliz International, one of the world leaders in the manufacture of confectionery products, according to the same rating. The authors calculated the indicators of the enterprise business activity, analyzed the external environment and possible projected changes in the activity of PJSC Mondeliz Ukraine using the STEEPLE model analysis, analyzed the characteristics of the target group of consumers, evaluated the main competitors and formed a map of the "competitive profile" of the enterprise, outlined the main global trends in the development of the confectionery market.
Appears in Collections: Механізм регулювання економіки (Mechanism of Economic Regulation)

Views

Czechia Czechia
1
Germany Germany
3437771
Greece Greece
1
Ireland Ireland
270191
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
485
Singapore Singapore
250032111
Ukraine Ukraine
500064221
United Kingdom United Kingdom
33144650
United States United States
902684541
Unknown Country Unknown Country
97443900

Downloads

Germany Germany
3437772
Ireland Ireland
1
Lithuania Lithuania
1
Netherlands Netherlands
1
Poland Poland
1
Ukraine Ukraine
250032110
United Kingdom United Kingdom
33144651
United States United States
902684541
Unknown Country Unknown Country
9154942

Files

File Size Format Downloads
Chortok_ Hrytsenko_Nechyporenko_Fedoryshyn_Skorohodova_Formation.pdf 478,15 kB Adobe PDF 1198454020

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.